پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷
۶
۰
نسخه چاپی
اصفهان - در نشست شهردار اصفهان و مدیران شهری با میراث داران شهر اصفهان مطرح شد؛

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای گردشگری شهر اصفهان

اصفهان - در نشست شهردار اصفهان و مدیران شهری با میراث داران شهر اصفهان مطرح شد؛
در سال 2020 مسیر توسعه اصفهان مبتنی بر ظرفیت های گردشگری است .

تیتربرتر؛ نشست صمیمانه شهردار و مدیران شهری با تعدادی از مالکان و سرمایه‌گذاران و مرمت‌ گران بناهای تاریخی با عنوان «میراث‌داران شهر اصفهان» به همت شهرداری منطقه سه در خانه مشیرالملک برگزار شد.   

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در نخستین نشست صمیمانه مدیران شهر با مالکان، سرمایه‌ گذاران و مرمت‌ گران بناهای تاریخی با عنوان «میراث ‌داران شهر اصفهان» که در خانه مشیرالملک برگزار شد، اظهار کرد: سال 2020 سال رونق گردشگری و آماده سازی زیرساخت ها برای ورود به عرصه بزرگ گردشگری است.  

وی با اشاره به موضوع ویروس کرونا، ضمن ابراز امیدواری از اینکه اصفهان شهر آسیب رسان برای گردشگران نباشد، تصریح کرد: امیدواریم فضایی در شهر و کشور فراهم شود که شاهد رونق گردشگری در ایام نوروز باشیم. 

شهردار اصفهان ادامه داد: نباید به این فکر کنیم که کشور و شهر ما در گذشته روزی زادگاه بزرگان بسیاری بوده است بلکه هم اکنون نیز افراد بزرگی هستند و این هنر مدیریت شهری و دولت است که توانایی جمع کردن این افراد با برنامه ریزی، طرح و سیاست گذاری های صحیح را داشته باشد.   

وی اضافه کرد: اصفهان همچنان دارای افراد و چهره های بزرگ است و می تواند خالق آثار بزرگ باشد اما اینکه چه موانع و آسیب هایی ایجاد شده و چگونه باید از این موانع عبور کنیم باید مورد بررسی قرار بگیرد. 
نوروزی با بیان اینکه انگیزه، عشق و تعلق به شهر می تواند ما را چابک به سوی هدف رهنمون کند، تاکید کرد: لازم است کرامت و جایگاه انسان ها حفظ شود و مدیریت شهری باید قدردان تک تک مردم بوده و نسبت به آنها احساس نیاز کند.  

در تدوین بودجه از هم اندیشی های جلسات اصفهان فردا، استفاده کردیم

وی گفت: اساتید پیشکسوت معمار و مرمت گران آثار تاریخی این شهر باید به مدیریت شهری کمک کنند زیرا شهر به وجود این افراد نیاز دارد. صحبت های این افراد و بزرگان دیگر این شهر که در قالب جلسات «اصفهان فردا» برگزار می شود به تدوین بودجه یک ساله شهر جهت داده و برنامه ها و کارهای جدید در راستای نظرات این افراد برجسته ایجاد می کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی تواند 300 تا 400 خانه تاریخی را شناسایی، بازسازی و مرمت کند، افزود: این نه هنر دولت و نه هنر شهرداری است بلکه این موضوع باید در اختیار بخش خصوصی باشد، شهرداری هم باید زیرساخت ها  را برای بخش خصوصی فراهم کند. 
وی اضافه کرد: چندین نامه برای ثبت تاریخی بخش های بسیاری از میراث شهر به وزرا و نهادهای مربوط مانند سفیر ایران در یونسکو نوشته شده است که البته این موضوع نیاز به طی شدن فرآیندها دارد.  

بودجه شناسایی و رفع مشکلات خانه های تاریخی در بودجه 99

نوروزی با بیان اینکه بودجه ای در سال 99 برای ایجاد پایگاهی به منظور شناسایی و رفع مشکلات خانه های تاریخی در قالب طرح جامع گردشگری تدارک دیده شده است، اضافه کرد: لازم است سایتی برای شناسایی و ثبت خانه های تاریخی طراحی شود تا هر فردی نیاز به خرید این خانه ها و سرمایه گذاری روی آن ها داشت بتواند به راحتی از طریق این سایت به آن ها دسترسی داشته باشد.   

وی گفت: حمام ها، کاروانسراها، خانه ها، اماکن و بناهای تاریخی بسیار زیادی در منطقه سه وجود دارد که می توان این منطقه را به عنوان پایلوت یک حرکت انقلابی برای احیا، ترمیم و شناسایی خانه های تاریخی در نظر گرفت و در قالب طرح گردشگری اصفهان 2020 در آن اجرایی کرد.    
شهردار اصفهان تاکید کرد: امیدوارم شاهد رونق بسیار خوبی در موضوع بافت های تاریخی و احیای این مکان ها باشیم. 

مثلث مدیریت شهری، میراث فرهنگی و مرمت گران، آینده گردشگری شهر را رقم می زنند

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت اصفهان به گذشته پرافتخار خود، اظهار کرد: مثلث مدیریت شهری، میراث فرهنگی و معماران و مرمت کاران مثلث مبارکی است و باید کمک شود تا در سایه تشکیل این مثلث به آینده گردشگری شهر کمک شود. اگر شرایطی فراهم شود تا در دل این مثلث میل به ماندن گردشگر در شهر افزایش پیدا کند، بزرگترین خدمت متوجه این شهر شده است.  

علیرضا نصر با بیان اینکه اتفاقات خوبی برای بودجه سال 99 شهرداری رقم خورده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سال 2020 به عنوان سال شروع طرح های گردشگری مطرح شده برای سال آینده حدود 200 میلیاردتومان بودجه در نظر گرفته شده است، این مبلغ از بودجه 6 هزار میلیاردتومانی شهر در نظر گرفته شده که اتفاق بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر در حال احیا و ایجاد مراکز تاریخی و گردشگری هستند، ادامه داد: این در حالیست که کشور ما بهره مند از آثار تاریخی بیشمار و بسیار ارزشمند است اما متاسفانه هنر بهره برداری از این آثار وجود ندارد، لازم است مدیریت شهری تسهیلات و زیرساخت های لازم برای موضوع گردشگری، مرمت گران و سرمایه گذاران بناهای تاریخی فراهم کند.

توسعه شهر بر مدار گردشگری 

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این نشست، اظهار کرد: مسیری که برای توسعه شهر اصفهان انتخاب شده مناسب ظرفیت ها و داشته های شهر اصفهان نیست و این موضوع منجر به مهاجرت بی رویه، آلودگی، بارگزاری های بی رویه روی شهر، کاهش کیفیت خدمات به شهروندان و مهاجرت طبقه خلاق از اصفهان شده است و در صورت ادامه این روند این شهر دیگر زیست پذیر نبوده و نمی تواند شرایط استانداری برای یک زندگی همراه با کیفیت داشته باشد.  

نصیر ملت با بیان اینکه منابع بسیاری در شهر وجود دارد که اصلاحات و تغییرات در آنها می تواند جاذب گردشگری باشد، تصریح کرد: همچنین کمتر جایی در دنیا مانند شهر اصفهان وجود دارد که انواع و اقسام ظرفیت ها در گونه های مختلف تاریخی در آن وجود داشته باشد.   

وی ادامه داد: علاوه بر جاذبه های تاریخی شهر اصفهان وجود 1200 هکتار پارک طبیعی مانند ناژوان در دل یک شهر در دنیا نمونه است، در کمتر جایی است که شهری علاوه بر دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد، هنرمندان بسیاری نیز در آن مشغول به فعالیت باشند به نحوی که از 300 رشته صنایع دستی ثبت شده در کشور 200 مورد آن متعلق به اصفهان است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، اصلی ترین مسیر برای توسعه شهر را استفاده از ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و تمدنی ذکر کرد و افزود: بنا داریم مجموعه اقدامات و رویدادهایی را برای شهر رقم بزنیم تا مسیر توسعه گردشگری رقم بخورد و این موضوع  به توسعه اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و در نهایت زیست پذیری شهر کمک کند.

وی اضافه کرد: برای بودجه سال 99 با حمایت شهرداری و مدیران شهری اولویت اصلی حرکت شهر اصفهان حرکت به سمت توسعه منابع گردشگری است و سال 2020 مسیر توسعه مبتنی بر ظرفیت های گردشگری انتخاب شده است.  
ملت افزود: حمایت از توسعه زیرساخت ها مانند ایجاد اقامتگاه ها از دیگر برنامه های مدیریت شهری است تا در کنار جاذبه های تاریخی و میراثی عامل حضور گردشگر در اصفهان بیشتر و گردشگر شهر را با رضایت ترک کند. مجموعه این اقدامات می تواند بر توسعه گردشگری کمک کند. 
وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت های بسیار اصفهان در زمینه گردشگری با یک هدف گذاری و سیاستگذاری صحیح بتوانیم این شهر را به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

وجود 630 پلاک ستاره دار در منطقه سه      

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در ادامه این نشست یکی از مباحث کار شهرداری را توجه به موضوعات گردشگری، احیای اماکن تاریخی و استفاده از ظرفیت های گردشگری ذکر کرد و گفت: با توجه به ویژگی های منطقه سه شهرداری و بافت قدیم اصفهان که در این منطقه واقع شده است با حمایت های شهردار و شورای شهر و بخش خصوصی اقداماتی در زمینه احیای بافت، اماکن و خانه های تاریخی آغاز شده است.  

حسین کارگر با بیان اینکه 630 پلاک ستاره دار در منطقه سه وجود دارد که از قابلیت احیا و سرمایه گذاری برخوردار است، تصریح کرد: امسال اقداماتی توسط مرمت گران معماران و استادکاران بناهای تاریخی مانند مرمت 30 خانه تاریخی انجام شد. همچنین در زمینه بوم گردی و تبدیل برخی خانه ها به هتل نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد که باعث افزایش عبور و مرور گردشگر در بافت هایی شد که پیش از آن هیچکس در آن حضور نمی یافت.  

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات شورای شهر و شهردار پیرامون محورهای تاریخی و برنامه اصفهان 2020 مصوبات خوبی تصویب شد و قرار است محورهایی که در منطقه سه می تواند شکل بگیرد در اختیار گردشگران و شهروندانی قرار بگیرد که از آنها اطلاعی وجود ندارد؛ به طور مثال مدرس ابن سینا در منطقه سه که بخشی از آن مرمت شده و قرار است این محور به محوری گردشگری تبدیل شود. 
در پایان این نشست شهردار اصفهان و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اهدای لوح تقدیر و تندیس از میراث ‌داران شهر اصفهان تجلیل کردند.



+ 6
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری