پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۱۹
۱۳
۰
نسخه چاپی
چگونه از طریق بورس خانه دار شویم؟

جزییات طرح جدید خرید متری مسکن در بورس

چگونه از طریق بورس خانه دار شویم؟
براساس توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس، امکان خرید و فروش سهام مسکن تحت عنوان «خرید متری مسکن» در بازار سرمایه فراهم شد.

به گزارش تیتربرتر؛ خرید متری مسکن در بورس یکی از برنامه های حمایتی دولت برای خانه کردن افرادی است که با توجه به شرایط کشور امکان خرید ملک با قیمت های نجومی کنونی را ندارند و با این طرح می توانند چند متر از یک واحد مسکونی را بخرند.

در راستای اجرای طرح خرید متری مسکن در بورس بانک عامل بخش مسکن با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار به تأمین مالی بخش مسکن با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه اقدام می‌کند و اگر متراژی که مردم به تدریج می خرند، به اندازه یک واحد مسکونی شد، می‌توانند با روش خرید متری مسکن که سبب شده تا پول آنها حفظ شده و ارزش آن از بین نرود، یک واحد مسکونی کامل را خریداری کنند.

بر این اساس افراد می توانند با منابع مالی خرد خود، چند متر از یک واحد را خریداری کنند و به تدریج مالک کل یک واحد مسکونی شوند.

جزییات راه اندازی بورس مسکن

جزییات راه اندازی بورس مسکن
جزییات راه اندازی بورس مسکن

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای حمایت‌ خود از بازار سرمایه اعلام کرده است که بورس املاک و مسکن به زودی راه‌اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم.

بر این اساس از نیمه اردیبهشت ماه امسال توافقی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تامین مالی پروژه‌های مسکن و حمل و نقل از طریق بازار سرمایه انجام شد. در فاز اول قرار است ۱۰۰۰ واحد مسکونی از این طریق تامین مالی شود.

بیشتر بخوانید: زمان خرید و فروش عرضه اولیه سهام

فعال کردن صندوق‌های زمین و ساختمان و تامین زمین مورد نیاز تولید مسکن با اصلاح آیین‌نامه بر اساس مشکلاتی که سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی داشت در جریان است. مدیران وزارت راه و شهرسازی معتقدند با اصلاح قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن تحرکی در بخش تولید مسکن ایجاد می شود و می توان علاوه بر تامین مسکن تامین خدمات و توسعه شهری را نیز همزمان انجام داد.

در حال حاضر تفاهمی با سازمان بورس انجام شده تا تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان محقق شود. چنانچه بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز، بخشی از صندوق ها را اجاره کنند توان تامین اعتبار صندوق ها وجود دارد.

نحوه خرید و فروش سهام مسکن در بورس

نحوه خرید و فروش سهام مسکن در بورس
نحوه خرید و فروش سهام مسکن در بورس

از سوی دیگر آن طور که محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی  گفته است، امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه ایجاد شده است.

وی در این رابطه به ایسنا گفت: عرضه پروژه‌های مسکونی در بازار سرمایه، هم به تولید مسکن کمک می‌کند و هم سوددهی مناسبی را برای سهامداران خواهد داشت.

محمودزاده اظهار کرد: در خصوص تامین مالی پروژه های مسکن و حمل و نقل از طریق بورس، موضوع اصلی، صندوق‌های زمین و ساختمان است که در خصوص سوددهی آنها هیات پذیرش بورس بررسی‌های دقیقی را انجام می دهد و اینطور نیست که به راحتی هر پروژه ای برای عرضه در بورس انتخاب و تایید شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای فروش سهام عدالت در 6 خرداد +جزئیات

وی افزود: مطالعات جامع و کافی در خصوص ریسک و شرایط بازار بر روی پروژه ها انجام می شود. بنابراین پروژه‌هایی که ما در بورس معرفی می‌کنیم، حتماً اقتصادی است و سودآوری خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس در رونق و تولید مسکن تاثیر گذار خواهد بود، تصریح کرد: مسکن یکی از بازارهای غیر قابل انکار در حوزه‌های اقتصادی در همه دنیا است.

محمودزاده تاکید کرد: کسانی که خواستار سرمایه‌گذاری مطمئن هستند ولی محلی برای سرمایه گذاری ندارند، وقتی به بورس می‌آیند و با اطمینان در پروژه‌های مسکن سهامدار شوند سود مناسبی برداشت می کنند. از طرف دیگر به تولید مسکن و همچنین خدمات شهری کمک می‌کنند.

وی توضیح داد: پروژه‌های صندوق زمین و ساختمان فقط شامل مسکن نیست بلکه پروژه های خدماتی​ را هم شامل می‌شود. ممکن است پروژه‌ای که توسط این صندوق در یک شهر معرفی می‌شود بزرگترین مرکز تجاری آن شهر باشد. لذا با توجه به پیش بینی هایی برای بالا بردن جذابیت صورت می‌گیرد، اولویت خرید محصولات نهایی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

به گفته محمودزاده مسئله مهم این است که بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن و سازنده در بخش آبادانی کشور به زودی وارد بورس می‌شود.

سازوکار ایجاد بورس مسکن در بورس کالا

سازوکار ایجاد بورس مسکن در بورس کالا
سازوکار ایجاد بورس مسکن در بورس کالا

 در این زمینه علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه گفت: نفس اینکه قرار است مکانیزم بورس برای معاملات املاک و مسکن راه‌اندازی شود کار شایسته‌ای است زیرا می‌تواند موجب شفاف‌سازی و گردش معاملات در حوزه املاک شود اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، این بورس می‌تواند در زیر مجموعه بورس کالا راه‌اندازی شود زیرا در بورس کالا تجربه و سابقه معاملاتی برای محصولات مختلف وجود دارد و مسکن هم می‌تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بنده با تعدد بورس‌ها موافق نیستم هر چند در بسیاری از کشورهایی که بازار پایه هستند و اقتصاد آنها بر اساس توسعه بازار سرمایه بنا گذاشته شده است تعداد زیادی بورس وجود دارد، ولی تجربه برخی کشورها که بورس‌های واحدی داشته و بر یک بورس تمرکز دارند، تجربه موفق تری است بنابراین این موضوع باید آسیب شناسی شود.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: در مورد راه‌اندازی بورس مسکن نیز همین روند حاکم است به طوری که این بورس می‌تواند در زیر مجموعه بورس کالا و به عنوان تابلوی مستقل بورس مسکن در بورس کالا راه‌اندازی شود زیرا این بورس تجربه و سابقه معاملاتی خوبی برای محصولات مختلف دارد و از سوی دیگر زیر ساخت‌های معاملات مسکن هم در آن فراهم شده است لذا مسکن می‌تواند به عنوان کالای دیگر در این بورس معامله شود.

وی با بیان اینکه باید مطالعات تطبیقی در این خصوص صورت بگیرد، تاکید کرد: این در حالی است که تمرکز بر تقویت بورس‌ها به جای تعدد بورس‌ها، به افزایش عمق معاملات بازار سرمایه کمک می‌کند و یک بورس قدرتمند نیز می‌تواند اطمینان‌بخشی بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

واکنش بخش خصوصی به راه اندازی بورس مسکن

واکنش بخش خصوصی به راه اندازی بورس مسکن
واکنش بخش خصوصی به راه اندازی بورس مسکن

با وجود آن که عرضه پروژه‌های مسکونی و حمل و نقل در بازار سرمایه مخالفان چندانی ندارد، نگرانی بخش خصوصی آن است که این ابزار بیشتر در اختیار بخش دولتی قرار گیرد. سازندگان معتقدند در آن صورت رکود بخش مسکن از بین نخواهد رفت.

فرشید پورحاجت - دبیر کانون انبوه سازان - می‌گوید: در حال حاضر هم تعدادی از شرکت‌های سرمایه گذاری مسکن در بورس فعالیت می‌کنند اما اقدامات آنها تاثیری در خروج مسکن از رکود ایجاد نکرده است. معتقدم بورس مسکن بیشتر به نفع شرکتهای دولتی و بانک‌ها است که می تواند بنگاهداری بانک‌ها را تشدید کند.

او راهکارهای خروج مسکن از رکود را ایجاد مشوق‌ها، تسهیلات ارزان قیمت، رفع قوانین مزاحم و کاهش هزینه های خدمات مدیریت شهری و نظام مهندسی برای استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی دانست و گفت: طرح‌های دولتی قادر به پاسخگویی به نیاز سالیانه مسکن کشور نیست.

از سوی دیگر سید حسین افضلی - عضو کمیسیون عمران مجلس - تامین مالی پروژه‌های مسکونی را استراتژی دانست که در سایر کشورها نیز تجربه شده و آثار مثبتی داشته است.

وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور، بر لزوم هدایت این نقدینگی در مسیر درست تاکید کرده و بورس مسکن را مسیر درستی می‌داند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 13
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری