پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱
۸
۰
نسخه چاپی

بسته معیشتی فروردین به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بسته معیشتی فروردین به چه کسانی تعلق می گیرد؟
اولین یارانه معیشتی در سال ۹۹ ساعت ۲۴ امشب ۱۰ فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گزارش تیتربرتر؛ پنجمین مرحله کمک‌های معیشتی دولت و اولین یارانه معیشتی سال ۹۹ ساعت ۲۴ امشب(یکشنبه ۱۰ فروردین) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

تاکنون چهار دوره از بسته معیشتی دولت به مردم پرداخت شده و قرار است پنجمین مرحله از کمک‌های معیشتی ساعت ۲۴، امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

مبلغ پرداختی بابت طرح حمایتی معیشتی دولت به خانوار‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، دهم هر ماه یارانه کمک معیشتی به حساب سرپرستان واریز می‌شود.

چه کسانی مشمول دریافت بسته معیشتی نشدند؟

میرزایی درباره گروه‌های مشمول و غیرمشمول بسته معیشتی دولت، توضیحاتی داد.

حسین میرزایی سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی، درباره گروه‌های مشمول و غیرمشمول بسته معیشتی دولت، اظهار کرد: مدیران دولتی، اغلب کارمندان دولت، تاجرانی که کارت بازرگانی دارند، اصناف خاص (طلافروش، نمایشگاه ماشین، صرافی)، اعضای هیئت علمی، مشاغل آزاد که گردش مالی حساب آنها بالاست مشمول دریافت بسته معیشتی نشده اند.

میرزایی گفت: تا این لحظه تمام نیرو‌های مسلح، کمیته امداد، بهزیستی، بیماری‌های خاص بسته معیشتی را دریافت کردند و مقرر شده که برای سال جدید نیرو‌های مسلح هم غربالگری و تنها بخشی از آنان که مشمول بودند بسته را دریافت کنند.

وی بیان کرد: برخی از مشاغل آزاد ادعا می‌کنند که درآمد آنها زیاد نیست و به همین واسطه می‌خواهند این بسته معیشتی را دریافت کنند که این مسئله بسیار ناراحت کننده است.

بیشتربخوانید: نتیجه اعتراض به عدم واریز بسته حمایت معیشتی چه شد؟

شاخص‌های حذف از فهرست دریافت‌کنندگان بسته حمایتی چیست؟

 هر چند شاخص‌های برخورداری یا عدم برخورداری از این بسته حمایتی پیش‌تر اعلام نشده است اما حالا احمد میدری ، معاون رفاه وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی این شاخص‌ها را اعلام کرده است.

 وی تاکید دارد کسانی که دارای خودرویی با قیمت بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان، واحد مسکونی با قیمت بالاتر از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در تهران و ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها، حکم حقوقی بالاتر از ۵ میلیون تومان، دارا بودن بیش از یک شاغل در خانواده و ... هستند مشمول دریافت این بسته حمایتی نخواهند بود.

با توجه به توضیحات وی روشن می شود خانوارهایی که دارای یک خانه، یک واحد مسکونی و یک شخص شاغل ، در حداقل ممکن هستند، از این بسته حمایتی بهره‌ای نخواهند برد و یارانه پرداختی به آنها در همان محدوده ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای در یک ماه است.کسانی که متقاضی دریافت این اعتبار هستند با شماره گیری *6369# می توانند درخواست خود را ثبت کنند . مبلغ در نظر گرفته شده برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزارتومان و خانوار پنج نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است. 

با اعلام این شاخص‌ها روشن می‌شود درخواست چه کسانی برای برخورداری از بسته حمایتی مود تایید قرار می‌گیرد به این ترتیب دولت در وهله اول برای تشخیص موقعیت مالی افراد به شاخص‌های درجه اولی ورود کرده است که طبق قانون مجاز تشخیص داده است، این شاخص‌ها مسکن، خودرو، احکام حقوقی شاغلان و ... است. در صورتی که افراد مایل به برخورداری از این اعتبار باشند ، مجوز لازم برای بازبینی وضعیت حساب‌های بانکی و تمامی تراکنش‌های خود در تمامی بانک ها را به دولت خواهند دارد. بررسی وضعیت مالی افراد در بازار سهام نیز در همین قالب قرار دارد.

سقف درآمدی برای عدم برخورداری از این اعتبار نیز طبق محاسبات به این شرح است . خانوار یک نفره ۴۸ میلیون تومان در سال، خانوار دو نفره ۶۰ میلیون تومان در سال، خانوار سه نفره ۷۲ میلیون تومان در سال ، خانوار ۴ نفره ۸۴ میلیون تومان در سال و خانوار ۵ نفره ۹۶ میلیون تومان در سال .  

 چرا شمار شکایات بسته معیشتی بالاست؟

 در شرایطی که دولت بسیاری از ۲۴ میلیون نفر را واجد شرایط برخورداری از این اعتبار تشخیص نداده است، بسیاری معتقدند آمار ثبت درخواست ها در این محدوده زمانی بسیار بالا بوده است، رقمی نزدیک به دو میلیون نفر. این تعداد در روزهای آتی افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.

میدری اما در پاسخ به این سئوال که چرا تعداد افرادی که متقاضی این بسته حمایتی هستند و بدان احساس نیاز می‌کنند، تا این میزان بالاست، گفت: درکی که افراد جامعه از وضعیت مالی خود دارند با درکی که دولت و مسئولان دارند متفاوت است . طبق آمار کسانی که در پایان سال ۱۳۹۷ ، دارای درآمدی بیش از ۴ میلیون تومان در ماه هستند، در ۳۰ درصد بالایی جامعه قرار می گیرند پس می بینید در کل کشور شاخص های برخورداری با آنچه مردم حس می‌کنند متفاوت است .

 به گفته وی از ۲۳ میلیون خانواری که در ایران زندگی می کنند، ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هیچ خودرویی در اختیار ندارند و ارزش خودروی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار نیز کمتر از ۵۰ میلیون تومان است ، به این ترتیب ۱۸ میلیون خانوار ایرانی یا خودرو ندارند، یا ارزش خودروی آنها کمتر از ۵۰ میلیون تومان است . این آمار بدان معناست که دارا بودن یک خودروی معمولی نظیر پژو یا دنا، خانوار را در سی درصد بالای جامعه قرار می دهد.

 میدری در توضیح شرایط اقتصادی جامعه ایران تاکید دارد، ۳۰ درصد بالایی جامعه ایرانی وضعیت مالی اندکی بالاتر از متوسط دارند.

بیشتربخوانید: پس از سهمیه‌بندی مصرف بنزین چقدر کم شد؟

این ۶۰ میلیون نفر تا چه زمانی بسته معیشتی می‌گیرند ؟

این سئوالی است که این روزها بسیاری از دریافت کنندگان بسته حمایتی نیز مطرح می کنند. این اعتبار تا چه زمانی پرداخت می شود . کسانی که در مرحله اول واجد شرایط دریافت این اعتبار تشخیص داده شده اند، در حقیقت مجوز دسترسی دولت به شاخص‌های درجه دوم یعنی تراکنش‌های بانکی، حساب‌های بانکی و بازار سهام خود را صادر کرده‌اند و در صورتی که تمایلی به این موضوع ندارند، از ماه آینده می‌توانند انصراف خود را از دریافت این پول اعلام کنند. این نکته ای است که میدری و دیگر مسئولان وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی صراحتا اعلام کرده‌اند و در غیر این صورت تداوم کمکهای معیشتی دولت به این افراد ادامه خواهد یافت.

ایران تنها کشوری است که به صورت عام یارانه نقدی به مردم پرداخت می کند. بررسی ها نشان می دهد یارانه هایی از این دست با هدف توانمندسازی در دوره های زمانی مشخص در دیگر کشورها به مردم تعلق می‌گیرد. 

گفتنی است، از سال گذشته که نرخ بنزین با اصلاح قیمت همراه شد و سهمیه‌بندی بنزین به اجرا درآمد دولت برای حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه اقدام به پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر ایرانی کرد.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری