پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ ۰۷:۲۵
۱۵
۰
نسخه چاپی
تیتربرتر گزارش می دهد:

قیمت مسکن با شیوع کرونا چه می شود؟

تیتربرتر گزارش می دهد:
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاثیر شیوع کرونا ویروس بر کاهش معاملات مسکن،‌گفت:‌ با تداوم این روند،‌ قیمت مسکن کاهش بسیاری خواهد داشت.

به گزارش تیتربرتر؛ همانطور که می دانید به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور روند ساخت و ساز‌ها متوقف شده و یا به کندی پیش می‌رود، از سوی دیگر صدور پروانه‌های ساختمانی نیز انجام نمی‌شود که این امر به معنای رکود است، از سوی دیگر به دلیل اینکه تهیه مسکن مستلزم این است که افراد خانه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و شیوع کرونا نیز مانع از انجام این کار است، می‌توان گفت: این بیماری تقاضا در بازار مسکن را به پائین‌ترین حد خود رسانده است.

کرونا قیمت مسکن را پایین می آورد؟

سیداحسن علوی اظهار کرد:‌ آمارهای ارائه شده نشان دهنده اثرگذاری مستقیم شیوع بیماری کرونا در حوزه اقتصادی کشور است، به طوری که پس از شیوع این بیماری عملاً بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور متوقف یا کم رونق شده است.

وی تصریح کرد: قطعاً کاهش معاملات مسکن طی یک ماه پایانی سال 98 در نزولی شدن روند قیمت گذاری مساکن اثرگذار بوده است، به طور حتم اگر این روند تداوم داشته باشد، قیمت مسکن کاهش بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در صورت کنترل شیوع بیماری کرونا و برگشتن بازارهای اقتصادی به حالت عادی، ما در سال 99 شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن نخواهیم بود. کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن حداکثر به میزان تورم افزایش خواهد داشت.

بیشتربخوانید: زمان دریافت مسکن ملی در سال 99

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۹ با وجود کرونا

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تأثیر منفی شیوع بیماری کرونا در تعطیلی بازارهای اقتصادی، گفت: در شرایط کنونی فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن به دلیل شیوع این بیماری عملا متوقف شده و این مسئله آثار گسترده ای را به دنبال داشته است.

تأثیر مستقیم بیماری کرونا بر کاهش مراجعه مردم به مشاوران املاک

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی دستگاه ها به مردم توصیه می کنند که برای مهار شیوع بیماری کرونا در خانه بمانند، این مسئله تأثیر مستقیمی در کاهش مراجعه مردم به مشاوران املاک و کاهش معاملات مسکن داشته است.

کاهش تقاضا در وضعیت کرونایی موجب کاهش قیمت مسکن می شود

وی تصریح کرد: این موضوع واضح و مبرهن است که وقتی مراجعه و تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد، بازار در یک وضعیت رکودی قرار می گیرد، در این شرایط قیمت مسکن کاهش می یابد، زیرا فروشندگان برای تبدیل خانه به سرمایه، مشوق های مالی را ایجاد می کنند، از جمله اینکه در چنین وضعیتی قیمت ها را پایین می آورند تا خریداران برای خرید ترغیب شوند.

نادری گفت: با توجه به وضعیت کنونی بیماری کرونا در کشور، به نظر می رسد که این بیماری در ماه های ابتدایی سال جدید نیز در کشور وجود داشته باشد، حال با روند نزولی قیمت مسکن، پیش بینی می شود که روند کاهش قیمت مسکن در سال آینده سرعت بیشتری بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شرایط کنونی بهترین زمان است تا دولت با طراحی و تولید مسکن، بازار ملک و املاک را به سمت متعادل شدن هدایت کند، قطعا تحقق این شرایط هم به نفع خریداران و هم به نفع فروشندگان و سازندگان است، زیرا با منطقی شدن قیمت ها در بازار مسکن می توان به خروج این بخش از رکود و رونق گرفتن آن امید داشت.

بیشتر بخوانید:

تاثیر کرونا در بازار مسکن 

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن در این باره گفت: همان‌طور که اشاره شد در فاز کوتاه مدت کرونا باعث تعطیلی بازار مسکن شده و در اینچنین وضعیتی قیمت‌ها با افت روبرو می‌شود، به بیان دیگر کاهش تقاضا سبب خواهد شد میدان در اختیار خریداران قرار گیرد و آن‌ها نیز در راستای کاهش قیمت‌ها قدم بر می‌دارند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه کرونا در بلند مدت و طی بازه یک ساله کسری بودجه دولت را تشدید می‌کند، اضافه کرد: این امر موجبات افزایش تورم را فراهم خواهد آورد، به دلیل اینکه دولت برای جبران کسری بودجه به استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی روی خواهد آورد، که این موضوع در نهایت تلاطم در بازار‌های مختلف از جمله مسکن را باعث می‌شود، بنابراین همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، در دراز مدت کرونا می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن نیز شود.

وی با تاکید بر اینکه سرعت رشد قیمت مسکن در سال آینده کمتر از سرعت رشد تورم خواهد بود، ادامه داد: به دلیل اینکه در سه سال گذشته مسکن با رشد بیش از سه برابری روبرو بوده، پیش‌بینی می‌شود، قیمت‌ها همپای تورم رشد نکند، اما به هر حال با افزایش بهای مسکن روبرو خواهیم شد، از سوی دیگر به دلیل اینکه عرضه و تقاضا در این بازار متعادل نیست، قیمت‌ها نمی‌تواند متعادل شود، برای متعادل کردن این چرخه دولت باید به عنوان متولی و سیاست‌گذار بخش مسکن وارد عمل شود و با استفاده ابزار مالیاتی بازار مسکن را کنترل کند.

سلطان‌محمدی با بیان اینکه دولت‌ها با استفاده از ابزار مالیاتی که در اختیار دارند، بازار مسکن را از انجام فعالیت‌های سوداگرانه خالی می‌کنند، اذعان داشت: با استفاده از وضع مالیات باید هزینه سودجویی و کسب سود را در بازار مسکن بالا برد تا دیگر برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد که تنها به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار حضور پیدا کنند، از سوی دیگر در سایر کشور‌ها مسکن به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود، این درحالیست که در کشورمان‌ همواره به مسکن به دید سرمایه‌ای نگریسته می‌شود و این آن جایی است که بازار مسکن را با مشکل همراه می‌سازد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه همواره دولت‌های مختلف به دنبال اجرای طرح‌های ساخت مسکن به طور انبوه بوده‌اند، گفت: در حالیکه دولت به هیچ عنوان مسکن ساز خوبی نیست، نتایج پروژه مسکن مهر به خوبی موید این موضوع است، در چنین شرایطی دولت باید ساخت مسکن را به مردم واگذار کند و خود تنها به احداث زیر ساخت‌ها اقدام ورزد، در حال حاضر بعد از گذشته بیش از یک دهه پروژه مسکن مهر به اتمام نرسیده که دولت طرح ملی مسکن را اجرایی کرده، حال این پروژه نیز به دولت بعدی منتقل خواهد شد و معلوم نیست که اتمام آن چند سال به طول بیانجامد.

در پایان گفتنی است ویروس کرونا این ایام تمام بازار‌های کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده، به طوریکه تقریبا فعالیت تمامی کسب و کار‌ها مختل شده و در عمل هیچ کاری انجام نمی‌شود، در این زمینه بازار مسکن نیز با افت شدید تقاضا روبرو شده، امری که می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن شود.



+ 15
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری