پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۰:۴۶
۵۴
۹
نسخه چاپی

داروی درمان استرس معده

داروی درمان استرس معده
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به محض ناراحتی و استرس دچار معده درد می شوید اما حالاکه ویروس کرونا در کمین نشسته احتمالاً استرس هم بیشتر می شود؛ برای درمان استرس معده با تیتربرتر همراه باشید.

تیتربرتر؛ معده یکی از اندام های مهم بدن است که باید مراقبت بیشتری شود اما در ماه رمضان بیشترین سختی بر روی معده است که با غذا نخوردن طولانی مدت ممکن است دچار تولید اسید شود و اما علاوه بر گرسنگی و در افطار پرخوری ماه مبارک رمضان ، ویروس کرونا خود به تنهایی می تواند معده را عذاب رساند.

اندام های بدن همه دارای احساس هستند و اگر به اندام سخت بگذرذ حتما به درد می آیند و شما از درد اندام عذاب می کشید؛ حالا یکی از اندام هایی که به شدت به روح و روان شما بستگی دارد معده است.

معده می تواند غذاها را به نحو احسنت هضم کند و جذب بدن کند اما اگر این اندام پر کار دچار اشکال شود شما هم دچار معده درد می شوید.

استرس معده یعنی چه؟

استرس معده یعنی چه؟
استرس معده یعنی چه؟

 

استرس، زخم معده ایجاد نمی کند، ولی اگر شخصی بیماری معده مثل زخم معده یا اثنی عشر داشته باشد، استرس آن را تشدید می کند، اما به خودی خود، عامل ایجاد زخم معده یا التهاب روده نیست.

استرس مهم‌ترین عامل تحریک و ترشح هورمون‌هایی است که موجب التهاب معده و در نتیجه ورم معده می‌شود.

تحقیقات متخصصان نشان داده است هرگونه استرس و اضطرابی می تواند سیستم عصبی گوارش را مختل کند که این مساله موجب تشدید زخم معده و اثنی عشر می شود. در واقع زمانی که پزشکان پس از انجام آزمایش ها و بررسی های تشخیصی در یافتن علت بروز دردها و اختلالات گوارشی به نتیجه ای نمی رسند بروز دردهای عصبی در معده و روده را بسیار محتمل می بینند.

علائم استرس معده 

علائم استرس معده
علائم استرس معده

 

احساس پری، درد، نفخ معده، سیری زودرس و حتی گاهی احساس گرسنگی بیش از حد از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

گلوبوس یک احساس است که فرد به صورت اشتباه تصور می‌کند که یک لقمه در گلویش گیر کرده و هرچه قورت می‌دهد هم از بین نمی‌رود، اما این احساس بر اثر برگشت اسید به داخل حنجره به وجود می‌آید.

کدام سنین بیشتر در معرض استرس معده هستند؟

 استرس معده
استرس معده

 

این بیماری در همه سنین رخ می‌دهد، اما شیوع آن در کودکان کمتر بوده و در بزرگسالان نیز شیوع آن در سنین میانسالی است. زنان به علت زودرنج بودن‌شان بیشتر در معرض تحریک عصب معده قرار دارند.

در نتیجه دردهای گوارشی بیشتر در سنین پایین یعنی زیر چهل سال افراد را درگیر می کند و شدت آن نیز به حدی نیست که شخص را از شدت درد از خواب بیدار کند. همچنین بر خلاف بیماری های جسمی گوارشی علامت شان پایدار نیست و پس از مدتی برطرف می شود.

مطالب مرتبط:

رد پای اعصاب تحریک شده در دستگاه گوارش

داروی درمان استرس معده
داروی درمان استرس معده

 

تحت تاثیر اختلالات عصبی از استرس گرفته تا اضطراب، ترشح یکسری میانجی های عصبی و در واقع هورمون ها که رابط بین اعصاب مرکزی و اعضای بدن است، دچار تغییر می شود و کارکرد آن عضو را مختل می کند. حتی در بحث سندرم روده تحریک پذیر (سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال روده ای بسیار شایع است که موجب گرفتگی، نفخ، اسهال و یبوست می شود)، روده تحت تاثیر این میانجی ها قرار می گیرد و حرکات آن تندتر یا کندتر از حالت معمول می شود که حاصل آن بروز اسهال یا یبوست های عصبی است.

اختلالات روانی همچون اضطراب و استرس های محیطی در ایجاد نفخ معده نیز بسیار موثر است. در واقع، افزایش گاز در معده و روده که به ایجاد نفخ منجر می شود و به شخص، احساس سنگینی سر دل، تورم و درد در اطراف ناف را می دهد، می تواند تحت تاثیر عوامل تنش زای روحی ایجاد شود.

هر معده دردی عصبی نیست

استرس معده
استرس معده

 

این درست است که اختلالات عصبی دستگاه گوارش بسیار شایع است، اما این مساله نباید منجر به آن شود هر دردی را در ناحیه شکم، درد عصبی معده تلقی کنیم و از پیگیری و ریشه یابی علت اصلی آن غافل شویم.هر نوع درد و اختلال در دستگاه گوارش باید بر اساس سن و شرح حال بیمار و در صورت لزوم انجام آزمایشات تشخیصی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بر عصبی بودن ریشه آن اطمینان حاصل شود. البته نباید فراموش کنید استرس و به طور کلی اختلالات روانی به خودی خود زخم معده یا التهاب روده ایجاد نمی کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند عامل تشدید کننده بیماری های گوارشی باشد.

از سوی دیگر این نوع دردها طی شرایط اضطرابی یعنی هنگام امتحانات یا طی دوره های خاص زندگی و تحت تاثیر اتفاقات یا حوادث ناگوار و ناگهانی بروز پیدا می کند. همچنین بروز علائم خطر در دستگاه گوارش چون خستگی، کاهش وزن و اشتها، وجود خون در مدفوع، تهوع و استفراغ شدید و اسهال شدید را نباید ناشی از اختلالات عصبی دانست.

نباید فراموش کرد که عمده ترین عوارض گوارشی ناشی از استرس شامل سوزش معده و شدت گرفتن روند بازگشت اسید معده می شود. به بیان دیگر، استرس عامل تشدید کننده عارضه رفلاکس معده و مری، زخم معده، اثنی عشر و سندرم کولون تحریک پذیر است.

پیشگیری از استرس معده

پیشگیری از استرس معده
پیشگیری از استرس معده

 

بیماران از خوردن غذاهای محرک، تند، ترش، شور و غذاهایی که سرعت تخلیه معده را کم می‌کند خودداری کرده و به جای آن از مرباجات که سبب سرعت تخلیه معده می‌شود، استفاده کنند.

درمان استرس معده

درمان استرس معده
درمان استرس معده

 

برای درمان و تخفیف در علائم این بیماری، در مرحله اول باید از استرس و تشویش دوری کرد؛ چراکه یکی از فاکتورهای مهم ایجاد بیماری استرس است. همچنین این بیماری دوره درمانی مشخصی ندارد. یکی از شایع‌ترین داروهایی که برای درمان تجویز می‌شود قرص کلردیازپوکساید به همراه داروهای ضداسید است.

افراد در صورت عدم درمان این بیماری و قرار گرفتن در محیط پر استرس دچار مشکلات روده بزرگ می‌شوند که در زنان با یبوست و در مردان با اسهال همراه است.

درمان دارویی استرس معده

قرص کلردیازپوکساید برای ناراحتی اعصاب معده از راه خوراکی جذب و از طریق ادرار دفع می‌شود. میزان دوز مصرفی این دارو به عوامل زیادی از جمله سن، شرایط درمان، شدت بیماری، دیگر شرایط پزشکی و چگونگی واکنش نشان دادن بدن شما به اولین دوز مصرفی بستگی دارد. دکتر شما در مورد میزان دوز مصرفی و زمان مصرف این دارو شما را راهنمایی خواهد کرد. از مهمترین عوارض قرص کلردیازپوکساید برای اعصاب معده برای اعصاب معده خواب آلودگی طولانی مدت، سرگیجه، سردرد، تحریک‌پذیری، ضعف و خستگی، یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش، کاهش فشارخون، تاری دید و وزوز گوش است.

بهترین قرص معده درد عصبی

قرص رابپرازول (rabeprazole) بهترین قرص برای معده درد عصبی است و معمولا برای درمان رفلاکس معده و سوزش آن تجویز می‌شود. اسهال، سردرد، بی قراری و افسردگی از عوارض قرص رابپرازول برای درمان معده درد شدید و عصبی است. قرص رابپرازول برای معده درد عصبی در حقیقت با کاهش اسید معده عمل می‌کند و موجب کاهش علایم رفلاکس معده، ترش کردن و سوزش سر دل می‌شود. علاوه بر موثر بودن بهترین قرص معده درد عصبی برای درمان رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) در مواردی موجب بهبود زخم‌های گوارشی نیز می‌گردد. این دارو معمولا چند روزی طول می‌کشد تا اثر خود را بر جای بگذارد.

عوارض قرص رابپرازول برای تسکین معده درد شدید شامل ناراحتی گوارشی (‌اسهال‌)‌، سردرد، راش پوستی‌، عوارض CNS شامل منگی‌، سرگیجه‌، بی‌قراری‌، افسردگی و توهم‌ می‌باشد. بهتر است قرص رابپرازول برای کاهش معده درد را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اولین وعده غذایی روز (قبل از صبحانه) مصرف کنید. این دارو را بایستی همراه مقدار کافی آب (یک لیوان بزرگ) با یا بدون غذا مصرف نمایید. این دارو معولا برای یک بار در روز تجویز می‌شود. شما بایستی این دارو را مطابق نسخه خود مصرف نمایید و از افزایش یا کاهش این دارو بدون نظر پزشک خود جدا خودداری نمایید. توجه داشته باشید که از خرد کردن قرص های معده درد عصبی یا جویدن آن خودداری نمایید و آن را همراه آب ببلعید.

قرص موتیدون برای کاهش اسید معده درد عصبی

قرص موتیدون (Motidon) در مواردی که معده عصبی است و اسید زیادی ترشح کند به عنوان یک کاهنده اسید معده درد عصبی و به منظور درمان زخم معده و رفلاکس معده تحت نام قرص برای معده درد عصبی تجویز می‌شود. قرص موتیدون برای کاهش اسید معده درد عصبی عوارض نسبتا کمی دارد. تهوع و سوزش معده برخی از عوارض قرص موتیدون می‌باشد. درواقع این دارو در شرایطی که معده عصبی است و اسید خیلی زیادی ترشح می‌کند به کار می‌رود و میزان این اسید را کاهش می‌دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 54
مخالفم - 12
نظرات : 9
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
اسی ۰۱/۰۸/۲۲ - ۱۸:۳۳
پاسخ
comments من الان دوسال معده درد شدید دارم حتی نمیتونم غذابخورم تا میخوام غذا بخورم حالت تهوع دارم و زود بالا میارم رفتم دکتر گفت معدن ترسیده. قبلاً قرص می‌خوردم بعدش آقام از کربلا واسم یه بالا از ضریح حضرت عباس واسم آورد و خداروشکر خوب شدم .
 
 
ir
+0
unlike
-0
محمد ۰۱/۰۴/۱۸ - ۱۷:۳۰
پاسخ
comments سلام من تپش معده دارم بعد تپش سوزش معده دارم دو بارم آندوسکوپی کردم لطفا کمکم کن ممنون میشم/2
 
 
ir
+0
unlike
-0
جوادقربانی ۰۱/۰۴/۱۷ - ۱۶:۲۳
پاسخ
comments سلام من خیلی تپش معده شدید دارم بدنم و تیک تیک تکون میده راهنمایی کنین لطفن/2
 
 
ir
+0
unlike
-0
جوادقربانی ۰۱/۰۴/۱۷ - ۱۶:۲۰
پاسخ
comments من تقریبا پنج سال پیش حامله شدم اونجا خیلی استرس داشتم از همون دوره حاملگیم به بعد تپش معده گرفتم الان اینقدرتپشش شدید شده که منو تکون میده جایی بخام برم یا کوچکترین استرس یا ناراحتی داشته باشم نفس کشیدنم سخت میشه تمام بدنم میلرزه قلبم میزنه باید همش نفس عمیق بکشم تا یکم راحت بشم دکترم رفتم فرقی نکردم توروخدا بگین باید چکارکنم خیلی درعذابم/2
 
 
ir
+0
unlike
-0
زهرا ۰۰/۰۹/۱۷ - ۲۳:۴۵
پاسخ
comments من استرس معده دارم همینکه یکی بیاد یا میخام برم جایی مشکل نفخ پیدا میکنم و خلط هم دارم /2
 
 
ir
+0
unlike
-0
محمد سجادب ۰۰/۰۵/۱۴ - ۱۱:۱۴
پاسخ
comments خسته نباشید واقعا عالی بود/1
پاسخ ها:
  • فرزانه ۰۱/۰۹/۲۳ - ۲۰:۰۷ ro country
    commentsسلام من دوهفته ست که استرس معده دارم چکار کنم ؟خواب هم ندارم
 
 
ir
+0
unlike
-0
ازیتا ۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۷:۱۷
پاسخ
comments سلام من این ۲شب هستش از معده دچار استرس واضطراب میشدن طوری که دیگه خوابم نمیبره البته احساس میکنم التهاب هم دارم صبحها که بیدار میشم یه چیزچسپناکی دورلبم هستش گلوم دردمیکنه زبانمم حالت سفیدک زده خواهش میکنم کمکم کنید
پاسخ ها:
  • سلام مجید ۰۱/۱۱/۰۵ - ۱۱:۲۱ ir country
    commentsصبح که از خواب بیدار میشم استرس ودل آشوب دارم تا ظهر سه چهار باراجابت مزاج‌دارم‌حالت‌اسهال‌هست نفخ زیاد میکنم اروغ‌‌زیاد میزنم‌‌ اسید معده تا تو گلوم میاد حالت افسردگی هم تا ظهر دارم دکتر زیاد رفتم میگن روده ات تحریک پذیره کمی بهتر میشم با دارو وقتی دارو تمام شد باز مثل اول لطفاً راهنمایی بفرمایید
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری