پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
۲۰
۰
نسخه چاپی

ماجرای حبس ترانه علیدوستی/دلیل حبس علیدوستی چیست؟

ماجرای حبس ترانه علیدوستی/دلیل حبس علیدوستی چیست؟
ترانه علیدوستی هنرپیشه سینما و تئاتر به 5 ماه حبس محکوم شد.

به گزارش تیتربرتر:ظهر امروز گیسو فغفوری خبرنگار روزنامه شرق در پستی توییتری خبر از حبس ۵ ماهه ترانه علیدوستی داد که با واکنش کاوه راد وکیل این هنرمند همراه بود. حالا باید دید واکنش هنرمندان و چهره های سیاسی کشور به این ماجرا چه خواهد بود.

ماجرای حبس ترانه علیدوستی

ماجرای حبس ترانه علیدوستی
ماجرای حبس ترانه علیدوستی

ظهر امروز گیسو فغفوری خبرنگار روزنامه شرق در صفحه توییتر خود از محکومیت ۵ ماهه ترانه علیدوستی خبر داد و نوشت: «ترانه علیدوستی با شکایت معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا به ۵ ماه زندان محکوم شد اتهامش توهین به نیروی‌ انتظامی است موضوع شکایت ناجا، بازنشر فیلم برخورد مامور گشت ارشاد با یک خانم بود. او ۱۱بهمن۹۸ احضار شد ولی با قرار کفالت آزاد شد حالا حکم حبسش ابلاغ شده که تا ۲ سال تعلیق دارد.»

واکنش وکیل ترانه علیدوستی به حبس 5 ماهه

واکنش وکیل ترانه علیدوستی به حبس 5 ماهه
واکنش وکیل ترانه علیدوستی به حبس 5 ماهه

کاوه راد وکیل ترانه علیدوستی بازیگر سینما در صفحه توئیتر خود از ابلاغ حکم این بازیگر خبر داد و نوشت: حکم دادگاه خانم ‎ترانه علیدوستی دیروز به ما ابلاغ شد. او زمستان سال گذشته با شکایت نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف اصفهان به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب، افترا و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه به دادسرا احضار شده بودند. دادسرای رسانه و دادگاه انقلاب پس از ‏استماع دفاعیات، او را در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، افترا و نشر اکاذیب مجرم ندانستند و پرونده با موضوع توهین به ماموران در حین انجام وظیفه به دادگاه کیفری‌۲ ارسال شد.

‏وی در ادامه نوشت: شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری ۲ استان تهران، خانم علیدوستی را به دلیل انتشار توئیت‌هایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است.

احضار شدن علیدوستی به دادسرای فرهنگ و رسانه

ترانه علیدوستی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و روز شنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۸، وکیل او اعلام کرد که اتهام این بازیگر سینما «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و مربوط به شکایت نیروی انتظامی از او در سال ۹۷ است.

کاوه راد، وکیل ترانه علیدوستی، همچنین گفته بود که شکایت از او در ارتباط با «توئیت‌هایی است که حاوی مضامین سیاسی و اجتماعی در موضوعاتی همچون حجاب، گشت ارشاد، رفع حصر و وضعیت نگهداری از زندانیان بوده‌است».

به گفته وکیل خانم علیدوستی، تاریخ ابلاغ احضاریه در مورد پرونده سال گذشته، «۲۵ دی ماه 98» بوده‌است.

ترانه علیدوستی روز یک‌شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۸، پس از بیان آخرین دفاعیات خود در دادگاه، «با قرار کفالت» آزاد شد.

او یک روز قبل از ابلاغ احضاریه دادگاه، در اینستاگرام خود همچنین با استفاده از هشتگ «تحریم جشنواره» نوشته بود که «خوشحالم که امروز ماهیت این پروپاگاندای غیرسینمایی و دولتی برای تعداد زیادی از همکارانم روشن شده» است.

مطالب مرتبط: فیلم| صحبت های جنجالی باران کوثری!

دلیل حبس ترانه علیدوستی

دلیل حبس ترانه علیدوستی
دلیل حبس ترانه علیدوستی

دلیل حبس 5 ماهه ترانه علیدوستی پستی است که در فروردین سال 97 در توییترش در واکنش به برخورد مامور زن گشت ارشاد منتشر کرد.او نوشت:

«البته که مردم معطل اطلاع رسانی ما نیستن و خودشون بلدن، اما من هم از این به بعد هر ویدئویی از رفتار وحشیانه ی مأمور، معذور، پلیس، شهرداری، گشت... ببینم، هم اینجا میذارم هم اینستاگرام. اگه از هویت عزیزان اطلاع موثق در دسترس باشه که چه بهتر.»

انتقاد های طوفانی ترانه علیدوستی

انتقاد های طوفانی ترانه علیدوستی
انتقاد های طوفانی ترانه علیدوستی

 ترانه علیدوستی چند ماه پیش نیز در اقدامی ناباورانه پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.و نوشت:

«مدت‌ها با این خیال جنگیدم و نخواستم بپذیرم؛ ما شهروند نیستیم. هیچ‌وقت نبودیم. ما اسیریم. میلیون‌ها اسیر.»

بیوگرافی ترانه علیدوستی

بیوگرافی ترانه علیدوستی
بیوگرافی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی (زاده ۲۲ دی ۱۳۶۲) هنرپیشه سینما و تئاتر، دوبلور و مترجم ایرانی است. او در کارهای فیلم‌سازان برجسته‌ای چون رسول صدرعاملی و واروژ کریم‌مسیحی و اصغر فرهادی بازی کرده؛ و عناوین فراوان سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه‌وپنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر را گرفته‌است. او در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بود.

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، تألیف آلیس مونرو کسب کرد. ترانه علیدوستی در ویژه‌نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه صنعت سینما که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد، به انتخاب ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد، همچنین در سال ۱۳۹۰، مجلّهٔ فیلم او را بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب کرد.

گردآورنده:فرحان مرادی



+ 20
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری