پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
۱۹
۰
نسخه چاپی

چگونه از پول کم پس انداز کنیم؟

چگونه از پول کم پس انداز کنیم؟
شاید بعضی افراد خیال کنند که فقط از پول های زیاد می شود پس انداز کنند اما این طور نیست و می شود از پول های کم هم شروع به پس انداز کرد و مختص به پولدار و بی پول نیست در ادامه؛ تیتربرتر به نحوه پس انداز می پردازد با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ برای هر کاری باید اصولی را رعایت کنیم برای پس انداز کردن هم باید اصولی را رعایت کرد که به یک پس انداز برای روزهای مبادا رسید پس انداز کردن مانند سرمایه گذاری است اگر یادتان باشد ما وقتی سنمان کمتر بود با پس انداز کردن در یک قلک کوچک کار سرمایه گذاری را آغاز کردیم.

پس انداز چیست؟

پس انداز چیست؟
پس انداز چیست؟

 

مقدار کمی از پول هایی که از پول های اصلی کنار بگذاریم یا در جایی نگهداری کنیم به آن پس انداز گویند.

چرا باید پس انداز کنیم؟

تجربه ثابت کرده هر کس به هر میزانی که درآمد داشته باشد، تقریبا به همان اندازه و یا حتی بیشتر برای خود خرج می‌تراشد. از طرفی بسیاری اعتقاد دارند پولدارشدن در گروی داشتن درآمد بالاست. در حالی که میزان درآمد یکی از مولفه‌های ثروت و پولدارشدن است.

پس‌ انداز یکی از رکن‌های اساسی در مسیر ثروت و موفقیت مالی است. به عبارتی مسیر پولدارشدن از پس اندازکردن می‌گذرد. متاسفانه بسیاری از افراد به این رکن مهم و اساسی توجه نمی‌کنند و یا روش درست پس اندازکردن را نمی‌دانند.

پس انداز به زبان ساده یعنی شما به بخشی از درآمد خود نظر نداشته باشید و آن را فعلا خرج نکنید. و البته برای استفاده از آن در آینده باید قوانینی وضع کرده و برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

از این رو باید تعیین کنید که در چه شرایطی می‌توانید از حساب پس‌ انداز خود برداشت کنید و یا چه زمانی این اجازه را به خود می‌دهید.

پس اندازکردن باید برای شما به یک عادت مالی تبدیل شود. فرقی ندارد که شما در چه شرایط مالی هستید و یا سطح درآمدتان چقدر است.

زیرا بسیاری تصور می‌کنند که برای پس اندازکردن حتما باید درآمد بالایی داشت و یا فارغ از هرگونه بدهی و نیاز مالی بود. در حالی که حتی اگر کارمندی با حداقل درآمد هستید، باید بتوانید بخشی از درآمد ماهانه خود را پس انداز کنید.

زیرا همین پس اندازهای به ظاهر اندک در آینده نه چندان دور می‌تواند سرمایه اولیه شما برای ایجاد منابع درآمدی جدید و رشد مالی‌تان شود.

باور اشتباه درباره پس انداز کردن

اغلب افراد وقتی پولی به دست می‌آوردند، ابتدا آن را خرج می‌کنند. هر آن‌چه نیاز دارند را می‌خرند و هر کاری که برای خرج‌کردن آن لازم است را انجام می‌دهند.

بعد اگر در انتها مبلغی باقی ماند، شاید به پس انداز فکر کنند. البته اگر بماند! بعد هم با اولین فشار و نیاز مالی،‌ مثل کسری وجه چک، بلافاصله به سمت آن هجوم برده و حساب پس‌انداز را خالی می‌کنند؛ بدون آن‌که برای بازگشت آن مبلغ به حساب پس انداز خود برنامه‌ای داشته باشند.

در حالی که روش درست پس اندازکردن این است که شما قبل از خرج‌کردن درآمد خود، مبلغی از آن را به عنوان پس‌انداز کنار بگذارید. با بروز هر اتفاقی به آن دست‌درازی نکنید و خود را ملزم کنید در شرایطی از پس‌انداز خود استفاده نمایید که قصد دارید از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

بهترین پیشنهادات برای پس انداز کردن

بهترین پیشنهادات برای پس انداز کردن
بهترین پیشنهادات برای پس انداز کردن

 

همان‌طور که گفتیم پس اندازکردن را باید به یک عادت مالی تبدیل کنید و در قبال آن احساس مسئولیت کنید. برای آن‌که بتوانید به درستی پس انداز کنید، لازم است تابع سه قانون باشید:

قانون اول: پس انداز کردن را یک مسئولیت بدانید

قانون دوم: هزینه‌های غیرضرور را کاهش دهید

قانون سوم: هوشمندانه خرج کنید

در ادامه به شما راه‌هایی را پیشنهاد کرده‌ایم که به شما کمک کند بهتر پس انداز کنید:

برای پس انداز خود اهداف مناسبی تعیین کنید.

اگر هدف‌دار پس انداز کنید، پس انداز کردن راحت‌تر می‌شود. ضمن اینکه هدف داشتن، ایجاد انگیزه می‌کند. مثلاً با هدف خانه‌دارشدن یا تهیه جهیزیه برای دخترتان! با نگاه‌کردن به اهداف، می‌توانید درک کنید که چه قدر از مسیر را طی کرده‌اید و چه قدر راه در پیش دارید.

همچنین برای اهداف خود، حتماً چارچوب زمانی داشته باشید. مثلاً بگویید ظرف مدت دو سال باید خانه بخرم. البته اگر کارمندی با درآمد متوسط باشید، احتمالا پس‌ انداز شما کفاف هزینه‌های خرید خانه را نمی‌دهد. اما بدون‌شک می‌تواند پشتوانه شما برای تامین بخشی از هزینه‌های خانه و یا گرفتن وام بیشتری برای خرید خانه باشد.

هزینه‌های خود را یادداشت کنید

همیشه گفته شده که هزینه‌ها را یادداشت کنید. زیرا شما به این وسیله می‌توانید ردیف‌های هزینه‌های خود را پیدا کنید و دیدگاه بهتری از دلایل خرج‌کردن‌تان را بیابید.

برخی تصور می‌کنند فقط باید هزینه‌های بزرگ را ثبت کنند؛ اما برعکس! این هزینه‌های جزئی است که ما به آن  توجه نمی‌کنیم. پس هر پولی را که خرج می‌کنید بنویسید. بعد با بررسی ماهانه متوجه خواهید شد برخی هزینه‌ها غیرضرور هستند و می‌توانید با صرفه‌جویی، این هزینه‌ها را به پس‌انداز خود بیفزایید.

بدهی جدید و غیرضرور اضافه نکنید

بعضی از بدهی‌ها اجتناب‌ناپذیرند. مثلاً فقط افراد خیلی پولدار می‌توانند نقداً خانه بخرند؛ اما بقیه مردم، مجبور هستند برای خرید خانه، بدهکار شوند.

به‌ هرحال تا جایی که می‌شود، بدهی جدیدی به حساب خود اضافه نکنید. چون همیشه روی بدهی‌ها، سود می‌آید. اگر وام گرفتید، پرداخت اقساط آن را در اولویت قرار دهید تا زودتر وام شما تسویه شود و سود کمتری پرداخت کنید.

یک حساب بازنشستگی برای خود باز کنید!

وقتی جوان، پرانرژی و سالم هستید، حتی به بازنشستگی فکر هم نمی‌کنید. چون به نظر خیلی دور از دسترس است. اما وقتی سن شما بالا برود، خیلی بیشتر به آن فکر خواهید کرد.

شما می‌توانید با پس‌اندازکردن در طرح‌های بازنشستگی و بیمه عمر، بخش کوچکی از درآمد دوران جوانی خود را برای روزهای بازنشستگی پس‌انداز کنید. این کار به شما کمک می‌کند در آن دوران هم به اندازه دوران جوانی از زندگی و خرج‌کردن لذت ببرید.

کالاهای غیرضرور را حذف کنید

در زندگی هر کسی بخشی از هزینه‌های به ظاهر عادی، فارغ از مقدارشان غیر‌ضروری هستند. از این رو باید آن‌ها را یافته، حذف یا اصلاح کنید. مثلا اشتراک بسته‌های اینترنتی غیرضروری را حذف و با خدمات ارزان‌تر جایگزین کنید.

خودروی گران‌قیمت و پرمصرف خود را با خودرویی که مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد، تعویض کنید. لباس و مبلمان خانه را از مراکزی تهیه کنید که قیمت مناسب‌تری دارند.

مسکن با قیمت مناسب‌تری پیدا کنید

چگونه از پول کم پس انداز کنیم؟
چگونه از پول کم پس انداز کنیم؟

 

برای اغلب مردم پرهزینه‌‌ترین بخش بودجه،‌ هزینه‌های مربوط به مسکن آن‌هاست. به خصوص اگر مستاجر باشند. صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به خانه، مبلغ قابل‌توجهی از درآمدتان را آزاد می‌کند.

وقتی از مسکن با قیمت مناسب صحبت می‌کنیم، منظور ما الزاما سکونت در یک ملک ارزان‌قیمت نیست. بلکه خانه‌ای است که هزینه‌های متناسب با درآمد شما بوده و یا هزینه‌های پنهان کمتری داشته باشد.

به طور مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید برای کاهش هزینه‌های مسکن در محله ارزان‌تری زندگی کنید. اما با سکونت در آن محله باید هر روز برای رفت و آمد به محل کار از نظر مالی و زمانی هزینه بیشتری متحمل شوید.

با پس انداز خود چه کنیم؟

پس انداز کردن الزاما به معنی داشتن زندگی سخت و طاقت‌فرسا نیست. پس اندازهای شما پشتوانه مالی شما برای سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمدهای نیمه فعال و غیرفعال است.

وقتی مبلغ پس انداز شما به حد مشخصی رسید آن را در جای دیگری برای کسب درآمد بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. این کار به شما کمک می‌کند منابع درآمدی جدیدی به دست بیاورید. درآمدهایی که ممکن است برای به دست‌آوردن آن‌ها لازم نباشد حتی کار کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی 



+ 19
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری