پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۴۷
۸
۰
نسخه چاپی

زمان خرید و فروش عرضه اولیه سهام

زمان خرید و فروش عرضه اولیه سهام
به تازگی بسیاری از شرکت ها طی فرایند عمومی سازی سهام، اقدام به عرضه اولیه سهامشان می کنند.در ادامه مطلب به بررسی زمان مناسب خرید و فروش عرضه اولیه سهام می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر: با خرید سهام عرضه اولیه می توان در بازار بورس سود خوبی کرد اما یکی از مواردی که باید به آن دقت کرد زمان مناسب جهت خرید و فروش عرضه اولیه سهام است.در ادامه به بررسی رفتار بازار بورس در آینده و زمان خرید و فروش عرضه اولیه سهام می پردازیم.

 آینده بورس چه می شود؟

 آینده بورس چه می شود؟
 آینده بورس چه می شود؟

این روز ها فعالان بازار بورس این فکر و دل مشغولی را دارند که آینده بورس چه می شود صعود یا سقوط در این چند روز شاهد تحرکاتی در بازار های موازی هستیم و این امر مزید بر خروج نقدینگی از بازار سرمایه و میل کردن ان به سمت بازار موازی هستیم و علت دیگر عدم دادن گزارش های سالیانه قابل قبول برای فعالان بازار سرمایه بود که قیمت های فعلی با گزارش های سالیانه هم خوانی نداشت و به شخصه متصورم پول از سهام بزرگ و شاخص ساز که وابستگی زیادی به قیمت انرژی در جهان دارند به سمت شرکت های کوچکتر با گزارش سالیانه بهتر و قوی تر حرکت کند و تایید این ماجرا میتوان شاخص کل و شاخص هم وزن را بررسی کرد که این روزها شاخص هم وزن حال احوال بهتری به نسبت شاخص کل دارد.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه چیست؟
عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه سهام که به اختصار با IPO نشان داده می‌شود، عبارتست از اولین فروش سهام یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌شود.عرضهٔ اولیهٔ سهام معمولاً باعث می‌شود بخشی از پول سرمایه‌گذاران به جای خرید سهام موجود، برای خرید سهام جدید به کار رود و به این ترتیب، تقاضای مؤثر برای سهام موجود را کاهش دهد در حالیکه عرضهٔ کل سهام در بازار افزایش یافته‌ است. چنین وضعیتی به تنزل قیمت‌ها منجر می‌شود.

عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، شرکت تازه ایست. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. خیلی از این شرکت ها ممکن است یک شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند. این نوع سهام شرایطش نسبت به خرید و فروش عادی سهام کمی متفاوت است. اما بعد از آن دیگر تفاوتی با بقیه سهام موجود در بورس ندارد.

مطالب مرتبط: راهنمای فوری پذیره نویسی صندوق دارا یکم با کد بورسی و کد ملی

بهترین زمان خرید عرضه اولیه سهام

بهترین زمان خرید عرضه اولیه سهام
بهترین زمان خرید عرضه اولیه سهام

در خرید عرضه اولیه نمیتوان قیمت و حجم را به صورت دلخواه وارد سامانه معاملاتی کرد. بلکه هر عرضه اولیه دارای شرایطی می باشد که در مثال توضیح داده شده است. به عنوان مثال در آگهی عرضه اولیه شرکت داوه حجم در نظر گرفته شده توسط هر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی ۷۰۰ سهم و دامنه قیمت تعیین شده در محدوده ۳۰۰۰ الی ۳۳۰۰ می باشد. حال سرمایه گذار میتواند حداکثر ۷۰۰ سهم را وارد سامانه کند و اگر ۱ سهم هم بیشتر وارد سامانه معاملاتی کند با خطا مواجه می شود و امکان خرید عرضه اولیه نیست. از طرفی ممکن است برخی از عرضه اولیه ها به دلیل بزرگ بودن شرکت به نقدینگی فراوانی نیاز داشته باشد و سرمایه گذار به هر دلیلی نتواند آن را تامین کند. به همین دلیل در این حالت می تواند تعداد کمتری از سهم را برای خرید وارد سامانه معاملاتی کند.

در خصوص پیشنهاد قیمت در خرید عرضه اولیه هم باید به یک نکته توجه کرد. برای سرمایه گذارانی که اطلاعات چندانی نسبت به ارزش گذاری سهم شرکت ندارند بهتر است قیمت مطلوب برای خرید را از شبکه های اجتماعی معتبر استعلام کنند که نظر تحلیلگران بر روی چه قیمتی است. اما رایج است که سرمایه گذاران بالاترین قیمت پیشنهاد شده در اگهی را به عنوان قیمت عرضه اولیه در نظر میگیرند و دلیل آن هم معمولا به دلیل سود ده بودن عرضه اولیه می باشد و همه سرمایه گذاران تمایل دارند عرضه های اولیه را هر چند با مبلغ کم خریداری کنند.

معمولا زمان دقیق عرضه اولیه در همان روز در قسمت ناظر بازار در صفحه همان نماد قرار میگیرد ولی معمولا زمان عرضه اولیه ساعت ۱۰ الی ۱۲ می باشد. هر سرمایه گذاری در بازه زمانی تعیین شده می تواند سفارش خود را وارد سامانه معاملاتی کند و هیچگونه تقدم و تاخری در زمان سفارش وجود ندارد. یعنی فرقی نداره شما ساعت ۱۰ سفارش خود را وارد سامانه کنید یا ۱۰:۳۰ یا ۱۱:۰۰ . چرا که بعد از ساعت در نظر گرفته شده عرضه انجام می شود و همه سرمایه گذاران به نسبت مساوی سهام را خریداری می‌کنند.

ممکن است گاهی در اطلاعیه پذیرش تعداد سهم در نظر گرفته شده ۵۰۰ سهم باشد ولی پس از اینکه عرضه انجام می شود میبینید که به شما ۳۵۰ سهم رسیده است و علت آن نیز قائده تسهیم به نسبت در عرضه اولیه می باشد. به عنوان مثال در عرضه اولیه بالا تعداد کل سهام  ۲۰ میلیون برگ سهم باشد و کل تقاضای سیستم نیز ۲۰ میلیون برگ سهم باشد در این صورت به هر سرمایه گذار ۲۰۰ سهم می رسد ولی اگر تقاضا بیشتر از مقدار عرضه سهم ( در این مثال ۲۰ میلیون برگ سهم می باشد ) تعداد سهامی که به هر شخص می رسد کمتر از ۲۰۰ سهم می باشد که باید مد نظر سرمایه گذاران قرار گیرد.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه سهام

بهترین زمان فروش عرضه اولیه سهام
بهترین زمان فروش عرضه اولیه سهام

طبق آنچه در دنیا رایج است و بر اساس تئوریک قیمت فروش عرضه اولیه سهام به نحوی مشخص میشود که خریداران عرضه اولیه حداقل از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی آن بهره‌ ببرند.

البته توجه داشته باشید شرکت‌هایی که تصمیم دارند به بورس وارد شوند به واسطه ی نهادهای مالی مانند شرکت‌های تأمین سرمایه و یا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که مورد تائید سازمان بورس هم هستند ارزش‌گذاری می‌شوند.

بعد از ارزش گذاری شرکت توسط نهادهای مورد تایید سازمان بورس، سهامداران عمده بر اساس ارزش ذاتی به‌دست‌آمده قیمتی را برای ورود به بورس به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

بنابر دلایل متفاوتی تقاضا برای خرید سهام پس از عرضه اولیه در سقف قیمتی ایجاد و بعدها شاهد تقاضای چند صد میلیونی خواهیم بود.

زمانی که سهم عرضه‌شده در بازار بورس معامله می شود، سهم حجم مبنا خواهد داشت بر این اساس یکی از وظایف سهامداران عمده این است که عرضه روزانه را گونه‌ای انجام دهند تا حجم مبنا پر شود و در نهایت قیمت پایانی مثبت کامل شود.

در مواردی مشاهده شده که به دلیل عدم حمایت کافی از طرف سهامدار عمده معاملات روزانه سهم تازه عرضه‌شده به میزان حجم مبنا انجام نمیشود و در نهایت قیمت پایانی کمتر از ۵ درصد رشد می‌کند.

در صورتی که برای دو الی سه روز این موضوع تکرار شود امکان دارد بر تقاضای سهام اثر منفی بگذارد و باعث از بین رفتن خالی صف خرید سهم شود.

گردآورندگان: فرحان مرادی، سید عمران میرسالاری



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری