پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۵۵
۵
۰
نسخه چاپی

راهکار منفعت کسب و کارها در شرایط کرونایی

راهکار منفعت کسب و کارها در شرایط کرونایی
خالی بودن خیابان‌ها و مغازه‌ها از جمعیت در روزهای پایانی سال اگرچه می‌تواند از نظر رعایت اصول بهداشتی توسط مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و گذر از این بحران خوشحال کننده باشد اما از سوی دیگر قطعا معیشت قشر بزرگی از مردم یعنی کاسبان و فعالان اقتصادی را دچار بحران کرده‌ است.

به گزارش تیتربرتر؛ ویروس کرونا یکی از جدیدترین و خطرناک‌ترین ویروس‌های شناخته شده است که این روزها تاثیر بسیار زیادی روی کسب‌ و کارهای آنلاین و سنتی داشته است. هر ساله اسفند ماه یکی از بهترین ماه‌های مالی برای صاحبان کسب و کار بود اما این روزها با شیوع چشم‌گیر کرونا در سراسر دنیا از جمله ایران کسب و کارها با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند. کسب و کارهای سنتی مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی تا حد زیادی به تعطیلی کشیده شده‌اند اما باید در نظر داشته باشید که در همین روزهای سخت بعضی از کسب و کارها فروش چند برابری محصولات و خدمات‌شان را تجربه کرده‌اند.

کسب کارها در ایران

کسب و کارهایی که در روزهای اخیر توانسته‌اند فروش زیادی را تجربه کنند از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که در زمان مدیریت کارآمد است. این روش‌ها، عجیب و غریب نیستند و شما هم می‌توانید با انجام روش‌هایی که در این مقاله گفته می‌شود فروش خود را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که این روش‌ها برای بعضی از کسب و کارها مناسب نیستند اما ممکن است با کمی چرخش بتوان آن را برای هر کسب و کاری شخصی سازی کرد. در نظر داشته باشید که بعضی از این روش‌ها ممکن است برای شما هزینه‌بر باشند اما مطمئن باشید که این هزینه خیلی زود به شما بازخواهد گشت. اگر می‌خواهید همیشه در مواقع بحران موج سواری کنید و فروش خود را افزایش دهید بهتر است آمادگی تیم کسب و کارتان را افزایش دهید تا بتوانید در زمان‌های بحرانی بهترین خدمات را برای مشتریان‌تان داشته باشید. همچنین برای بررسی علل مختلف فروش کم می‌توانید مقاله چرا فروش ندارم را مطالعه کنید.

بخشی از مردم به درستی حساسیت شرایط موجود را درک کرده و اصل مهم ماندن در خانه برای کنترل این ویروس خطرناک را اجرا می‌کنند اما با توجه به اینکه این اوضاع می‌تواند چندان کوتاه‌مدت نباشد، آنچه به حفظ و تداوم شرایط ماندن در خانه کمک می‌کند، رفع نیازهای مردم از با ایده‌ها و طرح‌های ویژه است.

بیشتربخوانید: پولدارترین افراد جهان چقدر ثرورت دارند؟

تاثیر کرونا بر کسب کارهای ایران

شیوع کرونا در کشورمان با ایام عید سال نو مقارن شده و همین موضوع با برهم زدن همه برنامه‌های نوروزی، مسافرت‌ها و خریدهای شب عید، بسیاری از کسب و کارها را دچار رکودی بی‌سابقه کرده‌است. از آنجایی که شرایط ویژه تدابیر ویژه نیاز دارد، ضرورت ورود دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت صمت به این موضوع بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بیشترین گلایه‌ای که در گزارش‌های میدانی و گفت و گو با صاحبان حرف و اصناف بیان می‌شود این است که بسیاری از آن‌ها به خرید گسترده اجناس مختلف برای تامین نیازهای شب عید مردم و رونق بازار سال نو پرداختند و اکنون بازارها تعطیل شده، فروش تقریبا به صفر رسیده و فعالان اقتصادی را با انبوه چک‌ها و سفته‌ها مواجه کرده‌است. اگرچه در این شرایط محاسن و ضروریات حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال بیش از پیش خود را نشان می‌دهد اما فراهم شدن بستر اجرای آن قطعا بدون تدبیر و همت ویژه دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صنعت و معدن، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی و ... ممکن نیست.

رونق خرید و فروش اینترنتی علاوه بر ایجاد فرهنگ آن در بین مردم، به اطمینان بخشی و تامین و تضمین امنیت محیط این نوع فعالیت‌ها از جمله شیوه‌های پرداخت هزینه نیاز دارد، علاوه بر آن رعایت نکات بهداشتی حتی در بسته بندی و ارسال محموله های خریداری شده در شرایط کنونی کشور باید به صورت ویژه در نظر گرفته‌شود.

از سوی دیگر ممکن است بسیاری از فروشندگان خرد و سنتی آشنایی کافی با کسب و کار الکترونیک نداشته باشند که سازمان‌های تابعه به ویژه انجمن‌های صنفی باید برای کمک به میدان بیایند.

نکته دیگری که برای حل این مساله لازم است، سرعت عمل و جلوگیری از فوت وقت است تا قبل از آنکه ایام اوج خرید و رونق عرضه و تقاضا به پایان برسد، هم بازاریان بتوانند به فروش اقلام خود بپردازند و هم مردم بتوانند با امنیت خاطر نیازهای خود را تامین کنند.

بیشتربخوانید: کرونا بی خطر است یا خطرناک؟

بهترین راهکارها برای عدم زیان در این روزهای کرونایی

تا کنون راهکارها و پیشنهادات مختلفی از سوی بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و ... ارائه شده‌است و حتی ارگان‌هایی مثل بنیاد مستضعفان و یا برخی موجران و سرمایه‌گذاران به صورت داوطلبانه نسبت به بخشودگی اجاره بهای این ایام مبادرت کرده‌اند که اقداماتی تحسین برانگیز است. اما این شرایط نیاز به راه حل‌های بلند مدت تری هم دارد. 

نمایشگاه‌های بهاره که در اسفندماه در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شد، یکی از بهترین محافل برای گردهم آمدن صنوف مختلف برای عرضه تولیدات و معرفی محصولاتشان بود که البته هر سال با توجه به قیمت‌های پایین‌تر از سطح شهر، مورد استقبال شهروندان قرار می‌گرفت. امسال قطعا شرایط برای هیچ اجتماعی فراهم نیست اما شاید بتوان با کمک نهادها و دستگاه‌های ذیربط چنین نمایشگاه‌هایی را به صورت آنلاین برگزار کرد تا از تهدید بزرگ کرونا فرصت کوچکی برای ایجاد عادت به خرید یا انجام فعالیت‌ها بدون مراجعه حضوری فراهم شود.

در کلان‌شهرهایی مثل تهران که کنترل جمعیت، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک شهری دیگر چندان قابل کنترل نیست و مصرف سوخت ایران در جهان بیشتر از حد استاندارد است، به تغییر عادت‌هایی از این قبیل نیاز داریم.

از سویی دیگر چنین اقداماتی می‌تواند آسیب‌های بحران کرونا به اقتصاد کشور و کسب و کارهای خرد را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اتفاقی که قطعا در ابتدای کار نظارت و کنترل ویژه نهادهای دولتی را می‌طلبد.



+ 5
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری