پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰
۲۱
۱
نسخه چاپی
دوستداران روز طبیعت بخوانند:

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

دوستداران روز طبیعت بخوانند:
اولین سالی است که دچار یک بیماری خطرناک و مسری شده ایم که تا بحال چنین بیماری و اتفاقی نیافتاده که سیزده بدر را در خانه بگذرانیم در تیتربرتر به دنبال سپری کردن سیزده بدر کرونایی امسال به طرز تهیه بهترین غذاها پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ سیزده بدر سال 1400 با بیماری کرونا همراه است به طوریکه همه از رفتن به پارک و دیگر نقاط تفریحی منع شده ایم بخاطر این ویروس همه گیر کرونا در چنین شرایطی تنها راه ما این است که این سیزده بدر خاص را در خانه به خوبی بگذرانیم در ادامه به طرز تهیه بهترین غذاهای سیزده بدر پرداخته ایم با ما همراه باشید.

سیزده بدر 1400را چگونه بگذرانیم؟

ایرانیان برای بیرون کردن نحسی از خانه و کاشانهً خود کنار جویبارها و سبزه ها می‌‌روند و به شادی می‌‌پردازند. با اینکه اعتقاد عمومی بر نحس بودن روز سیزده است ولی در برخی از آثار پیشینیان آن را بسیار مسعود و فرخنده دانسته اند.

در نظر ایرانیان باستان سیزدهم هر ماه شمسی که تیر روز نامیده می‌‌شود مربوط به فرشتهً بزرگ و ارجمندی است که «تیر» نام دارد و در پهلوی آن را تیشتر می‌‌گویند. فرشتهً مقدس تیر در کیش مزدیستی مقام بلند و داستان شیرینی دارد. ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می‌‌رفتند و شادی می‌‌کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند.

غذاهای سیزده بدر 1400

مردم بعضی مناطق ایران معتقدند روز سیزده حتماَ باید از گیاهان صحرایی جمع کرد و با آن یک غذا می‌پزند. در خراسان آشی با سبزی‌های صحرایی بار می‌گذارند. سمنو یا حلوا نیز باید در سفرۀ سیزده به‌در باشد. در جنوب خراسان و یزد و خور نان غلیف می‌پزند با آرد و روغن و کنجد و لای آن سمنوست.

یکی از پسندیده‌ترین سنت‌های ایرانیان رفتن به دل کوه و طبیعت در سیزدهمین روز بهار است. در این روز که به روز طبیعت نیز مشهور است، همگی به اتفاق خانواده و دوستان به طبیعت می‌روند، سبزه گره می‌زنند و مراسمات خاصی که وجود دارد را در کمال صفا و صمیمیت انجام می‌دهند. در این روز خاطره‌انگیز داشتن یک ناهار خوشمزه و مخصوص خوشی‌ها را چند برابر می‌کند.

پیشنهاد ما برای ناهار مخصوص سیزده بدر استفاده از غذاهای اصیل ایرانی مثل انواع پلو و ته‌چین است. یکی از پلوهای محبوب در میان ایرانی‌ها پلوهای زعفرانی است. زمانی این محبوبیت دو چندان می‌شود که با گوشت ماهیچه یا مرغ هم ترکیب شود. استفاده از دیگر چاشنی‌ها و سبزیجات معطر به هنگام طبخ آن هم می‌تواند به هر چه خوش‌طعم‌تر شدن این غذا کمک کند.

مواد لازم برای تهیه شوید پلو با مرغ زعفرانی

شوید پلو با مرغ زعفرانی
شوید پلو با مرغ زعفرانی

 

  •  برنج     ۲ پیمانه                                                         
  •  سینه مرغ     ۱/۲ عدد
  •  رب گوجه فرنگی     ۱ ق غذاخوری
  • شوید خرد شده     ۱۰۰ گرم
  •  زعفران دم کرده     ۲ ق غذاخوری
  •  پیاز     ۱ عدد
  • لیمو ترش     ۱ عدد
  •  کره یا روغن مایع     به میزان لازم

طرز تهیه شوید پلو با مرغ زعفرانی

۱. در ابتدا برنج را از چند ساعت قبل خیس دهید.

۲. سپس مرغ را به همراه یک عدد پیاز و کمی نمک و آب و نصف لیمو ترش مخلوط کرده و بگذارید خوب پخته شود.

۳. مرغ پخته شده را به قطعات دلخواه خرد کنید و مقداری از زعفران دم کرده به همراه آب لیمو ترش و نمک را به مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید تا تمام تکه‌های مرغ‌ آغشته به زعفران شوند.

۴. آب برنج را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آید و در همین فاصله شوید را شسته و خرد کنید.

۵. روغن مایع یا کره را داخل تابه بریزید (توصیه می‌کنیم از کره استفاده کنید چون طعم پلو بسیار خوشمزه‌تر می‌شود)

۶. در این مرحله رب را اضافه کرده و داخل کره کمی تفت دهید. سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و حدود یک پیمانه آب به سس اضافه کرده و بگذارید کمی جا بیفتد.

۷. شویدهای تازه و خرد شده را در روغن تفت دهید.

۸. برنج را آبکش کرده و ته دیگ مورد علاقه‌تان را قرار دهید.

۹. در این مرحله لایه لایه از برنج و شوید و مایع مرغ بریزید.

۱۰. در آخر پلو را توی دیس بکشید و کمی زعفران و روغن داغ را مخلوط کرده و روی برنج بریزید.

توجه: پیشنهاد می‌کنیم این غذا را با ترشی و زیتون سرو کنید.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه ساندویچ مرغ و فلفل دلمه‌ای

ساندویچ مرغ و فلفل دلمه‌ای
ساندویچ مرغ و فلفل دلمه‌ای

 

اگرچه غذاهای اصیل و سنتی ایرانی همیشه جای خود را در میان سفره‌های ایرانی داشته‌اند اما برخی افراد ترجیح می‌دهند برای ناهار مخصوص سیزده بدر و بیرون رفتن از خانه از غذاها و میان‌وعده‌هایی که سریع و آسان آماده می‌شوند و حمل آن‌ها راحت‌تر است استفاده کنند. ساندویچ‌های خانگی در این مواقع بهترین گزینه است.

مواد لازم برای تهیه ساندویچ مرغ و فلفل دلمه‌ای

  •  مرغ    ۱ عدد
  •  پیاز    ۱ عدد
  •  فلفل دلمه ای     نصف یک عدد
  • سس فرانسوی     به میزان لازم
  •  گوجه و خیارشور     به میزان لازم
  •  نمک و فلفل     به میزان لازم

۱. در ابتدای کار مرغ را داخل قابلمه‌ای پر از آب گذاشته و با یک عدد پیاز متوسط و کمی نمک و فلفل آن را بپزید.

۲. برای گرفتن بوی بد مرغ، فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و در داخل قابلمه‌ای که مرغ آن در حال طبخ است بریزید. به این ترتیب بوی بد مرغ، خیلی راحت از بین می‌رود.

۳. بعد از اینکه مرغ پخته شد، کمی روغن داخل تابه بریزید و بعد از داغ کردن آن تکه‌های پخته شده مرغ را داخل روغن سرخ کنید. مرغ شما به این ترتیب حسابی برشته و البته خوشمزه می‌شود.

۴. بعد از آنکه مرغ سرخ شده را از روی روغن برداشتید، می‌توانید آن را خرد کنید و داخل هر مدل نانی که دوست دارید بگذارید.

۵. ساندویچ مرغ را همراه با گوجه و خیارشور و البته سس فرانسوی نوش جان کنید.

در شمال دوشاب حلوا، عسل حلوا و انواع حلواها را دارند. معمولاَ کباب نیز روی آتش می گذارند. چون در جشن تشتر برای وی گوسفند قربانی می کنند. باید توجّه داشت گوسفندی که در سیزده به‌در می‌کشند باید یک‌دست سفید یا سیاه باشد و لکّه نداشته باشد، چون تشتر خودش چنین خواسته است.

کاهو و سکنجبین هم از واجبات سیزده به‌در است. کاهو یک نماد برکت جهانی است. مردم چین در پشت پنجره هاشان کاهویی از سنگ یشم می گذارند تا برکت را به داخل خانه جذب کند.

معمولا غذای سیزده بدر به دو شکل تهیه می شود؛ یا آن را در خانه پخته و آماده می کنند یا با صفای بیشتری در صحرا بار می گذارند. محبوبترین غذا، دمی باقلا، دمی بلغور و آش رشته است که غالبا نخود و لوبیای آن را در خانه می پزند و سبزی و رشته و مخلفات دیگرش را در صحرا اضافه می کنند تا جا بیافتد.

امروزه اما به جای تهیه آش که کاری سخت و دشوار برای بردن به طبیعت است، کباب های مختلف و غذاهای آماده تر نیز در سیزده بدر مورد استفاده قرار می گیرد.

آداب غذا خوردن در سیزده بدر1400

نحس و ناخوشایند بودن عدد ۱۳ و دوری جستن از آن، در بسیاری از کشورها و نزد بسیاری از ملت ها، باوری کهن است. مسیحیان هیچ گاه سیزده نفر بر سر یک سفره غذا نمی‌خورند. در باور تازیان سیزدهمین روز هر ماه ناخوشایند است. ابوریحان بیرونی در جدول «روزهای مختار و مسعود و مکروه» در ایران کهن، روز سیزدهم ماه تیر را که (تیر نام دارد) منحوس ذکر کرده است. سالهای زیادی فروردین ماه اول تابستان بود.

در همه شهرها و روستاها و عشیره‌های ایران، سیزدهمین روز فروردین باید از خانه بیرون آمد و به باغ و کشتزارها رو آورد و به اصطلاح نحسی روز سیزده را بدر کرد. خانواده ها در این روز به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و نیز آجیل ها و خوردنی های سفرهً هفت سین را با خود برداشته، به دامان صحرا و طبیعت می‌‌روند و سبزهً هفت سین را با خود برده و به آب روان می‌‌اندازند. به دامن صحرا رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال جدی نبودن، از سرگرمی ها و ویژگی های روز سیزده است. گره زدن سبزه، به نیت باز شدن گره دشواری ها و برآورده شدن آرزوها، از جمله بیرون کردن نحسی است. این باور، معروف است که « سبزه گره زدن » دختران « دم بخت »، شگونی برای ازدواج و همسر یابی، می‌‌باشد.

در فرهنگ اساطیر برای رسم های سیزده بدر، معنی های تمثیلی آورده : شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت نشانهً فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه های تازه رسته – نشانه دادن هدیه به ایزد آب یا « ناهید » و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسلها، رسم مسابقه ها به ویژه اسب دوانی – یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.

این باور همگانی چنان است که اگر خانواده ای نتواند به علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی های جامعه شهر امروز در بعد از ظهر، هر قدر هم مختصر، « برای گره زدن سبزه و بیرون کردن نحسی سیزده » به باغ یا گردشگاه عمومی می‌‌رود. با دگرگونی های صنعتی، شغلی، بزرگ شدن شهرها، فراوانی وسیله های آمد و رفت سریع السیر، وسیله های ارتباط جمعی و … به ناگزیر شهرداری های شهرهای بزرگ، دشواریهای آمد و رفت را پیش بینی می‌‌کنند. فراوانی اتومبیل و دیگر وسیله های آمد و رفت موتوری و نیز وسعت خانه سازی ها و شهرسازی ها، باعث شده که خانواده ها، سال به سال راه دورتری را برای « سیزده بدر » پشت سر بگذارند، تا سبزه و کشتزاری بیابند.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: مریم بالوی فیلی



+ 21
مخالفم - 11
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
ن ۰۰/۰۱/۰۷ - ۱۱:۵۱
پاسخ
comments عالی
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری