به گزارش تیتربرتر؛ تعطیلی مدارس به مدت سه ماه در ایام سالتحصیلی موضوعی نادر در کشور ما بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داد تا اینکه از 27 اردیبهشت ماه امسال دانش آموزان برای رفع اشکال به مدارس فراخوانده شدند و توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که حضور دانش آموزان اجبار نیست و تنها برای رفع مشکلات و سوالات از معلمین میتوانند به مدرسه مراجعه کنند.
بر این اساس دانش آموزان برای حضور در کلاس درس هیچ اجباری نداشتند و خانواده ها هم نیز طبق شرایط آموزشی و یادگیری فرزند خود نسبت به حضور در کلاس درس برای رفع اشکال اقدام کردند.
این روزها که پایان سالتحصیلی در مدارس اعلام شده است و دانش آموزان برخی از مقاطع تحصیلی در حال گذراندن ایام امتحانات حضوری هستند که البته ارزشیابی نیز در اولویت کاری معلمان قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش از سناریوهای بازگشایی مدارس در سالتحصیلی جدید سخن گفته است.
سناریوهای بازگشایی مدارس برای سالتحصیلی جدید
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سناریوهای بازگشایی مدارس در مهر ۹۹ گفت: اگر مسئولان وزارت بهداشت اجازه دهند سال تحصیلی دانشآموزان را زودتر آغاز میکنیم.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با صدا و سیما درباره آغاز سال تحصیلی جدید دانشآموزان اظهار کرد: یکی از وظایف ما کسب آمادگی لازم برای آغاز سال تحصیلی آینده است و در این باره سناریوهای مختلفی داریم، نخستین فرض این است که مشکلی وجود نداشته باشد مدارس دولتی و غیر دولتی دایر و کلاسهای درس حضوری باشد.
وی افزود: سناریوی دوم این است که ممکن است در مقاطعی از سال نیازمند داشته باشیم مدارس را تعطیل کنیم بنابراین امکان ترکیبی را پیشبینی کردیم تا روزهایی که مشکل وجود ندارد، دانشآموزان در مدرسه حاضر شوند و در مواقعی که امکان حضور نیست از طریق راههای جایگزین یعنی آموزش تلویزیونی، مجازی و تولید و عرضه بستههای خود آموز آموزشی اقدام کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت:، چون پیشبینی دقیقی از وضعیت سال تحصیلی آینده در دست نیست باید گزینههای مختلف را مدنظر قرار دهیم، یکی دیگر از گزینهها این است که در صورت موافقت مسئولان وزارت بهداشت، سال تحصیلی را زودتر برگزار کنیم تا از زمانی که خطری افراد را تهدید نمیکند حداکثر استفاده را برای آموزش ببریم.
وی در ادامه درباره امتحانات حضوری دانشآموزان بیان کرد: به دلیل اهمیت امتحانات پایه دوازدهم در سرنوشت دانشآموزان با هماهنگی ستاد کرونا امتحانات حضوری است، اما چون سلامت افراد اهمیت دارد تعداد حوزههای امتحان را ۵۰ درصد افزایش دادیم و این امکان فراهم شده است دانشآموزان با فاصله مناسب از هم در امتحانات شرکت کنند.
حاجی میرزایی متذکر شد: مسئولان مدارس توجیه شدند قبل و بعد از حضور دانشآموزان، محیط مدرسه را ضدعفونی کنند و ملاحظات بهداشتی رعایت شود همچنین به مدارس توصیه شده است دانشآموزان حتماً از ماسک استفاده کنند و اگر فردی بدون ماسک آمد مدرسه ماسک لازم را در اختیار او قرار دهد تا امتحانات با آرامش لازم برگزار شود.
آموزش همراه با کرونا از مهر ۹۹
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش سناریوی آموزش همراه با بحران کرونا را برای اول مهر تدوین کرده است و اگر کرونا نباشد هم از ظرفیت فضای مجازی استفاده میکنیم و در شرایط کرونا با رویکرد تلفیقی یعنی شبکه آموزش و بستر شاد و سایر برنامهها به گونهای پیش برویم که دانشآموز از آموزش جای نماند.
حکیم زاده عنوان کرد: رویکرد ترکیبی به این معناست با استفاده از بستر فضای مجازی و یادگیری معکوس دانشآموزان را به صورت شیفتی و با تعداد کمتر در مدارس داشته باشیم مثلا کلاسی 30 دانشآموز دارد می توانیم آنها را به سه گروه تقسیم کنیم یعنی آموزش از طریق فضای مجازی اما رفع اشکال به شکل حضوری و در گروهای 10 نفری باشد همچنین باید نقشهای جدیدی برای معلمان، دانشآموزان و خانوادهها ایجاد کنیم.
وی افزود: برنامه مشخص خود را با شرایط کرونا و قبل از شرایط کرونا تدوین میکنیم و اگر مدارسی اعلام کنند فعالیت یک روز در میان است قطعا تخلف بوده، آموزش و پرورش اقدامات سایر کشورها را رصد میکند و نظام های آموزشی پیشرو بازگشایی خود را از ابتدایی و پیش دبستانی آغاز کردهاند و اگر تصمیمی گرفته شود اولویت ما ابتدا سلامت است و بعدا تداوم آموزش خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش براساس مصوبه شورای عالی احتساب و به سازمان اداری و استخدامی اعلام شد و براین اساس جمعیت استاندارد در کلاس درس حداکثر 26 نفر است همچنین برگزاری کلاس درس به تعداد 40 نفر ممنوع اعلام شود.
حکیم زاده ادامه داد: آموزش و پرورش نه برای کاهش هزینهها بلکه غنی کردن فضای یادگیری باید از آموزش مجازی استفاده کند و کرونا فرصت بیبدیل برای ما ایجاد کرد و قطعا بستر فناوری از جهت انعطاف یک فرصت است اما نه جایگزین مدرسه و در دوران پساکرونا با رویکرد ترکیبی از فضای مجازی برای یادگیری بیشتر و مشارکت خانوادهها استفاده میکنیم نه قطعا کاهش هزینهها.
برنامه تابستانی آموزش کلاس اولیها
وی درباره اقدامات برای میزان یادگیری کلاس اولیها در آموزشهای مجازی، گفت: معلمان با نظارت مدیر مدرسه باید اطمینان حاصل کنند کودک کلاس اولی مهارت لازم را فرا گرفته و حروف الفبا را آموخته است به خانوادهها توصیه کردیم با مدارس همکاری کنند و تا جایی که امکان دارد در گروههای دو و سه نفره ارزیابیها حضوری باشد همچنین در تابستان برنامه خاصی برای کلاس اولیها و پیشدبستانیها از طریق شبکه آموزش داریم.
بیشتر بخوانید: جزئیات دریافت اینترنت رایگان معلمان+مهلت ثبت نام
وی افزود: تا اول اسفند ماه که مدارس دایر بودند بین 70 تا 80 درصد محتوای کتابهای درسی به دانش آموزان ارائه شد و این درصد بالایی است تا معلم بتواند ارزشیابی یک دانشآموز را انجام دهد.
حکیم زاده تصریح کرد: در دوره ابتدایی که ارزشیابی به شیوه توصیفی است و کمیت برای ما مهم نیست به طریق اولی میتوان از این فرصت استفاده کرد البته اعلام کردیم، معلمان 80 درصد محتوای تدریس شده در آموزش حضوری را مبنا اصلی کار قرار دهند.
گردآورنده: الهام خلیلی خو