پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
۱۳
۰
نسخه چاپی

گوشی‌های ویروسی چه خصوصیاتی دارند؟

گوشی‌های ویروسی چه خصوصیاتی دارند؟
خالی شدن سریع باتری،‌ هنگ کردن مداوم گوشی، ریست شدن ناگهانی وای‌فای و داغ کردن، می‌تواند نشان‌دهنده ویروسی شدن گوشی باشد.

تیتربرتر؛ ویروسی شدن گوشی ممکن است به دلیل استفاده از اینترنت ناامن یا دانلود یک اپلیکیشن و نصب آن روی گوشی اتفاق افتاده باشد. کاربران در چنین مواقعی باید سریعا برای مقابله با ویروس اقدام کرد و این کار می‌تواند با استفاده از آنتی‌ویروس‌های معتبر صورت گیرد، با وجود این پیش از مقابله با ویروس لازم است از این‌که دستگاه ویروسی چه ویژگی‌هایی دارد، اطلاع پیدا کرد. وب‌سایت لایف‌وایر به ویژگی‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده گوشی‌های ویروسی باشد اشاره کرده است.

نشانه های ویروسی شدن گوشی موبایل

نشانه های ویروسی شدن گوشی موبایل
نشانه های ویروسی شدن گوشی موبایل

 

خالی شدن سریع باتری یکی از نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. اگر گوشی به یکباره شارژ خالی می‌کند، باید حدس بزنید که گوشی ویروسی شده است، زیرا وجود ویروس‌ها موجب می‌شود که حجم پشتیبانی باتری گوشی کم شود و هنگامی که نرم‌افزار مخربی وارد گوشی شما می‌شود، حافظه گوشی شما به صورت متداوم در حال کار است که در نهایت سبب می‌شود باتری گوشیتان زودتر از گذشته خالی شود.

صدمات ویروس ها بر گوشی موبایل

ویروس ها و بدافزارهای اندرویدی می توانند صدمات بیشماری به دستگاه شما و یا اطلاعات موجود بر روی آن وارد کنند از اطلاعات شخصی شما بر روی گوشی تلفن همراهتان به صورت نامحسوس استفاده کنند و یا حتی باعث شوند تا با قبض های بسیار سنگین از طرف اپراتور خود مواجه شوید. پس باید بیش از پیش مراقب این گونه بدافزار ها باشید. بهترین راه برای مقابله با اینگونه ویروس ها و بدافزارها، آگاه بودن از نشانه ها و علائم آن هاست.؛ زیرا می توانید به محض مطلع شدن از وجود اینچنین نشانه هایی نسبت به پاکسازی دستگاه خود اقدام کرده و از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید.

  • آیا تا کنون به ویروسی بودن گوشی تلفن همراه خود شک کرده اید؟

“بدافزارها” یک سری برنامه ها مخرب هستند که صرفاً برای آسیب زدن به دستگاه شما و یا جاسوسی اطلاعاتتان طراحی شده اند. هدف آن ها هم کامپیوتر ها، گوشی های موبایل و دستگاه های الکترونیکی هستند. اگر دیوایس اندرویدی شما درست عمل نمی کند یا حالت های عجیب و غریبی در آن مشاهده می کنید که شما را مشکوک به ویروسی بودن اندروید کرده است، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا علائم آن را بررسی کرده و سپس برای پاکسازی دستگاه اندرویدتان اقدام کنید.

بدافزارها انواع محتلفی دارند. از ویروس ها و تبلیغات مزاحم گرفته تا تروجان ها و برنامه های جاسوسی یا به اصطلاح اسپایورها (Spyware). این بدافزار ها هدف های متفاوتی دارند، مثل دستکاری اطلاعات شخصی، ایجاد هزینه های گزاف بر روی قبض تلفن همراه شما و … . این گونه بدافزارها می توانند از طریق ایمیل، پیامک، بلوتوث یا یک برنامه آلوده به دیوایس شما وارد شده و عملیات خود را شروع کنند. شاید هم با ارسال لینک های آلوده و ترغیب شما برای کلیک کردن روی آن ها، به اطلاعات خصوصی شما دست پیدا کنند.

ویروس ها می توانند از طریق یک دستگاه، به دستگاه دیگر وارد شده و مانند یک ویروس واقعی پخش شوند. مزاحمت های تبلیغاتی نیز بر روی صفحه نمایش دستگاه شما ظاهر می شوند و تلاش می کنند با بیان پیشنهادات شگفت انگیز و غیر واقعی، شما را ترغیب به کلیک بر روی لینک آلوده کنند. برنامه های جاسوسی هم به صورت کاملا نامحسوس از اطلاعات شخصی دستگاه شما استفاده می کنند و بدون آگاهی شما، اعمال و حرکات شما را زیر نظر می گیرند.

نشانه های ویروسی بودن دستگاه اندرویدی 

تعدادی نشانه های بسیار واضح وجود دارند که در صورت مشاهده آن ها بر روی دیوایس اندرویدی تان، احتمال آلوده بودن آن به ویروس ها و بدافزارها بسیار زیاد است و باید به دنبال منبع ویروس و پاکسازی دستگاه خود باشید.

  • ظاهر شدن ناگهانی تبلیغات و آگهی های Pup-up

پاپ آپ ها (Pup-ups) یا همان تبلیغات بالاپَری که به صورت کاملا هجومی و با سرعت زیاد بر روی صفحه نمایش شما ظاهر می شوند، علامت آلوده شدن دستگاه شما به یک نوع ویروس یا بدافزار است. این گونه پاپ آپ ها به صورت ممتد و شاید چندین و چند بار در طول روز بر روی صفحه گوشی شما ظاهر می شوند و دلیل به وجود آمدن آن ها هم می تواند مواردی مانند نصب یک اپلیکیشن آلوده و نامعتبر، ورود به یک لینک آلوده و … باشد. حواستان را جمع کنید! هیچوقت بر روی آگهی هایی که به صورت پاپ آپ ظاهر می شوند کلیک نکنید! زیرا همین لینک ها نیز می توانند مرجع و منبع ویروس یا بدافزار دیگری باشند.

برای حل این مشکل نیز کافیست آخرین برنامه های نصب شده بر روی گوشی خود را به یاد آورده و مواردی را که از منابع نامعتبر نصب کرده اید و یا امکان دارد ویروس از سمت آن ها به دستگاه شما وارد شده باشد، به صورت کامل حذف کنید. پیشنهاد می شود قبل از انتخاب گزینه Uninstall، گزینه های Clear Cache و Clear Data را انتخاب کنید تا پس از حذف برنامه، ردی از آن اپلیکیشن بر روی دستگاه اندرویدی شما باقی نماند.

  • افزایش میزان استفاده از اینترنت دیتا

اکثر بدافزارها و ویروس های سیستم عامل اندروید، برای نمایش تبلیغات و یا ارسال و دریافت اطلاعات خاص از دستگاه شما به منابع دیگر، از حجم اینترنت دیتای شما استفاده کرده و باعث بالا رفتن میزان استفاده دستگاه شما از اینترنت می شوند. در صورتی که با یک اختلاف فاحش در میزان استفاده از اینترنت دیتای خود مواجه شدید، امکان دارد دستگاه شما به یک ویروس آلوده شده باشد.

علائم ویروسی شدن گوشی های اندروید

علائم ویروسی شدن گوشی های اندروید
علائم ویروسی شدن گوشی های اندروید

 

برای متوجه شدن میزان استفاده از اینترنت دیتا، وارد تنظیمات (Settings) شده، وارد منوی دیتا (Data) شوید و در لیست پایین صفحه، برنامه ای که بیشترین میزان استفاده از اینترنت را دارد پیدا کنید. در صورتی که برنامه مشکوکی را پیدا کردید، به سرعت آن را از روی گوشی خود حذف کنید.

مطالب مرتبط: 

  • افزایش غیرمنطقی مبلغ قبض تلفن همراه شما

برنامه های آلوده و ویروسی می توانند به صورت نامحسوس اقدام به برقراری تماس یا ارسال پیامک کنند و این امر باعث بالا رفتن هزینه های قبض شما خواهد شد. در صورتی که بر روی قبض تلفن همراه خود، مخصوصاً در بخش مربوط به پیامک ها، با رقم غیر معقول و بالایی برخورد کردید، به منوی پیام های خود بروید و در صورت پیدا کردن موارد مشکوک، اقدام به حذف برنامه ارسال کننده این پیام ها کنید. می توانید با اپراتور خود نیز تماس گرفته و از آن ها راهنمایی بگیرید.

  • کاهش عمر باتری

بدافزارها و ویروس ها برای انجام فعالیت های خود، میزان مصرف از منابع گوشی شما را افزایش می دهند و این موضوع باعث کاهش چشمگیر میزان شارژ دهی و طول عمر باتری دیوایس شما می شود. در صورتی که با کاهش آنی و شدید میزان باتری مواجه هستید، وقت آن رسیده که دلیلش را پیدا کنید! وارد تنظیمات (Settings) شوید و به منوی باتری (Battery) بروید.

در این صفحه میزان استفاده از باتری توسط تک تک برنامه های نصب شده بر روی گوشی شما مشخص شده است. برنامه هایی را که میزان استفاده مشکوک دارند و به نظرتان آشنا نمی آیند را پاک کنید.

  • تماس ها و پیامک های مشکوک

برخی ویروس ها، به صورت نامحسوس، برای لیست مخاطبین شما لینک و یا پیام های آلوده را ارسال می کنند تا از این طریق، تعداد بیشتری از دستگاه ها را آلوده کرده و پخش شوند. این گونه پیام ها معمولاً شامل یک لینک هستند که در صورت کلیک بر روی آن، دستگاه شما آلوده به ویروس مورد نظر می گردد. در صورتی که دوستانتان یا مخاطبانی که شماره آن ها بر روی تلفن همراه شما ذخیره شده است، پیام های مشکوک و حاوی لینک های آلوده دریافت می کنند، قطعاً گوشی شما به یک ویروس آلوده شده است.

به دوستان خود اطلاع دهید تا پیام ها و لینک های مشکوک را باز نکنند و هر چه زودتر یک آنتی ویروس خوب بر روی دستگاه خود نصب کنید تا موارد مشکوک را برای شما شناسایی کرده و ویروس ها را از بین ببرد. آنتی ویروس هایی مانند AVG، Kaspersky و Avast جزو بهترین گزینه ها هستند و می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • بالارفتن دمای گوشی، افت کارایی و کندی دستگاه

زمانی که گوشی شما به یک ویروس یا بدافزار آلوده شده است، آن ویروس پیوسته از پردازنده و سایر منابع دستگاه شما برای انجام دستورات خود و شیوع بیشتر استفاده می کند. در نتیجه میزان استفاده بالا رفته و امکان داغ شدن گوشی وجود دارد.

در صورتی که دیوایس شما بدون هیچگونه دلیل واضح و موجهی لگ دارد و روان کار نمی کند، یا در زمانی که آن را بدون استفاده جایی قرار داده اید به شدت دمای آن بالا می رود، احتمالاً دستگاه شما به یک ویروس آلوده شده است. برای حل مشکل باید یک آنتی ویروس قابل اطمینان و مناسب مانند موارد ذکر شده بالا نصب کنید.

  • ظاهر شدن ناگهانی برنامه های ناآشنا

این مشکل بسیار رایج بوده و کاربران کمتر متوجه وجود آن می شوند. برخی ویروس ها، بوسیله نصب اپلیکیشن های متفرقه، وارد دستگاه شما می شوند و به طور کاملاً نامحسوس شروع به انجام فعالیت کرده و از منابع غیرقابل اطمینان برنامه های اضافی و مخربی را بر روی گوشی شما نصب می کنند. این برنامه ها به لیست اپلیکیشن های شما اضافه می شوند و مشکلات متعددی را برای شما ایجاد می کنند.

توجه کنید که برای نصب اپلیکیشن بر روی دستگاه اندرویدی خود فقط از پلی استور گوگل استفاده کنید و قبل از نصب اپلیکیشن، نظرات و امتیازات آن بر روی پلی استور را بررسی نمایید. در صورتی که برنامه های مشکوک در منوی گوشی خود مشاهده می کنید، آن ها را پاک کرده و از یک آنتی ویروس مناسب برای بررسی کلی استفاده کنید.

  • اتصال خودکار اینترنت

ویروس ها، بدافزارها و برنامه های جاسوسی، برای شیوع و دریافت و انتقال اطلاعات خود نیاز به اتصال اینترنت دارند. به همین دلیل امکان دارد در صورت آلوده بودن دستگاه شما، اینترنت وای فای یا دیتا به صورت خودکار و بدون اجازه شما روشن شود. زیرا یکی از توانایی های اینگونه ویروس ها دست بردن به تنظیمات گوشی و تبلت شما  و تغییر تنظیمات آن می باشد. در صورت مشاهده تغییرات ناخودآگاه اتصال اینترنت یا سایر تنظیمات، یک آنتی ویروس نصب کرده و گوشی خود را به صورت کامل اسکن کنید.

داغ شدن گوشی نیز از دیگر نشانه‌های گوشی‌های ویروسی است. امروزه داغ شدن گوشی در زمان‌های طولانی، طبیعی به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشته باشید که اگر در وضعیت عادی و زمانی که زیاد با گوشی کار نمی‌کنید، متوجه داغ شدن بیش از حد گوشی شدید، احتمال ویروسی شدن گوشی شما وجود داشته است، زیرا برخی از ویروس‌ها سبب می‌شوند که بیش از اندازه طبیعی از CUP گوشی استفاده شود، درنهایت با داغ شدن غیرطبیعی گوشی روبه‌رو می‌شوید.

روزانه برنامه‌های مخرب زیادی وجود دارند که هرچه در گوشی به دنبال آن‌ها بگردیم، نمی‌توانیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. اگر برای حذف آن‌ها با مشکل روبه‌رو شدید، حتما گوشی خود را در وضعیت Safe mode قرار بدهید و بعد از آن گوشیتان را یک بار خاموش و روشن کنید و دکمه کم و زیاد کردن گوشی را فشار دهید تا لوگو برای شما نشان داده شود و در نهایت شما در حالت Safe mode قادر هستید برنامه مخرب را پیدا و سپس آن را حذف کنید.

ریست شدن ناگهانی وای‌فای می‌تواند دلیل دیگری مبنی بر ویروسی شدن گوشی باشد. در گوشی‌های اندرویدی ممکن است به یکباره با روشن شدن ناخواسته جی‌پی‌اس روبه‌رو شویم اما نمی‌توان این مورد را دلیل ویروسی شدن گوشی دانست، درصورتی‌که اگر به‌شکل ناگهانی متوجه شدید که وای‌فای گوشی از کار افتاده می‌توانید به ویروسی شدن شک کنید و برای این که از شر این موضوع رها شوید باید گوشی را ریست کنید.

طولانی شدن زمان بوت اندروید (بالا آمدن دستگاه اندرویدی) نیز ممکن است به دلیل ویروسی شدن گوشی باشد. این امکان وجود دارد که بعد از مدتی استفاده از گوشی متوجه شوید سرعت آن کم شده است یا مثلا برای بوت شدن گوشی اندرویدی زمان زیادی صرف شود. در این صورت می‌توانید به ویروسی شدن گوشی خود شک کنید البته پیش از آن حتما از میزان حافظه و مموری خود اطلاع پیدا کنید.

وجود برنامه‌های ناشناس نیز می‌تواند زنگ هشداری برای ویروسی شدن گوشی باشد. اگر در حال کار با گوشی هستید و متوجه شدید بدون این‌ که برنامه را دانلود کنید در قسمت منوی شما وجود دارد سریعا آن را پاک کنید، زیرا ممکن است این برنامه نشانی از ویروسی شدن گوشی شما داشته باشد.

همچنین هنگ کردن مداوم گوشی از معمول‌ترین نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. بنابراین در صورتی که گوشی مداوم هنگ می‌کند و سرعت‌اش به شدت پایین آمده و شما از این وضعیت کلافه شده‌اید، باید به ویروسی شدن گوشی شک کنید، زیرا ویروس‌ها سبب می‌شوند که میزان سرعت گوشی پایین بیاید

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 13
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری