پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۵۵
۱۴
۰
نسخه چاپی

جزئیات جدید از حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی کارگران

جزئیات جدید از حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی کارگران
درحالی که مطابق اظهارات سازمان بازرسی کل کشور دولت برای بهبود دستمزد در نیمه دوم سال برنامه دارد که هنوز پرونده دستمزد ۹۹ با بلاتکلیفی حق مسکن بسته نشده است.

به گزارش تیتربرتر؛ درحالی طبق نامه شریعتمداری, وزیرکار به جهانگیری می بایست از اول تیر ماه حق مسکن در فیش حقوقی کارگران مشمول قانون کار 300 هزار تومان محاسبه شود که هنوز رقم حق مسکن در هیأت وزیران تصویب نشده است و با وجود اینکه 10 روز از تیرماه گذشته است خبری از تصویب حق مسکن نیست. 

البته پایگاه اطلاع رسانی دولت هفته گذشته در خبری از تصویب حق مسکن در هیات دولت خبر داده بود که ظاهراً این خبر از اساس غلط بوده و هیات وزیران هنوز افزایش حق مسکن کارگران به 300 هزار تومان کارگران را تصویب نکرده است.

حق 300 هزارتومانی مسکن کارگران از چه ماهی به آن ها اضافه می شود؟

حق 300 هزارتومانی مسکن کارگران از چه ماهی به آن ها اضافه می شود؟
حق 300 هزارتومانی مسکن کارگران از چه ماهی به آن ها اضافه می شود؟

 

 در نامه شریعتمداری به جهانگیری آمده است: به استحضار می رساند بر اساس ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی کمک هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار سالیانه توسط شورای عالی کار تعیین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

در اجرای قانون مذکور شورای عالی کار در جلسه 292 مورخ هفدهم خرداد 99 با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از ماهیانه یک میلیون ریال به ماهیانه 3 میلیون ریال موافقت نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید متن پیشنهادی زیر با قید فوریت در هیئت وزیران مطرح شود.

هیئت وزیران در جلسه.... به پیشنهاد شورای عالی کار و به استناد ماده 2 اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری موظف 1370 تصویب کرد کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر 99 مبلغ سه میلیون ریال تعیین می شود.

متن کامل نامه شریعتمداری به جهانگیری را در زیر مشاهده می کنید. 

نامه شریعتمداری به جهانگیری
نامه شریعتمداری به جهانگیری

 

با توجه به اینکه شریعتمداری در نامه خود ذکر کرده است که حق مسکن از تیرماه افزایش یابد، گلایه هایی از سوی جامعه کارگری بروز کرده است. 

بیشتربخوانید: جزییاتی از افزایش 26 درصدی حقوق کارگران

افزایش حق مسکن و بن خواربار بازنشستگان را "کارشناسی نشده" است!

 «علی دهقان‌کیا» با اشاره به مقاومت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر سر افزایش مستمری‌ حداقل بگیران به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، گفت: پس از اینکه یک به یک سناریوهای افزایش مستمری توسط آقایان شریعتمداری و سالاری کنار گذاشته شدند و برخلاف سناریوهای موجود تصمیم‌گیری شد، در جلسه‌ای به آقای مصطفی سالاری پیشنهاد داده شد تا با افزایش مزایای مستمری‌بگیران به اندازه کارگران شاغل موافق کند.

وی افزود: مدیرعامل سازمان با این موضوع مخالفت کرد و این پیشنهاد را غیرکارشناسی شده خواند. این در حالی است که بازنشسته کف‌بگیر پس از ۳۰ سال کار، در سال ۹۹، تنها ۲ میلیون و ۱۲ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند؛ درحالیکه در سال جاری دستمزد کارگر شاغلی که سابقه کار ندارد با احتساب حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی و بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی، به ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان و دستمزد کارگر با ۱ سال سابقه کار به ۲ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان می‌رسد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران، تصریح کرد: بر این اساس، میان بازنشسته کف‌بگیر با کارگر بدون سابقه کار، ۵۹۹ هزار تومان و میان بازنشسته کف‌بگیر با کارگر دارای ۱ سال سابقه کار، ۶۹۹ هزار تومان شکاف درآمدی وجود دارد؛ در حالی که بازنشسته‌ها همسر، عروس، داماد و چند نوه دارند و به زحمت هزینه‌هایِ یک هفته از زندگی  را تامین می‌کنند.

وی افزود: در حالی که شاغلان تنها از بابت دو مورد حق مسکن و بن خواربار ۷۰۰ هزار تومان پول دریافت می‌کنند که کل مزایای تعلق گرفته به مستمری‌بگیران به ۲۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد. چنین شکافی روا نیست و بازنشستگان را مستقیم پای دیوار فقر می‌گذارد. در چنین فضایی نیازمند افرادی در سطوح عالی مدیریتی هستیم که اقتضائات بحران را درک کنند و عملگرا باشند و از شعار دادن و عملیاتروانی دوری کنند.

دهقان‌کیا با بیان اینکه هنوز امیدواریم که تا دیر نشده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش حق مسکن به  ۳۰۰هزار تومان و افزایش بن خواربار به ۴۰۰ هزار تومان و اعمال افزایش ۷۰۰ هزار تومان روی مستمری حمایت کند و آن را به حساب یک تصمیم کارشناسی شده نگذارد، گفت: نمی‌توان مزایای مستمری کارگران را به جرم بازنشسته شدن کاهش داد اما اینها این کار را به راحتی انجام می‌دهند؛ به نحوی که امروز هیچکس علاقه ندارد در مورد بازنشستگی‌اش صحبت کند.

وی افزود: بر این اساس، کاری صورت گرفته است که از این پس هیچ بازنشسته‌ای به وعده‌های مدیران توجه نمی‌کند و حتی منتظر تحقق وعده‌های آنها نمی‌شیدند و خود راسا برای پیگیری «حق» ورود می‌کند. به همین دلیل عواقب شرایط معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی را مسئولان هشدار می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم لحظه‌ای درباره سختی شرایط زیستی حداقلی‌بگیران به خود تردید راه ندهند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید همین امروز برای رساندن کف مستمری‌ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اقدام کند و حتی اگر شده دولت را برای پرداخت طلب خود به جهت افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای همسان‌سازی زیر فشار بگذارد، گفت: در اینکه بدهی ۳۱۷ هزار میلیارد تومان دولت به سازمان، اول و آخر بازنشستگان را متضرر ساخته است، تردیدی نیست؛ تمام ارکان نظام هم این واقعیت را می‌دانند و رهبری هم بر «ماهیت بین‌النسلی» سازمان تامین اجتماعی صحه گذاشته‌اند. در نتیجه مدیرعامل سازمان باید دولت را برای همراهی با بازنشستگان تامین اجتماعی متقاعد کند و از این موضع کوتاه نیاید.

وی افزود: هرچند اگر دولت هم با بی‌توجهی به ماهیت بین‌النسلی سازمان، بدهی خود را پرداخت نکند، سازمان باید افزایش مستمری‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را به گردن بگیرد. در این زمینه هیچ تعارفی نداریم. نگرانی بازنشستگان را پوست کنده به آقای سالاری رساندیم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید مشخص کند که با بازنشستگان چند چند است. شرایط هرچه باشد روز تامین اجتماعی (25 تیر) صدای بازنشستگان را می‌شوند.

جزئیات جدید از حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی کارگران

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار می گوید: اجرای مصوبه افزایش دستمزد از تیرماه چگونه بدون رعایت سه‌جانبه‌گرایی صورت گرفته است؟ کارفرمایان که با دولت همراه هستند، بهتر بود برای زمان اجرای این مصوبه نیز رأی‌گیری می‌کردند، وعده واهی دادن به کارگران درست نیست. هزینه زندگی کارگران سرسام‌آور افزایش یافته است.

بیشتربخوانید: جزییات طرح واگذاری زمین با اقساط ۱۰ ساله

درحالی که 10 روز از تیر ماه می گذرد که سازمان بازرسی اعلام کرده است  که دولت برای اصلاح مزد در نیمه دوم سال برنامه دارد. یعنی تقریباً ‌از 2 تا 3ماه آینده جلسات مزدی برای بهبود برگزار خواهد شد اما هنوز پرونده مزد 99 تمام و کمال بسته نشده است. 

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 14
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری