پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ۱۷:۴۱
۱۷
۰
نسخه چاپی
در پی گرانی طلا در یک ماه اخیر:

پیش بینی قیمت طلا در مرداد 99

در پی گرانی طلا در یک ماه اخیر:
پیش بینی قیمت طلا را که این روزها هر لحظه بر آن افزوده می شود در تیتربرتر بخوانید.

به گزارش تیتربرتر؛ برای پیش بینی قیمت طلا بهتر است به عوامل جهانی این فلز گرانبها بپردازیم. در چند سال اخیر قیمت طلا فقط در سال ۲۰۱۸ بود که به کمتر از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس رسید و پس از آن جبران کرده و به قیمت بالاتر از ۱۵۰۰ دلار در هر اونس بازگشت.

پیش بینی قیمت طلا در سال 2020

برای درک بهتر قیمت طلا بهتر است نگاهی به قیمت جهانی طلا از سال ۱۹۶۰ بیاندازیم:

قیمت جهانی طلا از سال ۱۹۶۰
قیمت جهانی طلا از سال ۱۹۶۰

 

بر اساس نمودار تغییرات طلا در بالا مشاهده می کنیم که طلا از سال ۲۰۰۱ با حمله تروریستی به برج های تجاری آمریکا روند رشد به خودش گرفته است و تا سال ۲۰۱۰  ادامه پیدا کرده و سپس روند نزولی را در پیش گرفت. اما این روند نزولی تا نوامبر ۲۰۱۵ ادامه یافت و پس از آن طلا همواره روندی رو به رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: آیا سکه 10 میلیون تومان می شود؟

مهم ترین عوامل گرانی طلا؟

مهم ترین عوامل گرانی طلا؟
مهم ترین عوامل گرانی طلا؟

 

عوامل مختلفی بر تغییرات قیمت طلا در جهان موثر است؛ از اختلافات منطقه ای بین کشورها تا رقابت های اقتصادی… برای مثال به افزایش تنش در خاورمیانه، جنگ تجاری بین چین و آمریکا و برگزیت  می توان اشاره کرد. این عوامل سرمایه گذاران را در کل دنیا محتاط تر می کند و باعث می شود به سمت سرمایه گذاری های مطمئن تر مانند طلا بروند. بنابراین عومل زیادی بر عرضه و تقاضای طلا در سطح جهانی اثرگذار است و برای پیش بینی دقیق تر باید خبرهای لحظه ای را در سطح دنیا دنبال کرد. نباید از این موضوع نیز غافل شد که رقیب اصلی ارزش طلا، اقتصاد آمریکا است؛ به همین دلیل است که فدرال رزرو آمریکا با افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاران را نسبت به سرمایه گذاری در بازار طلا بی میل می کند.

بانک بی ان پی فرانسه(BNP) در تازه ترین تحلیل های خود در مورد طلا نوشته است: گرچه فدرال رزرو آمریکا دوست ندارد به این واقعیت اذعان کند که سیاست های انبساطی پولی را طی ماه های آینده نیز در پیش خواهد گرفت ولی این یک واقعیت واضح و شفاف است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بانک فرانسوی همچنین گفته است که فدرال رزرو آمریکا تا شش ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی نرخ بهره را کاهش خواهد داد،گرچه ممکن است در نشست اکتبر خود نرخ بهره را کاهش ندهد ولی این احتمال وجود دارد که تا ژوئن سال ۲۰۲۰ حداقل ۳ بار دیگر نرخ بهره آمریکا کاهش یابد.

این بدان معناست که نرخ بهره آمریکا تا ژوئن ۲۰۲۰ میلادی به ۱٫۲۵ درصد خواهد رسید که نرخ بهره واقعی اوراق قرضه آمریکا منفی خواهد کرد و در نتیجه آن سرمایه گذاران زیادی را به بازار طلا روانه می کند.

جولیوس بائر تحلیلگر بازار طلا نیز در مورد پیش بینی قیمت طلا گفت: “شواهد بیشتری حاکی از افت رشد اقتصاد جهانی دیده می شود. به احتمال زیاد شاهد رکود جهانی در بخش تولید خواهیم بود و این ریسک وجود دارد این رکود بر بخش خدمات هم حاکم شود. به همین علت است که قیمت طلا با شتاب زیادی رو به رشد است و عوامل بنیادین بازار طلا همچنان مثبت است. در حال حاضر شاهد کندی رشد اقتصاد جهانی، تداوم تنش های تجاری و کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستیم. ”

” ئی بی تاکر” مدیر موسسه سرمایه گذاری Metalla Royalty & Streaming در مورد قیمت طلا عنوان کرد: اونس جهانی طلا می تواند با رشد ۵۰ درصدی دیگری روبرو شود که علت اصلی آن رشد فزاینده بدهی های جهان است.

بدهی های کشورهای مختلف به طور فزاینده و خطرناکی رو به افزایش است، بدهی آمریکا به تنهایی روزانه میلیاردها دلار افزایش می یابد و شرکت های بزرگ جهان برای ادامه فعالیت مجبور به استقراض هستند.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: رشد بدهی های جهان مهمترین عامل افزایش احتمالی قیمت طلا طی ماه ها و سال های آینده خواهد بود. در چنین شرایطی قیمت طلا می تواند به راحتی تا ۵۰ درصد دیگر رشد کند.

پیش بینی قیمت طلا در سال 99

همانطور که در بالا عنوان کردیم  طلا در ایران با قیمت های جهانی تغییر می کند، علاوه بر آن در ایران تورم باعث حباب طلا می شود. اگرچه طبق آمارها قدرت خرید مردم در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است و مردم تمایل کمتری به خرید طلای زینتی داشته اند، اما همین آمار از رشد فوق سریع بازار معاملات طلای آبشده در ایران خبر می دهد. خرید طلا در سال ۹۹ شکل دیگری به خود گرفته است و بازار طلای سرمایه ای به شدت داغ شده است. سرمایه گذاران طلا در ایران علاوه بر سود حاصل از افزایش قیمت جهانی طلا، سود حاصل از تورم را نیز در ایران خواهند برد.

اگر بخواهیم دلیل سوددهی طلا در ایران در سال ۹۹ را بررسی کنیم باید به مقدار تورم و نرخ بهره پایین بانک ها توجه کنیم؛ تورم در این سال ها به میزانی است که سود بانکی نمی تواند آن را جبران کند. به همین دلیل پیش بینی می شود با ادامه روند خرید طلای آب شده و افزایش تقاضا، علاوه بر افزایش قیمت دلاری طلا، در ایران نیز طبق دلایل گفته شده شاهد افزایش قیمت باشیم. بنابراین خرید و نگهداری طلای آب شده(بدون اجرت و بدون مالیات بر ارزش افزوده) در سال ۱۳۹۹ می تواند یک سرمایه گذاری هوشمندانه برای خانواده های ایرانی باشد.

پیش بینی قیمت طلا توسط بزرگان اقتصاد

تاریخ   نام و نام خانوادگی سِمت نظر
تیر ماه 99   افشین نبوی معاون ارشد بازرگانی MKSSA به نظر می‌رسد بازار در شرایط کنونی در یک محدوده گیر کرده باشد اما برای عبور از این سطح نیاز است طلا از ۱۷۴۰ دلار در هر اونس عبورکند که در این صورت صف آرایی خوبی در این بازار خواهیم داشت.
تیر ماه 99   اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی اگر این روال به همین شکل ادامه پیدا کند و پول مردم ضعیف وارد بورس شود عده ای این پول ها را جمع می کنند و به سمت بازار ارز می روند و در پی این تقاضا بی شک قیمت دلار تا سی هزار تومان پیش می رود.
خرداد ماه 99   ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا تهران صعود نرخ ارز و اونس جهانی را عامل افزایش نرخ طلا و سکه طی روزهای اخیر عنوان کرد و گفت: درصورت ادامه روند صعودی نرخ ارز، نرخ طلا و سکه نیز گران خواهد شد.
خرداد ماه 99   مهدی رئیس‌زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در این شرایط بحرانی باید دولت‌ها به معنای واقعی به کمک مردم بشتابند و تقاضا را در یک خط متعادلی حفظ کنند تا سمت عرضه به فعالیت خود ادامه دهد، اگر این اتفاق نیفتد قیمت ارز به راحتی کاهش نمی‌یابد.
خرداد ماه 99   نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلای تهران چنانچه ثبات بازار ارز و انس جهانی طلا ادامه داشته باشد، قیمت طلا تا پایان خرداد ماه گران نخواهد شد.
خرداد ماه 99   علی اصغر سمیعی رییس اسبق کانون صرافان دلیل اصلی هجوم خریداران در این زمان به بازار ارز را می‌توان کاهش شتاب روند صعودی قیمت‌ها در بورس دانست، چون همه می‌دانیم سرمایه از خطر گریزان است و همین که در بازاری، خطر ریزش را احساس کند، به سرعت از آن بازار خارج شده و وارد بازارهای کم خطرتر می‌شود.
اردیبهشت ماه 99   وب‌سایت سیکینگ آلفا   بهای طلا به روند صعودی خود ادامه می دهد و می توان شاهد یک طلا ۳ هزار دلاری در هر اونس در انتهای سال ۲۰۲۰ باشیم.
اردیبهشت ماه 99   میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی برای سال ۹۹ مهمترین عامل موثر بر افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت می‌دانم. برای سال ۹۹ جابه‌جایی جدی قیمت و جهش نرخ را برای دلار متصور نیستم.
اردیبهشت ماه 99   سیدرضی حاجی‌آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر نرخ دلار در سال ۹۹ ارتباط بین ایران و آمریکا است.
اردیبهشت ماه 99   کیتکونیوز   اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا در هفته پیش‌رو خوش‌بین هستند. با این حال، تعداد بدبین‌ها در این نظرسنجی افزایش یافته است.
فروردین ماه 99   مرتضی ایمانی‌راد اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی قیمت ارز و بازار ارز همچنان پیشرو در اقتصاد ایران خواهد بود بنابراین تغییرات قیمتی بخش بورس، مستغلات، خودرو گروه‌های کالایی، اوراق بدهی و طلا را می‌‌توان با کمک قیمت ارز و پیش‌بینی قیمت ارز در داخل کشور برآورد کرد.
فروردین ماه 99   نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلای تهران طبق پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی قیمت انس جهانی طلا در سال ۹۹ به مرز یک هزار و ۸۰۰ دلار خواهد رسید، با این شرایط چنانچه قیمت انس جهانی طلا گران شود قیمت طلا نیز در بازار داخل نوسان خواهد داشت.
فروردین ماه 99   سهراب دل‌انگیزان رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال ۹۹ ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر ۱۵ هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قرار بگیرد.
فروردین ماه 99   علی اصغر سمیعی رییس اسبق کانون صرافان اگر بخواهیم اوضاع ارز در کشور را مورد بررسی قرار دهیم، دو پارامتر را می باید در نظر بگیریم؛ یکی وضعیت پول ملی است و قوت و ضعف آن و روند قوی شدن یا ضعیف شدن آن و دیگری اینکه ببینیم عرضه و تقاضای ارز در چه وضعیتی قرار دارد.
اسفند ماه 98   میثم رادپور کارشناس بازار ارز واقعیت این است که همیشه یک دوره ثبات بعد از جهش قیمتی وجود دارد، در دوره‌های قبلی ما دوره‌های ثبات ۷ تا ۸ ساله هم داشتیم. ما باید توجه داشته باشیم که در سال ۹۷ یک بحران قیمتی به وجود آمد و نمی‌دانیم که دوره ثبات پس از آن تا چه زمانی خواهد بود، به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم سال ۹۹ سال ثبات هست یا خیر.
اسفند ماه 98   مسعود یزدانی نایب رئیس اول اتحادیه طلای تهران چنانچه قرار باشد در بازار ارز کنترلی از سوی بانک مرکزی شکل نگیرد و قیمت دلار به همین منوال افزایش یابد قیمت طلا پس از عید مجدد گران می‌شود.
اسفند ماه 98   مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران قیمت نفت تاثیر چندان زیادی بر قیمت دلار ما نمی‌تواند داشته باشد، چون حجم صادرات نفت ما آنقدر کم است که تاثیر نوسانات قیمت نفت بر آن به طور محسوس دیده نمی‌شود.

 

پیش بینی قیمت طلا در مرداد 99

پیش بینی قیمت طلا در مرداد 99
پیش بینی قیمت طلا در مرداد 99

 

بر خلاف کاهش قیمت طلا در روزهایی پایانی هفته گذشته، این فلز گرانبها معاملات هفته جاری را با قیمت تقریبی ۸۳۰هزار تومان آغاز کرد اما مجددا متاثر از جهش نرخ ارز و رشد بهای اونس، تا گرمی ۸۷۵هزار تومان که بالاترین قیمت تاریخی طلا بود پیش رفت.

حالا از آنجا که بازار ارز همچنان در مدار افزایشی است، فعالان بازار طلا پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت سکه و طلا نیز همپای این بازار موازی صعودی خواهد بود؛ در همین رابطه نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: هفته گذشته با کاهش قیمت طلا انتظار می‌رفت که این روند ادامه‌دار باشد اما رشد دوباره نرخ دلار در معاملات هفته جاری مسیر بازار طلا را هم تغییر داد به طوریکه طی این هفته قیمت طلا حدود ۴۵هزار و سکه ۶۰۰هزار تومان گران شد.

قیمت دلار در بانک ها چقدر است؟

 قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی در 15 تیر 99، ۲۱۶۵۰ تومان اعلام شد. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار در بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان قیمت خورده است.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۴۰۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۳۸۵۰ تومان است. بهای یورو در بانک مرکزی نیز ۴۷۲۴ تومان تعیین شده است.

او ادامه داد: ضمن اینکه در این هفته شاهد رکوردهای جدید برای قیمت طلا و سکه بودیم؛ طی این مدت سکه طرح جدید از کانال ۹میلیون تومان عبور کرد و طلا گرمی ۸۷۵هزار تومان را دید.

قیمت طلا در 15 تیر 99

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۴ امروز، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین نیم سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۹۳۴ هزار و ۹۴۲ تومان و هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

این در حالی است که بهای اونس جهانی نیز امروز به یک هزار و ۷۷۵ دلار کاهش یافت.

به گفته بذرافشان، افت شدید ارزش ریال باعث شده تا مردم به سمت خرید دارایی‌های با ارزش مثل طلا و سکه بروند که پیش‌بینی می‌شود با بالا رفتن سطح تقاضا و رشد نرخ ارز و اونس، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه تا پایان ماه باشیم.

وی در پایان با تشریح قیمت‌های امروز گفت: در جریان معاملات امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۸۶۳هزار تومان، سکه امامی ۹میلیون و ۳۰هزار و سکه بهار آزادی هشت میلیون و ۵۲۰هزار تومان است.

بذرافشان ادامه داد: همچنین بهای نیم سکه در بازار امروز به چهار میلیون و ۵۰۰، ربع سکه دو میلیون و ۵۰۰ و سکه یک گرمی به یک میلیون و ۳۴۰هزار تومان رسید.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 17
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری