پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۲۹
۲۰
۰
نسخه چاپی

چطور مربای خوشمزه انجیر درست کنیم؟

چطور مربای خوشمزه انجیر درست کنیم؟
یکی از مرباهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار مربای انجیر است خود میوه ی انجیر خواص زیادی دارد ؛ تیتر برتر در ادامه به طرز تهیه مربای انجیر پرداخته است.

تیتربرتر؛ درست کردن یک مربای انجیر با انجیرهای تازه زرد و سیاه بسیار هیجان انگیز است. معمولاً درست کردن مربای انجیر مثل مرباهای سایر میوه‌ها چندان رایج نیست اما مربای انجیر در سرتاسر دنیا از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مرباها است که حتی در کنار غذای اصلی هم گاهی به عنوان طعم دهنده و برای گارنیش یا تزیین غذا استفاده می‌شود. 

خواص انجیر‬‎

خواص انجیر
خواص انجیر

 

انجیر طبع گرمی دارد و قند بالای آن میتواند قند و انرژی بدن را تا حدود زیادی تامین کند. انجیر سرشار از کلسیم ، منیزیم ، فسفر و ویتامین های آ ب و ث است هم چنین منبع غنی فیبر غذایی است که نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

اگر در رژیم هستید میتوانید از انجیر استفاده کنید چرا که انجیر مناسب برای رژیم های کم چربی ، کم سدیمی  ،پر فیبر ،دیابتی وافزایش وزن است  انجیر تعرق بدن را افزایش داده و حرارت بدن را کاهش میدهد بنابراین مصرف آن در روزهای گرم تابستان بسیار مفید است.

انجیر همچنین چاق کننده است و مصرف آن در طول روز به همراه شیر و عسل به افزایش وزن کمک می کند. مصرف انجیر چه  بصورت تا زه و چه بصورت خشک میتواند به فعالیت های گوارشی و بهبود آن کمک کند هم چنین یبوست را نیز برطرف میکند و هضم غذا را نیز آسان میکند.

برای برطرف کردن ورم گلو و التهابات سینه نیز انجیر مفید است البته لازم به ذکر است که جوشانده ی آن در این موارد مفید تر است.

مربای انجیر
مربای انجیر

 

خانم های باردار برای افزایش شیرشان میتوانند از انجیر استفاده کنند و مصرفش چه بصورت تازه و چه بصورت خشک برایشان مفید است.

بدلیل کلسیم بالایی که دارد برای درمان دردهای استخوانها و مفاصل و تحکیم استخوانها مفید است استفاده ی روزانه ا آن با شیر برای درمان آرتروز و درد مفاصل مفید است. انجیر خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد بنابراین اگر نمیتوایند مقدار کافی از آن را در طول روز استفاده کنید میتوانید مقداری را با مربای آن جایگزین کنید.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر
طرز تهیه مربای انجیر
 

مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر

  •     انجیر 1 کیلوگرم
  •     شکر 700 گرم
  •     آب 1 تا 1.5 لیوان
  •     وانیل یا گلاب به دلخواه و میزان لازم

برای پخت مربای انجیر به دو روش میتونین عمل کنید. اول اینکه انجیرها رو قشنگ بشورین و پوست بکنید و شکر رو لابه لا بریزین و حدود 3 تا 4 ساعت بهش استراحت بدین تا آب پس بده و هیچ آبی هم بهش اضافه نکنید.

مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر
مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر

 

بعد از این زمان قابلمه رو روی حرارت بذارین تا بپزه.برای پخت 25 تا 30 دقیقه زمان لازمه و بهتره که 10 دقیقه ی اول در قابلمه رو ببندین تا مربا طلایی رنگ بشه . 5 دقیقه ی آخر هم در صورت تمایل کمی وانیل یا گلاب به مربا اضافه کنید.

بعد از پختن مربا شهد اونو از صافی بسیار ریز بگذرونین تا دونه هارو جدا کنید و یا به کمک قاشق یا ملاقه این کارو انجام بدین.

 روش دوم برای تهیه ی مربای انجیر

طرز تهیه مربای انجیر
طرز تهیه مربای انجیر

 

در این روش نیازی به پوست کندن انجیرها نیست. در ابتدای کار شکر رو به همراه 1 تا 1.5 لیوان آب روی حرارت قرار بدین تا کمی قوام بیاد و سپس انجیرها رو داخل شهد بریزین.

به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید که انجیرها بجوشند تا پخته شوند. در این روش نیازی به جدا کردن دانه های ریز انجیر هم نیست چون دونه ی زیادی توی مربا نمیبینید.

در صورت تمایل کمی وانیل یا گلاب به مربا اضافه کنید. در این روش انجیرها شکل خودشون رو حفظ میکنن و زیباتر هستند.

نکات مهم در تهیه مربای براق، بدون شکرک و کپک با انجیر زرد یا سیاه

نکات مهم در تهیه مربای انجیر
نکات مهم در تهیه مربای انجیر

 

*اگر برای درست کردن مربا عجله دارید به جای نگهداری شب تا صبح انجیرها در یخچال یک لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و مربا را بپزید.

*برای این‌که مربا انجیر (یا مربا با هر میوه دیگری) خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.

*حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.

*اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

طرز تهیه مربای انجیر
طرز تهیه مربای انجیر

 

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود،

*اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

نکته های کلیدی تهیه مربای انجیر

نکته های کلیدی تهیه مربای انجیر
نکته های کلیدی تهیه مربای انجیر

– بهتر است برای  تهیه مربا از انجیری استفاده کنید که زیاد بزرگ نباشد، همچنین انجیر زیاد نرم یا زیاد سفت نباشد.

انجیر سبز برای تهیه مربا مناسب تر از انجیر سیاه میباشد.

– در زمان پخت حرارت را ملایم کنید تا مربا سرریز نشود.

– اگر در مدت زمان پخت دانه های انجیر وارد شیره شد میتوانید پس از پخت انجیرها را خارج کنید و شیره را صاف کنید سپس انجیرها را درون شیره صاف شده قرار دهید اما اگر برایتان فرقی ندارد به همان صورت سرو کنید.

مربای انجیر
مربای انجیر

 

- روش دیگر برای تهیه مربای انجیر این است که انجیر‌ها را یک ساعت در آب آهک قرار دهید، سپس 24 ساعت در آب معمولی بگذارید و در این مدت چند مرتبه آب را عوض کنید.

- به جای جوهر لیمو می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید.

- در صورت تمایل می‌توانید به مربا هل یا وانیل هم اضافه کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 20
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری