پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳
۵
۰
نسخه چاپی

ماجرای نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی+ واکنش ها

ماجرای نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی+ واکنش ها
روز جمعه ششم تیر ماه نامه‌ای از سوی دوازده نفر از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خطاب به رئیس جمهوری منتشر شد که با واکنش هایی روبرو شد.

به گزارش تیتربرتر؛ اولین کنش جدی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم، نامه‌ای هشدارآمیز به حسن روحانی است. ۱۲ رئیس کمیسیون در این نامه، بسیاری از مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به رئیس‌جمهور گوشزد کرده‌اند و نوشته‌اند اینکه رئیس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع از آنها باخبر شود و به آنها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟

آنها برادرانه و البته تهدیدآمیز از روحانی تقاضا کرده‌اند که نصیحت برادران ایمانی خود را بپذیرد و روند هفت‌ساله مدیریت خود را تغییر دهد چون مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته در مقابل حقوق مردم سکوت نخواهند کرد و البته هیچ راهکار عملی جلوی پای دولت نگذاشته‌اند.

 این نامه در حالی منتشر شده است که هنوز یک ماه از شروع کار مجلس جدید نگذشته و عملکرد نمایندگان به‌خوبی قابل ارزیابی نیست، هرچند برخی از آنها در همین مدت کوتاه نشان دادند که به دنبال ختم قرآن در صحن مجلس و تغییر نام فرودگاه مهرآباد هستند. در هر حال به نظر می‌رسد پارلمان تازه در یک سال پایانی کار دولت، فشار زیادی بر آن خواهد آورد و حضور همیشگی وزرای کابینه در صحن مجلس همین را نشان می‌دهد و این نامه می‌تواند شروع جدی این جدال یک‌ساله باشد

واکنش فعالان سیاسی به نامه 12 نماینده به روحانی

واکنش فعالان سیاسی به نامه 12 نماینده به روحانی
واکنش فعالان سیاسی به نامه 12 نماینده به روحانی

مجلس یازدهم در ماه نخست فعالیت خود، بی‌توجه به اوضاع کشور، دولت را آماج حملات خود گرفته؛ آن‌هم در شرایطی که بزرگان نظام بر ضرورت وحدت بین مسئولان تاکید دارند، آنها حساب خود را از مشکلات کشور جدا کرده‌اند؛ رویکردی که صدای انتقاد فعالان سیاسی را هم درآورده است.

ارزیابی علی مطهری از نامه نمایندگان به روحانی

ارزیابی علی مطهری از نامه نمایندگان به روحانی
ارزیابی علی مطهری از نامه نمایندگان به روحانی

علی مطهری، نماینده سابق تهران در مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» نامه رؤسای کمیسیون‌های پارلمان به روحانی را غیر منصفانه دانست که نشان می‌دهد آنها به دنبال حل مشکلات نیستند.

 او معتقد است نمایندگان اگر به دنبال حل مسائل کشور هستند باید از رئیس‌جمهور درخواست وقت ملاقات کنند و با راه‌حل و پیشنهادهای خود به حل مشکلات کشور کمک کنند وگرنه اینکه مردم فقط ناله مسئولان را بشنوند اتفاق جالبی نیست و باعث ناامیدی مردم می‌شود.

مطهری که نایب‌رئیسی در مجلس دهم را تجربه کرده و خود سابقه سؤال از رئیس‌جمهور را دارد، درباره تهدیدات دولت توسط نمایندگان در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز گفت خیلی نمی‌توان این شعارها را جدی گرفت. 

برخی نمایندگان هنوز از تب‌وتاب فضای انتخابات بیرون نیامده‌اند. کم‌کم متعادل خواهند شد و با دولت همکاری خواهند کرد. او می‌گوید اگر هم مجلس در تقابل جدی با دولت قرار بگیرد قطعا مقام معظم رهبری دخالت خواهند کرد. 

بیشتر بخوانید: جزییات ساخت بنای غیرقانونی برای رئیس جمهور در جماران

مطهری در این گفت‌وگو گفته که نمایندگان باید پخته عمل کنند و وقت انتقام‌گیری نیست و اینکه همه تقصیرها را به گردن رئیس‌جمهور بیندازیم اما عملکرد خود را نبینیم، بی‌انصافی است.

وی معتقد است: نامه لحن خوبی نداشت و تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. این نامه ناصحانه و مشفقانه نیست و لحن نامه نشان می‌دهد که از روی دلسوزی نوشته نشده است. ادبیات آن احساسی و هیجانی است. ناله‌کردن و دردها را گفتن و درمان را نگفتن است. در مواردی با واقعیت مطابق نیست؛ مثلا به «رهاشدگی از منظر اقتصادی» اشاره شده که واقعا کشور در این وضعیت نیست و دولت در حوزه اقتصاد تلاش خوبی انجام می‌دهد یا درباره «فاصله نظام با اصول قانون اساسی در امور معیشتی» نوشته‌اند که مطلب روشنی است و دلایل آن را همه می‌دانند.

نمی‌توان فشارهای خارجی را در نظر نگرفت که اتفاقا خیلی از آنها ناشی از عملکرد خودمان است و همین دوستان برای منهدم‌کردن برجام خیلی تلاش کردند و زمینه‌ای ایجاد کردند که ترامپ از برجام خارج شود و تحریم‌هایی را به ما تحمیل کند.

امضا‌کنندگان باید علل این فاصله را هم ببینند. البته یک نکته مثبت در این نامه وجود دارد و آن این است که قبول کرده‌اند که رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و اصل ۱۱۳ قانون اساسی به آن تأکید دارد. پس وقتی رئیس‌جمهوری در جایی از نادیده‌گرفتن حقوق شهروندی مردم گلایه می‌کند، بر‌اساس همین نامه‌ای که نوشته‌اند، باید با آقای روحانی همراهی کنند.

واکنش زیباکلام به نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی

واکنش زیباکلام به نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی
واکنش زیباکلام به نامه تهدیدآمیز نمایندگان مجلس به روحانی

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در کانال رسمی خود یادداشتی را در جواب نامه نمایندگان مجلس به حسن روحانی منتشر و آنها را به واقع‌بینی دعوت کرد.

او نوشت: معضلاتی که کشور را در خود فروبرده، دارد دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند. اصولگرایان مدت‌هاست انگشت اتهام را به سمت روحانی نشانه رفته‌اند. ای ‌کاش این‌گونه بود و مقصر بحران روحانی و دولتش بودند.

وی در ادامه باب گفت‌وگو را با اصولگرایان بازتر می‌کند و می‌گوید: اینکه آرزو می‌کنم که حق با اصولگرایان می‌بود، از این بابت است که عمر دولت روحانی، یک سال دیگر به پایان می‌رسد و احتمال دارد اصولگرایان انقلابی همان‌طورکه مجلس یازدهم را در انحصار خود گرفتند، در انتخابات سال آینده، قوه مجریه‌ را هم در اختیار بگیرند؛ در آن صورت دیگر روحانی نیست؛ همچنان که مجلس دهم نیز یک ماهی هست که جای خود را به مجلس یازدهم داده، روحانی هم جای خود را به یک اصولگرای دیگر خواهد داد؛ اما همان‌گونه که مجلس انقلابی یازدهم فعلا چه باید کردی در چنته نداشته، رئیس‌جمهوری انقلابی بعد از روحانی نیز نخواهد توانست در وضعیت موجود، گامی برای رفع بحران و عادی‌سازی شرایط اقتصادی کشور بردارد.

بیشتر بخوانید: واکنش پروانه سلحشوری به صدور کیفرخواست و اتهاماتش

زیباکلام با یادآوری واقعیت‌های اقتصادی و مساله تحریم و مشکلاتی که کرونا بر سر اقتصاد کشور آورده است، تأکید دارد: ممکن ‌است برخی از اصولگرایان، به شعارهایی که می‌دهند مانند «مدیریت جهادی»، «جوان‌گرایی»، «اتکا به منابع داخلی به‌جای چشم‌دوختن به خارج از کشور»، «خودکفایی و ایستادن روی پاهای خود»، «تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها» و... واقعا باور داشته باشند؛ اما بی‌تردید بسیاری از آنان که بیشتر اهل حساب‌وکتاب و منطق هستند، می‌دانند که با شعار نمی‌توان منابع مالی پنج میلیون حقوق‌بگیر را تأمین کرد. شعارهای پرزرق‌وبرق، نه مانع از گسترش خط فقر شده‌اند و نه توانسته‌اند جلوی آب‌رفتنِ طبقه متوسط در ایران را بگیرند.

به نظر می‌رسد بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم، یا به دلایل آشنا نبودن به واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور و یا به دلیل جناح‌بندی‌های سیاسی، دولت آماج حملاتی قرار گرفته که گویا تنها بخش مسئول در نظام حکمرانی کشور است. بسیاری از نمایندگانی که امروز با نام انقلابی به صحنه آمده‌اند، یا نماینده ادوار مجلس بوده‌اند و یا سمت‌های اجرایی و مدیریتی کشور را در دست داشتند و خواه ناخواه مسئول بخشی از شرایط کنونی نیز بوده و نمی‌توانند به عنوان اپوزیسیون و مطالبه‌گر ایفای نقش کنند!

چند هفته پیش محمدباقر قالیباف در پاسخ به صحبت‌های رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به صراحت گفت: «ما خودمان مسئول هستیم و نمی‌توانیم ایرادها را به گردن دیگران بیاندازیم؛ اگر مشکلی هست خودمان باید دست به کار شویم.»

همکاری نیروهای سیاسی از جناح‌های مختلف سیاسی، بدون شک در شرایط کنونی کارساز است اما باید توجه کرد که مسئولان نمی‌توانند فقط اظهارنظر کنند و نقش خود را در از بین بردن مشکلات به فراموشی سپرده و همه چیز را به گردن دولتی بیاندازند، که بخشی از سیستم در کشور است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 5
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری