پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷
۲۱
۰
نسخه چاپی

دود اسپند، کرونا را از بین می برد؟

دود اسپند، کرونا را از بین می برد؟
اسپند یکی از گیاهانی است که خاصیت ضد میکروبی بسیار بالایی دارد در شرایط امروز که ویروس کرونا همه کشورها را فرا گرفته است دود اسپند مرحمی است بر دلهره همه مردم تا شاید این ویروس ناخوانده از محیط خانه دور شود تیتربرتر به خواص اسپند برای کرونا پرداخته است با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ ویروس کرونا تقریبا در تمام دنیا شیوع پیدا کرده و همه را کلافه کرده است مردم ایران انواع راه های درمان و پیشگیری از این ویروس انجام داده اند از جمله استفاده از خاکشیر بر علیه کرونا یا استفاده از بخور یا استفاده از اسپند بر علیه کرونا و دست روی دست نگذاشته اند تا این ویروس کشنده آنها را تسلیم کند.

اسپند ضد کرونا است؟

اسپند ضد کرونا است؟
اسپند ضد کرونا است؟

 

در بیشتر دنیا از دانه‌های اسپند به‌عنوان ضدانگل، کرم‌کش و کشنده آمیب استفاده می‌کنند از قدیم در بیشتر مناطق ایران از دود اسپند برای چشم زخم و همچنین پاکسازی محل استفاده می کردند.

دود اسپند خاصیت ضد عفونی کردن محل برای مقابله با کرونا دارد

با قرار دادن دانه های اسپند بر روی آتش دود حاصله به سرعت در محیط پخش می شود و بوی خاص اسپند از آن ساطع می شود این دود البته برای بعضی افراد که مشکل ریوی یا حساسیت دارند خوش آیند نیست.

اسپند درست است یا اسفند

اسپند یا اسفند یکی از داروهای اصلی گیاهی است که به زبان عربی «حرمل» نامیده می‌شود. اسپند از تیره سراب (ygophyllaceaez) است و نام علمی آن «harmala peganum» است.

دانه اسفند دارای آلکالوئیدهایی به نام (هارمالین، هارمین، هارمالون) است و دارای خواص دارویی بسیاری است و گندزدایی می‌کند، بو و دود دانه‌های اسپند، اثر ضدعفونی‌کننده در هوا داشته و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

مطالب مرتبط:

خصوصیات اصلی گیاه اسپند بر علیه کرونا

خصوصیات اصلی گیاه اسپند بر علیه کرونا
خصوصیات اصلی گیاه اسپند بر علیه کرونا

 

دانه گیاه اسپند در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دورکننده حشرات و ویروس ها از جمله ویروس سرماخوردگی و کرونا و همچنین خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات اسپند در سایر کشورهای دنیا

اسپند در سایر کشورها نیز طرفدار دارد، مردم یونان از اسپند به‌عنوان قاعده‌آور، کرم‌کش، مسکن و خواب‌آور استفاده می‌کنند.

در گذشته در هند برای سیفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند مسموم‌کننده باشد، اما برخی افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ‌های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون و روماتیسم استفاده می‌کنند.

اصل گیاه اسپند برای چه چیزی مفید است؟

اصل گیاه اسپند برای چه چیزی مفید است؟
اصل گیاه اسپند برای چه چیزی مفید است؟

 

معمولاً از گیاه اسپند بیشتر به‌عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون مصرف ناصحیح اسپند باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

سمی بودن این گیاه به اندازه‌ای است که حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.

در قدیم برای کاهش تأثیر میزان سم گیاه اسپند آن را چند بار در آب خیس می‌کردند.

آیا قدرت ضدعفونی کننده اسپند بر کرونا غلبه می کند؟

همه مردم ایران در شرایط قرنطینه در حال تلاش برای دور کرون کرونا از زندگی و محل کارشان هستند یکی از ضدعفونی کننده های طبیعی اسپند است گیاه اسپند دربردارنده مواد ضد میکروبی از نوع فلاونوئیدها و آلکالوئیدها می‌باشد، که این مواد در بخش‌های مختلف آن (دانه، کالوس و نهال) زیاد یافت می‌شود. از جمله آلکالوئیدهای مهم آن می‌توان به آلکالوئید هارمین، هارمالین، هارمالول و پگانین و آلکالوئیدهای کینازولین اشاره کرد.

خواص دارویی گیاه اسپند برای مقابله با کرونا

در طب سنتی از عصاره‌های گیاهی اسپند جهت افزایش ترشح شیر، دفع ترشح شیر، دفع کرم‌های روده، درمان روماتیسم، افزایش قدرت جنسی و نیز به عنوان یک مسکن جهت رفع درد معده بکار می‌رفت.

عصاره اسپند چه کاری می کند؟

در تحقیقات آزمایشگاهی که از عصاره اسپند جهت از بین بردن میکروب‌ها استفاده شده‌است. عصاره‌های حاصل از کالوس خواص ضد میکروبی در برابر میکروب‌هایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کولی و کاندیداآلبیکانس را نشان داده‌است.

گیاه اسپند ضد سرطان است؟

به تازگی آلکالویید های بتاکاربولین موجود در گیاه و دانه های اسپند بدلیل خاصیت ضد تومور (ضد سرطان) آن مورد توجه قرار گرفته اند. برای تولید کالوس از جدا کشت‌های اسپند معمولاً یک محیط پایه MS که حاوی هورمون KIN، باشد کافی است، اما همراه کردن یک هورمون اکسینی نظیر ۴-D و ۲ و NAA با هورمون KIN باعث افزایش تولید کالوس می‌گردد. تاکنون هیچ تحقیقی بروی سیستم باززایی نوساقه و ریشه در گیاه اسپند صورت نگرفته‌است.

خصوصیات ظاهری گیاه اسپند

خصوصیات ظاهری گیاه اسپند
خصوصیات ظاهری گیاه اسپند

 

اسپند معمولی (P. harmala) گونه‌ای از اسپند(Peganum) است به شکل گیاه علفی چندساله به ارتفاع حداکثر ۶۰ سانتی‌متر بی‌کرک و با برگ‌های نوک‌تیز به طول حداکثر ۶ سانتی‌متر و دارای بریدگی شانه‌مانند و با تقسیمات خطی و گوشوارک‌های کوچک و خطی و اغلب خمیده برگشته و گل‌آذین انتهایی و دیهیم تُنُک با گل‌های منفرد سفید و میوهٔ کروی به قطر حداکثر ۱۰ میلی‌مترظاهر آن بوته مانند، دارای برگ‌های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم است.

گل‌های آن درشت و دارای کاسبرگ نازک و گلبرگ بزرگ برنگ سفید مایل به سبز، میوه آن پوشینه و حاوی دانه‌های متعدد برنگ سیاه است. در صورت خشکی خاک، ریشه‌های این گیاه می‌توانند تا ۶ متر نفوذ کنند. این گیاه در نیمکرهٔ شمالی از اوائل خرداد تا اوائل شهریور گل می‌دهد و گل‌های آن سفید رنگ هستند. کپسول‌های مدوّرِ حاوی دانه، سه حفره‌ای بوده و حدود پنجاه دانه را در خود نگهداری می‌کنند.

گل‌ها و مخصوصاً دانه‌های اسپند سرشار از آلکالوئید‌های گروه بتا-کربولین است که همگی بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز هستند؛ به همین دلیل خوردن جوشاندهٔ اسپند در اندازه‌های کم (۱ الی ۳ گرم) خواص ضدافسردگی و آرام بخش و در اندازه‌های زیاد (۳ الی ۱۵ گرم) خواص روان گردان دارد. اما به دلیل از کار افتادن آنزیم مونوآمین اکسیداز درون کبد توسط آلکالوئیدهای اسپند، تیرامین موجود در بسیاری از مواد غذایی (الکل، پنیر، سوسیس و کالباس و اکثر محصولات پروتئینی و لبنی، میوه جات و غذاهای مانده و …) که در حالت معمول توسط این آنزیم شکسته می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد فشار خون و ضربان قلب بسیار شدید، سردردهای شدید، شوک، تشنج و در صورت عدم درمان سریع، حتی مرگ شود؛ لذا حداقل از ۴۸ ساعت قبل تا ۴۸ ساعت بعد، باید از مصرف هرگونه خوراکی حاوی تیرامین به شدت خودداری کرد.

دراین تحقیق بمنظور کمک به مردم برای نابودی ویروس کرونا به خصوصیات گیاه اسپند جهت بررسی توان پاکسازی محل از ویروس کرونا و ارتباط بین مراحل مختلف تمایز و تولید آلکالوئیدها از جدا کشت‌های مختلف نهال اسپند و نیز محیط کشت حاوی هورمون BA,KIN و ویتامین تیامین تشخیص داده شد. علاوه بر آن از نظر وجود آلکالوئیدها، کالوس‌های تیره و آبدار نسبت به کالوس‌های سبز و شفاف بیشترین آلکالوئیدها را دارا بودند. همچنین نوساقه‌ها و کالوس مولد ریشه نیز دارای آلکالوئیدهای هارمالا بودند. دانه اسفند دارای آلکالوئیدهایی به نام (هارمالین، هارمین، هارمالول) است .

نام گیاه اسپند در گویش های ایران

در گویش برخی از مردم ایران به ویژه استان فارس به اسپند ، دونشت گویند. در زبان بختیاری های استان چهار محال وبختیاری نیز به این گیاه دینش (دینشت )می گویند. این گیاه جزء ۴۰ گیاه سفارش شده اسلام میباشد. البته دراحادیث و روایات از کیاه سبز آن تعریف شده است.

در پایان گفتنی است همه بزرگتر ها و مادربزرگ ها به اسپند نگاه ویژه ای دارند و آن را به احترام یاد می کنند و پزشکان طب سنتی هم بر خواص ضدعفونی کننده این گیاه اذعان دارند پس با خیال راحت اگر مشکل ریوی ندارید یا حساسیت با بو دادن دانه‌های اسفند در نزد برخی جهت جلوگیری از چشم زخم  و دوری ویروس ها استفاده کنید تا هم ویروس ناخوانده کرونا به سمتتان نیاید و هم چشم زخم از شمات دور شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 21
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری