به گزارش تیتربرتر؛ مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه می کنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری.گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی می باشد که شامل :مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محل های اقامتی و تمام خدمات جانبی می باشد.
گردشگری چیست؟
گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند ،چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.
متیسون(۱۹۸۲) گردشگری را به صورت زیر تعریف می کند:
گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.
گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.
بیشتربخوانید: تفاوت های بوم گردی ایران با دنیا
عواملی که به انسان ها انگیزه سفر می دهد
رایج ترین دلایل انسان ها برای مسافرت به خارج از محل زندگیشان:
*برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
*برای دیدار با دوستان و خویشاوندان
*برای راه اندازی مشاغل تجاری و حرفه ای
*برای درمان بیماری ها
* برای انجام زیارت های مذهبی
*و یا هرگونه انگیزه های شخصی دیگر
گردشگری سنتی و منحصر به فرد
جدول زیر، چندین نقطه را نشان می دهد که گردشگری سنتی را از سایر مفاهیم گردشگری متفاوت می کند:
مدیریت گردشگری چیست؟
گردشگری در واقع مدیریت بسیاری از فعالیت ها می باشد،مانند: مطالعه در مورد مقصد تور مورد نظر، برنامه ریزی های تور و همچنین تهیه کردن محل اقامت گردشگران از جمله وظایف مدیریت گردشگری می باشد و همچنین شامل تلاش های بازاریابی برای جذب گردشگران برای سفر به مقصدی خاص می باشد.
بین سفر و گردشگری تفاوت ظریفی وجود دارد
*سفر یعنی از محل اقامت یا کار خود به کمک هر وسیله نقلیه ای به محل دیگر رفتن است. رفت و آمد معمولی و روزانه را می توان به عنوان سفری در نظر گرفت.
*گردشگر با یک هدف سفر می کند.همه گردشگری ها قطعا شامل سفر می باشند اما همه سفر ها لزوما شامل گردشگری نیستند. ما می توانیم سفر را به عنوان یک زیر مجموعه از گردشگری در نظر بگیریم.
یک شباهت بین سفر و گردشگری وجود دارد که هر دو در یک حرکت گذرا و موقت هستند.
انواع گردشگری
گردشگری توده ای
این گردشگری شامل تعداد زیادی از افراد در گروه های بزرگ سازمان یافته است که مقصدشان مکان های توریستی خاص می باشد.این یک روش سنتی است که برنامه روزانه آن توسط سازمان گردشگری تعیین می شود. این یک فعالیت اجتماعی است. گردشگران به طور کلی برای خرید سوغات و بازدید از جاهای دیدنی تمایل دارند به عنوان مثال: دیدن اماکن مذهبی، پارک های تفریحی، قایق رانی و تردد در شهر از جمله برنامه های روزانه گردشگران می باشد.
گردشگری جایگزین
این گردشگری شامل تورهای سازمان یافته است که به صورت جداگانه در تلاش برای دستیابی به اطلاعات دست اول درباره مکان، فرهنگ محلی و محیط زیست هستند.به عنوان مثال، تور دوچرخه سواری توسط یک فرد برای گردشگران برنامه ریزی شده است در حالی که افرادی دیگر محل مورد اقامت آن ها را آماده کرده اند.
بیشتربخوانید: تدوام ریزش آمار سفر ایرانیها به خارج از کشور
گردشگری کسب و کار
این تور برای انجام معاملات تجاری، شرکت در جلسات تجاری، کارگاه ها یا کنفرانس ها در نظر گرفته شده است.هدف گردشگری کسب و کار عمدتا مشاغل حرفه ای می باشد.
گردشگری لذت بخش
این گردشگری برای بهبود سلامت جسمی و روحی است. به عنوان مثال:تعطیلات در مرکز یوگا یا توانبخشی.
گردشگری طبیعت
گردشگری در مکان هایی معروف و طبیعت بکر و بی نظیر است. هدف اصلی کسب تجربه و لذت بردن از طبیعت مانند مزارع و حیات وحش است.اکوتوریسم بخشی از گردشگری طبیعت است.
گردشگری فرهنگی
هدف از این نوع گردشگری درک تاریخ محلی، غذاها، تولیدات محلی و فرهنگ محلی است.
گردشگری اجتماعی
شامل تورهایی است که در میان بستگان، دوستان و ... انجام می شود.
گردشگری تفریحی
این گردشگری در واقع مسافرت برای دور شدن از زندگی روزمره است و اغلب برای لذت بردن و سرگرمی انجام می شود.به عنوان مثال:پیک نیک یا رفتن به ساحل.
گردشگری فعال
در این نوع گردشگری هدف مشخصی از قبیل کوهنوردی،جهان گردی،یادگیری هنرهای محلی و یا زبان های محلی وجود دارد.
گردشگری ورزشی
برای شرکت در برخی رویدادهای ورزشی مانند : مسابقات کریکت جام جهانی، فیفا یا المپیک است.
گردشگری مذهبی
شامل سفر به مکان های مذهبی مانند Vaishno Devi در جامو کشمیر و معبد طلایی در امریتسار (هند)، مکه در عربستان سعودی، بیت لحم و دیگر مکان های دیگر است.
سلامت و یا گردشگری پزشکی
شامل سفر به منظور بهبود سلامت انسان ها است. با هدف بازدید از اردوگاه های کاهش وزن، مراکز نوروپاتی و مراکز بهداشتی درمانی است.
گردشگری ماجراجویی
این گردشگری برای فعالیت های پرماجرا مانند سنگ نوردی،پریدن از ارتفاع زیاد(بانجی جامپینگ)،غواصی، پیاده روی، اسب سواری، گشت و گذار، قایقرانی یا اسکی می باشد.
علیاصغر مونسان در حاشیه افتتاح نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران درباره کنترل نرخها در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: ستاد خدمات سفر بیشتر از یک ماه است که فعالیت خود را در این راستا آغاز کرده است، حدود ١٨ وزارتخانه، سازمان و نهاد عضو این ستاد هستند که باید در کنار هم قرار گیرند تا نوروز خوبی برای مردم فراهم شود. تاکید رییسجمهور هم بر این بوده که نوروز بدون دغدغه و ایمن باشد، همه بخشهای دخیل باید در این باره قول دهند.
وی با اشاره به همراهی هتلها برای گران نشدن قیمتها در تعطیلات نوروز، اظهار کرد: از جانب بخش گردشگری این قول را میدهم که هیچ افزایش نرخی رخ ندهد، غیر از این را هم نمی پذیرم.
مونسان بیان کرد: تعطیلات نوروز پدیده خاصی رخ نمیدهد که منجر به گرانفروشی شود. سایر بخشها باید پای کار باشند تا قیمتها افزایش نیابد.
بیشتربخوانید: چمخاله جذاب ترین مکان برای عید 99
نبرد با کرونا در نمایشگاه گردشگری تهران
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره توقف سفر چینیها به ایران به دنبال شیوع ویروس کرونا، گفت: به واسطه حفظ سلامتی مردم کشور با سیاستهای وزارت بهداشت و تصمیم دولت همراه شدهایم که به محض کنترل این ویروس به ارتباطهای قبل و جذب گردشگر از چین بازمیگردیم. البته که سفیر چین اعلام کرد روند شیوع این ویروس کند شده و احتمالا با گرم شدن هوا، وضعیت بهتر هم شود.
کمپین «#ووهان ـ قوی ـ باش» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راهاندازی و در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد. بنری این کمپین حمایتی که شعر سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» و شعارهای «ووهان قوی باش» و «ویرسها میمیرند، مهربانی هرگز» روی آن به سه زبان فارسی، انگلیس و چینی نوشته شده، در این نمایشگاه قرار داده شده تا مردم بیشتری به آن بپیوندند. همزمان با رونمایی از این کمپین، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر معاوناناش، پس از امضای این بنر، با همراهی سفیر چین در ایران، شعار «زنده باد ووهان» را به زبان چینی سر دادند.
مسلم شجاعی دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، میگوید: این کمپین با هدف همدردی و انتقال امید ایرانیها به مردم چین راهاندازی شده است. در همین راستا بنری در نمایشگاه گردشگری نصب شده تا بازدیدکنندگان جملات امیدبخش و امضای خود را در آن ثبت کنند. از سفیر چین در ایران نیز دعوت شد تا در مراسم افتتاح این کمپین حضور داشته باشد، مردم با او عکس میگیرند و تصاویر و جملات خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. این جریانی انساندوستانه است برای انتقال روحیه و امید به مردم چین که درگیر یک ویروس مرگبار شدهاند.
وی ادامه داد: بنر امضای مردم ایران در ادامه به چین فرستاده خواهد شد و با همکاری سفیر ایران در چین و دیگر مقامات آن کشور، در یکی از میدانهای اصلی شهر «ووهان» کانون انتشار ویروس کرونا نصب میشود.
شیوع ویروس کرونا که هزمان با آغاز تعطیلات عید بهاره چینیها تشدید شد، سفرهای خارجی آنها را تعطیل کرد. این جریان باعث شد بسیاری از کشورها از توقف پروازها و سفر چینیها متضرر شوند. چین بزرگترین صادرکننده گردشگر به دیگر کشورها است که بیشترین درآمد را در این بخش برای بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، ژاپن، تایلند، کره جنوبی و استرالیا تولید میکند. ایران چند سالی است چین را در اولویت بازارهای هدف گردشگری قرار داده و با لغو یکطرفه ویزا برای اتباع این کشور، سعی در بدست آوردن سهم بیشتری از بازار گردشگری این کشور داشت. سال گذشته در عید بهاره چینی ها حدود ۱۷ هزار چینی به ایران سفر کرده بودند که ایران امید داشت لغو روادید، حجم سفر چینیها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد اما شیوع ویروس کرونا و تعلیق پروازهای مستقیم بین دو کشور، باعث شد این برنامه فعلا متوقف شود. چینیها در دو سال گذشته یکی از مهمترین بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه گردشگری تهران را تشکیل میدادند که غیبت آنها در نمایشگاه امسال محسوس بود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری با اشاره به این وضعیت، گفت: مطمئنم چین میتواند این بیماری را کنترل کند و ما میتوانیم به برنامههای گردشگری خود با این کشور بازگردیم.