پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹
۱۲
۰
نسخه چاپی
رونق بازار سرمایه در فصل مجامع بورسی

حرکت بورس به سمت شاخص 1.5 میلیون واحدی

رونق بازار سرمایه در فصل مجامع بورسی
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، با ثبت رشد بیش از ۱۴هزار واحدی، ارتفاع یک‌ میلیون واحد را پس گرفت.

به گزارش تیتربرتر؛ بورس تهران در ادامه روند پرفراز و نشیب آغاز هفته، دیروز با رشد ۸/ ۱ درصدی شاخص کل همراه شد. بازگشت سهام به مدار صعودی در حالی رقم خورد که امروز باری دیگر شاخص به ارتفاع یک میلیون واحد رسید و رونق به این بازار پرطرفدار بازگشت.

در این راستا  ارزیابیکلیت بازار نشان‌دهنده تداوم روند صعودی است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد شاخص بورس تا پایان سال ۹۹ به کانال دو میلیون واحد ورود خواهد کرد.

وضعیت کلی بازار سرمایه

وضعیت کلی بازار سرمایه
وضعیت کلی بازار سرمایه

شاخص کل بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال جاری با افزایش 446.070 واحدی از رقم 512،900 واحد در انتهای سال 1398 به رقم تاریخی 958،970 واحد در پایان نیمه اول اردیبهشت سال جاری افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد 87 درصدی طی 1.5 ماه اخیر می‌باشد.

این در حالی است که رشد شاخص کل بورس و اوراق بهادار در سال 1397 و 1398 به ترتیب 86% و 184% بوده است. افزایش حجم معاملات از متوسط روزانه 22 هزار میلیارد ریال در سال 1398 به رقم 200 هزار میلیارد ریال در نیمه اردیبهشت سال جاری رسیده است و تعداد کدهای معاملاتی از رقم 46 میلیون و 200 هزار کد در انتهای سال 97 به رقم 53 میلیون و 800 هزار در انتهای سال 98 افزایش یافته و همچنین میلیون‌ها کد جدید صادر شده از ابتدای سال جاری، همگی نشان‌دهنده رشد بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب و موازی می‫باشد.

دلایل اقبال عمومی به بازار سرمایه

رشد فزاینده نقدینگی در کشور و عبور آن از رقم 2300 میلیارد تومان، بر اساس آخرین آمار منتشره بانک مرکزی، رکود در بازارهای موازی، ازجمله بازار مسکن و طلا، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی، رشد آرام نرخ ارز در بازار، تصمیم دولت بر عرضه سهام دولتی از طریق صندوق‫های قابل معامله در بورس (ETF) و شروع پذیره‌نویسی آن‌ها از اوایل هفته جاری، تصمیم دولت بر آزادسازی سهام عدالت و امکان فروش آن در بازار و همچنین ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت و منتفع شدن هرچه بیشتر مردم از آن، همگی سبب اقبال عمومی به بازار سرمایه شده است.

بنابراین، به‌منظور ایجاد تحول در این بازار و بهره‌مندی حداکثری از فرصت ایجادشده، بایستی حداکثر تلاش از سوی مسئولان صورت گیرد. در این رهگذر، در سال جاری که «سال جهش تولید» نام‌گذاری شده است، بایستی تمامی تلاش‌ها معطوف به هدایت نقدینگی به سمت بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی بوده تا ضمن افزایش تولید، به افزایش ثروت و درآمد عمومی و نیز رفع فاصله طبقاتی در جامعه منجر گردد.

بیشتر بخوانید: فروش کامل سهام عدالت چند سال طول می کشد؟

از طرف دیگر، در شرایط فعلی، عواملی این بازار را تهدید می‌نماید. رشد حباب‫گونه بسیاری از سهم‌ها، تحریک تقاضای سهام و ایجاد صف‌های کاذب، عدم کنترل و مدیریت در خریدوفروش سهام و نیز عرضه سهام بدون پشتوانه ازجمله این موارد می‌باشد. همچنین آزادسازی سهام عدالت که در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد، سبب افزایش حجم فروش سهام و به‌تبع آن افزایش حجم نقدینگی و رشد افسارگسیخته تورم خواهد شد.

رونق بازار سرمایه در فصل مجامع بورسی

فصل مجامع بورسی
فصل مجامع بورسی

بازار سهام درحال‌ عبور از یک دوره خاص تاریخی است که در آن عواملی از جمله تحریم‌های اقتصادی و البته مواجهه با تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا گریبان‌گیر شرکت‌ها شده و بسته به نوع فعالیت فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار رقم زده است.

گرچه گزارش‌های دوره‌ای و شفاف‌سازی ناشران اثر قابل ملاحظه‌ای در رفع ابهامات داشته، ولی اصلی‌ترین مکمل این اطلاعات را باید در مجامع شرکت‌ها جست‌وجو کرد. به‌طور کلی در مجامع بسیاری از خبرهای خوب و بد درباره شرکت‌ها شنیده می‌شود که سبب می‌شود فصل مجامع، دوره‌ای پربار برای تحلیلگران باشد.

به این ترتیب، انتظار می‌رود اخبار منتشرشده در مجامع، روند منطقی‌تری را در صعود شاخص در ماه‌های آتی رقم زند.

در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با توجه به شرایط دنیا و دست و پنجه نرم کردن تمام کشورها با ویروس کووید-۱۹ و در نتیجه تعطیلی سراسری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تا همین یکی، دو هفته گذشته، می‌توان انتظار داشت مجامعی که در سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شوند، نسبت به سال‌های قبل با چالش‌ها و مسائل جدیدی روبه‌رو باشند. در این شرایط اما به‌نظر می‌رسد موضوع برگزاری مجامع بنگاه‌های بورسی و تقسیم سود به کانون اصلی توجه بورس‌بازان تبدیل شده است. شرایطی که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به اختلاف جدید شاخص‌های اصلی بازار انجامیده است.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بورس بعد از فروش سهام عدالت

به این ترتیب درحالی شاخص هم‌وزن که نشانی یکسان از اثرگذاری تمام نمادها بورسی دارد، در ۴۶ روز معاملاتی سپری شده از سال‌جدید با افزایش ۲۳/ ۸۱ درصدی همراه شده که در همین بازه زمانی شاهد رشد حدود ۱۱۹ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ هستیم. از این رو به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر و پس از ثبت رکوردهای متوالی در کارنامه تاریخی بازار سهام، معامله‌گران درحال غربال اطلاعات و انتخاب سهامی هستند که از سودآوری بالاتر و نسبت قیمت به درآمد پایین‌تری برخوردارند.

همان‌طور که اشاره شد، با ورود به فصل داغ برگزاری مجامع شرکت‌های سهامی که اغلب تا پایان تیرماه ادامه دارد، با سیلی از اطلاعات و اخبار جدید روبه‌رو خواهیم بود که می‌تواند در تغییر چینش پرتفوی بورس‌بازان اثرگذار باشد. اما از تمام این موارد که بگذریم، مجامع جذابیت دیگری نیز برای فعالان بازار دارد. جایی که محرکی تحت‌عنوان تقسیم سود و به‌دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم‌ها، می‌تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد.

تقسیم سود نقدی بالا موجب رقیق‌شدن قیمت سهام و به‌تبع آن تعدیل نسبت قیمت بر درآمد بازار می‌شود. موضوعی که می‌تواند انگیزه‌ای تازه برای رشد قیمت عمومی سهام باشد. خاصه آنکه وضعیت برخی از شرکت‌های بزرگ و مهم بورسی در شرایط کنونی از منظر بنیادی مناسب به‌نظر می‌رسد. با این حال باید توجه داشت درخصوص برخی از شرکت‌ها، رشد قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع با سرعت زیادی کلید خورده و به نوعی پیش‌خور شده است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 12
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری