پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰
۵
۰
نسخه چاپی
شناخت جاذبه های مجازی:

گردشگری مجازی چه وضعیتی دارد؟

شناخت جاذبه های مجازی:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با اشاره به اینکه جاذبه گردشگری این استان بیش از زمان های دیگر مورد استقبال مردم قرار گرفت گفت: بیش از ۵۰ کلیپ مجازی از اماکن شهرستانها که کمتر شناخته شده در قاب فضای مجازی در حال انتشار است.

به گزارش گروه گردشگری تیتربرتر؛ روز جمعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، پرهام جانفشان افزود: در مدت حضور مردم در خانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، توسعه گردشگری مجازی بیش از گذشته مورد تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت و این شرایط فرصتی را  فراهم آورد تا با فعالیت و مشارکت خوب فعالین صنعت گردشگری جاذبه های تهران بیش از همیشه معرفی و دیده شود.

وی با بیان اینکه شاهد آن هستیم با خلاقیت دوست داران میراث فرهنگی و گردشگری جاذبه های تهران را در قالب گشت های مجازی برای شهروندانی که برای شکست ویروس کرونا در خانه مانده اند فراهم کنیم اظهار داشت: با این حجم تبلیغات در فضای مجازی قطعا پس از شکست کامل ویروس کرونا بازدید های درون  استان برای دیدار از جاذبه های گردشگری افزایش خواهد داشت.
جانفشان افزود: قطعا بعد از شکست ویروس کرونا از همه ی فعالین فضای مجازی استان که در معرفی جاذبه های گردشگری تلاش کردند قدردانی خواهیم کرد.

به گفته وی از اواخر اسفندماه تا کنون بیش از ۵۰ کلیپ معرفی از جاذبه های کمتر شناخته شده استان تهیه شده که خانواده ها در مدت حضورشان در خانه، بتوانند شناخت کامل تری از این محل ها تاریخی و فرهنگی داشته باشند چراکه استان تهران می تواند به عنوان قطب گردشگری معرفی شود.  

وی تاکید کرد که برای کاهش شیوع بیماری کرونا هم اینک بازدید از جاذبه های گردشگری، موزه ها و اماکن تاریخی تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل است.  

توسعه گردشگری مجازی در ایران

گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم

گردشگری مجازی، یعنی معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت توریسم، از طریق ابزارهای هوشمندانه و مالتی مدیای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که ظرفیتی، فرصت آفرین و تا حد زیادی، ارزش آفرین می‌باشد.

ایران، یک کشور مهم در عرصه گردشگری جهان است. کم تر کشوری در دنیا سراغ داریم که 4 فصل سال را بتوان، در هر زمانی، مشاهده کرد و هوا و فضای 4 فصل را تجربه نمود. ایران با 1.6 میلیون کیلومتر مساحت، ظرفیت‌های گردشگری بسیاری را در سرزمین پهناور و خشک خود، در اختیار دارد که توجه به این قابلیت‌های بکر و فوق العاده و بعضاً بی نظیر در سطح بین المللی، می‌تواند ایران را از صادرات نفت خام، برای همیشه بی نیاز کند. نور خورشیدی که در سرزمین بزرگ پارس از دیرباز تا کنون می‌تابد، یک فرصت فوق العاده برای اشتغال زایی در عرصه فناوری‌های تولید انرژی‌های پاک و هم چنین، ظرفیت سازی برای توسعه گردشگری در منطقه چهار فصل ایران زمین هست.

باید قبول کنیم که چنین فرصت گردشگری موجود در اقلیم ایران، موقعیتی خاص در منطقه و حتی جهان است که بسیارند کشورهایی که خواهان در اختیار داشتن چنین پتانسیل منابع طبیعی، برای رونق گردشگری و درآمد زایی مولد در راستای توسعه پایدار هستند. این ثروت بزرگ را باید قدر دانست و برای بازیابی و توسعه آن، همانند فازهای پارس جنوبی در عسلویه بوشهر، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد. تفاوت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با دیگر صنایع، در پاگ بودن، مولد بودن و از همه مهم تر، فرصت آفرین بودنان می‌باشد. کشوری که گردشگری قوی و قابل قبولی دارد، معمولاً کشورهای مختلف دنیا، دید و تصور بهتری از ملت و حکومت و زندگی آنان دارند و این قضیه، تأثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، تجاری و حتی علمی خواهد داشت.

اکنون دنیا، کشوری مانند قبرس را در بسیاری جهات، بیش تر از استان‌های بعضاً تاریخی و چند هزار ساله ایران، می‌شناسد. باید تلاش کرد تا با توسعه ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطاتی روز، موجی از گردشگران را در عصر پسا تحریم، وارد ایران کرد. باید از گردشگران درامد زایی کرد و شغل‌های زیادی در این عرصه ایجاد نمود.

به نظر می‌رسد، فناوری اطلاعات و کارآفرینی دیجیتالی، بتواند در توسعه صنعت نوپای گردشگری در ایران کمک کند. البته همه این ابزارها، باید در کنار بستر سازی برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری در زمینه بازاریابی، تبلیغات، احداث اماکن اقامتی با استانداردهای جهانی و هم چنین، فرهنگ توریسم مداری با سنت مهمان نوازی ایرانیان همراه شود. این همراهی، باید ملی باشد و همه ملت، در این صنعت بسیج و همیار شوند.

دنیا، در زمینه گردشگری با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، موفقیت‌های بسیار چشمگیری کسب کرده است. چند روز پیش، خبرگزاری چین خبر داد که این کشور توانسته است بیش از 30 میلیارد یوآن چین، از طریق گردشگری مجازی، درآمد کسب کند. به هر حال، چین یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا مانند اسپانیا و فرانسه محسوب می‌شود و دولت مردان این کشور، حساب خاصی بر روی صنعت گردشگری این کشور به ویژه در بخش گردشگری مجازی دارند.

گردشگری مجازی، می‌تواند موتور محرک (DRIVING FORICE) برای صنعت گردشگری به شمار رود. شما فکر کنید اگر قرار بود سایت‌هایی مانند EXPEDIA.COM یا AIRBNB.COM برای معرفی ظرفیت‌های اقامتی، قابلیت‌های گردشگری و معرفی جذابیت‌های تفریحی کشورهای مختلف جهان وجود نداشت. آیا شما باز می‌توانستید در میلان ایتالیا، محل اقامت ارزان و یا در بانکوک تایلند، تورهای تفریحی ارزان قیمت پیدا کنید و از گردش، لذت ببرید؟ قطعاً این امکان نبود یا اگر بود، بسیار سخت بود و با چند کلیک، امکان پذیر نبود. همه این قابلیت‌ها، از طریق دنیای دیجیتالی اینترنت پدیدار شد.

دنیایی که غول‌هایی چون فیس بوک و گوگل و مایکروسافت، زمینه توسعه سبک زندگی دیجیتالی ما را فراهم کرده‌اند. اکنون در پرتال‌هایی مانند couchsurfing.com، شما می‌توانید از برنامه‌ها (event) که در زمینه گردشگری توسط گروه‌ها و انجمن‌های فعال در گردشگری بر پا می‌شود آگاه شده و با آن‌ها همراه شوید. یا آنکه به جای رفتن به هتل و مکان‌های اقامتی گران قیمت و بعضاً غیر راحت، به خانه دوستانتان که در این شبکه‌ها پیدا کرده رفته و بدون هزینه و در جمع خانوادگی، با آن‌ها معاشرت کنید و هم یک تور لیدر مجانی کسب کنید، و هم هزینه ای برای اقامت پرداخت نکرده و این هزینه را برای گردش بیشتر، اختصاص دهید.

همه این‌ها، فرصت‌هایی است که گردشگری مجازی، در اختیار گردشگران دنیای واقعی قرار داده است. انقلاب شبکه‌های اجتماعی در گردشگری مجازی را نباید فراموش کرد. انقلابی که، سبب شده است تا صنعت گردشگری مجازی جهان، سالانه صدها میلیارد دلار گردش مالی را تجربه کند و روز به روز به شما متقاضیان گردشگری مجازی و استفاده از این خدمات، در دنیا، افزایش می یابد.

بحران کرونا فرصتی برای تقویت گردشگری مجازی

۱۰ استارتاپ معروف گردشگری جهان

امروزه بخشی از فرصت های گردشگری در ایران و جهان را میتوان از طریق جادوی گردشگری مجازی (cyber tourism) مشاهده کرد. آنهم بدون آنکه هزینه ای برای این کار بپردازیم یا حتی از خانه خود خارج شویم. گردشگری مجازی، بخش غیر قابل انکار اقتصاد آنلاین را تشکیل می دهد و یکی از مصداق های کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) در دهکده جهانی هزاره سوم محسوب می شود. میلیون ها نفر در سراسر جهان در حوزه گردشگری مجازی مشغول به کار هستند و هر سال بر شمار استارت آپ (start-up) های حوزه گردشگری به خصوص در زمینه های هتلداری و لاکچردی گردی (Luxury tourism) افزوده می شود.

  • Tripadvisor

اگر فیس بوک، غول شبکه های اجتماعی عمومی جهان است و linkedin.com، شبکه اجتماعی متخصصان دنیا، تریپ ادوایزر دات کام را باید غول شبکه های اجتماعی گردشگری دنیا دانست. بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر اینترنت عاشق سفر و تفریح، قریب به نیم میلیارد توصیه و نظر درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی سراسر جهان را در این شبکه اجتماعی رایگان به اشتراک گذاشته اند که بانک اطلاعاتی فوق العاده و بی نظیری برای آشنایی با مناطق توریستی جهان است.

شما کافی است نام کشور و شهر مورد نظر را باکس جستجوی این سایت وارد کرده و با صدها هزار نظر و توصیه کاربران برای سفر به این شهر مورد نظر آشنا شوید. با عضویت رایگان در سایت نیز میتوانید با کاربران نظر دهنده و با تجربه، وارد تبادل اطلاعات شده و اطلاعات تکمیلی بدست آورید. تریپ ادوایزر همواره به رتبه بندی مناطق گردشگری و مکان های اقامتی اقدام می کندو در واقع فرصت گردشگری مجازی خوبی را برای کسانی که قصد دارند همچون شهروند یک شهر، اشراق اطلاعاتی  درباره امکانات شهر داشته باشند، فراهم می کند.

به نظر می رسد مقصدهای گردشگری هیجان انگیزی  که این سایت برای لاکچری گردها و حتی کوله پشتی گردها و گردشگران خودمانی (mutual tourist)  ارائه میکند، قابل توجه باشد. چرا که همواره تلاش دارد تا کاربران را با مقصدهای گردشگری  رویایی و باورنکردنی در سراسر دنیا از مالدیو و سریلانکا تا گرند کانیون های آمریکای شمالی آشنا کند.

اگر در آینده نزدیک قصد سفر به یکی از مناطق جهان را دارید، توصیه میکنیم که از هزاران نظر کاربران تریپ ادوایزر برای آشنایی با نقاط دیدنی شهر مقصد استفاده کنید. حتما در برنامه ریزی سفر شما تاثیر گذار خواهد بود. انجمن ها و تورهای گردشگری و امکاناتی که سایت در اختیار کاربرانش قرار می دهد نیز برای استفاده کاربران ایرانی توصیه می شود.

  • Lonelyplanet

از سایتهای معروف دیگری در حوزه گردشگری مجازی می بایست به lonelyplanet.com نام برد که در واقع متعلق به ناشر اروپایی انتشار دهنده کتاب ها معروف راهنمای گردشگری به نقاط مختلف جهان است. حتما در شهر محل اقامت خود، گردشگران بین المللی زیادی را مشاهده کردید که در بازدید از امکانات تاریخی و دیدنی ایران عزیز ما، کتابچه های ایرانگردی به زبان خود را در دست داشته و به گردشگری می پردازند. این کتابها معمولا توسط لونلی پلنت منتشر می شود.

در سایت لونلی  پلنت، امکانات زیادی در اختیار گردشگران قرار دارد. مثلا شما میتوانید از انجمن های هر کشور در این سایت، اطلاعات مربوط به گردش در کشور مقصد را بدست آورید. یا اگر در شهر مقصد، نیاز به خرید یا فروش ابزاری  دارید، در این سایت به صورت رایگان آگهی دهید. یا اگر به دنبال همسفر برای سفر خود در کشور یا کشورهای مورد نظر در بازه زمانی مشخص هستید، همسفر پیدا کنید. خلاصه، لونلی پلنتی ها، همواره آماده ارائه اطلاعات رایگان و هیجان انگیز برای گردشگران خودمانی هستند که میخواهند با حداقل هزینه، رویایی  ترین فرصت های گردشگری را برای خود در نقاط مختلف دنیا بدست آورند.

  • Booking

از سایتهای معروف گردشگری مجازی به شمار می رود که سالانه صدها هزار کاربر گردشگر برای سفر به نقاط مختلف دنیا از خدماتش استفاده می کنند. هزاران محل اقامت در کشورهای مختلف جهان و همچنین ابزار سفر  از هواپیما تا خودرو را میتوان از طریق بوکنیگ دات کام مشاهده و گزینه های جذاب پر تخفیف آن را انتخاب کرد. بوکینگ تلاش کرده تا در این domain جذاب، اطلاعات گردشگری متنوعی را برای کاربرانش ارائه کند تا امکان مقایسه برای انها فراهم شود. امکان مقایسه ای که بوکنیگ در اختیار گردشگران میگذارد، یادآور خدمات مقایسه ای خرید آنلاین بلیط هواپیما است که توسط KAYAK.COM عرضه می شود.

(بوکینگ دات کام دمات رزرواسیون متعددی را در اختیار  گردشگران قرار می دهد)

صحبت از هواپیما شد، شما می توانید ترافیک آنلاین جهان را به صورت لحظه به لحظه در FLIGHTRADAR24.COM مشاهده کنید. استارت آپ خلاقی که شاید تا کنون از وجود ان بی خبر بودید و میتوانید مسیر پروازی هر هواپیمایی را در آسمان جهان به صورت آنلاین تماشا کنید.

  • Expedia

سایت اکسپدیا سایت جامعی برای دریافت خدمات سفر به نقاط مختلف جهان است. از رزرو هتل گرفته تا بلیط و اجاره خودرو و چیزهایی که بهتر است در کشور مقصد انجام دهید (THING TO DO) در این سایت در اختیار گردشگران قرار دارد. اکسپدیا به شما این امکان را میدهد تا در سفر به کشورهای گوناگون، از خدمات اقامتی و گردشگری و تفریحی با رنج های قیمتی مختلف و کلاس های گوناگون و رتبه های متنوع بهره مند شده و از نظرات دیگر مسافران نسبت به بهره مندی از این خدمات، استفاده کنید.

اکسپدیا سایت معروفی در گردشگری است و اگر میخواهید از خدماتش استفاده کنید، در اختیار داشتن کارت اعتباری ارزی بین المللی یا اکانت در سایت های پرداخت مجازی مثل Paypal الزامی است. اگر این امکانات را ندارید، از شرکت های معتبر پرداخت مجازی داخلی که نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند استفاده کنید.

  • Internations

اینترنیشن یکی از سایت های معروف برای گردشگران متخصص و حرفه ای است که قصد دارند تا در سفر به نقاط مختلف دنیا، با گردشگران هم طراز و هم تخصص که علایق مشترک با ان ها دارند، آشنا شده و تبادل اطلاعات و نظر کنند. سایت Internations.org به شما این امکان را می دهد تا با اشتراک رایگان در ان، در رویدادها (event)  که هر هفته یا هر ماه در ۳۹۰ شهر در ۶ قاره جهان برگزار می شود، آشنا شده و در صورت علاقمندی شرکت (attend) کنید. شرکت در رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی،  جنگل نوردی و پاساژ  گردی و موزه گردی و گالری  گردی و خیابان گردی اینترنیشن، فرصتی برای آشنایی با گردشگران خارجی در شهر مقصد و همچنین تعامل با شهروندان باسواد و مسلط به زبان انگلیسی در کشور مقصد  است.

اگر عضو رسمی سایت شوید، شما نیز امکان تعریف رویداد و دعوت از میلیون ها کاربر سایت را برای حضور در رویداد خوددر اختیار خواهید داشت.

  • Couchsurfing

بیش از ۱۵ میلیون میزبان مهمان نواز  در ۳۰۰ هزار شهر دنیا آماده ارائه خدمات رایگان اقامت به گردشگران هستند. کوچ سرف  ها که روز به روز بر شما انها در ایران و کشورهای مختلف دنیا افزوده می شود، فرصتی را در اختیار گردشگران خودمانی (غیر لاکچری گرد) قرار می دهند تا اقامت های کوتاه شبانه را در محل اقامت آن ها تجربه کنند. بدون آنکه پولی پرداخت کنید.

با عضویت رایگان در کوچ سرفینگ دات کام میتوانید، با کاربران از کشورهای مختلف آشنا شده و با میزبان هایی که حاضرند در شهرهای مختلف، خدمات رایگان میزبانی را در اختیار شما قرار دهند تبادل اطلاعات کنید. البته هر اندازه قدمت کاربری در این سایت بیشتر باشد، معمولا اعتماد عمومی به وی برای میزبانی بیشتر خواهد بود. به هر حال این گونه اطلاعات و مجموع خدماتی که کوچ سرفینگ به رایگان در اختیار گردشگران قرار می دهد را در این سایت معروف دنبال کنید.

  • Hotels

در سایت هتلز دات کام که معروف ترین سایت رزواسیون ده ها هزار هتل در صدها شهر جهان است، میتوان از امکانات اقامتی هتل های ۱ ستاره تا ۵ ستاره و لوکس آشنا شده و نسبت به رزرو اینترنتی اقدام کرد. قیمت هایی که در هتلز در اختیار کاربران قرار می دهد، معمولا کمترین سطح ممکن بوده و به همین خاطر، قیمت ها گارانتی می شود. به ازای هر ۱۰ شب اقامت، ۱ شب اقامت رایگان به گردشگران استفاده کننده از این سایت تعلق می گیرد. یکی از امکانات خوب هتلز، معرفی هتل هایی با رنج های قیمتی جذاب است که امکان اقامت ارزان (بعضا با ۵۰ درصد تخفیف) را در مجلل ترین سویت های هتل های ۵ ستاره در اختیارگردشگران قرار می دهد.

این امکانات و دیگر خدمات را در Hotels.com دنبال کنید.

  • Hostelworld

اگر برای سفر به نقاط مختلف دنیا، دوست ندارید در خانه شهروندان اقامت کنید (AIRBNB.COM) یا نمیخواهید در هتل های ۲ تا ۵ ستاره (HOTELS.COM) ساکن شوید، میتوانید از فرصت هایی که هاستل ورلد در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید. هاستل ورلد، شما را با ده ها هزار هاستل در سراسر دنیا آشنا می کند. هاستل این امکان را به شما می دهد تا هزینه اقامتی خود را به شدت کاهش دهید.

هاستل برای کسانی که گروهی سفر میکنند یا کسانی که قصد پیدا کردن یک محل خواب برای اقامت شبانه را فقط دارند گزینه بهتری است و پول کمتری پرداخت میکنند. آشپزخانه مشترک و امکان تبادل اطلاعات با گردشگران از کشورهای مختلف دنیا در محیطی دوستانه و صمیمانه از جمله فرصت هایی است که هاستل گردی در اختیار گردشگران قرار داده و هاستل ورلد هم گزینه های خوبی را به شما معرفی میکند.

  • Kayak

اگر قصد دارید تا خودتان به صورت مستقیم بلیط های شرکت های هواپیمایی را به مقصدهای مختلف دنیا خریداری کنید، کایاک دات کام این فرصت را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید فهرستی جامع از قیمت ایرلاین هایی که در بازه زمانی مورد نظر شما به کشور مقصد پرواز دارند را مشاهده کنید. این کار سبب می شود تا شما از گشتن در سایت های ایر لاین ها و همچنین درگاه هایی که خدمات رزرواسیون محدود بلیط های هوایپمایی بین المللی را اراسه میکند، بی نیاز شوید. همه ایرلاین ها با بهترین قیمت ها در کایاک در اختیار شما است. تنها با کارت های اعتباری ارزی بین المللی میتوانید به رزرو بلیط مورد نظر بپردازید.

توجه کنید که امکان sort قیمت ها و کلاس پروازی از فرست کلاس  تا اکونومی در کنار مشاهده نظرات مسافران نیز در این سایت در اختیار شما است.

گردآورنده:امیرحسین بذلی



+ 5
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری