به گزارش تیتربرتر؛ مدتی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت خبر توقف تولید پراید را اعلام کرد. پس از آن، توقف تولید برخی از مدلهای پراید از دی ماه امسال آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت خودرو سازی سایپا با کاهش مرحله به مرحله تولید مدلهای دیگر، تولید پراید در تیر سال آینده ٩٩ به طور کامل متوقف میشود.
معرفی خودرو رهام
سلیمانی، مدیرعامل سایپا،در گردهمایی تامین کنندگان سایپا رهام در دیماه 98، از آغاز تولید این محصول جدید در سال 1399 خبر داد.
طبق گفته های مدیرعامل سایپا، در فاز اول تولید رهام قرار است 12 هزار دستگاه از آن روانه بازار ایران شود. البته این تیراژ تولید در سال 1400 به مرز 70 هزار دستگاه و در سال 1401 نیز به تیراژ 100 هزار دستگاهی خواهد رسید. هم اکنون میزان داخلی سازی رهام معادل 92% است.
بیشتربخوانید: ظاهری جذاب با جگوار F-Typ
جایگزینی ایرانی برای سراتو مونتاژی
هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه 97 برگزار شده بود، تنها یک خبر مهم داشت که چیزی نبود جز رونمایی محصول جدید سایپا با نام «رهام». پس از آن، سایپا در دیماه 97 و در جریان سومین نمایشگاه خودرو تهران ، دوباره رهام را در معرض دیده عموم قرار داد.
البته در آن زمان، محمدرضا سروش (مدیرعامل وقت سایپا) در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به رسانهها گفته بود که با محدودیتهای جدید پیش آمده برای شرکتش، سایپا تمرکز خود را برای تولید محصولاتی با درصد داخلی سازی بالا قرار داده که یکی از این محصولات، پروژه SP100 است؛ همان پروژهای که تامدتی متوقف شده بود ولی مجددا به روی میز مدیران سایپا برگشت.
سایپا رهام قرار بود در اواخر سال 98 به بازار کشورمان بیاید اما تا به این لحظه، خبری از عرضه آن نیست ولی در عوض کوییک دو رنگ پارس خودرو و تیبا 2 پلاس، به عنوان دو محصول جدید سایپا به بازار آمده اند! حال ببینیم رهام، این محصول بایگانی شده سایپا، در صورت عرضه به بازار ایران، چه مشخصاتی و چه ویژگیهای جالبی برای مشتریانش دارد.
منتظر برادران رهام باشید
رهام، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوهبر نسخه سدان (که رهام است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراساور و حتی هاچبک.
معنی رهام چیست؟
در لغتنامه دهخدا، رهام (با تلفظ صحیح Roham) نام چندین شخصیت تاریخی و حتی افسانهای در فرهنگ فارسی است که مهمترینشان، نام پسر گودرز -از پهلوانان شاهنامه- است که بعدها صاحب فرزندی بهنام فرهاد (معشوق شیرین) شد.
اما اگر از شخصیتها صرفنظر کنیم، رهام به پرندهای میگویند که شکارچی نباشد. علیرغم اینکه نام رهام را روی این خودرو گذاشتهاند، اما سایپا میگوید طراحیاش را با الهام از شاهین انجام داده؛ پرندهای که از بیرحمترین شکارچیان آسمان است!
پیداکردن شباهتهای این خودرو با شاهین با خودتان، ولی باید اعتراف کرد که رهام به لحاظ رعایت تناسب در چهرهاش، بهترین خودرویی است که تاکنون از خط تولید سایپا، بیرون آمده.
یکی از ایرادات سختگیرانهای که میتوان به این محصول جدید گرفت، جلوپنجره آن است. البته ایراد از رهام نیست، از طراحان سایپاست. این شرکت، چه در تیبا و چه در ساینا و حتی کوییک، از جلوپنجرههای بسیار متفاوتی بهره گرفته و حالا رهام، چهارمین محصول جدید این شرکت است که جلوپنجرهای متفاوت داشته و با هویتی مستقل، طراحی شده است.
بیشتربخوانید: رنو زوئی ، پرفروش ترین خودرو فرانسه
قلب رهام، ملی نیست!
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
اگر مشخصات پیشرانه رهام را با پیشرانه برلیانسهای جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانهای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهتهای بیشتری را پیدا میکنید.
مدل | رهام | H330 موتور جدید |
---|---|---|
کد پیشرانه | BM16 | BM15 |
حجم | 1650cc | 1654cc |
قدرت | 113hp | 114hp |
گشتاور | 154nm | 154nm |
استاندارد آلایندگی | یورو5 | یورو5 |
جعبهدنده رهام را شرکت کرهای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات رهام را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به 185 تا 190 کیلومتر برساعت میرسد.
تفاوت تیپ های رهام
سایپا برای نسخه دستی رهام، دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپهای پایهای محصولاتش را متوقف میکند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.
ایمنی سایپا رهام
سایپا بهلطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدیترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جاییکه برخی منابع، از احتمال انجام تستهای تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر دادهاند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، رهام توانایی کسب 3 ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.
همه چیز درباره SP؛ پلتفرم جدید سایپا
با تجربیاتی که سایپا از پلتفرم X100 کسب کرده بود، موفق شد پلتفرم جدیدی بهنام X200 بسازد؛ پلتفرمی که تا به امروز مختص خودروهای کوچک شهری ارزانقیمت بود و سایپا نیز تاکنون 3 محصول مختلف را با آن به بازار فرستاده است. اما بهزودی باید منتظر سومین پلتفرم سایپا باشیم.
بیشتربخوانید: عرضه ی خودروی هوندا با صندلی مخصوص حیوانات!
شروع پروژه از سال 93
نخستین زمانی که مدیران سایپا خبر از پلتفرم جدیدشان دادند، در دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا در سال 1393 بود. نام این پلتفرم جدید را SP گذاشتهاند که سایپا آن را با ارتقای پلتفرم X200 خود ساخته.
البته برخلاف X200 که برای خودروهای کوچک (سگمنت B) است، پلتفرم جدید SP برای ساخت محصولاتی در کلاس خودروهای جمع و جور (سگمنت C) طراحی شده است و طبق گفته مدیران سایپا، نخستین خودروهایی که با پلتفرم SP روانه بازار میشوند، دو مدل با کدهای SP0 و SP100 هستند.
بنابه گفتههای محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایهگذاری برای آن را حدود 10 میلیون دلار برآورد کرده است.
سه کلاس مختلف با یک پلتفرم
در اوایل زمستان 96 برخی رسانههای هندی، تصاویر جاسوسی از تست محصول جدید سایپا را منتشر کردند. حال که چندی از آن اتفاق گذشته است، دیگر مطمئن هستیم، که آن تصاویر مربوط به همین پلتفرم SP سایپاست.
اولین محصول سایپا با پلتفرم SP، یک سدان جمع و جور است، ولی نمیدانیم که این سدان جدید، با کد SP0 شناخته میشود یا با کد SP100.
این پلتفرم تنها مختص عرضه یک سدان نیست. امیررضا نخعی در تابستان 96 و در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد، به رسانهها گفته بود که سایپا، علاوهبر نسخه سدان، یک هاچبک (مانند کاری که با تیبا 2 کرد) و یک کراساور (مانند کاری که با کوییک انجام داد) نیز با پلتفرم SP میسازد. البته در خردادماه 97، مدیرعامل سایپا گفته بود که شرکتش علاوهبر کراساور، یک شاسیبلند نیز با پلتفرم SP خواهد ساخت که البته بعید است!
همچنین این احتمال وجود دارد که سدان جدید سایپا، با دو تریم مختلف راهی بازار شوند. این احتمال را باید جدیتر بگیریم چراکه طبق گزارش منابع هندی، سایپا مشغول تست دو خودرو یکسان در جادههای هند بوده است که یکی با رینگ فولادی و جعبهدنده دستی و دیگری با رینگ آلومینیومی و جعبهدنده اتومات رویت شده است. بنابراین حتی ممکن است که پیشرانه این دو تریم نیز متفاوت از یکدیگر باشد.
گیربکس هیوندای برای پلتفرم سایپا
سایپا در پلتفرم SP از جعبهدنده اتومات هم استفاده میکند، ولی این جعبهدنده همان CVT جدیدی نیست که با همکاری شرکت پانچ بلژیک و برای ساینا اتومات و کوییک اتومات استفاده شده چراکه این جعبهدنده اتومات جدید را شرکت هیوندای پاور تک، یا اختصاراً HPT، به سفارش مگاموتور ساخته است.
شروع همکاری مگاموتور با HPT به اوایل سال 95 برمیگردد. در آن زمان سایپا برای SP100 سفارش جعبهدندهای اتومات را داد که میتوانست تا 170 نیوتنمتر گشتاور را منتقل کند. در پاییز 96 نیز محمدرضا شیخ عطار (مدیرعامل وقت مگاموتور)، قرارداد فاز دوم همکاری با HPT را به امضا رساند؛ در این فاز، شرکت HPT باید جعبهدندهای با توانایی انتقال 270 نیوتنمتر را برای خودروهای SP0 و همچنین کراساورهای SP میساخت. وجود این دو جعبهدنده مختلف، احتمال عرضه دو پیشرانه مختلف را برای پلتفرم SP بیشتر میکند.
علاوهبر جعبهدنده، صندلیهای پلتفرم SP نیز با همکاری کرهایها ساخته شده. مدیرعامل سایپا آذین خودرو هرچند اشارهای به نام این شرکت کرهای نکرده است، اما میگوید که این شرکت، تامینکننده اصلی صندلیهای گروه جنرال موتورز در کره جنوبی است. بنابه گفتههای آقای نخعی، این صندلیها تا 10 الی 12 سال آینده با استانداردهای روز دنیا همخوانی دارند.
قیمت سایپا رهام
اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع رهام گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت 110 تا 115 میلیون تومانی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار میتوان انتظار داشت که قیمت پایه رهام حداقل بالاتر از 150 میلیون تومان باشد.
پس از اعلام خبر توقف تولید، این شرکت خودروساز، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده، کنجکاویها برایش کمتر بود اما برای «رهام» سؤال های زیادی وجود دارد.
«رهام» محصول جدید گروه خودروسازی سایپاست که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریمهای اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.
تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزیهای انجام شده تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ خواهد داشت.
بیشتربخوانید: چکار کنیم خودرو ما بوی سیگار ندهد؟
به گفته این شرکت خودروسازی قرار است تیراژ تولید «رهام» در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد.
تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودروهای جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.
یکی از مسائل مطرح شده در تولید خودرو «رهام» توان موتوری، بهینه بودن و امنیت آن است چرا که در شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین و گرانی آن انتظار میرود خودروسازان بر روی تولید موتورهای بهینه و دوگانه سوز با مصرف سوخت پایین تمرکز کنند.
نکته مهم در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیشرانه توربوی خانواده X۲۰۰ (پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ) بر روی این خودروی ملی نصب میشود.
بر اساس شواهد موجود، پیشرانههای مختلفی از بازه ۸۷ تا ۱۵۰ اسب بخار برای «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.
به گفته کارشناسان ، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی میتواند در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله، تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.
طبق گفته ها، «رهام» از نمونه ساده ٥ دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد که در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشهها و آینههای برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.
«رهام» در تیپ ٢ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.
تیپ ٣ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از «رهام» مشابه تیپ ۱ این خودروی سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه میشود.
تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دندهای عرضه میشود. در تمام تیپهای اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگهای ۱۵ اینچی فولادی شده است.
٢ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا میکند. تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده میشود.
در فولترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است.
طبق بررسیهای انجام شده تمام نمونههای این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.