پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۱۲
۱۲
۰
نسخه چاپی

دلیل اجباری شدن رعایت حجاب کاربران ایرانی در فضای مجازی

دلیل اجباری شدن رعایت حجاب کاربران ایرانی در فضای مجازی
کشف حجاب در فضای مجازی به عنوان یکی از ناهنجاری های اجتماعی در ایران شناخته شده است و پلیس فتا برنامه برخورد قانونی با این افراد را دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ اجباری شدن رعایت حجاب در فضای مجازی موضوعی است که پلیس به شدت در آن ورود کرده است. کشف حجاب در فضای مجازی به عنوان یکی از ناهنجاری های اجتماعی از سوی سلبریتی ها برای افزایش تعداد فالورها در حال افزایش است و برخی پای خود را فراتر از حد گذاشته اند و رفتارهای هنجارشکنانه ای را به اشتراک گذاشتند که منجر به دستگیری آنها توسط پلیس شده است.

نمونه این اتفاق را اخیرا توسط علیرضا جاپلقی پارکورکار که عکسی با عنوان "طلوع تهران" در پل صدر در کنار رقصنده اینستاگرامی در صفحه شخصی خود به اشتراک گذاشته بود را شاهد بودیم و البته بازیگران و هنرمندان نیز در این بحث کشف حجاب در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام ورود داشته اند و الگوی برای هویت بخشی نادرست به نوجوانان شدند.

اهمیت حفظ حجاب

اهمیت حفظ حجاب
اهمیت حفظ حجاب

حجاب برای حفظ شخصیت زن، جلوگیری از انحراف جوانان و مانع گسترش فساد در جامعه اسلامی است. همان گونه که اصل پوشیدن لباس برای زنان و مردان منافات با آزادی آنها ندارد، حجاب نیز چنین است.

بدون شک، یکی از اموری که به شهوت جنسی دامن می زند، «برهنگی و خودآرایی زنان و مردان» برای یکدیگر است که تأثیر آن، به خصوص در میان جوانان مجرّد، قابل انکار نیست، به گونه ای که می توان گفت: آلودگی به بی عفّتی رابطه مستقیمی با بی حجابی، برهنگی و خودآرایی در انظار عموم دارد؛ حتی طبق بعضی از آمارهای مستند، هر قدر این مسئله تشدید شود، به همان نسبت آلودگی به بی عفتی بیشتر می شود؛ مثلًا، در تابستان که به خاطر گرمی هوا، برهنگی زنان بیشتر می شود، به همان نسبت مزاحمت های جنسی افزایش می یابد و به عکس، در زمستان که زنان، پوشش بیشتر دارند؛ این گونه مزاحمت ها کمتر می شود. بدیهی است که برداشتن حجاب، مقدّمه برهنگی، آزادی جنسی و بی بند و باری است که مشکلات و مفاسد ناشی از آن، در عصر و زمان ما بر کسی پوشیده نیست.

بی حجابی سبب می شود که گروهی از زنان، در یک مسابقه بی پایان، در نشان دادن اندام خود و تحریک مردان هوسباز شرکت کنند. این امر در عصر و زمان ما که به خاطرگرفتاری های تحصیلی و اقتصادی سن ازدواج بالا رفته و قشر عظیمی از جامعه را جوانان مجرّد تشکیل می دهد، آثار بسیار مخربّی دارد.

بیشتر بخوانید: ماجرای کشف حجاب بازیگر سریال بانوی عمارت

علاوه بر این، از نظر اخلاقی نیز سبب ناامنی خانواده ها و بروز جنایات می شود و هیجان های مستمر عصبی و حتّی بیماری های روانی را در پی دارد که ثمره آن سستی پیوند خانواده ها و کاهش ارزش شخصیت زن در جامعه می شود.

در این میان عده ای روشنفکر نما از روی علم و آگاهی و یا از روی بغض و یا جهالت، مخالف حجاب و پوشش زنان هستند و حجاب را سبب انزوای این قشر از جامعه می دانند. یا اینکه حجاب را یک لباس دست و پاگیر می بینند که با فعالیتهای اجتماعی مخصوصا در عصر ماشینهای مدرن سازگاری ندارد و یا اینکه حجاب از این نظر که میان زنان و مردان فاصله می اندازد، طبع حریص مردان را آزمندتر می کند، و به جای اینکه خاموش کننده باشد آتش حرص آنها را شعله ورتر می سازد.

در حالی که: با چشم خود گروه گروه زنانی را می بینیم که با داشتن حجاب اسلامی در همه جا حاضرند، در اداره ها، در کارگاهها، در راهپیمایی ها و تظاهرات سیاسی، در رادیو و تلویزیون، در بیمارستانها و مراکز بهداشتی، و در مراقبتهای پزشکی، در دانشگاه. این افراد از رسالت عظیم زن که نقش بسیار مهمی در خانواده و تربیت فرزندان برای ساختن یک اجتماع سالم و آباد و پر حرکت دارد، بی خبرند.

علل گرایش به بی حجابی یا بدحجابی؟

علل گرایش به بی حجابی یا بدحجابی؟
علل گرایش به بی حجابی یا بدحجابی؟

علل پدیده بی حجابی یا بدحجابی باید از جنبه فردی و اجتماعی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی مورد بررسی قرار گیرد. باکمال تاسف باید اذعان داشت که بعد از انقلاب اسلامی به خیلی از مقوله ها و مخصوصاً موضوع حجاب توجه منطقی و جدی نشده است. به عنوان مثال برای حجاب اسلامی، تعریف دقیقی ارائه نشده و الگو های مناسب اسلامی- ایرانی و نوع پوشش زنان مشخص نشده است.

از طرفی، افراط و تفریط که گاهی منجر به سهل انگاری نسبت به حجاب، بر خورد همراه با خشونت و در گیری لفظی و بدنی موجب بدبینی و تنفر مردم و بویژه زنان به موضوع حجاب شد. 

فضای مجازی پوششی برای فرار از هویت

فضای مجازی پوششی برای فرار از هویت
فضای مجازی پوششی برای فرار از هویت

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز به بخش مهمی از زندگی و محیط پیرامون ما تبدیل شده‌اند. ویژگی‌ها و قوانین حاکم بر این فضا موجب می‌شود تا کم‌کم هویتی مجازی برای کاربران شکل بگیرد و فرد تصور کند در دنیایی خارج از دنیای واقعی قرار دارد که می‌تواند بدون نگرانی از نگاه و قضاوت دیگران و به دور از دسترسی بازدارنده‌های اجتماعی و انتظامی رفتارهایی را تجربه کند که در سطح جامعه واقعی یا امکان تجربه‌اش را ندارد یا انجام چنین اعمالی ممکن است برایش گران تمام شود.

این مسئله برای کاربران نوجوان و جوان اهمیت بیشتری می‌یابد، چراکه در این سنین، هنوز هویت افراد به طور کامل شکل نگرفته است. در این حالت، جوان مرز بین فضای رئال و فضای مجازی را گم می‌کند و همانطور که از محیط پیرامونش تأثیر می‌پذیرد، از فضای مجازی نیز متأثر می‌شود.

کمپین های ترویج بدحجابی در فضای مجازی

کمپین های ترویج بدحجابی در فضای مجازی
کمپین های ترویج بدحجابی در فضای مجازی

مقوله حجاب و عفاف از جمله مواردی است که در فضا مجازی دستخوش هجمه ها و تهدیدهای هنجاری قرار گرفته است. غفلت و ناآگاهی برخی دختران و زنان در انتشار تصاویر خصوصی خود در پروفایل‌ها و در صفحات اینستاگرام و فیس بوک و ... از یک طرف و کمپین‌های برنامه ریزی شده ضد حجاب در شبکه های اجتماعی مجازی همچون کمپین آزادی های یواشکی مسیح علی نژاد، ‌روزنامه نگار ایرانی ساکن نیویورک، در مورد انتشار تصاویر هنجارشکنانه بدون حجاب زنان و دختران که در سطح شهر و اماکن عمومی ایران،‌ که اخیراَ با پیوستن "مردان باحجاب" به آن رنگ و بوی دیگری گرفته،‌ نشان از تهدیدی برنامه ریزی شده علیه حجاب زن مسلمان؛ این بار در فضای مجازی دارد.

در این بین تعدادی از زنان و دختران محجبه نیز از مدت‌ها قبل به گذاشتن تصاویر محجبه خود در پروفایل شخصی­ خود اقدام کردند به زعم این که می‌توانند با این کار به ترویج حجاب در فضای مجازی و مقابله با این هجمه‌ها کمک کنند؛ اما غافل از آن که همین اقدام نیز به گونه دیگری تحریف شده و مورد سوء استفاده افراد مغرض قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: واکنش ها به انتشار کلیپ جنجالی شناگران دختر و پسر+جزییات

همواره از حجاب و عفاف در کنار هم یاد می کنیم اما آنچه در عمل بسیاری از افراد به آن توجه می‌کنند و نسبت به رعایت آن حساسیت دارند اول از همه حجاب است. به نظر می رسد این دو در کنار هم؛ معنی دارند و هیچکدام بدون دیگری کامل نیست. در واقع حجاب جنبه و نمود ظاهری عفاف است و آنچه مهم‌تر و عمیق‌تر است، موضوع عفاف و حیا است که متاسفانه در فضای مجازی به شدت آسیب پذیر شده است. به گونه ای که حتی به اسم حجاب از آن سوء استفاده می‌شود. جلوه‌هایی از حجاب ظاهر در فضای مجازی ترویج می‌شود که با اصل عفاف در تعارض است.

تصاویر دختران و بانوان محجبه ای که گرچه به ظاهر حد پوشش شرعی را رعایت کرده‌اند اما جلوه های ظاهریشان را خواسته یا ناخواسته چنان با آب و رنگ دادن به پوشش خود و حتی چهره های آرایش شده یا تصاویر روتوش شده به نمایش می‌گذارند که از هدف اصلی فرسنگ­ ها فاصله دارد. بارها و بارها کلیک کردن و زوم کردن روی عکس‌ها از سوی محرم و نامحرم و گاه از این گروه به آن گروه و از این کانال به آن کانال منتقل شدن عکس‌ها چیزی است که اغلب بانوان محجبه که چنین تصاویری را در پروفایل خود و یا در صفحات اینستاگرام می گذارند، هرگز به آن رضایت نداشته ­اند. 

برخورد قانونی با کشف حجاب در فضای مجازی

برخورد قانونی با کشف حجاب در فضای مجازی
برخورد قانونی با کشف حجاب در فضای مجازی

در روزهای اخیر حواشی برای برخی بازیگران و سلبریتی‌ها پیرامون موضوع حجاب آنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام رخ داده است. حالا پلیس فتا در همین راستا تاکید کرده که کشف حجاب یک ناهنجاری اجتماعی به شمار می‌رود و با این افراد برخورد قانونی خواهد شد.

به گفته سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، در این مورد هیچ تفاوتی میان افراد پرطرفدار و افرادی که دنبال‌کنندگان کمتر یا بیشتری دارند، وجود ندارد و قانون در برابر همه یکسان برخورد خواهد کرد: «هر شخصی که در فضای مجازی مرتکب تخلف شود و موارد فوق را رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته می‌خواهد شد.»

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است: «مصادیق مجرمانه در فضای مجازی غالبا مواردی است که مربوط به جرائم رایانه‌ای می‌شود. در بعد کلان این جرائم شامل فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، حملات سایبری، جرائم تکامل یافته شامل استفاده از فضای مجازی در راستای هتک حرمت، کلاهبرداری، فروش اجناس ممنوعه و جرائم اخلاقی که با ترویج موارد غیر اخلاقی به وقوع می‌پیوندد. اما جرائم دیگری نیز در این فضا رخ می‌دهد.»

این مقام انتظامی در خصوص تفاوت میان جرائم حوزه فضای مجازی با جرائم مطرح در جامعه اذعان کرد: «هیچ تفاوتی میان جرائم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود قطعا با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند. قدرت نمایی اراذل و اوباش در فضای مجازی نیز ذیل همین موارد است و اخلال در امنیت محسوب شده و قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود.»

به گفته پاشایی وقتی فرد سلبریتی در فضای مجازی تصاویر و فیلم‌های با پوشش نامناسب خود را به اشتراک می‌گذارد، این عمل او موجب ترویج بدحجابی در جامعه می‌شود.

گفتنی است پیش‌تر نیز «تورج کاظمی» رئیس پلیس فتا گفته بود انتشار تصاویر شخصی با پوشش نامناسب در فضای مجازی جرم است. رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه آیا انتشار تصاویر شخصی با پوشش نامناسب (بدحجاب و بی حجاب) در فضای مجازی جرم است یا خیر؟ گفته بود: «تشخیص جرم بودن یا نبودن این اقدام بر عهده مرجع قضایی است، لذا پلیس بر اساس وظیفه خود مستندات را به مقام قضایی ارائه می‌کند و سپس بر اساس آن در صورت تلقی شدن جرم با مجرمان برخورد خواهد شد.»تماعی اینستاگرام رخ داده است. حالا پلیس فتا در همین راستا تاکید کرده که کشف حجاب یک ناهنجاری اجتماعی به شمار می‌رود و با این افراد برخورد قانونی خواهد شد.

پلیس فتا از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی خبر داد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 12
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری