پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱
۲۲
۱
نسخه چاپی
همه آشپزها بخوانند:

طرز تهیه پنکیک ساده

همه آشپزها بخوانند:
فروردین 99 کم کم در حال سپری شدن است و ویروس کرونا همچنان می تازد مردم کلافه از قرنطینه خانگی هستند در این شرایط تیتربرتر به دنبال راهی برای سپری کردن اوقات قرنطینه است که در ادامه به طرز تهیه پنکیک خانگی پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ برای آماده کردن صبحانه می توانید از پنکیک خوشمزه و ساده استفاده کنید زیرا پخت پنکیک بسیار ساده و آسان است حالا که در قرنطینه بخاطر ویروس کرونا هستیم شما را به آموزش تهیه پنکیک ساده دعوت می کنیم با ما همرا باشید.

پنکیک یک نوع کیک ساده و فوری است که محبوبیت بسیار زیادی در کل دنیا دارد به طوری که در سراسر دنیا می توانید آنرا بیابید. این کیک خوشمزه را می توانید خیلی سریع برای وعده های صبحانه یا عصرانه تهیه کنید و به همراه انواع مربا سرو کنید.

طرز تهیه پنکیک ساده

طرز تهیه پنکیک ساده
طرز تهیه پنکیک ساده

 

مواد لازم برای پنکیک

  • کره ۵۰ گرم
  • شیر ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آرد سفید ۱ پیمانه
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ¼ قاشق چایخوری
  • روغن مایع به میزان کافی
  • بکینگ پودر ۱ و ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه پنکیک

ابتدا کره را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود و آب شود سپس در کاسه ای جادار و  بزرگ آرد سفید را می ریزیم و در ادامه نمک ، شکر و بکینگ پودر را به آن می افزاییم و مواد را با قاشق مخلوط می کنیم.

تخم مرغ را در کاسه ای می شکنیم و با چنگال هم می زنیم و شیر را کم کم به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم و بعد کره ذوب شده را می افزاییم و هم می زنیم تا منسجم شوند. مواد مخلوط شده با شیر را داخل کاسه آرد سفید می ریزیم

و مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. (زیاد هم زدن باعث سفت شدن پن کیک ها می شود) سپس در تابه ای که مخصوص پنکیک باشد و گرد باشد یا تابه ای که در دسترس داریم را روی حرارت می گذاریم و مقداری روغن در آن اسپری می کنیم

و صبر می کنیم تا داغ شود و به اندازه یک ملاقه کوچک از مایه کیک بر می داریم و داخل تابه می ریزیم و خود مایه پخش می شود و به صورت دایره می شود. بالای سر پن کیک می مانیم چون خیلی سریع سرخ می شود.

مطالب مرتبط:

مایه را که ریختم بعد از ۱ دقیقه بعد روی آن حفره های مانند سوزن سوزن هایی ایجاد می شود این یعنی در حال سرخ شدن است.کمی لبه آن را بر می گردانیم اگر به رنگ کاراملی یا قهوه ای در آمده بود خیلی راحت با یک کفگیر آن را بر می گردانیم

تا طرف دیگر آن پخته و کاراملی رنگ شود.پنکیک خیلی راحت بلند می شود و اصلا به تابه نمی چسبد. پنکیک که آماده شد در بشقابی قرار می دهیم و باقی مواد را نیز به همین صورت آماده می کنیم و با مربا یا عسل یا نوتلا نوش جان کنید.

پنکیک بدون شیر

پنکیک بدون شیر
پنکیک بدون شیر

 

استفاده از شیر علاوه بر اینکه باعث می شود پنکیک شما طعم بهتری بگیرد ، باعث می شود پنکیک شما تا مدت زیادی نرم بماند و خشک نشود. البته اگر دوست ندارید پنکیک خود را با شیر درست کنید می توانید شیر را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از آب استفاده کنید.

نکته ۱: هم زدن پنکیک

قبلاً هم اشاره‌ کرده بودیم که هم زدن تأثیر بسزایی در کیفیت پنکیک دارد. بازهم تأکید می‌کنیم، در هم زدن مایه پنکیک حسابی مراقب باشید. وقتی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با مخلوط شیر می‌کنید، گلوتن‌ها شروع به فعالیت و توسعه می‌کنند، هرقدر بیشتر مخلوط را هم بزنید، گلوتن بیشتر در مایه پنکیک پخش می‌شود. نتیجه پنکیکی است سفت و گاهی خمیر.

راهکار:

مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند و گلوله‌های آرد از بین بروند. مواجهه با مخلوطی که کاملاً یکدست نیست، امری است طبیعی و باعث پایین آمدن کیفیت نهایی پنکیک نمی‌شود.

نکته ۲: استراحت مایه

شاید بی‌رحمانه‌ترین مرحله در پختن پنکیک استراحت دادن مایه باشد. درحالی‌که از گرسنگی ضعف کرده‌اید و اعضای گرسنه خانه مکرراً تقاضای پنکیک‌های خوشمزه را دارند! اما به شما قول می‌دهیم که ارزش صبر کردن دارد.

وقتی مایه پنکیک را استراحت می‌دهید، گلوتن فعال‌شده در مرحله مخلوط کردن استراحت می‌کند. هم‌چنین نشاسته موجود در آرد مواد مایع را جذب می‌کند و اصطلاحاً موجب جا افتادن مایه می‌شود.

زمان این کار از ۵ تا ۳۰ دقیقه بسته به دستور متفاوت است. برای پنکیک‌های ساده ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان کاملاً مناسبی است.

راهکار:

مایه پنکیک را استراحت بدهید. این مرحله خصوصاً برای کرپ‌ها و پنکیک‌های هلندی (Dutch baby) اهمیت زیادی دارد. در این فاصله می‌توانید سفره را بچینید، موادی را برای تزیین یا کنار پنکیک سرو کردن آماده کنید یا به‌هم‌ریختگی‌های ناشی از مراحل قبل را مرتب کنید.

نکته ۳: دمای مناسب

شخصاً پنکیکی را پنکیک می‌دانم که لبه‌هایی ترد و درونی نرم و پفکی داشته باشد. اگر شما هم با من هم‌عقیده‌اید، ماهیتابه‌تان را حسابی داغ کنید.

روبرو شدن با پنکیک‌هایی چرب و روغنی، نتیجه رعایت نکردن این مرحله است.

راهکار:

چند دقیقه قبل از شروع به پختن پنکیک‌ها، زیر ماهیتابه را روشن کنید تا به دمای لازم برسد و کاملاً داغ شود. اگر از روغن و یا کره استفاده می‌کنید باید کاملاً داغ شود ولی اگر با بوی بد و دود کردن آن مواجه شوید، نشانه‌ای است برای حرارت زیاد که باعث سوختن پنکیک‌ها می‌شود. به تجربه درخواهید یافت که دمای مناسب برای ماهیتابه‌ای که استفاده می‌کنید چقدر است.

نکته ۴: دمای حین پخت

عزیزان پنکیک خوب صبر و حوصله می‌خواهد. زیاد کردن شعله موجب می‌شود فقط سطح خارجی پنکیک بپزد و داخل آن خام بماند.

راهکار:

یافتن دمای مناسب برای ماهیتابه و گاز شما، مرحله‌ای است که در تجربه شخصی خلاصه می‌شود. راه‌حل کلی شعله‌ی متوسط است، کشف راه‌حل دقیق را به دست‌های توانای شما می‌سپاریم.

نکته ۵: برگرداندن پنکیک

ممکن است به‌محض دیدن حباب‌های روی پنکیک وسوسه شوید تا آن را برگردانید ولی اصرار دارم که به پنکیک‌تان دقیقه‌ای دیگر مهلت بدهید. هر طرف پنکیک باید یک‌بار و تنها یک‌بار پخته شود. چند بار برگرداندن پنکیک باعث از بین رفتن بافت نرم و خوب آن می‌شود.

راهکار:

وقتی حباب‌ها روی پنکیک پدیدار شدند و کاملاً سطح آن را پوشاندند پس از چندثانیه‌ای پنکیک را برگردانید، می‌توانید برای اطمینان زیر پنکیک را چک کنید و از طلایی بودن آن اطمینان حاصل کنید. تنها یک‌بار پختن برای هر طرف پنکیک کافی است.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: مریم بالوی فیلی



+ 22
مخالفم - 8
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
us
+0
unlike
-0
زهرا ۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۵۰
پاسخ
comments ممنون
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری