پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱
۱۵
۰
نسخه چاپی
سرقت اطلاعات شهروندان:

جدیدترین روش های کلاهبرداری در فضای مجازی

سرقت اطلاعات شهروندان:
ارسال لینک‌های دروغین ثبت نام بسته حمایتی در شبکه‌های اجتماعی توسط سودجویان فضای سایبری

تیتربرتر؛ رئیس پلیس فتا گیلان درخصوص ارسال لینک‌های دروغین ثبت نام بسته حمایتی در شبکه‌های اجتماعی توسط سودجویان فضای سایبری به شهروندان هشدار داد.

سرهنگ ایرج پورمستمند در تشریح جزئیات این خبر گفت: بعد از اعلام خبر واریز ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک هزینه به خانوارهای فاقد درآمد ثابت، کلاهبرداران با سوء استفاده از نا آگاهی شهروندان با ارسال لینک‌های جعلی و دروغین ثبت نام بسته حمایتی ۶۰۰ هزار تومانی اطلاعات شهروندان را به سرقت می‌برند.

وی افزود: برای دریافت این کمک هزینه نیازی به ثبت نام نیست و هرگونه ثبت نام برای سبد کالا یا دیگر موارد باید فقط از طریق رسانه ملی پیگیری شود و پس از حصول اطمینان از اصلی بودن سایت نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

سرهنگ پور مستمند یادآور شد: در هرگونه ثبت نامی در فضای مجازی مراقب سایت‌های فیشینگ که برای سرقت اطلاعات بانکی و غیره طراحی شده است باشید.

رئیس پلیس فتا استان گیلان در پایان از شهروندان خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی با پلیس در میان بگذارند.

شرکت در مسابقه و برنده شدن جوایز، شگرد کلاهبرداران سایبری

رییس پلیس فتا فارس در خصوص پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران با عنوان شرکت در مسابقه‌های میلیونی ارسال می‌شود، هشدار داد.

سرهنگ حشمت سلیمانی رییس پلیس فتا فارس گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و حضور خانواده‌ها در منازل خود، مجرمان سایبری از این موضوع سوء استفاده و با ارسال پیام‌هایی از قبیل شرکت در مسابقه، مسابقه با جوایز باور نکردنی و در مسابقه شرکت کن تا برنده یک دستگاه خودروی لوکس شوی، اقدام به ارسال پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از قبیل واتساپ برای شهروندان می‌کنند و حتی در بعضی موارد خود را مجری یا مسئول مسابقات رادیویی و یا تلویزونی صدا و سیما معرفی می‌کنند.

او افزود: از این رو مجرمان سایبری با ارسال اینگونه پیام‌ها از کاربران می‌خواهند که بر روی لینک ارسال شده در پیام کلیک کنند تا برنامه مورد نظر یا همان مسابقه‌ای که معرفی کرده‌اند، بر روی سیستم کاربر نصب شود که در بیشتر موارد این برنامه‌ها ماهیت جاسوسی و یا بدافزاری را دارند و منجر به دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات و فایل‌های موجود در سیستم کاربران می‌شود.

رییس پلیس فتا استان فارس گفت: حتی در بعضی موارد مجرمان سایبری از کاربران می‌خواهند تا برای ورود به مسابقه مبلغ بسیار اندکی را واریز کنند، این در حالی است که کلاهبرداران بدون اینکه کاربران متوجه این موضوع شوند آن‌ها را به درگاه‌های بانکی جعلی هدایت و در نتیجه اطلاعات حساب بانکی کاربران در اختیار این مجرمان قرار گرفته که منجر به برداشت‌های غیر مجاز از حساب شهروندان می‌شود.

سرهنگ سلیمانی افزود: کاربران هرگز فریب اینگونه پیام‎ها را نخورند و از کلیک کردن بر روی لینک‌هایی که از طرف افراد مشکوک و یا ناشناس برای آن‌ها ارسال می‌شود، خودداری کنند.

کلاهبرداری ۵۰ میلیونی از طریق اینستاگرام 

سرهنگ تورج کاظمی در تشریح این خبر اظهار کرد: اسفند ماه سال گذشته مردی ۳۵ ساله ساکن تهران با مراجعه به پلیس فتا و ارائه شکایتی از دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای (ناحیه ۳۱ تهران) اظهار داشت: حسابم به دلیل نامعلومی از سوی مرجع قضائی مسدود و بنده از این امر بی اطلاع بوده و خواهان پیگیری پلیس هستم.

سرهنگ تورج کاظمی ادامه داد: پرونده با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای در دستور کار کارشناسان قرار گرفت و پلیس تحقیقات خود را دراین زمینه آغاز که پس از بررسی حساب شاکی معلوم شد که از حساب فردی بدون اطلاع وی در یکی از شهرستان‌ها مبلغی به حساب وی واریز شده است.

این مقام انتظامی افزود: کارآگاهان تجسس‌های خود را آغاز و از شاکی برای توضیحات بیشتر این تراکنش تحقیق که وی بیان کرد در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به خرید تجهیزات الکترونیکی کرده و پس از واریز مبلغ کامل تجهیزات آنها را درب منزل تحویل گرفته است.

سرهنگ کاظمی با اشاره به اینکه با استفاده از شگردهای پلیسی متهم در یک معامله صوری در زمان تحویل کالا دستگیر و به پلیس انتقال داده شد، گفت: متهم پرونده در همان ابتدا به تعداد ۴ فقره کلاهبرداری به شیوه (درگاه جعلی بانک) اعتراف، اما با توجه به گسترده بوده دامنه مجرمانه وی در سراسر کشور تحقیقات در این خصوص جهت شناسایی زوایای پنهانی موضوع به تعداد ۱۰ فقره پرونده به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون ریال صورت گرفت و در خاتمه پرونده پس از انجام تحقیقات پلیس به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای ارسال و متهم در اختیار مرجع قانونی قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ خاطر نشان کرد: شهروندان گرامی، با توجه به نا آگاهی جامعه نسبت به سواد رسانه‌های جمعی نیاز است که در این خصوص آموزش‌های گسترده ای انجام شودتا دیگر شاهد اینگونه کلاهبرداری‌ها که معطوف به یک بخش کشور و یا یک قشر خاص نبوده و شامل همه اقشار جامعه است نباشیم و با استفاده از رمز پویا دست کلاهبردارانی که اقدام به ایجاد صفحات جعلی و برداشت غیر مجاز از حساب افراد می‌نمایند کوتاه کنیم.



+ 15
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری