به گزارش تیتربرتر؛ بنابر اعلام کمیته اطلاعرسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی چاپ نخواهد شد.
با توجه به شیوع کرونا درکشور و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی برفاصلهگذاری اجتماعی، موضوع انتشار نشریات کاغذی بهمنظور بررسی و تصمیمگیری در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرارگرفت.
براساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی و نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعهای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این روند ممکن است بهصورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر شود لذا در راستای عمل به الزامات طرح ملی فاصلهگذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد.
بر این اساس مقرر است رسانههای مکتوب برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفتههای اخیر، تمام ظرفیت خود را درفضای برخط و شبکههای اجتماعی بکار گیرند.
کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی کرونا مجددا با یادآوری تلاشهای مستمر، ۲۴ ساعته و مجدانه تمامی رسانههای کشور که طی هفتههای اخیر در امر اطلاع رسانی و آموزش مردم در نحوه پیشگیری و مقابله با کرونا خوش درخشیدند و نقش مهمی را در ایجاد بستر ارتباطی موثر بین تمامی دستگاههای فعال درستاد ملی مقابله کرونا با مردم برای هم افزایی، همکاری و مشارکت ملی ایفا نمودند تقدیر و تشکر بهعمل میآورد.
توضیحات معاونت مطبوعاتی درباره توقف انتشار روزنامه ها
در اطلاعیه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد آمده است: بیتردید تلاش شبانهروزی همکاران رسانهای در سطح ملی، استانی و بینالمللی همچنین فعالان شبکههای اجتماعی، نقش موثر و پیشروانه اطلاعرسانیِ آگاهیبخش، هدفمند و منطبق بر واقعیات کشور را در موضوع مقابله با ویروس کرونا بیش از گذشته نمایان کرد.
همراهی همهجانبه، همدلانه و مسئولانه رسانهها در هفتههای گذشته، نمایش مسئولیتپذیری اصحاب رسانه در عزم ملی برای پیشگیری، درمان و کاهش تلفات ناشی از این ویروس منحوس، فراگیر بود و قابل ستایش.
با این وجود و در راستای تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا و تداوم طرح فاصلهگذاری اجتماعی تا 20 فروردین، همچنین نظرات برخی نمایندگان صنوف مختلف و مرتبط با انتشار نسخه کاغذی رسانهها، عدم انتشار نسخه کاغذی به صورت موقت و همزمان، تقویت فعالیت اطلاعرسانی در محیط برخط و شبکههای اجتماعی برای مقابله با کرونا به روزنامهها و نشریات در سراسر کشور ابلاغ شد.
قطعا عدم انتشار نسخه کاغذی، همزمان با اجرای سراسری طرح فاصلهگذاری اجتماعی که به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ملی به اجرا درآمده به معنای توقف اطلاعرسانی نبوده و نیست و همانطور که اصحاب رسانه از ابتدای درگیری کشور با این ویروس، پابهپای سربازان خط مقدم مبارزه یعنی کادر فداکار درمانی کشور، در صحنه حضور داشتند، اکنون نیز بر همان روال قبلی و رسالت فرهنگی ـ اجتماعی خود پایبند هستند و رسانههای مکتوب نیز در همین راستا، برای تقویت جریان اطلاعرسانی و کارکرد آموزشی، درمان و مقابله با کرونا همانند هفتههای اخیر، تمام ظرفیت خود را درفضای برخط و شبکههای اجتماعی بکار میگیرند.
سامانه جامع رسانهها، ایام مذکور را به عنوان تعطیلات رسمی برای تمام نشریات مکتوب محاسبه خواهد کرد تا در موضوع «نظم در انتشار و اعلام وصول» این دسته از رسانهها، مشکلی ایجاد نشود اگرچه انتشار نسخه الکترونیک این گروه از رسانهها نیز مورد تایید خواهد بود.
اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی با پیگیریهای ویژه، در حال تهیه بستههای حمایتی از رسانههای برخط و مکتوب در دوران مبارزه با ویروس کرونا و پساکرونا است که به محض نهایی شدن، پس از اطلاعرسانی عمومی، اعمال خواهد شد.
جهاد رسانهای در کنار جبهه مدافعان سلامت تداوم یابد
براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامهای به مدیران و خبرنگاران نشریات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری و شبکههای اجتماعی پر مخاطب کشور، از جهاد رسانهای شکلگرفته در سطح ملی و استانی در مواجهه با کرونا تقدیر و خواستار تداوم این همگامی با جبهه خدوم مدافعان سلامت شد.
در متن نامه سید عباس صالحی آمده است:
«با تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه، یادآور میشود که میهن عزیزمان ایران، در یک ماه و نیم اخیر با ابتلای دشواری مواجه است که تاریخ ایران بلکه جهان در یک قرن اخیر به خاطر نداشته و ندارد. در این دوره سخت، همکاران خوب رسانهای اعم از مدیران و خبرنگاران ملی و استانی در آگاهیبخشی، اطلاعرسانی و تولید محتوای مناسب این دوره پویش عظیم رسانهای داشته و دارند.
اینجانب از تمامی ایشان سپاس ویژه خود را ابراز میدارم. با اهتمام آنان، هماکنون موضوعات گوناگون مورد نیاز آموزشی، بهداشتی و.... با شناخت هموطنان همراه است و آمادگی روانی و اجتماعی عمومی رو به افزایش است. نمونههای آن را در موضوعات مشارکت مردم در خودداری از سفرهای نوروزی( که با 60 تا بیش از 80درصد کاهش نسبت به سال قبل همراه بود) و نیز در همراهی آنان با طرح “فاصلهگذاری اجتماعی” مشهود و عیان است. بیتردید در این آگاهی و همراهی عموم، سهم رسانههای کشور بسیار جدی و اساسی بوده است.
اینجانب، بار دیگر از این “جهاد رسانهای” در سطح ملی و استانی تقدیر داشته و انتظار آن دارم که این همگامی با جبهه خدوم مدافعان سلامت بیش از گذشته تدوام یابد و در فرصتی نزدیک، ایران امن، سالم و مقتدر را در فرا راه خویش داشته باشیم.»