پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸
۱۴
۰
نسخه چاپی

تلاش احمدی نژاد برای پست معاون اولی رئیس جمهور

تلاش احمدی نژاد برای پست معاون اولی رئیس جمهور
نگاه همه جناح های سیاسی به صندلی پاستور در ۱۴۰۰ معطوف شده است و در این میان آمدن یا نیامدن و تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان بیش از همه داغ است.

به گزارش تیتربرتر؛ کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و گمانه ها و پیش گویی از حضور احتمالی چهره های اصلاح طلب و اصولگرا آغازشده است. دراین میان حضور احتمالی رئیس جمهور دولت هشتم و نهم که در بین عموم مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار است بیش از همه جنجال برانگیز شده است. 

اما از نگاه سیاسیون اگر شورای نگهبان روزی به این نتیجه برسد که احمدی‌ نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، در چنین صورتی او رقیب هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواهد بود، نه فقط اصولگرایان.

به اعتقاد زیباکلام؛ خودشان هم می‌دانند شورای‌نگهبان نگاهی منفی به احمدی‌نژاد دارد. به همین دلیل همه تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا این شورا را برای تایید احمدی‌نژاد تحت فشار قرار بدهند. به همین دلیل با سخنرانی‌ها، از طریق روزنامه‌ها و تریبون‌هایی که دارند، کاری کنند تا احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ مجوز بگیرد.

برهمین اساس انتخابات 1400 یکی از حساس ترین رویدادهای سیاسی کشور به شمار می رود و همه جناح ها در این رابطه با احتیاط صحبت می کنند.

احمدی‌نژاد ۱۰۰ درصد می آید

احمدی‌نژاد ۱۰۰ درصد می آید
احمدی‌نژاد ۱۰۰ درصد می آید

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در مورد انتخابات ۱۴۰۰ باید به چند نکته اشاره کرد، به فرارو گفت: اولا با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و همچنین وضعیت دولت، بدنه اجتماعی اصلاحات به مانند اسفند ۹۸، در خرداد ۱۴۰۰ نیز شرکت نخواهند کرد و بر این اساس این جریان شانسی برای پیروزی ندارد، حتی اگر خود سید محمد خاتمی نیز تائید صلاحیت شود، بیش از ۸۰، ۹۰ درصد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان رای نخواهند داد، بنابراین حضور افرادی نظیر عارف، جهانگیری، ظریف، محسن هاشمی و ... نیز توفیری در وضعیت اصلاح‌طلبان نخواهد داشت.

وی افزود: دوما در مورد اصول‌گرایان نیز باید گفت، برخی از طرفداران آن‌ها نسبت به افراد شاخص این جریان از جمله لاریجانی، باهنر، توکلی و... ناامید و سرخورده شده‌اند، از سوی دیگر نقشی که در گذشته جامعه‌روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به جامعتین مشهور بودند در بین اصول‌گرایان داشتند، امروز به هیچ عنوان وجود ندارد و امروز تنها طیف تندرو است که در سپهر سیاسی ایران مشغول صحنه گردانی است.

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به هیچ عنوان دوست ندارند، احمدی نژاد به صحنه بیاید و حتی تائید صلاحیت شود، بیان داشت: با توجه به کاری که اصول‌گرایان با دولت دوم احمدی نژاد کردند، او به طور قطع آن اقدامات را فراموش نخواهد کرد و در صورتی که به موفقیتی برسد، به هیچ عنوان اصول‌گرایان را به بازی نخواهد گرفت، خود اصول‌گرایان نیز این را می‌دادند و تمام تلاش خود را خواهند کرد که مانع از حضور احمدی نژاد به هر ترتیبی شوند.

بیشتر بخوانید: اظهارات جنجالی احمدی نزاد درباره انتخابات 1400

زیباکلام اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که احمدی‌نژاد دارد این است که به قول و قرار خود به هیچ عنوان پایبند نیست و به همین دلیل نیز تندرو‌ها از او می‌ترسند، زیرا ممکن است احمدی‌نژاد دوباره به قدرت برسد، اما بازهم به تمامی حامیان خود پشت پا بزند، برای همین مطلوب طیف تندرو این است که شخصیتی همچون سعید جلیلی وارد عرصه شود و با توجه به اینکه حرف شنوی نیز دارد، او را به نامزدی حمایت کنند، از سوی دیگر اگر احمدی‌نژاد از نامزد‌های این جریان نیز حمایت کند، این امر برای تندرو‌ها ایده‌آل خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:، اما در این مورد دو مسئله وجود دارد، اول اینکه احمدی‌نژاد زیر بار حمایت از کسی نخواهد رفت و در این هفت سال تنها از مشایی و بقایی حمایت کرد، بنابراین این کار را برای تندرو‌ها سخت خواهد کرد، دوم هم اینکه معلوم نیست بدنه رای احمدی نژاد به کسی که او می‌گوید رای بدهد و این امر نیز خود چالشی است که پیش روی تندرو‌ها قرار دارد.

تلاش احمدی‌ نژاد برای معاون اول شدن

تلاش احمدی‌ نژاد برای معاون اول شدن
تلاش احمدی‌ نژاد برای معاون اول شدن

یک عضو دولت سابق می‌گوید محمود احمدی نژاد اصراری به رئیس جمهور شدن ندارد و حتی می‌تواند معاون اول چهره هایی، چون رئیسی یا جلیلی شود.

عباس امیری‌فر مشاور وریاست شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم تلاش احمدی نژاد برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد و گفت: من با دوستان که مذاکره می‌کنم شواهدی وجود دارد که آقای احمدی نژاد تیم سابقش را در دفترش عوض کرده است و افراد داناتری را آورده است و دیگر اسمی از آقای بقایی و مشایی نیست یعنی اصلا دیگر در دفتر رفت و آمدی ندارند و یعنی تغییراتی ایجاد شده است.

وی گفت: با روحیاتی که من از آقای احمدی نژاد می‌شناسم تغییر مواضع می‌دهد یعنی اینگونه نیست که حتما روی موضع خودش باشد و الان هم با گذشت ۸ سال با تجربه‌ای که به دست آورده است این روحیه را دارد که بخواهد در گذشته خود تجدید نظر کند و اشتباهات خود را در گذشته تکرار نکند.

گمانه‌زنی درباره معاون اولی احمدی‌نژاد و ریاست جمهوری رئیسی

امیری فر تصریح کرد: اگر این کار را بکند طبیعی است که اقبال به او زیاد است، اقبال در این حد است که اگر شخصی هم مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد، مثلا شخصیتی مانند آقای رئیسی اگر احمدی نژاد را به عنوان معاون اول و نفر دوم خود انتخاب کند، در رای گیری این فرد خیلی تاثیر دارد یعنی محبوبیت احمدی‌نژاد می‌تواند آرا را به خود جذب کند؛ همه این‌ها بستگی به خود ایشان دارد.

احمدی نژاد اصراری به رئیس جمهوری ندارد، معاون اول هم می‌شود

این عضو دولت سابق با بیان اینکه فکر نمی‌کنم احمدی نژاد این روحیه را داشته باشد که بگوید من حتما باید رئیس جمهور شوم، گفت: من آقای رئیسی را مثال زدم، اما ممکن است فردی از دولت خودشان مثل آقای جلیلی یا دوستان دیگر باشد، این‌ها کاندید شوند و این پیشنهاد را بدهند و به موفقیتی برسند، چون این پیغام‌ها برای من میرسد که ایشان مواضع خودشان را تغییر داده است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 14
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری