پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۲۱
۱۵
۰
نسخه چاپی
اگر نگران شیوع ویروس کرونا هستید بخوانید:

گرما تأثیری بر ویروس کرونا دارد؟

اگر نگران شیوع ویروس کرونا هستید بخوانید:
ویروس کرونا اکنون به عنوان اصلی ترین صحبت هر مجلسی است و نگرانی ها برای این ویروس زیاد است و همه خانواده ها با توجه به اینکه قرنطینه هستند به دنبال خبری امیدبخش از نابودی این ویروس هستند تیتربرتر با توجه به وظیفه رسانه ای خود به این موضوع پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ تنها امید مردم ایران پس از تلاش بی وقفه پزشکان ، متخصصان در عدم شیوع این بیماری والتیام درد بیماران مبتلا به کرونا ویروس فرا رسیدن گرما و تغییر فصل است که شاید این ویروس منحوس را ریشه کن کرده و از بین ببرد  اما گمانه زنی ها در باره تأثیر گرما بر این ویروس زیاد است و اما همانطور که می دانیم گرما برای همۀ ویروس ها و ... عذاب آور و باعث کم شدن توان این ویروس می شود.

کرونا با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

کرونا با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟
کرونا با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

 

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولا سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

افراد مسن بالای ۶۰ سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. وزارت بهداشت جهانی انتقال ویروس کرونا را از انسان به انسان تأیید کرده است، اما متخصصان پزشکی در خصوص این موضوع در حال بررسی هستند تا بفهمند چه کسی می‌تواند آن را بیشتر منتقل کند. ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذا‌های دیگر منتقل شود.

متخصصان می گویند، بیماران مبتلا به این ویروس تا یک هفته سرفه‌های خفیف و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و سپس با علائم بدتری رو به رو می‌شوند. نا گفته نماند که تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد با وضعیت جسمانی شدید و غیر قابل تحمل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.


کرونا چگونه پدید آمد؟

کرونا برای نخستین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در «ووهان»، یکی از شهر‌های بزرگ چین به وجود آمده و با سرعت زیادی در حال شیوع است. مسافران یا ساکنان کشور چین با سفر به نقاط دیگر جهان باعث انتقال این ویروس به افراد می‌شوند و در همین آغاز شروع تعداد زیادی به علت مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

مقامات چین در فاصله زمانی از تاریخ ۳۱ دسامبر تا تاریخ ۲۲ ژانویه از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا شده اند. در کشور تایلند تا کنون دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و در ژاپن، کره جنوبی و تایوان هم هر کدام یک مورد ابتلا گزارش کرده‌اند. افراد مبتلا به این بیماری در چند روز اخیر به کشور چین سفر کرده اند.

بیشتر بخوانید :

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند. اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند.

"کرونا" درمان ندارد؟

برای درمان ویروس کرونا روش خاصی وجود ندارد و بیشتر اوقات علائم این بیماری به سرعت از بین می‌روند، ولی متخصصان توصیه جدی در خصوص مراقبت‌های پزشکی به بیماران دارند. در صورتی که علائمی بدتر از سرماخوردگی داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصان با تجویز داروی درد یا تب، دوش آب گرم، استفاده از دستگاه بخور، خواب کافی و نوشیدن مایعات می‌توانند در روند بهبود بیماری فرد تاثیرگذار باشند.

 آیا ویروس کرونا یک بیماری فصلی است؟

برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی نسبت به فصلی بودن ویروس کرونا امیدوارند، اما آنها هنوز نمی‌توانند در این باره مطمئن باشند، زیرا از شیوع این ویروس زمان زیادی نگذشته است که دانشمندان شواهد مورد نیاز را برای بررسی این موضوع جمع‌آوری کنند.

 آیا گرما باعث کمتر شدن ویروس کرونا می‌شود؟

 آیا گرما باعث کمتر شدن ویروس کرونا می‌شود؟
 آیا گرما باعث کمتر شدن ویروس کرونا می‌شود؟

 

یکی از سوالاتی که این‌ روز‌ها درباره ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر کرده، این است که آیا شیوع COVID-۱۹ در تابستان همان طور که با اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، کمتر می‌شود؟

بسیاری از افراد به از بین رفتن ویروس کرونا با شروع فصل گرما امیدوارند؛ برخی از دانشمندان همچنان در حال گمانه‌زنی هستند که ویروس کرونا در محیط‌های گرم‌تر زنده نمی‌ماند.

همچنین تعداد موارد تاییدشده جدید طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری بیمار از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند، اما نکته قابل توجه این است که هنوز از کاهش تعداد افراد آلوده به این ویروس آماری دیده نشده است.

ویروس کرونا در چه دمایی زنده است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، COVID-۱۹ در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید، در دما‌های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد، نه توانایی آلودگی آن.

 شباهت ویروس کرونا با سارس؟

 شباهت ویروس کرونا با سارس؟
 شباهت ویروس کرونا با سارس؟

 

براساس تحقیقات آکادمی علوم پزشکی نظامی چین، درباره شباهت ویروس کرونا و سارس، اعلام کرد که سارس در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار باقی مانده است، اما در طول سه روز در دمای ۳۷ درجه غیرفعال می‌شود و تنها ۱۵ دقیقه می‌تواند در ۷۰ درجه سانتیگراد زنده بماند.

مشابه ویروس کرونا، اولین پرونده سارس در اواخر سال ثبت شد. تعداد موارد تاییدشده در آوریل ۲۰۰۳ به اوج خود رسید و در ماه جولای هیچ بیمار دیگری پیدا نشد. دانشمندان هرگز درمانی برای سارس کشف نکرده‌اند و اعتقاد بر این است که ویروس در هوای گرم از بین می‌رود.

با افزایش دما ویروس کرونا در هوا شناور می‌شود یا به سطوح می‌چسبد که در این مکان‌ها تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند زنده بماند.

گرما لزوما موجب از بین رفتن ویروس کرونا نمی شود و تنها حالت تهاجمی آن را کاهش می دهد.

 نه تنها شیوع ویروس کرونا بلکه شیوع ویروس‌های تنفسی در فصول گرم سال کمتر خواهد شد.

 احتمال از بین رفتن کامل ویروس کرونا در اثر گرما  وجود ندارد.  اما مسئله ای که وجود دارد این است که  گرمای هوا موجب کاهش  ماندگاری ویروس کرونا خواهد شد. مطالعات خارجی نشان داده اند که وقتی دما به ۳۰ تا ۴۰ درجه می رسد، مدت زمان باقی ماندن ویروس بر اجسام را کوتاه خواهد کرد و این قضیه تنها احتمال انتقال ویروس را کمتر می‌کند.

 آنفلوانزا، سرفه‌کردن و سرماخوردگی به صورت عمومی در فصل‌های سرد سال بیشتر شیوع پیدا می‌کنند. به عنوان مثال هوای سرد و خشک باعث تحریک بیشتر مجراهای تنفسی می‌شود و این موضوع، بدن را برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آماده‌تر خواهد کرد.

 یکی دیگر از دلایلی که بیماری‌های  واگیردار در زمستان شیوع پیدا می کند تجمع زیاد  افراد در محیط‌های بسته است زیرا مدت زمان طولانی را در کنار هم می‌گذرانند و شانس انتقال ویروس‌ها بیشتر خواهد شد. بنابراین ممکن است تغییرات فصلی به دلیل تغییر در رفتار مردم و همچنین ارگان‌های بدن، باعث تغییر در روند شیوع بیماری‌های واگیردار باشد. البته این موضوع  ارتباطی به کشته شدن ویروس بر اثر گرما ندارد.

 اگر هوا گرم شود ما مشکلاتی که در فصول پاییز و زمستان داریم را دیگر نخواهیم داشت، به همین دلیل در فصول گرم افراد می توانند در مکان‌های بسته  پنجره‌ها را بیشتر باز کرده یا از  تهویه‌های مناسب استفاده کنند.

هیچکس نمی‌داند که این بیماری در کشور ما چه الگویی خواهد داشت، چراکه در اقلیم‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین اینکه این بیماری با شروع فصل گرما فروکش می کند تنها در حد یک حدس و گمان است و هنوز بصورت قطعی و علمی ثابت نشده است.

 در پایان امیدوارم ویروس کرونا هر چه زودتر از بین برود هر چند برخی از خانواده‌ها با این تصور که این بیماری در فضای گرم از بین می‌رود، اقدام به گرم کردن فضای خانه می‌کنند که باید بگویم این اقدام تاثیری ندارد. چیزی که می‌دانیم این است که این بیماری با محیط های سرما سازگاری بیشتری دارد، اما این بدان معنا نیست که با گرم شدن محیط منزل از بین می‌رود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 15
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری