پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۰۶
۲۰
۰
نسخه چاپی

موز بخورید تا پوستی شفاف داشته باشید

موز بخورید تا پوستی شفاف داشته باشید
در تمام میوه ها موز یکی از محبوب ترین میوه های روی زمین است که بومی جنوب شرقی آسیا می باشد. موز در حال حاضر در بیش از 100 کشور در سراسر جهان رشد می کند و دارای فواید فراوانی برای سلامتی و زیبایی می باشد، تیتربرتر به این موشوضوع پرداخته است.

تیتربرتر؛ پوست موز مانند خود میوه اش سرشار از خواص مختلف است. پوست موز دارای پتاسیم، منیزیم، ویتامین و مواد معدنی است. و خاصیت سم زدایی و ضدالتهابی دارد. پوست موز فواید و کاربرد های بسیاری دارد. از جمله : کمک برای سلامت مو و پوست ، کمک به اختلال خواب، کاهش افسردگی، براق کردن چرم، خارج کردن تراشه ی باریک و تیز از پوست، براق کردن نقره جات، کود تقویت کننده برای باغ، سفید کردن دندان، از بین بردن میخچه ، از بین بردن ترک پا، رفع زگیل و رفع سردرد بسیار مفید است.

خواص دارویی و درمانی موز برای سلامتی

خواص دارویی و درمانی موز برای سلامتی
خواص دارویی و درمانی موز برای سلامتی

 

 لاغری و کاهش وزن

موز دارای ویژگی های متعددی است که می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند، موز کالری پایینی دارد، دارای مواد مغذی و فیبر فراوان است، چربی ندارد و می تواند اشتها را کاهش دهند.

بنابراین اگر فردی که دارای اضافه وزن است موز را به برنامه غذایی خود اضافه کند کالری مصرفی کاهش پیدا کرده و به طور طبیعی لاغر می شود.

 چاقی و افزایش وزن

همانطور که موز برای کاهش وزن مفید است می تواند برای چاقی و افزایش وزن هم مفید باشد؛ اگر موز را با شیر ترکیب کنید یعنی شیر موز بخورید استفاده کنید به سرعت باعث افزایش وزن می شود.

 دیابت و قند خون

خواص دارویی و درمانی موز برای سلامتی
خواص دارویی و درمانی موز برای سلامتی

 

موز غنی از نشاسته و فیبری به نام پکتین می باشد که پس از هر وعده ی غذایی سطح قند خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این موز از شاخص گلیسمی پایین می باشد و این به این معنی است که موز نباید موجب افزایش شدید قند خون در افراد سالم شود با این حال دیابتی ها نباید از موز در وعده ی صبحانه استفاده کنند.

مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطر عمده برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می باشد، مطالعات متعدد نشان داده نشاسته موجود در موز حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

بد نیست بدانید که زیاده روی در خوردن موز می تواند باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

توجه داشته باشید که افراد دیابتی بهتر است قبل از مصرف موز با پزشک خود مشورت کنند.

 معده و دستگاه گوارش

مصرف موز برای درمان سوزش سردل و ریفلاکس معده مفید است. موز حاوی فیبر غذایی بالایی است که به بهبود هضم غذا و جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.

دوران بارداری و شیردهی

موز منبع غنی کلسیم، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر برای زنان باردار و شیرده می باشد؛

اسید فولیک موجود در موز برای تکمیل اعصاب، مغز، نخاع جنین در حال رشد مفید است، موز منبع عالی آهن بوده که کم خونی در دوران بارداری و زایمان را کاهش می دهد.

همچنین موز به درمان یبوست دوران بارداری کمک می کند و در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد. همچنین موز سطح قند خون و کلسترول در دوران بارداری را ثابت نگه می دارد.

موز برای زنان شیرده هم مفید می باشد و انرژی لازم را در دوران شیردهی تامین می کند. شیر مادر غنی از آنتی بادی هایی است که با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کند.

نوسانات فشار خون مشکل دیگری است که خانم باردار با آن مواجه است. حفظ فشار خون در حالت متعادل با استفاده از رژیم غذایی مناسب بهترین روش برای جلوگیری از نگرانی های غیرضروری است.

از آن جایی که موز سرشار از پتاسیم است، بنابراین فشار خون خانم باردار را در حالت متعادل نگه میدارد.

همچنین پتاسیم به کاهش گرفتگی عضلات و درد پا در طول بارداری کمک می کند.

در این مطلب 10 خاصیت باورنکردنی اما مفید پوست موز شرح داده شده است.

 درمان آکنه

درمان آکنه با پوست موز
درمان آکنه با پوست موز

 

اگر شما به آکنه دچار هستید و به دنبال یک راه مقرون به صرفه برای کاهش التهابات ناشی از آن می‌گردید، استفاده از پوست موز را امتحان کنید. استفاده از پوست موز یکی از بهترین راه‌های بهبود آکنه است. روزانه پوست موز را روی منطقه دچار آکنه بمالید. با این کار التهاب آکنه را از بین ببرید و در عین حال روند بهبودی پوست را تسریع کنید.

 از شر زگیل‌ها راحت شوید

برای خلاص شدن از شر زگیل، فرآیند دردناک انجماد را فراموش ویک بار استفاده از پوست موز را امتحان کنید؛ قبل از رفتن به رختخواب، یه تکه پوست موز را روی زگیل خود قرار دهید؛ بهتر است اجازه دهید پوست موز یک شب روی پوست شما باقی بماند. با این درمان در عرض دو هفته از زگیل‌ها خلاص می‌شوید.

مطالب مرتبط:

از بین بردن لکه‌های دندان

از بین بردن لکه‌های دندان با پوست موز
از بین بردن لکه‌های دندان با پوست موز

 

آیا می‌دانید که پوست موز می‌تواند با از بین بردن لکه‌های روی دندان، به سفید کردن آنها کمک کند؟ مواد مغذی موجود در پوست موز حاوی مقادیر زیادی منیزیوم، منگنز و پتاسیم هستند. این سه ترکیب در از بین بردن لکه‌های دندان‌های شما موثر هستند. کافی است پوست موز را به مدت 2دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. بعد از چند روز خواهید دید بدون استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌هایتان سفید شده است.

تسکین خارش پوست

پوست شما ممکن است در نتیجه نیش حشرات یا واکنش آلرژیک به یک نوع گیاه یا غذایی خاص به خارش دچار شده باشد. در هر صورت، پوست موز می‌تواند خارش شما را تسکین دهد. برای کاهش چشمگیر تورم و خارش ناحیه آسیب دیده را با قسمت درونی پوست موز ماساژ دهید.

 مبارزه با افسردگی

 مبارزه با افسردگی با پوست موز
 مبارزه با افسردگی با پوست موز

 

پوست موز در برطرف کردن افسردگی نیز موثر است. موز حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است. این ماده باعث بهبود سلامتی می‌شود. هرگز پوست موز را دور نیندازید. با استفاده از پوست یک تا دو عدد موز و آب داغ یک چای تهیه کنید. اجازه دهید آب داغ و پوست موز به مدت حدود 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. این چای تاثیر به سزایی در سلامت خواب دارد. همچنین به هیدراتاسیون کامل بدن نیز کمک می‌کند.

دور کردن حشرات

برای کنترل حشرات مانند مورچه‌ها و شته‌ها، پوست موز را امتحان کنید. به جای استفاده از حشره‌کش‌های شیمیایی، پوست موز را در عمق 1 تا 2 اینچ زیر خاک و در اطراف گیاهان خود را دفن کنید. برای اثربخشی بهتر، چند لایه پرتقال را نیز در پوست موز قرار دهید.

پوست موز، غذای گل رز

تجزیه سریع پوست موز آن را تبدیل به یک منبع غذایی کامل برای گل رز کرده است. تجزیه پوست موز باعث آزاد شدن کلسیم، منیزیم، پتاسیم و بسیاری از عناصر ضروری دیگر می‌شود. در نتیجه با غنی شدن خاک، به بهبود پرورش گل رزهای شما کمک می‌کند.

واکس زدن کفش با پوست موز

واکس زدن کفش با پوست موز
واکس زدن کفش با پوست موز

 

اکثر مردم نمی‌دانند که پوست موز یکی از بهترین واکس‌های کفش در جهان است. پتاسیم یکی از مواد اصلی به کار رفته در ساخت واکس کفش است. دفعه بعد برای برق انداختن کفش و یا وسایل نقره‌ای از پوست موز استفاده کنید. پوست موز را روی کفش بمالید و سپس آن را با دستمال خشک کنید.

افزایش سلامتی گیاهان خانگی

به دلیل تفاوت کیفیت هوا، گیاهان خانگی در چرخه رشد خود با سختی‌های بیشتری نسبت به گیاهان فضای باز روبرو هستند. هوای داخل منزل اغلب کثیف است. با این حال سلامت گیاه خود را می‌توانید با پوست مو بهبود ببخشید. پوست موز را در داخل یک ظرف آب بجوشانید. اجازه دهید آب حاصل از آن سرد شود. پوست موز را در خاک دفن کنید و گیاهان خود را با این محلول آب دهید.

موز مبارز طبیعی چین و چروک پوست

موز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و B6 است که نقش حیاطی در حفظ یکپارچگی و قابلیت ارتجاعی پوست داره .علاوه بر این مقدار زیاد آنتی اکسیدان ها و منگنز موجود در موز از پوست در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن که منجر به پیری زودرس پوست میشه حفاظت میکنه .بنابراین یکی از منافع بزرگ موز کمک به جوان ماندن پوست است .برای داشتن پوستی نرم و جوان از ماسک پوره ی موز و آووکادو یا پوره ی موز و عسل استفاده کنید.

ماسک موز مرطوب کننده ی طبیعی پوست

تقریبا 75 درصد وزن موز رو آب تشکیل میده و این خاصیت به هیدراته شدن پوست کمک میکنه و از خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری میکنه .ویتامین A موجود در موز باعث بازیابی رطوبت از دست رفته ی پوست و بهبود پوست های خشک و آسیب دیده میشه .برای اینکار یک موز رو کاملا له کنید و خمیر اونو به مدت 20 تا 25 دقیقه روی پوست خود بگذارید تا خشکی پوست صورتتان را برطرف کند و سپس با آب ولرم صورتتان را بشوئید .همچنین شما میتوانید به این ماسک عسل نیز اضافه کنید تا پوستی لطیف و شفاف داشته باشین.

از بین بردن کک و مک و درخشان کردن پوست

موز حاوی مقدار کافی از ویتامین C است که به حفظ درخشش طبیعی و جوان شدن پوست  کمک میکنه .برای کاهش لک و کک و مک صورت پوره ی موز رو به همراه 2 تا 3 قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کرده و به مدت 25 دقیقه روی صورت بگذارید و بعد از آن با آب ولرم شستشو دهید .این ماسک سرشار از ویتامین C است که باعث کاهش لکه های پوست میشود.

لایه برداری پوست با موز

لایه برداری پوست با موز
لایه برداری پوست با موز

 

موز سرشار از آنتی اکسیدانه که با استفاده از ماسک اون میتوان به پوست صورت شادابی و لطافت بخشید .یک عدد موز له شده رو با یه قاشق شکر مخلوط کنید و روی صورت ماساژ بدین .با اینکار هم پوست صورت مرطوب میشه و هم خاصیت لایه برداری دارد

استفاده از موز برای درمان پف زیر چشم

موز غنی از پتاسیم است و تورم رو کاهش میده .تکه ای از موز رو له کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه زیر چشم قرار دهید و سپس با آب سرد شستشو دهید .پف کردگی تا حدود زیادی از بین میرود .به جای پوره ی موز میتونین از قطعات موز هم استفاده کنید.

مراقبت از پا با استفاده از موز

از ماسک مرطوب کننده ی موز برای درمان ترک پاشنه ی پا میتونین استفاده کنید .موز را کاملا له کرده و 1 قاشق شیر یا خامه به آن اضافه کنید و این ماسک را روی پاشنه ی پای خود قرار دهید .بعد از 10 دقیقه نیز پاها را شستشو دهید .این عمل به ترمیم ترک پاشنه ی پا بسیار کمک میکند.

در پایان می توان از مهم ترین خواص موز به پتاسیم آن پرداخت که پتاسیم داخل پوست موز می تواند به از بین رفتن سیاهی و پف درون چشم کمک کند. همچنین به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی به تازه کردن و رفع سیاهی و پف چشم کمک کند. فیبر داخل پوست موز را با یک قاشق جمع آوری کنید و بعد با دو قاشق ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و به زیر چشم خود بگذارید. یک ربع صبر کنید و سپس با آب سرد بشورید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 20
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری