پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۵۷
۵
۰
نسخه چاپی

برگزاری جشن ولنتاین در ایران ممنوع است یا آزاد؟

برگزاری جشن ولنتاین در ایران ممنوع است یا آزاد؟
فردا 25 بهمن مصادف با 14 فوریه 2020 مبلادی به عنوان روز ولنتاین؛ روز عشق و دوستی شناخته شده است و افراد به نشانه محبت و علاقه برای یکدیگر کارت، گل، شکلات، کادو و پیام های عاشقانه ارسال می کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ این روزها سبک زندگی بسیاری از ایرانیان به سمت فرهنگ غربی ها سوق پیدا کرده است و فرهنگ ایرانی- اسلامی در حال فراموشی است. بسیاری از افراد از این فرهنگ ها به عنوان تهاجم فرهنگی یاد می کنند که به شدت با آنها نیز مقابله می کنند.

یکی از فرهنگ هایی که در ایران نیز رسوخ کرده است؛ جشن روز ولنتاین است که بسیاری از جوانان ایرانی نیز در این روز با ارسال و تهیه کادوهایی که نمادهای مشخصی مثل خرس قرمز و پوسترهایی با تم رنگ قرمز دارد به یکدیگر ابراز عشق می کنند.

حتی بسیاری از افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند با برپایی جشن ویژه ای در قالب پارتی این روز را در کنار دوستان و آشنایان خود خوش می گذرانند و روز ولینتاین را به صورت رسمی در تقویم خانوادگی خود ثبت کردند.

روز «عُشاق» موسوم به «ولنتاین» همه ساله در چهاردهم فوریه، (۲۵ بهمن) در بسیاری از نقاط جهان،‌ بویژه در کشورهای غربی برگزار می‌شود.

titrebartar.com

 

جشن روز ولنتاین ممنوع

این روز در ایران طی سال‌های اخیر عمدتا به دلیل منعیات حکومتی با استقبال بسیاری از جوانان روبرو شده است،‌ اما مقامات  از این مناسبت به عنوان «تهاجم فرهنگی» یاد می‌کنند. از این رو،‌ هر ساله از سوی نیروی انتظامی و برخی نهادهای دیگر،‌ محدودیت‌هایی در این زمینه اِعمال می‌شود.

تا حدی که حسین دکمه‌چی،‌ رئیس اتحادیه خرازی فروشان ایران، ‌روز چهارشنبه ۲۳ بهمن اعلام کرد که به دستور اداره اماکن، فروش بادکنک در روز ولنتاین ممنوع شد.

رئیس اتحادیه خرازی فروشان در این باره گفت که در نامه اداره اماکن از آن اتحادیه خواسته شده تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش بادکنک در سطح بازار نیز خودداری شود.

به گفته دکمه‌چی،‌ قرار است برای اطلاع مردم نیز بنرهایی در سطح بازار در خصوص ممنوعیت فروش بادکنک در روز ولنتاین نصب شود.

تکذیب این ادعا توسط ناجا

«حسین دکمه‌چی»  رییس اتحادیه صنف خرازی فروشان بر ایرنا اظهار داشت: پیرو خبر منتشره درباره ممنوعیت فروش بادکنک در روز خاص هیچ گونه نامه یا دستوری از سوی پلیس یا ارگان دولتی دیگری به اتحادیه نداشتیم.

وی با تایید بر تکذیب این موضوع گفت: برابر روال سنوات گذشته و تصمیمات داخلی این اتحادیه به اطلاع اعضا رسیده و آنان موظف به رعایت ضوابط مقرر هستند.

بیشتر بخوانید: ماجرای لو رفتن پارتی شبانه شیطان پرستی در دماوند

رییس اتحادیه صنف خرازی فروشان گفت: در ایام مبارک دهه فجر تعداد زیادی بادکنک جهت انجام مراسم برگزاری سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توزیع شده که خبرنگاری از اینجانب پیگیر کمبود بادکنک در بازار شده بود و  به وی اعلام کردم هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

دکمه چی تاکید کرد: فروش بادکنک با رنگ و در قالبی خاص تبلیغ فرهنگ بیگانگان است و بایستی این موضوع انجام نشود که متاسفانه سایر اصناف نیز اقدام به فروش آن می کنند و فعالیت آنان در حوزه اتحادیه صنف خرازان نیست.

وی خاطر نشان کرد: این اتحادیه صرفا وظیفه اطلاع رسانی در خصوص رعایت قوانین را دارد و اهرم اجرایی، سایر دستگاه های ذی ربط هستند.

رییس اتحادیه صنف خرازی فروشان با تشکر از نیروی انتظامی و حمایت های بی دریغ این نیرو اظهار امیدواری کرد که در هر صورت رسالت خاص رسانه ای باعث تامین خوراک رسانه های معاند نشود.

اخطار دادستانی قم به مروجین فرهنگ ولنتاین

بنا بر اعلام روابط عمومی دادستانی قم، قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم با مروجین و عرضه کنندگان نماد‌های «ضد فرهنگی همچون ولنتاین» برخورد می کند.

براساس این گزارش پلمپ از یک تا شش ماه واحد‌های صنفی متخلف، در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفته است.

مردم در صورت مشاهده هر نوع هنجارشکنی در خصوص ترویج نماد‌های ضدفرهنگی ولنتاین مراتب را در بستر فضای مجازی به شماره ۰۹۳۳۳۶۳۳۲۵۱ با قرارگاه دادسرای قم در میان بگذارند.

titrebartar.com

 

تاریخچه روز ولنتاین

اولین بار ولنتاین، در سال ۴۹۶ میلادی اتفاق افتاد. این جشن، یک رسم قدیمی به شمار می رود که ریشه در یک فستیوال رومی دارد. رومی ها در اواسط فوریه که برای آن ها آغاز بهار بود، جشنی به نام لوپرکالیا برگزار می کردند.

از ۱۳ تا ۱۵ فوریه رومی ها جشنی برگزار می کردند که در آن یک بز و یک سگ را قربانی می کردند و با شلاقی که از پوست قربانی ها می ساختند زنان را می زدند. به گفته ی تاریخ شناسان، زنان جوان صف می کشیدند تا از مردان شلاق بخورند. آن ها اعتقاد داشتند این کار باعث می شود باروری شان بیشتر شود!

جشن وحشیانه ی رومی ها شامل یک بازی دوست یابی هم می شد که در آن، مردان اسم زن ها را از یک ظرف بیرون می کشیدند و این زوج تا آخر جشن با هم بودند و اگر با هم سازش داشتند بیشتر با هم می ماندند.

رومی ها به روایت دیگری هم بنیان گذار روز عشاق هستند. امپراطور کلادیوس دوم دو مرد را که هر دو ولنتاین نام داشتند در روز ۱۴ فوریه در دو سال متفاوت در قرن سوم اعدام کرد. کلیسای کاتولیک به منظور بزرگداشت شهادت این دو فرد، روز ولنتاین را جشن می گیرد.

بعدها پاپ گلاسیوس اول در قرن پنجم روز ولنتاین را با فستیوال لوپرکالیا تلفیق کرد تا آداب کافران را از لوپرکالیا بزداید. به نظر مورخان، این فستیوال جشن عیاشی و میگساری بود اما مسیحی ها به آن جنبه ی مذهبی دادند و حتی این باعث نشد که ولنتاین روز عشق و باروری نباشد.

امروزه این روز بریز و بپاشی حسابی دارد! طبق تحقیقات بازاری که انجام گرفته فروش در سال های گذشته در این روز به ۱۷٫۶ میلیارد دلار رسیده و هر سال انتظار می رود این رقم بیشتر و بیشتر شود.

ولنتاین چه کسی بوده است؟

اعتقاد عام بر این است که ولنتاین، نام کشیشی رومی در قرن سوم میلادی بوده است. در آن زمان امپراطور وقت روم، کلادیوس دوم، ازدواج را منع کرده بود؛ چون اعتقاد داشت سربازان متاهل جنگجویان بدی هستند. اما کشیشی به نام سینت ولنتاین که این کار کلادیوس را درست نمی دانست و مراسم ازدواج را به صورت مخفیانه انجام می داد.

کلادیوس بعد از مدتی این موضوع را فهمید و به دستور او ولنتاین زندانی و سپس به مرگ محکوم شد. ولنتاین به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر کور زندانبان شد. روز ۱۴ فوریه که روز اعدام ولنتاین بود و او را برای اعدام می بردند نامه ای برای دختر زندانبان نوشت و در آخر نامه نوشت “از طرف ولنتاین تو”.



+ 5
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری