پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸
۱۲
۱
نسخه چاپی

زمان برداشت سود سهام صندوق دارا یکم

زمان برداشت سود سهام صندوق دارا یکم
پس از یک هفته زمان برای ثبت نام در صندوق سرمایه گذاری واسطه گری دارا یکم رأس ساعت 24 امشب به پایان رسید و حالا همه ثبت نام شدگان منتظر زمان برداشت سود سهام خود هستند؛ تیتربرتر به این موضوع پرداخته است.

به گزارش تیتربرتر؛ از هفته گذشته ثبت نام پذیرنویسی صندوق دارا یکم انجام شد و بیش از 2/5 میلیون نفر ثبت نام کردند که به گفته مسئولان سود هر سهم به ازای 10 هزارتومان، 7 هزار تومان است که امشب پس از تمدید 24 ساعته مهلت ثبت نام به پایان رسید.

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم

سود صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم
سود صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم

 

فرآیندی که در بالا به آن اشاره شد، از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” انجام می‌شود. این امر فرصتی بی‌نظیر برای ورود حداکثری جامعه به کانال سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبر خواهد بود که دولت جمهوری اسلامی ایران باهدف مردمی کردن اقتصاد کشور و امکان دسترسی حداکثری مردم به بازار سرمایه و کسب سود از این بازار، قصد انجام آن را دارد. هدف از تشکیل این صندوق، نگهداری اوراق بهاداری است که در قالب یک سبد مشخص از سهام تعیین‌شده در امید نامه، به این صندوق منتقل می‌شود.

بیشتربخوانید: جزئیات پذیره نویسی صندوق دارا دوم+شرایط

بررسی مشخصات صندوق

نام صندوق: صندوق واسطه گری مالی یکم
نماد صندوق: دارا یکم
نوع صندوق: صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال (بعد از گذشت یک سال از فعالیت صندوق، بنا به درخواست اکثریت دارندگان دارای حق رأی در مجمع صندوق، درخواست تغییر نوع صندوق به سایر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از ارائه تأییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، قابل انجام خواهد بود.)

موضوع و حدود فعالیت صندوق

موضوع فعالیت صندوق، مدیریت و نگهداری دارایی‌های اوراق بهادار صندوق و دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق در طول فعالیت آن خواهد بود. منابع حاصل از پذیره‌نویسی در سهام هم به شرح جدول زیر است:

دارایی‌های مجاز برای سرمایه‌گذاری در صندوق

۱. اوراق مشارکت، اوراق صکوک و اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهاداری که تمامی شرایط زیر را داشته باشند:

الف: مجوز انتشار آن‌ها از سوی دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی یا سازمان بورس و اوراق بهادار صادرشده باشد.
ب: سود حداقلی برای آن‌ها تضمین و مشخص‌شده باشد.
ج: در یکی از بورس‌ها قابل معامله باشد.

۲. گواهی‌های سپرده منتشره توسط بانک‌ها یا مؤسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۳. هر نوع سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۴. واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در جهت انجام عملیات بازار گردانی.

زمان برداشت سود سهام صندوق دارا یکم

مراحل برداشت سود صندوق دارا یکم
مراحل برداشت سود صندوق دارا یکم

 

طبق گفته مسئولان مربوطه به محض پایان رسیدن زمان ثبت نام صندوق واسزه گری دارا یکم به مدت یک ماه امکان معامله فراهم می شود و در این مدت امکان دریافت سود سهام میسر می شود البته پیشتر به گفته مسئولان قرار بر دو ماه پس از ثبت نام بود اما به یک ماه کاهش یافت.

 وجوه نقد و سودهای تقسیمی مصوب و دریافت شده سهام موجود در صندوق، بر اساس تصمیم مدیر صندوق، صرف شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های موجود در سبد صندوق به‌منظور حفظ درصد مالکیت در شرکت‌های سرمایه پذیر، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده‌های بانکی و یا پرداخت سود به سرمایه‌گذاران در صورت تصویب مجمع می‌شود. مدت فعالیت صندوق نامحدود خواهد بود.

پس از اتمام ثبت نام پذیره نویسی

بعد از اتمام مهلت پذیره‌نویسی، حداکثر طی ۵ روز کاری، درخواست‌های ثبت‌شده، تجمیع شده و پس از پالایش اطلاعات، به هر کد ملی حداکثر به میزان ۲۰۰ واحد سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت. درصورتی‌که مجموع ارزش ریالی درخواست‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر جهت انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم‌به‌نسبت به متقاضیان تخصیص می‌یابد.

کارمزد پذیره‌نویسی مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله، حداقل یک ماه پس از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌گردد. دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو بورس اقدام به خریدوفروش این واحدها نمایند. طبق قوانین مصوب نیز بابت نقل‌وانتقال واحدهای سرمایه‌گذاری و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آن‌ها مالیاتی مطالبه نخواهد شد؛ و درنهایت کارمزد معاملات آن مطابق با مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

بیشتربخوانید: جزئیات جدید از فروش سهام صندوق دارا یکم

قرار گرفتن صندوق سرمایه گذاری دارا یکم در بورس

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری مالی یکم با نماد «دارا یکم (DARA YEKOM)» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌شد.

این گزارش می‌افزاید: مدیر این صندوق شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و موسس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد و متولی این صندوق هم سازمان حسابرسی و حسابرس آن موسسه حسابرسی شاخص اندیشان معرفی شده‌اند.

همچنین نرخ سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، متوسط نرخ سهام در ۳۰ روز گذشته با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است، مشروط براینکه پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد نرخ پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی کمتر نباشد. علاوه بر این ۵ درصد از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد. واحدهای پذیره‌نویسی شده نیز دستکم ۲ ماه پس از پایان پذیره‌نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت.

گفتنی است، نخستین صندوق سهام عرضه نشده دولت در بخش بانک و بیمه با مدیریت غیرفعال شامل شرکت‌های بیمه اتکایی امین، بیمه البرز، بانک صادرات ، بانک ملت، بانک تجارت با نسبت‌های مشخص که در امیدنامه صندوق ذکر شده است و با نام صندوق سرمایه‌گذاری قابل ‌معامله واسطه‌گری مالی یکم در بورس اوراق بهادار تهران براساس مجوز پذیره‌نویسی سازمان بورس و اوراق بهادار درج شده است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 12
مخالفم - 12
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
us
+0
unlike
-0
ناشناس ۰۰/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۴
پاسخ
comments سلام دو سال دارا یکم خریدم سود به من تالع میگیره/1
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری