پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
۷
۰
نسخه چاپی

شش شگفت انگیز دنیا را ببینید!

شش شگفت انگیز دنیا را ببینید!
تیتر برتر قصد دارد شش دریاچه ی زیبا و شگفت انگیز دنیا را که کمتر شناخته شده می باشند در این مطلب معرفی کند، با ما همراه باشید.

به گزارش تیتر برتر: دریاچه ها در دنیا بعنوان جاذبه های گردشگری هر کشور شناخته میشوند که میتوانند صنعت توریسم یک کشور را تا حد زیادی رونق دهند، اما این سوال پیش می آید که به چه مکان هایی دریاچه گفته میشود؟

پاسخ این است که، دریاچه محدودهٔ آبی بزرگی است که به آب‌های آزاد راهی ندارد (دریاچه بزرگتر از آبگیر است). بعضی از دریاچه‌ها به قدری بزرگ هستند که در صحبت محاوره از آن‌ها به عنوان دریا نام برده می‌شود، مانند دریاچه خزر، دریاچه‌ها همانند رودها جاری نمی‌شوند و ساکن هستند. بیشتر دریاچه‌ها دارای آب تازه هستند و اکثر آن‌ها در نیمکره شمالی هستند.

1-دریاچه توبا Lake Toba

دریاچه توبا Lake Toba
دریاچه توبا Lake Toba

دریاچه توبا (اندونزیایی: Danau Toba) یک دریاچه و ابرآتشفشان است. طول این دریاچه ۱۰۰ کیلومتر و همچنین ۳۰ کیلومتر پهنا و تا ۵۰۵ متر عمق دارد. در وسط بخش شمال جزیره اندونزی یعنیسوماترا وجود دارد و سطح آن از سطح دریاهای آزاد ۹۰۰ متر (۲٬۹۵۳ فوت) بالاتر است. این دریاچه بزرگترین دریاچه‌ی آتشفشانی در کل جهان است. در بعضی نقاط عمق آب دریاچه توبا به 505 متر هم می‌رسد. پولائو ساموسیر (Pulau Samosir) جزیره‌ای در داخل این دریاچه است؛ این جزیره مناظر فوق‌العاده زیبا، مردمان محلی مهمان‌نواز و حال و هوایی دوست‌داشتنی دارد.

احتمالا محبوب‌ترین جاذبه در بین مسافران تور اندونزی برای دیدن در منطقه دریاچه توبا، خرابه‌های دهکده باستانی باتاک است. این مکان تاریخی در داخل جزیره و در دهکده آمباریتا قرار گرفته است. در اینجا شما می‌توانید صندلی‌های سنگی جلسات ملاقات با پادشاه محلی و همچنین محل‌های اعدام را ببینید. آمباریتا در حدود 5 کیلومتری شمال غرب شهر توک‌توک در امتداد جاده اصلی قرار گرفته است. با پرداخت 1 یا 2 دلار می‌توانید یک راهنمای محلی استخدام کرده و در مورد فرهنگ باتاک بیشتر بدانید.

2- دریاچه آبراهام Abraham Lake

Abraham Lake
Abraham Lake

دریاچه‌ای در ایالت آلبرتای کشور کانادا وجود دارد که هر تماشاگری را محو خود می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که آلبرتا شگفتی زمستان را به بهترین شکل ممکن پبش روی ببنندگان قرار می‌دهد. این دریاچه 53.7 کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از دیدنی‌ترین پدیده‌های موجود در آمریکای شمالی است.

بهترین فصل بازدید از این دریاچه بر خلاف سایر دریاچه‌ها زمستان است زیرا در این فصل دریاچه‌ی آبراهام پر می‌شود از حباب‌های کوچک و بزرگی که چهره‌ی آن را دگرگون می‌کنند. یخ زدن سطح دریاچه و نمایان شدن حباب‌ها بر روی آن باعث شده که آبراهام همه ساله در فصل زمستان میزبان عکاسانی باشد که از سراسر دنیا برای ثبت زیبایی‌هایش صف می‌کشند.

جالب این که دریاچه‌ی آبراهام مصنوعی است، به این معنا که انسان‌ها آن را ساخته‌اند و به صورت طبیعی تشکیل نشده است. در سال 1972 میلادی شرکتی به نام ترنس‌آلتا آن را ساخت و هدف از این کار تشکیل سدی برای جمع کردن آب رود ساسکاچوان بود و کسی تصور نمی‌کرد که روزی این دریاچه به یکی از فوق‌العاده‌ترین دریاچه‌های دنیا تبدیل شود.

دلیل تشکیل شدن حباب در داخل یخ‌های این دریاچه نیز وجود گاز متان است و در واقع زمانی که گازها نمی‌توانند از سطح دریاچه به دلیل وجود یخ خارج شوند، حباب‌ها را شکل می‌دهند. وجود گاز متان در این دریاچه خطرساز نیز شده است؛ حتما می‌دانید که این گاز اشتعال‌زا می‌باشد به همین خاطر ممکن است یک سهل انگاری ساده مانند انداختن سیگار روی سطح دریاچه باعث وقوع آتش‌سوزی و فجایع بزرگی شود. با هم به تماشای تصاویری جذاب و رویایی از این دریاچه‌ی زیبا می‌نشینیم و قضاوت درباره‌ی زیبایی آبراهام را به شما می‌سپاریم.

مطالب مرتبط:جزایری که باید قبل از مرگ دید

3- دریاچه آران و بیدگل

دریاچه آران و بیدگل
دریاچه آران و بیدگل

دریاچه نمک یا دریاچه نمک مسیله یا دریاچه آران و بیدگل نام دریاچه‌ای در منطقه کویر مرکزی ایران است. گاهی با دریاچه حوض سلطان که میان قم و تهران واقع است اشتباه می‌گردد.دریاچه ی آران و بیدگل در شمال کویر مرنجاب واقع شده و از شمال به دشت ورامین، از جنوب به شهرستان آران و بیدگل، از غرب به استان قم و کویر مسیله و از مشرق به سیاه کوه محدود می ‌شود.این دریاچه بزرگ ترین دریاچه نمک طبیعی ایران به شمار می رود که دارای وسعتی افزون بر دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع است.

این دریاچه در بیشتر فصل‌های سال خشک است. بارندگی‌های فصلی گاهی باعث تجمع آب به عمق حدود ۲ سانتی‌متر در دریاچه می‌شود.

بهترین زمان بازدید از دریاچه‌هم بعد از بارندگی است. وقتی آفتاب طلوع کند، این آب به سرعت تبخیر خواهد شد و نمک‌های دریاچه شکل‌های پلی‌گن «چند ضلعی» زیبایی را تشکیل می‌دهند که دیدن آنها پر از لطف است.در اطراف دریاچه نیز موجوداتی قرار دارند مانند شتر ‌روباه حتی در بعضی فصول فلامینگو هم دارد، اما در خود دریاچه موجودی تک سلول از میگوها وخانواده پلنکتون ها قرار دارد.

4- دریاچه کراتر Crater Lake

دریاچه کراتر Crater Lake
دریاچه کراتر Crater Lake

دریاچه کراتر (انگلیسی: Crater Lake) یک دریاچه آتشفشانی در اورگن واقع در غرب آمریکا است که عارضه اصلی پارک ملی کریتر لیک به‌شمار می‌رود و به دلیل شفافیت و وضوح آب عمیق و رنگ آبی آن معروف است. این دریاچه بخشی از یک کاسه آتشفشانی به عمق ۶۵۵ متر را پر کرده که حدود ۷٬۷۰۰ سال پیش به وجود آمده‌است. هیچ رودخانه‌ای به دریاچه وارد یا از آن خارج نمی‌شود و تبخیر آب از سطح دریاچه به وسیله بارش باران و برف جبران می‌شود، به گونه‌ای که کل حجم آب دریاچه در هر ۲۵۰ سال جایگزین می‌شود. این دریاچه با ژرفای ۵۹۴ متر عمیق‌ترین دریاچه در ایالات متحده آمریکا و نهمین دریاچه عمیق دنیا بر پایه بیشینه ژرفا و سومین دریاچه دنیا بر پایه میانگین ژرفا به‌شمار می‌رود.

تنها سرچشمه ی آب این دریاچه آب ناشی از باران و ذوب شدن برف هایی است که سالانه در این منطقه می بارد. این دریاچه کاملاً در یک حفره بزرگ قرار دارد و هیچ راهی برای ورود یا خروج آب دریاچه وجود ندارد. گفته می شود با توجه به آب دریاچه ، دریاچه ی کراتر پاک ترین دریاچه ی جهان است. این دریاچه سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر و عکاس ازسراسر جهان است.

5- دریاچه کومو Lake Como

دریاچه کومو Lake Como
دریاچه کومو Lake Como

دریاچه کومو (لاگو دی کومو) یکی از مقاصد معروف تور میلان است و در فاصله کمی از شهر میلان در شمال ایتالیا قرار دارد که با نام لاریو نیز شناخته می‌شود؛  که از تجمع آب کوهستان‌ها، رودخانهٔ آدا و سایر رودها به وجود آمده‌است. دریاچهٔ کومو حدوداً ۴۷ کیلومتر طول و تا ۴ کیلومتر عرض دارد و مساحت آن ۱۴۶ کیلومتر مربع و حداکثر عمقش ۴۱۴ متر است. این دریاچه یکی از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا به شمار می‌رود و در آن فعالیت‌های تفریحی از جمله ماهی‌گیری انجام می‌شود.

با دارا بودن عمق بیش از 400 متر (1300 فوت)، پنجمین دریاچه عمیق در اروپا و عمیق ترین دریاچه در ایتالیا می باشد. کف دریاچه بیش از 200 متر (660 فوت) پایین تر از سطح دریا قرار دارد. دریاچه کومو از زمان روم باستان یک مقصد تفریحی محبوب برای اشرافیان و افراد ثروتمند بوده و یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب با دارا بودن بسیاری از سنگ های هنری و فرهنگی به شمار می آید. این شهر دارای ویلا ها و کاخ های زیادی مانند ویلا اولمو، ویلا صربلونی و ویلا کارلوتا می باشد. افراد مشهور بسیاری در سواحل دریاچه کومو خانه داشته و دارند.

6- دریاچه تاپو Lake Taupo

دریاچه تاپو Lake Taupo
دریاچه تاپو Lake Taupo

دریاچه‌ای در جزیره شمالی نیوزیلند است که درون کاسه آتشفشان تاپو قرار دارد.این دریاچه نه‌تنها بزرگ‌ترین دریاچه نیوزلند به شمار می‌رود، بلکه حتی از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در کل قاره اقیانوسیه هم یاد می‌شود. دریاچه تاپو در دامنه‌های کوه آتش‌فشانی اورونی واقع‌شده است. آتش‌فشانی که 26500 سال قبل فعالیتش به اتمام رسیده است. دریاچه تاپو را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین یادگاری‌های برجای‌مانده از آن دانست.

 

گردآورنده: فرحان مرادی



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری