پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
۲۸
۰
نسخه چاپی

کدام غذاها سیستم ایمنی بدن را قوی می کنند؟

کدام غذاها سیستم ایمنی بدن را قوی می کنند؟
همیشه ما انسانها برای اینکه با بیماری ها مقابله کنیم باید سیستم ایمنی بدنمان قوی باشد در نتیجه مجموعه تیتربرتر به بررسی بهترین غذاها برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ سیستم ایمنی بدن نیاز به تقویت دارد اما کدام رژیم غذایی می تواند سیستم ایمنی بدن را قوی تر کند؟ برای پاسخ در ادامه با ما باشید.

بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در اینجا مهم‌ترین غذاهایی که بدن ما را در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند اشاره خواهیم کرد: 

تخمه آفتابگردان

بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی
بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

 

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه‌ها همچنین ویتامین E بسیار زیادی دارند که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند است. ویتامین E در تنظیم و حفظ سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. البته آووکادو و سایر سبزیجات برگ تیره هم که در همین مطلب درباره آنها گفته‌ایم این ویتامین را به اندازه کافی دارند.

مرکبات سرشار از ویتامین C

مرکبات به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C شناخته می‌شوند. ویتامین سی می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش داده و مقاومت سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. در ادامه می‌توانید فهرستی از پرطرفدارترین مرکبات را مشاهده کنید:

  • گریپ‌فروت؛
  • پرتقال؛
  • نارنگی؛
  • لیمو شیرین؛
  • لیمو ترش؛
  • نارنگی یافا؛

کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن
کلم بروکلی و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

کلم بروکلی نیز دارای آنتی‌اکسیدان و غنی از ویتامین است. منبعی سرشار از کلسیم، پتاسیم،فیبر و دارای مقداری مواد فیتوشیمیک است که در ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. کلم بروکلی همچنین دارای ویتامین های A و C است. این نوع کلم از برخی آنتی‌اکسیدان‌ها برخوردار است که می‌تواند از سلول‌ها محافظت کند.

مطالب مرتبط:

زنجبیل و کمک به سیستم ایمنی بدن

زنجبیل دارای اثرات تسکین بخش بر روی دستگاه گوارش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده است. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا اثرات احتمالی آن بر جلوگیری از بیماری را مشخص کند.

اضافه بر این، زنجبیل یک آنتی اکسیدان طبیعی است و می‌تواند برای بهبود دستگاه ایمنی بدن مفید باشد.

بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن
بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

بادام یکی دیگر از منبع عالی ویتامین E است. این دانه گیاهی همچنین حاوی منگنز، منیزیم و فیبر است. مصرف روزانه یک چهارم فنجان بادام به عنوان یک میان وعده سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و در مقابل بیماری‌ها ایمن کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف سیر

سیر می‌تواند از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی پیشگیری کند. این ماده غذایی حاوی آلیسین یک ترکیب ارگانوسولفور است که بخشی از سیستم دفاعی سیر در مقابله با آفات را تشکیل می‌دهد. به نظر می‌رسد که از آلیسین می‌توان برای درمان باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها بهره برد. با این حال تحقیقات بیشتری نیاز است تا صحت این مساله را تایید کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با اسفناج

این گیاه غذایی نیز درجه ایمنی بدن را بالا می‌برد و در زیبایی پوست و مو نقش به سزایی دارد. اسفناج همچنین دارای ویتامین های A و C و ماده ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. ویتامین B2 نیز در بازسازی بافت‌های بدن بسیار موثر است. اسفناج همچنین دارای ویتامین B6، کلسیم، آهن و منیزیم است

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی زرد-نارنجی است که در گیاهان و میوه‌هایی چون سیب‌زمنی شیرین، هویج و کدو تنبل یافت می‌شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است و به پوست کمک می‌کند سالم بماند. این ترکیب می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشید محافظت کند.

چای سبز و تقویت سیستم ایمنی

چای سبز و تقویت سیستم ایمنی
چای سبز و تقویت سیستم ایمنی

 

چای سبز حاوی مقدار کمی از کافئین است، بنابراین مردم می توانند آن را به عنوان جایگزینی برای چای یا قهوه سیاه استفاده کنند. نوشیدن آن همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و فلاونوئیدها است که ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌ها و همینطور سرطان را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیری حاوی باکتری‌های زنده مفید و حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است. منشاء این ماده کوه‌های قفقاز است. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که نوشیدن کفیر ممکن است مقاومت سیستم ایمنی را افزایش دهد. مطالعه‌ای که در سال 2017 صورت گرفت نشان داد که این ماده غذایی می‌تواند برای مبارزه با باکتری‌ها، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی مفید واقع شود.

فلفل دلمه قرمز و فلفل تند

این گیاه نیز حاوی ویتامین C است. فلفل دلمه‌ای جایگزین خوب غذایی برای افرادی است مصرف میوه برای آنها به دلیل بیماری‌هایی چون قند ممنوع یا محدود است. براساس مطالعات انجام شده آبپز کردن یا بخار پز کردن این گیاه بهتر از دیگر روش‌های پخت آن در جهت حفظ ویتامین سی موجود در آن است. همچنین این ماده غذایی می‌تواند به صورت خام در سالاد یا کنار غذا مصرف شود.

فلفل تند حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی دارد و در تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا می‌کند. کپسایسین می‌تواند در مقابل حملات رادیکال‌های اکسیژن آزاد مقاومت کرده و از بدن در مقابل واکنش‌های التهابی دفاع کند.

مصرف میگو

مصرف میگو در تقویت سیستم ایمنی بدن
مصرف میگو در تقویت سیستم ایمنی بدن

 

میگو از جمله غذاهای دریایی است که حاوی مقدار زیادی زینک (روی) است. در بسیاری از مواقع زینک به اندازه دیگر ویتامین‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن به آن احتیاج داریم. البته به یاد داشته باشید که شما بیش‌تر از میزان توصیه شده در روز به زینک احتیاج ندارید. برای آقایان و خانم‌های بالغ به ترتیب 11 و 8 میلی‌گرم زینک در روز توصیه شده است. مصرف بیش از حد زینک باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی منبع طبیعی و غنی از مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت افزایش می‌دهد. سایر مواد مغذی کیوی در سلامت عمومی بدن نقش دارند.

انبه و تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه در گذشته به‌راحتی در همه‌ی فروشگاه‌های خواروبارفروشی پیدا نمی‌شد اما امروزه هم به صورت تازه و هم به صورت منجمد در بیشتر فروشگاه‌ها موجود است. این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A و C است و به میزان قابل‌توجهی ویتامین E دارد.

سوپ مرغ

سوپ مرغ حقیقتی شناخته‌شده است و اگر علت‌اش را نمی‌دانید پاسخ این است: سیستئین. سیستئین آمینو اسیدیست که هنگام پختن مرغ از آن ساطع می‌شود و شباهت شیمیایی با استیل سیستئین (که دارویی برای دوای بیماری برونشیت است) دارد. سیستئین این گونه عمل می‌کند که: مانع از تجمع سلول‌های سفید التهابی در نای می‌شود و آب گوشت مخاط‌ها را نازک نگه می‌دارد. برای بالا بردن قدرت ایمن‌سازی آن بهتر است به آن سیر و قارچ نیز اضافه شود.

تقویت سیستم ایمنی با خوردن ماهی

تقویت سیستم ایمنی با خوردن ماهی
تقویت سیستم ایمنی با خوردن ماهی

 

ماهی آزاد (سمون)، ماهی تن و ماهی خال‌خالی دارای چربی خاصی در بافت‌های خود هستند که برای سلامت مفیدند. چربی این ماهی‌ها منبع خوبی از ویتامین E و D و همین‌طور اسیدهای چرب اُمگا3 است. اسیدهای چرب اُمگا3 از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند ولی در بدن انسان ساخته نمی‌شوند.

این چربی‌ها برای سلامت قلب و عروق مفیدند و عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشند. همچنین مصرف مداوم این ماهی‌ها می‌تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک موجب بهبود عملکرد سلول‌های دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش می‌شود. برای مصرف ماست پروبیوتیک، نیاز به انجام کار خاصی نیست جز آن که یک کاسه ماست پروبیوتیک را به هنگام ناهار یا شام نوش جان کنید.

سرکه سیب و تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب سرشار از مواد ضد میکروبی است و بنابراین مصرف آن همراه است با کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی. برای مصرف سرکه سیب می‌توانید آنرا با کمی عسل ترکیب کنید.

مصرف آب لیمو

مصرف آب لیمو برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مصرف آب لیمو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آب لیمو حاوی ویتامین C و منبع ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. آب لیمو خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد که از سلول‌های شما محافظت می‌کند و سلامت متابولیک را بهبود بخشد. آب لیمو سرشار از ویتامین C است و بنابراین می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

تقویم سیستم ایمنی بدن با مصرف جوانه‌ها

سبزیجات صلیبی شکل مانند جوانه بروکلی و بروکسل سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سیستم ‌‌ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. جوانه‌ها ‌همچنین حاوی کولین هستند‌‌، که برای بهبود عملکرد سلول‌ها لازم است و سیگنالینگ غشای سلولی را ارتقا می‌دهد. جوانه بروکسل همچنین سرشار از ویتامین C است‌‌، ماده مغذی که نقش مهمی ‌در پیشگیری از بیماری و درمان دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 28
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری