پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ۱۳:۱۷
۷
۰
نسخه چاپی

تاثیر واکسن ب ث ژ بر کرونا

تاثیر واکسن ب ث ژ بر کرونا
همزمان با شیوع کرونا محققان کشورهای مختلف در حال یافتن راهی برای درمان و مقابله با کرونا هستند در این راستا واکسن ب.ث.ژ یا واکسن ضد سل نیز به عنوان سلاحی برای مقابله با کرونا معرفی شده است.

تیتربرتر؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان بعد از چین؛ پزشکان و متخصصان در راستای اقدامات تحقیقاتی برای یافتن روش های درمانی کرونا شروع شده است تا راه درمانی برای مبتلایان شناسایی پیدا کنند و حتی دارویی به عنوان واکسن کرونا تهیه کنند و جهان در برابر کرونا ایمن کنند.

در این میان سایت dailymail مدعی شده است آزمایش واکسن «باسیل کالمِت گوئِرین» یا «ب.ث.ژ» برای مقابله با ویروس کرونا در حال انجام است. به طوری که ممکن است دوباره از واکسن ضد سل برای مقابله با کروناویروس برای سنین 10 تا 14 ساله استفاده شود.

این مطلب مدعی شده است که واکسن مذکور در انگلیس از سال 1953 تا 2005 به کودکان زده می‌شد که بعدا متوقف شد. حالا محققان در 4 کشور در حال بررسی تاثیر این واکسن روی کووید 19 هستند که اگر جواب مثبت دهد، ممکن است از روی آن واکسن ضد کروناویروس با هزینه کمتر از 30 پوند ساخته و استفاده شود.

واکسن ب ث ژ چیست؟

واکسن ب ث ژ چیست؟
واکسن ب ث ژ چیست؟

واکسن ب ث ژ  با استفاده از باکتری ضعیف شده سل، علیه بیماری سل ساخته شده است که به صورت زیرپوستی در بالای بازوی نوزاد در بدو تولد تزریق می شود.

والدین هر کودک در سال اول زندگی، باید پنج بار کودک خود را برای واکسیناسیون به مرکز بهداشتی درمانی ببرند و برای تقویت اثر واکسن ها نیز پس از یک سالگی مراجعات مجددی مورد نیاز می باشد.

ابتلا به بعضی بیماری ها در دوران کودکی بسیار خطرناک است و می تواند سبب مرگ و میر و ایجاد ناتوانی در کودکان شود.

مهم ترین این بیماری ها، که سالانه جان تعداد بسیاری از کودکان را می گیرد، سل، سرخک، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری و هپاتیت «ب» است. همه کودکان باید در مقابل این بیماری ها واکسینه شوند.

پدران و مادران باید بدانند که بعضی از واکسن ها عوارض مختصری دارند، مثلا در محل تزریق واکسن (ب.ث.ژ) زخم کوچکی ایجاد می شود و کبره می بندد. این زخم نباید دستکاری شود، زیرا پس از مدتی خود به خود خوب می شود.

بیماری سل

سل بیماری واگیردار و مزمنی است که سالانه میلیون ها نفر را در جهان مبتلا می سازد. میکروب سل از طریق خلط فرد مبتلا و هوا وارد مجاری تنفسی افراد سالم می شود و آن ها را مبتلا می سازد.

تشخیص سل مستلزم لوازم تشخیصی و درمان سل طولانی مدت و مشکل است.

بیشتر بخوانید: درمان کرونا با پلاسما

در چند دهه گذشته بیماری سل بیش تر در کشورهای در حال توسعه دیده می شد، اما امروزه با بروز بیماری ایدز که ایمنی افراد را در مقابل بیماری ها کاهش می دهد، دوباره بیماری سل در سراسر جهان مشاهده می شود و باعث مرگ و میر و معلولیت عده بسیار زیادی می گردد.

واکسن بیماری سل «ب، ث، ژ» نام دارد و باید در اولین فرصت پس از تولد به نوزاد تزریق شود.   

بهترین زمان تزریق واکسن ب ث ژ

بهترین زمان تزریق واکسن ب ث ژ
بهترین زمان تزریق واکسن ب ث ژ

تزریق واکسن ب ث ژ تا حدود هشتاد درصد موجب محافظت و مقاومت در برابر ابتلا به بیماری سل می گردد. بهترین سن برای تزریق واکسن ب ث ژ ، بعد از تولد می باشد.

اگر بعد از تولد واکسن ب ث ژ تزریق شود، مقدار واکسن مورد نیاز، نصف مقدار کودکان بزرگتر می باشد و احتیاج به آزمودن جلدی توبرکولین ندارد، ولی اگر بعد از آن حتی 4 تا 6 هفته بعد از تولد تزریق گردد، ابتدا باید آزمایش جلدی توبرکولین انجام شود و اگر این آزمایش منفی باشد یعنی در محل آزمایش توبرکولین واکنشی به وجود نیاید، می توان به کودک واکسن ب ث ژ تزریق نمود.

بعد از تزریق واکسن ب ث ژ واکنشی در محل تزریق بدین صورت ایجاد می گردد. 

واکنش پوستی؛ واکسن ب ث ژ از ابتدا تا بهبود کامل معمولاً 2 تا 3.5 ماه طول می کشد. تزریق واکسن ب ث ژ درد ندارد و کودک دچار تب نمی شود، ولی به ندرت ممکن است 20 تا 40 روز بعد از تزریق، کودک یک یا دو روز مختصری تب کند.

واکنش محل تزریق ب ث ژ گاهی خفیف است و فقط در محل تزریق برجستگی مختصری به وجود می آید و به تدریج پس از 5 تا 6 هفته از بین می رود. گاهی واکنش شدید است و در محل تزریق ممکن است زخم عمیقی ایجاد شود که آن هم خود به خود پس از چند ماه بهبود می یابد.

عوارض واکسن ب ث ژ

یکی از مضرات واکسن ب ث ژ این است که اغلب باعث می‌شود نتیجه آزمایش های پوستی برای میکرب سل در آینده مثبت باشد. این به این معنی است که ممکن است ما نتوانیم بفهمیم که واکنش بخاطر عفونت سل بوده است یا بخاطر واکسن ب ث ژ.

پس از تزریق در محل مذکور، در تعدادی از افراد ظرف ۲ تا ۳ هفته بعد ازتزریق، واکنش‌های دستگاه ایمنی از جمله قرمزی، تورم و حتی زخم و خروج چرک از محل تزریق بروز می‌کند.

ممکن است تورم غدد لنفاوی زیربغل نیز به‌وجود بیاید. در صورت بروز هرگونه عارضه باید به پزشک معالج و نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی در مجاورت محل سکونت خود مراجعه کنید.

اگر تزریق واکسن ب.ث.ژ، در ناحیه مورد نظر (یعنی بازوی نوزاد) انجام شد اما واکنشی دیده نشد یا اثر زخم (اسکار) در محل تزریق بجا نماند،‌نیاز به تزریق مجدد این واکسن نیست.

عوارض واکسن ب ث ژ به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شود که شایع‌ترین عوارض عفونی آن، تورم غده لنفاوی زیربغل و ناحیه گردن است.

در 90 درصد مواقع، غدد لنفاوی زیر بغل متورم شده و 10 درصد باقی مواقع نیز بسته به اینکه واکسن در کجا تزریق شده باشد، متفاوت است.

غدد لنفاوی پس از تورم، 60 تا 70 درصد چرکی شده که اگر خود به خود بهبود یابد، نیازی به ادامه درمان نبوده، اما در صورتی که چرکی شود، باید حتما تخلیه شود.

اگر اندازه این غده بیش از حد بزرگ شود، نیاز به عمل جراحی به وجود آمده و باید برداشته شود. بعد از آن رنگ سرخ برجستگی به تدریج تیره می گردد و تبدیل به تاول چرکی می شود. پوست روی تاول به تدریج نازک و بالاخره سوراخ می شود و ترشحات داخل آن خارج می گردد. بعد از سه هفته دیگر روی زخم دَله بسته می شود. چند هفتۀ بعد دلۀ روی زخم خود به خود می افتد و جوشگاه فرو رفته ای در محل آن باقی می ماند. این جوشگاه نیز بعد از مدت ها صاف می شود، ولی جای واکسن همیشه مشخص خواهد بود.

ممکن است در مواردی به دلیل تزریق نامناسب و یا دوز نادرست دارو ،کودکان مبتلا به لنفادنیت (بزرگی غدد لنفاوی) شوند. بزرگی غدد لنفاوی معمولا 8 هفته پس از تزریق واکسن BCG ایجاد می شود ولی در موارد نادری ممکن است تا 8 ماه پس از تزریق نیز اتفاق بیافتد.



+ 7
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری