پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۲
۱۵
۰
نسخه چاپی
در پی رشد بورس در چند ماه گذشته:

پیش بینی رشد بورس در تیر 99

در پی رشد بورس در چند ماه گذشته:
به گفته تحلیل گران بازار بورس در تیر ۹۹ ریزش شاخص بورس با شیب کم و نزولی همراه خواهد بود و احتمال رشد شاخص بیشتر از آنچه که این روزها رکورد زده، محتمل است.

به گزارش تیتربرتر؛  بورس‌بازان نیز که از مدت‌ها قبل با نگاهی منفی به اثرگذاری آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بازار سهام می‌نگریستند، بار دیگر پیش‌واکنشی نشان دادند و دست به ماشه فروش شدند.

 حتی با درنظر گرفتن بدترین سناریوها درخصوص آزادسازی سهام عدالت، بازار سهام با یک عرضه کمتر از ۲۳ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود که در مقایسه با ارقام فعلی که روزانه در بازار ردوبدل می‌َشود چندان بزرگ و قابل اهمیت نیست. براساس بررسی ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها در بورس تهران به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سهم ردوبدل می‌شود و در بعضی روزها در مجموع بازار سهام (بورس، فرابورس و بازار پایه) ارزش معاملات خرد روزانه از ۲۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

سیامک فرجی تحلیلگر بازار بورس درباره آینده بورس گفت:اکنون که شاخص بورس از  ۱ میلیون گذشته است که یک موقعیت حساس را برای سرمایه گذاران بوجود آورده که ممکن است باعث ترس و خروج بسیاری از این بازار شود و به عبارتی می توان این مقطع را نوعی مقاومت سنگین دانست و نشان‌دهنده توسعه فعالیت و ارزش مبادلات شرکت‌های بورسی است.

وی در ادامه افزود :اینکه رشد بازار سرمایه و بورس تا چه حدی ادامه خواهد یافت در اصل مشخص نیست و هیچ کس نمی تواند آن را پیشبینی کند. در اصل تا زمانیکه جریان پول به سوی بازار سرمایه ادامه پیدا کند این رشد نیز ادامه دار خواهد بود.

سیامک فرجی کارشناس مسائل بازار سرمایه به دلایل افزایش شاخص بورس اشاره کرد و گفت : زیاد شدن سرمایه گذاران در بازار بورس موجب وارد شدن پول جدید و واقعی به بازار می گردد و این اتفاق خوب کاهش نرخ سود بانکی ، کاهش تنش‌های بین‌المللی ، رکود در بازار مسکن و خودرو را به همراه داشته و موجب بالا رفتن شاخص بورس امسال گردیده علاوه بر موارد ذکر شده بازدهی خوب سرمایه گذاری در بازار بورس در سال گذشته نیز بی تاثیر نبود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه گفت : اکنون دولت حامی بازار سرمایه شده و روزانه خبر های خوبی در این باره به بازار ارائه می دهد. البته دولت خبر هایی که در سود آوری شرکت ها تاثیر بگذارد را منتشر نمی کند زیرا این کار وظیفه دولت نیست. دولت خبر هایی مبنی بر افزایش رونق بازار سرمایه و مشابه این را ارائه داده. دولت می خواهد کسری بودجه را بواسطه بازار سرمایه جبران نماید و این اخبار تمایل مردم به ورود به بازار سرمایه را بیشتر می‌کند.

وی در آخر گفت : شاهد ریزش در بازار بورس خواهیم بود اما نه مانند سال ۹۲ که یکباره سرمایه افراد یک پنجم شد. ریزش شاخص بورس در سال ۹۹ با شیب ملایم و خیلی کم بوده و احتمال رشد شاخص بیشتر از آنچه که این روزها رکورد زده، بیشتر است.

بیشتربخوانید: پیش بینی بورس در مرداد 99

پذیرش سیمان ۲ شرکت در بورس کالای ایران

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران از پذیرش محصول سیمان ۲ شرکت در بازار اصلی این بورس خبر داد.

مدیریت پذیریش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: پذیرش سیمان تولید شرکت سیمان لارستان و سیمان تولید شرکت سیمان سفید ارومیه پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی این بورس مورد تصویب قرار گرفت.

پیش بینی بورس در تیرماه 99

پیش بینی بورس در تیرماه 99
پیش بینی بورس در تیرماه 99

 

در مجموع اما سردرگمی و موضع‌گیری‌های سیاست‌گذار در دو ماه اخیر به بازار سهام نیز تزریق شد. به عبارت دیگر بازاری که انتظار آزادسازی سهام عدالت با این ابعاد و در این زمان را نداشت، با اطلاعات جدیدی که روز به روز تغییر می‌کند، دست به رفتاری انتحاری زده است. سهامداری که پیش از این نیز با اظهارنظرهای کارشناسان بورسی درخصوص حباب قیمت سهام مواجه شده بود و دنبال بهانه‌ای برای خروج می‌گشت.

همزمان به دلیل وجود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد یا به اصطلاح بورس اولی که بعضا حتی از شناخت ابتدایی نسبت به بازار سهام نیز برخوردار نیستند، رفتار‌های توده‌ای این‌بار در مسیر نزولی شکل گرفته و صف‌های فروش را سنگین کرد. روز گذشته از 573 نماد فعال بورس و فرابورسی، 390 سهم با مازاد عرضه مواجه شده و گرفتار صف فروشی به ارزش حدود 7هزار میلیارد تومان شدند. این در حالی است که تنها 66 نماد با صف خرید (به ارزش 490 میلیارد تومان) همراه شدند. از این رو با وجود توسعه و افزایش قابل توجه ضریب نفود بازار سهام، باز هم این ترس مشهود است. در واقع آنتروپی و التهاب بازار که پیش از این اتفاق نیز به دلایل مختلف بالا بود، حالا با این شوک یا به تعبیر دیگر با اضافه شدن یک داده جدید افزایش یافته است.

بیشتربخوانید: زمان پذیره نویسی صندوق واسطه‌ گری فلزی دارا سوم

شوک انتظاری بانک مرکزی به بازار

آینده بورس بعد از سرمایه گذاری
آینده بورس بعد از سرمایه گذاری

 

در حالی صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران برای سال جاری را حدود 35 درصد پیش‌بینی کرده است که بانک مرکزی طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرد.

از این رو اکنون، بانک مرکزی بستر هدف‌گذاری تورم را با استفاده از عملیات بازار باز و هدف‌گذاری میانی نرخ سود بازار بین بانکی به شکل تعیین نرخ سود سیاستی، دالان نرخ سود، خرید و فروش اوراق بهادار دولت با بانک‌ها، اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه و سپرده‌‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی فراهم کرده است تا در همراهی با تقویت نظارت و اقدامات احتیاطی کلان، حلقه آخر اقدامات ثبات‌ساز خود با تاکید بر دستیابی به نرخ تورم هدف و در کنار آن جلوگیری از تعمیق شکاف تولید را آغاز کند. این در حالی است که بورس‌بازان انتظار تکرار تورم سال 98 را در سال جاری دارند. چرا که علاوه بر تحریم‌ها، کاهش متوسط قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها در چند ماه اخیر و تاثیر محدودیت‌های تجاری از کرونا همه در کنار اعمال سیاست‌های انبساط پولی بانک مرکزی (مانند کاهش نرخ سود سپرده و از طرف دیگر بسته 75 هزار میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا) انتظارات تورمی را تشدید کرد. از این رو در حال حاضر بازار سهام درگیر هضم برنامه‌های بانک مرکزی برای محدود کردن تورم به 22 درصد است. بر این اساس مطابق با نظریه انتظارات عقلایی انتظارات و پیامدهای اقتصادی به‌طور متقابل روی هم اثرگذار هستند و یک داده جدید می‌تواند کل ساختار قبلی انتظارات را دستخوش تغییر کند. از این رو در مجموع دو اتفاق این روزهای اقتصاد ایران یعنی آزادسازی سهام عدالت و داده‌های تورمی بانک مرکزی، نگرانی فعالان بازار از تحقق فرضیه حباب را بیشتر کرده است. اتفاقی که سبب شده تا رشد شاخص سهام که در میانه اردیبهشت ماه از 100 درصد فراتر رفته بود حال به 80 درصد محدود شود. در این میان اما بزرگان بورسی که در زمره گروه‌های بزرگ کالایی قرار می‌گیرند، با بیشترین فشار فروش از جانب معامله‌گران حقیقی مواجه شده‌اند. 

بیشتر بخوانید: پیش بینی آینده صندوق دارا یکم

تغییری که این هفته در بورس کلید خورد

از ابتدای هفته برخی معامله‌گران در ثبت سفارش در خرید یا فروش نمادهای خود دچار مشکل شده بودند البته نه به علت فنی یا اختلال بلکه به این دلیل که از تغییر در نحوه سفارش‌گذاری و اصلاح دامنه نوسان سفارش از یک ریال به ۱۰ ریال بوده است.

اگر چه هنوز در نمادهای فرابورسی می‌توان با دقت یک ریال سفارش‌ها را به ثبت رساند اما از روز شنبه ثبت سفارش در نمادهای بورسی با نوسان ۱ تومانی (۱۰ ریالی) امکان‌پذیر است. به عنوان مثال معامله‌گران در نماد فولاد که در معاملات امروز دامنه نوسانی بین ۱۰۹۰۰ و ۱۲۰۴۰ دارد، می‌توانند سفارشاتی نظیر ۱۰۹۱۰، ۱۰۹۲۰ و … را ثبت کنند در حالی که پیش از این سفارش‌ها یک ریال، یک ریال قابل تغییر بود. هدف سازمان بورس از این اقدام کاهش تعداد سفارش‌های ممکن و در نتیجه کاهش فشار بر سامانه معاملاتی بوده است که به نظر می‌رسد در این امر موفق عمل کرده است.

تغییری که این هفته در بورس کلید خورد
تغییری که این هفته در بورس کلید خورد

 

انتظار می‌رود با توجه به بازخورد مثبت فعالان از این تغییر، مدیریت فرابورس نیز به زودی این تغییر را در دستور کار خود قرار دهد

چگونه در بورس موفق باشیم؟

چگونه در بورس موفق باشیم؟
چگونه در بورس موفق باشیم؟

 

1- انتخاب کارگزاری مناسب

کارگزاری‌ ها، بنگاه‌ های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام توسط آنها صورت می‌گیرد. کارگزاری‌ ها در این خرید و فروش‌ ها، به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام، معامله انجام می‌دهند و در ازای آن کارمزد یا حق کارگزاری دریافت میکنند.

انتخاب یک کارگزاری معتبر و با سابقه یکی از نکات مهمی است که قبل از ورود به بازار بورس باید به آن توجه شود. کارگزاری آگاه و مفید از جمله کارگزاری هایی هستند که محبوبیت زیادی را در بین سرمایه گذاران دارند. برای ثبت نام کارگزاری وارد سایت کارگزاری مورد نظر شده و مراحل ثبت نام را انجام دهید.

2. آشنایی با اصطلاحات بورسی

بسیاری از مواقع شاهد سرمایه گذاران تازه واردی هستیم که وارد بورس میشوند ولی با اصطلاحات آن آشنایی ندارند و همین موضوع میتواند باعث شکست در انجام معاملات شود. پیشنهاد میکنیم با اصطلاحات پر کاربرد در بورس و کاربرد هر کدام به خوبی آشنا شوید.

به عنوان مثال وقتی معامله گر سهمی را میخرد و قیمت سهم بعد از مدتی کاهش پیدا میکند بازهم خرید میکند تا میانگین قیمت خریدش کاهش پیدا کند. به این عمل میانگین کم کردن می گویند. بطور واضح تر وقتی شما مثلا سهم X را در قیمت 300 میخرید و درصورت کاهش قیمت سهم به 250 باز هم در این قیمت مقداری سهم را میخرید در واقع میانگین کم کرده اید. اینکار ریسک معامله شما را بسیار پایین میاورد و شما را از ضرر زیاد در امان نگه میدارد.

3. آشنایی با پایه و اساس بازار بورس

نماد هر سهم ، اخبار تاثیرگذار بر روی هر سهم ، بازار اصلی و بازار پایه و … از جمله موارد ضروری هستند که قبل از انجام هر معامله باید حتما به آنها توجه کنید. بطور معمول افرادی در معاملات خود موفق ترند که از تمامی عوامل تاثیرگذار بر روی سهام بورسی مطلع هستند و با توجه به این دانسته ها میتوانند آینده هر سهم را پیش بینی کنند.

بیشتربخوانید: چرا پول 30 درصد سهام عدالت کامل واریز نشد؟

4. آموزش را فراموش نکنید!

حتی اگر فرد خوش شانسی باشید، بدون داشتن علم کافی برای انجام معاملات دچار شکست خواهید شد. بارها شاهد سرمایه گذارانی بوده ایم که به سود های خوبی رسیدند ولی به دلیل نداشتن دانش کافی و رفتار های عجولانه پس از مدتی ضرر های هنگفتی را دیده اند.

پیشنهاد میشود در کلاس های آموزشی شرکت کنید و مهارت های خود را در تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی تقویت کنید. اگر هم بنا بر دلایلی امکان شرکت در کلاس های آموزشی را ندارید میتوانید از سایت های آموزش بورس کمک بگیرید.

5. از کم شروع کنید!

برای آشنایی با بورس و بدست آوردن تجربه و مهارت، در ابتدا با مقدار کم شروع کنید و در سهام مختلف با توجه به دانش و تحلیل خود، خرید و فروش انجام دهید. پس از اطمینان از مهارت های خود میتوانید سرمایه بیشتری را وارد کنید.

6. صبر ، صبر ، صبر!

آخرین و مهمترین نکته برای موفقیت در بورس، داشتن صبر و حوصله است. به یاد داشته باشید بورس مانند بانک و یا موسسات سرمایه گذاری نیست که سود ثابت داشته باشد بلکه در آن ضرر نیز ممکن است وجود داشته باشد. رفتار های عجولانه و هیجانی معمولا بزرگترین عامل شکست سرمایه گذاران بوده و هست.

یک جمله معروفی که معمولا از سرمایه گذاران بورسی میشنوید این است که تا زمانی که سهمی را نفروخته اید، نه سود کردید نه ضرر! روز هایی وجود دارند که شاخص بورس به دلایل مختلفی منفی هست و همین موضوع میتواند روی بسیاری از سهام تاثیر منفی داشته باشد، از طرفی نیز هر سهمی میتواند با توجه به تحلیل تکنیکال و یا بنیاد خود منفی شود. بنابراین در مواقعی که سهام شما منفی هستند و در ضرر هستید بلافاصله اقدام به فروش سهم و خرید سهم دیگر نکنید بلکه مدتی را صبر کنید و درصورت لزوم میانگین کم کنید.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 15
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری