پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳
۱۴
۰
نسخه چاپی

نقد قسمت اول سریال آقازاده

نقد قسمت اول سریال آقازاده
قسمت اول سریال آقازاده به طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی جمعه ۶ تیر ماه ۱۳۹۹ وارد شبکه‌ی نمایش خانگی شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سریال آقازاده جدیدترین سریال حامد عنقا به کارگردانی بهرنگ توفیقی است که برای شبکه نمایش خانگی ساخته شده است و اثر قبلی او برای شبکه نمایش خانگی سریال قلب یخی بود.

 سریال آقازاده با ضامین جنجالی خانوادگی، عاشقانه و اجتماعی قرار است جمعه ها از طریق سرویس‌های وی او دی و شنبه ها به صورت فیزیکی وارد شبکه‌ نمایش خانگی شود.

بر این اساس قسمت اول سریال آقازاده جمعه ۶ تیر ماه ۱۳۹۹ وارد شبکه‌ی نمایش خانگی شد. در همین قسمت نخست توانست نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند و به صراحت می توان گفت آقازاده رقیب جدی سریال پرطرفدار هم گناه شده است.

نگاهی به قسمت اول سریال آقازاده

نگاهی به قسمت اول سریال آقازاده
نگاهی به قسمت اول سریال آقازاده

قسمت اول آقازاده با آزادی راضیه از زندان شروع می‌شود. کسی که به محض آزادی افراد نیما به سراغش می‌آیند و می‌خواهند که او را دوباره به راه خودشان بیاورند و وقتی امتناع او را می‌بینند بی رحمانه او را به قتل می‌رسانند.

این نقطه ورود به زندگی نیما است. آقازاده‌ای خشن، حریص، قدرت طلب و بی رحم که مال و منال هنگفتی به جیب زده است و در هر کاری از خرید و فروش آثار هنری تا مناقصات دولتی دست دارد و در همه‌ی آن‌ها هم از رشوه دادن، تقلب و زد و بند کردن ابایی ندارد.

نیما از زمانی که متوجه می‌شود شخصی به اسم نیما، که او هم آقازاده‌ای است، اما از نوع پاک دست و ساده زیست آن، پی گیر پیدا کردن رد پای تخلفات نیما است، یکی از افرادش به نام مانلی را، که متخصص بی آبرو کردن و پیدا کردن آتو از دشمنان نیما است، مامور نزدیک شدن به حامد می‌کند و خود از کشور خارج می‌شود.

روز برگشت نیما به ایران مصادف می‌شود با روز برگزاری پنجمین حراج بزرگ خاورمیانه و خرید تابلوی تقلبی سهراب سپهری به مبلغ ۶ میلیارد تومان توسط نیما، دستگیری اش توسط حامد و روز مراسم عقد حامد.

نقد قسمت اول آقازاده

نقد قسمت اول آقازاده
نقد قسمت اول آقازاده

سریال آقازاده با صحنه‌ی خشن به قتل رسیدن راضیه/ مانلی و سپس نما‌هایی از زندگی و کار نیما، با بازی برون گرای امیر آقایی، شروع پر قدرت و جذابی را برای خودش رقم می‌زند. کشمکش کلی و اصلی داستان هم در همین قسمت اول سریال مشخص می‌شود که میان دو آقازاده‌ سفید و سیاه قصه، نیما و حامد، شکل می‌گیرد و خرده داستان‌های دیگر همگی قرار است تحت تاثیر این کشمکش اصلی قرار بگیرند.

این شاید اولین سریال در شبکه‌ی نمایش خانگی باشد که آدم خوب‌ها و آدم بد‌های داستانش، از همان قسمت اول، مشخص هستند و به وضوح رفتاری متناسب با و متاثر از جایگاهشان در داستان از خود بروز می‌دهند. همین نکته می‌تواند برگ برنده‌ آقازاده در جذب مخاطب‌هایی بسیار بیشتر از رقبایش باشد.

از عوامل دیگر جذابیت برای مخاطب هم همین نام و سوژه‌ی اصلی این سریال می‌تواند باشد. هر چند مدت هاست چنین سوژه‌ای آن خاصیت بکر بودن و خط قرمزی بودنش را از دست داده است و در سال‌های اخیر در مدیوم‌های مختلف به آن پرداخته شده است، اما شاید این بار و در این سریال و با توجه به حضور موسسه‌ی اوج در این پروژه جنبه‌های تازه‌ای از این سوژه نشان داده شود.

بیشتر بخوانید: سریال لاکچری دل به دل ننشست!

سوژه‌ای که زمانی صحبت کردن از آن با ایما و اشاره فقط در تاکسی‌ها و برخی مهمانی‌های خانوادگی مجاز بود و حالا هیچ کس حتی در سطوح بالای مدیرتی کشور ابایی ندارد که چند کلمه‌ای از آن حرف بزند. زمانی صحبت از این سوژه موجب حساس شدن قشر خاصی از افراد در کشور می‌شد، اما حالا آن‌ها هم حساسیتشان را به این موضوع از دست داده اند و حساب خودشان را از سوژه جدا می‌دانند.

حالا آن قشر خاص در این سریال هم نماینده دارند و آدم خوب‌های قصه هم هستند. هم نشینان، یاران قدیمی و حال حاضر حاجی‌های رانت خوار در داستان آقازاده قرار است قهرمانان ماجرا باشند. هیچ ایرادی هم ندارد که مهمانان عروسی سنتی و ساده و بی آلایششان همان کت و شلوار پوش‌های غریب هستند که با اسکورت و محافظ و ماشین‌های گران قیمت سر سفره‌ی آن‌ها می‌نشینند!

کنایه‌های سیاسی - اجتماعی سریال آقازاده

کنایه‌های سیاسی - اجتماعی سریال آقازاده
کنایه‌های سیاسی - اجتماعی سریال آقازاده

در قسمت اول سریال نمایش خانگی «آقازاده»، چیزی که بسیار به چشم می‌آید، کنایه‌های سیاسی - اجتماعی سریال است؛ خصوصا اشاره پرواضح به حراج تهران.

حراج تهران در سال‌های گذشته، با شائبه‌هایی درباره آثار منسوب به سهراب سپهری مواجه بوده. در قسمت اول «آقازاده»، در حراجی با عنوان «حراج خاورمیانه»، یک نقاشی جعلی از سهراب سپهری به قیمت بالا فروخته می‌شود.

کدهایی که کاراکتر «استاد ارژنگ» (مسعود فروتن) در پشت‌پرده ماجرا می‌دهد، به شکل واضحی به خانواده گلستان اشاره دارد: «به ارث رسیده»، «تو پستوی خونه پیدا شده» و… . به علاوه این که تابلوی به نمایش درآمده، عینا همان است که لیلی گلستان در نهمین حراج تهران فروخت!

 پیشتر در سریال «هیولا» هم کنایه‌هایی به حراج‌های میلیاردی هنری شاهد بودیم، اما هیچ‌گاه تا این اندازه واضح، به ماجرای تابلوهای سهراب سپهری پرداخته نشده بود.

بازیگران سریال آقازاده

بازیگران سریال آقازاده
بازیگران سریال آقازاده

امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور و محمدحسین لطیفی، با معرفی پردیس پورعابدینی بازیگران این سریال را تشکیل می‌دهند.

بازیگرانی که هر کدام تجربه‌ی حضور متفاوتی را در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف و حتی در کنار گروه سازنده‌ی همین سریال تجربه کرده اند و کنار هم قرار گرفتنشان در این سریال از عوامل چشم گیر آن است.

 بر این اساس از بازیگران مطرح این سریال می توان به مهدی سلطانی و امین تارخ اشاره کرد که در نقش پدرهای داستان این سریال قرار گرفتند و در قصه سریال آقازاده روبروی هم قرار دارند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 14
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری