پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۰:۴۹
۲۷
۰
نسخه چاپی

دوغ یا نوشابه گازدار!؟

دوغ یا نوشابه گازدار!؟
اکثر مردم از خوردن نوشابه لذت می برند اما شاید به مضرات آن توجه نکنند؛ تیتربرتر در ادامه به مضرات نوشابه پرداخته است.

تیتربرتر؛ با شروع فصل تابستان و گرمای هوا بهترین کار خوردن نوشیدینی های خُنک و مفید است از جمله آب و دوغ،آبمیوه های طبیعی اما بعضی ها به فکر خوردن نوشابه هستند و به آن عادت کرده اند.

نوشابه بخوریم یا دوغ؟
نوشابه بخوریم یا دوغ؟

 

مطالعات جدید نشان می‌دهند که مصرف زیاد نوشابه‌های شیرین خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می‌دهد. در این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که مصرف 500 میلی‌لیتر نوشابه که به طور معمول دارای فروکتوز بالاست طی 30 دقیقه باعث افزایش سختی عروق موجود در کلیه‌ها می‌شود.

نوشابه از محبوب ترین و رایج ترین نوشیدنی ها در بین اکثریت مردم به ویژه در روز های داغ تابستان است. هم چنین جالب است بدانید که ایرانیان از دارندگان رکورد در مصرف نوشابه هستند.  نوشابه های گازدار با کافئین های افزودنی شان برای سلامتی و بدن انسان مضرات فراوانی به همراه دارند. از جمله این که کافئین نوشابه بسیار زود تر از سایر کافئین ها مانند قهوه و چای وارد بدن می شود. مصرف بی رویه کافئین موجب بر هم زنی نظم خواب، تشدید علائم پیش از قاعدگی و کم آبی در بدن می شود .

 به یاد داشته باشید منشا بیش تر بیماری ها به تغذیه و رژیم های غذایی نامناسب بر می گردند. پس بهتر است جایگزین دیگری برای این نوشیدنی پر خطر پیدا کنید. در این مقاله از باشگاه خبرنگاران جوان  همراه ما شده و "مضرات نوشابه" را بشناسید.

چند مورد از مضرات نوشابه

مضرات نوشابه
مضرات نوشابه

 

ما در این جا به 10 مورد از مهم ترین مضرات نوشابه برای سلامتی انسان پرداخته ایم تا با خواندن آن ها راحت تر بتوانید از این نوشیدنی مضر و هوس برانگیز دل بکنید.

اگر نمی خواهید دیابت بگیرید نوشابه نخورید

از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است، به طوری یک بطری نوشابه حاوی 10 قاشق شکر است.

چنین مقداری از شکر در مایعات موجب افزایش سریع قند خون در افراد می شود؛ چنان در مصرف  نوشابه دقت لازم را نداشته باشید در آینده احتمال مبتلا شدن به بیماری های دیابتی نیز افزایش می یابد و بدن ممکن است در برابر انسولین از خود مقاومت نشان دهد هم چنین چاقی هم  در کمین مصرف کنندگان بیش از حد نوشابه قرار دارد؛  فاجعه تر از همه این ها این مورد است که قند نوشابه ها در قالب شربت ذرت با فروکتوز بالا ارائه می شود.

اگر می خواهید لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید، نوشابه نخورید!

از مورد دوم مضرات نوشابه  آسیب رساندن آن به دندان های شما است؛  با مصرف نوشابه پلاک دندان ها بزرگ شده و موجب کرم خوردگی آن ها می شود. هم چنین مشکلات لثه نیز ممکن برای مصرف کننده نوشابه به وجود آید.

برای جلوگیری از نرمی استخوان و مشکلات پوکی استخوان نوشابه نخورید

فسفریک اسید موجود در نوشابه در توانایی بدن برای جذب کلسیم تداخل به وجود می آورد؛ این تداخل رفته رفته موجب بروز نرمی و پوکی استخوان و کرم خوردگی دندان ها می شود علاوه بر این ها فسفریک اسید با قرارگیری در تماس با اسید معده گوارش را کند کرده و جذب مواد غذایی را دچار مشکل می کند.

مطالب مرتبط:

کاهش آب بدن هم از مضرات نوشابه است.

وجود شکر، سدیم و کافئین بالا در نوشابه موجب کاهش آب بدن می شود. اگر مصرف نوشابه به صورت مداوم باشد کم شدن آب بدن به طور مزمن می شود.

اگر دچار فشار خون بالا و بیماری های قلبی هستید ، نوشابه مصرف نکنید.

کافئین بالای نوشابه مضرات زیادی برای سلامتی دارد. به طوری که این ماده موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا  می شود.

برای داشتن وزن و اندامی ایده آل از مصرف نوشابه پرهیز کنید.

طبق تحقیقات انجام شده هارواردروی افراد 12 ساله کسانی که نوشابه مصرف می کنند نسبت به افراد دیگر بیش تر در معرض چاقی قرار دارند.

آب نامرغوب نوشابه زیان آور است

از سایر مضرات نوشابه می توان به آب نامرغوب آن اشاره کرد. علت نا مرغوبی این آب وجود کلر، فلوراید و مواد سنگین در آن است.

نوشابه هیچ نوع ارزش غذایی ندارد

در نوشابه فقر مواد غذایی مفید موج می زند؛ با این که مضرات نوشابه بسیار است ولی این ماده غیر طبیعی هیچ فایده ای برای بدن ندارد.

وجود فروکتوز بالا در این نوشیدنی از مضرات نوشابه است

نوشابه با دارا بودن مقدار زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا مضرات زیادی به دنبال دارد؛  تمامی این ذرت ها دست آورد اصلاح ژنتیکی هستند  هم چنین بر اساس مطالعات انجام یافته به وجود جیوه در تولید شربت ذرت با فروکتوز بالا پی برده شده است. 

آسیب نوشابه بر کلیه ها

نوشابه بخوریم یا دوغ؟
نوشابه بخوریم یا دوغ؟

 

این مساله با نوشابه‌هایی که با شربت ذرت شیرین می‌شوند، رخ می‌دهند. محققان با بررسی این مسئله دریافتند که تغییر جریان خون در کلیه‌ها ناشی از شربت ذرت است و نه کافئین موجود در نوشابه. در این تحقیقات درمجموع 25 زن و مرد سالم با میانگین سنی 22 تا 24 سال شرکت کردند.

کریستوفر چاپمن (Christopher Chapman) از دانشگاه بوفالو در نیویورک و همکارانش توضیح دادند که سختی عروق در حالی رخ می‌دهد که تنگ شدن رگ‌های خونی، کاهش جریان خون در کلیه‌ها و افزایش فشارخون و اختلال در عملکرد کلیه ایجاد شود.

محققان این پروژه تحقیقاتی، در بیانیه‌ای از انجمن فیزیولوژیک آمریکا اعلام کردند: درمجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا با نوشیدن نوشابه‌های شیرین، تنگی عروق کلیوی در هنگام استراحت و در هنگام فعال شدن سمپاتیک را افزایش می‌دهد.

بنیاد ملی کلیه آمریکا اعلام کرد که تقریباً 37 میلیون آمریکایی از بیماری مزمن کلیه رنج می‌برند و به نظر می‌رسد که بیماری کلیه بیشتر از سرطان پستان یا سرطان پروستات موجب کشته شدن افراد می‌شود.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی فیزیولوژی - فیزیولوژی کلیه (Physiology - Renal Physiology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 27
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری