پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶
۱۵
۰
نسخه چاپی

واکنش ها به انصراف زاکانی از ریاست مجلس یازدهم

واکنش ها به انصراف زاکانی از ریاست مجلس یازدهم
در این روزها بازار گمانه ها برای گزینه های ریاست و هیئت رئیسه مجلس یازدهم داغ است در این بین از علیرضا زاکانی به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست مجلس یاد می شد که وی انصراف داد و با واکنش هایی همراه شد.

به گزارش تیتربرتر؛ عمرمجلس دهم 31 اردیبهشت ماه به پایان می رسد. مجلس یازدهم  از ابتدای خرداد ماه فعالیت رسمی خود را آغاز می کند و نمایندگان منتخب مردم بر کرسی های بهارستان جای گیر می شوند. در همین ابتدای ورود نمایندگان مجلس یازدهم به پارلمان باید تکلیف هیئت رئیسه مجلس مشخص شود تا سازوکار اصولی پیدا کند.

با اعلام نهایی اسامی منتخبان مردم در مجلس، گمانه ها و رایزنی ها برای ریاست مجلس و جانشین علی لاریجانی بعد از 4 دوره متوالی آغاز شده است. از میان نمایندگانی که تا کنون به مجلس راه یافته‌اند، چند نفر شانس بیشتری برای ریاست مجلس یازدهم دارند یا دست‌کم این توان را در خود می‌بینند که بر کرسی نخست بهارستان بنشینند؛ مسعودپزشکیان، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی، مرتضی آقا تهرانی و مصطفی میرسلیم.

علیرضا زاکانی و سودای ریاست

علیرضا زاکانی در مجلس نهم از لاریجانی فاصله گرفت. به قم رفت تا فاصله خود را با لاریجانی نشان دهد و حالا به عنوان نماینده قم، گزینه جدی ریاست مجلس است. علیرضا زاکانی که با ۱۹۰ هزار و ۴۲۲ رای به عنوان نفر سوم قم راهی بهارستان شده سابقه نمایندگی ادوار هفتم تا نهم مجلس را در کارنامه دارد و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بوده است.

علیرضا زاکانی که ارتباطات نزدیکی به مرتضی آقاتهرانی و به طور کلی پایداری‌ها و اصولگرایان تندرو دارد، اصلی‌ترین گزینه این جریان سیاسی که اختلافات ریشه‌دار و بعضا بنیادینی با سایر اصولگرایان به ویژه سنتی‌های این جریان دارد برای ریاست مجلس و رقابت با قالیباف محسوب می‌شود.

یکی از منتخبان اصولگرای دوره یازدهم که نخواست نامش فاش شود درهمین راستا به «اعتماد» گفت که با تفاهم میان اصولگرایان برسر ریاست قالیباف، شانس او برای ریاست مرکز پژوهش‌هاافزایش یافته، اما در این مسیر احتمالا با چهره‌ای، چون الیاس نادران که به نحوی با شهردار اسبق تهران نیز نزدیک است، رقابت خواهد کرد. با این حال به نظر نمی‌رسدزاکانی با آن سوابق و نظرات سیاسی چندان علاقه‌ای به مرکز پژوهش‌ها و دوری ازسیاست داشته باشد؛ از این رو به نظر می‌رسد، زاکانی از بین نایب‌رییسی اول قالیباف و تشکیل فراکسیونی قدرتمند با حضور پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها، یکی را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: رقابت زودهنگام اصولگرایان برای تصاحب صندلی ریاست مجلس

نزدیکان زاکانی می گویند او ممکن است به جای ریاست، به چهره پشت پرده مجلس تبدیل شود و نقش میانجی بین دو طیف پایداری و قالیبافی را ایفا کند. زاکانی تا زمانی که هوای ریاست نداشته باشد، مقبول اصولگرایان مجلس است.

انصراف زاکانی از ریاست مجلس

در روزهای باقی مانده تا آغاز مجلس یازدهم زمزمه‌ها برای کرسی ریاست و رقابت اصولگرایان بر سر راس نشینی قوه مقننه بسیار است و حالا اختلاف میان آنها به بیشترین حد رسیده است اما در آخرین ساعات روز ۱۵ اردیبهشت ماه علیرضا زاکانی منتخب مردم قم در مجلس یازدهم که یکی از مدعیان کرسی ریاست بود یک شوک خبری‌ را وارد کرد. 

انصراف زاکانی از ریاست مجلس
انصراف زاکانی از ریاست مجلس

زاکانی در صفحه توئیترش نوشت: «ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ‎ریاست مجلس به دست نمی آید.

ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای ‎برنامه تحول را ان شاء الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود».

استقبال اصولگرایان از انصراف زاکانی برای ریاست مجلس

استقبال اصولگرایان از انصراف زاکانی برای ریاست مجلس
استقبال اصولگرایان از انصراف زاکانی برای ریاست مجلس

اظهارنظر توئیتری علیرضا زاکانی نماینده مجلس یازدهم درمورد ریاست مجلس آتی با واکنش هایی روبه رو شد.

نماینده حوزه انتخابیه قم در توئیتی گفت:ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس به دست نمی آید.

وی افزود: ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان شاء الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: توافق اصولگرایان بر سر گزینه ریاست بهارستان

سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در واکنش به این اظهار نظر نوشت: صریح و شفاف می گویم با توجه به شناخت نزدیک و دیرینه ام از توانمندی های فکری و اجرایی و سلامت اعتقادی و مالی زاکانی، انتخاب بنده برای ریاست مجلس بود.

وی افزود: حالا هم که به رغم شایستگی بخاطر حفظ وحدت جریان انقلاب از این عرصه کنار رفت؛ مطمئنم جزو ارکان موثر تحول در مجلس آینده خواهد بود.

محمد باقر قالیباف نیز به این توئیت واکنش نشان داد و گفت: به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود.

سید احسان خاندوزی دیگر راه یافته به مجلس یازدهم نیز گفته است که مجلس قوی بلکه ایران قوی، امروز بیش از گذشته، محتاج است به این طرزفکر و این تراز اخلاق.

وی در صفحه شخصی خود افزوده است: بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 15
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری