پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶
۷
۰
نسخه چاپی

افزایش وام مسکن روستایی+جزییات

افزایش وام مسکن روستایی+جزییات
تسهیلات مسکن روستایی از ابتدا با پنج میلیون تومان شروع شده و اکنون به 45 میلیون تومان رسیده و قرار است در کنار این وام یک تسهیلات 15 میلیونی دیگری به خانوارهایی روستایی در حال ساخت مسکن داده شود.

به گزارش تیتربرتر؛ اردیبهشت ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی «تسهیلات یارانه‌ای قابل اعطا بابت بازسای و نوسازی اماکن مسکونی روستایی» به مبلغ 400 میلیون ریال (40 میلیون تومان) موافقت کرد.

به‌طور معمول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اواخر هر سال با توجه به تورم سالانه،‌پیشنهاد افزایش وام بازسازی و نوسازی مسکن روستایی را به دولت ارائه می‌دهد. بر اساس پیگیری‌های تسنیم، در این راستا پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به 50 میلیون تومان به دولت ارسال شده که به دلیل مباحث مربوط به شیوع کرونا سال گذشته تصویب نشد.

جزییات افزایش وام مسکن روستایی

جزییات افزایش وام مسکن روستایی
جزییات افزایش وام مسکن روستایی

بنیاد مسکن و یک بانک قرض الحسنه تفاهم نامه اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی مسکن به ۶ هزار خانوار روستایی را امضا کردند.

علیرضا تابش امروز در مراسم امضای تفاهم نامه اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی با بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار داشت: تسهیلاتی که این بانک پرداخت می‌کند در کنار وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن روستایی است که به خانوارهایی که نمی‌توانند با وام موجود ساخت واحد خود را تکمیل کنند، اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی نزد این بانک قرار داده و با تخصیص ۶۰ میلیارد تومانی بانک قرض الحسنه مهر ایران تا سقف ۹۰ میلیارد تومان برای ۶ هزار واحد مسکن روستایی وام ۱۵ میلیون تومانی اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: آورده نقدی متقاضیان مسکن ملی اعلام شد+جزییات

تابش بازپرداخت این تسهیلات را ۳۶ تا ۶۰ ماه عنوان و اعلام کرد: سهمیه هر استان مشخص شده و این وام بر اساس ضوابط داخلی بانک مذکور اعطا می‌شود.

در ادامه این نشست عزیزالله مهدیان معاون نوسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد: این وام برای بومگردی، توسعه سکونت گاه‌های گردشگران روستایی و اشتغال روستایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: پیش از این نیز بنیاد مسکن با اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی نزد بانک قرضه الحسنه مهر ایران و اختصاص ۴۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این بانک و رسیدن به سقف ۶۰ میلیارد تومانی، تفاهم نامه مشابهی برای اعطای وام مسکن روستایی تا سال ۱۴۰۰ با بانک مذکور به امضا رسانده بود که در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان به اعتبار مشترک بنیاد و این بانک برای وام روستایی در جریان است.

وام مسکن روستایی چیست؟

وام مسکن روستایی چیست؟
وام مسکن روستایی چیست؟

با توجه به زیرساخت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه دولت به بخش‌های مختلف کشور وام تخصیص داده است. این وام در زمینه و بخش‌های مختلف کارآمد است. از وام خرید خانه گرفته تا تسهیلات امور کشاورزی. هر کدام از وام‌ها با در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی به متقاضیان تخصیص می‌یابد.

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل بیشتر از همه به خانه‌‌های روستایی خسارت وارد کرد. مانند زلزله قطور و سیل کرمان که باعث تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی شد. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سال‌های بعد سقف وام ساخت مسکن روستایی را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: شرایط پرداخت ودیعه اجاره بها به مستاجران

در حال حاضر وام ساخت مسکن روستایی 45 میلیون به ازای ساخت هر واحد مسکونی است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی ۵ درصد محاسبه خواهد شد. این کاهش نرخ سود جهت تشویق به ساخت خانه‌های ایمن در روستاها و جلوگیری از خسارت‌های بعدی در اثر بالایای طبیعی است.

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن روستایی در دوران مشارکت مدنی ۳ سال و در دوران فروش اقساطی حداقل ۱۲ سال است و نباید مجموع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۵ سال بیشتر شود.

شرایط وام مسکن روستایی

شرایط وام مسکن روستایی
شرایط وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی مبلغ ۵۰ میلیون تومان است. با اینکه این عدد زیاد نیست اما می‌تواند کار افراد نیازمند را بر طرف کنید. نکته مهم این وام نرخ سود آن است. نرخ سود این وام ۵ درصد است و دریافت کنندگان وام باید به این موضوع آگاه باشند.

زمانی که برای بازپرداخت این وام فرصت دارید ۱۲ سال است و نکته مهم این است که نباید بازپرداخت این وام از ۱۵ سال بیشتر شود.

متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن روستایی می‌توانند از وام جعاله مسکن تا سقف ۱۰ میلیون تومان از بانک مسکن دریافت کنند.

حمیدرضا سهرابی، مدیرکل دفتر معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: زمانی که طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در کشور کلید خورد، تنها هفت درصد واحدهای روستایی مقاوم بود.

وی افزود: این عدد با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تا سال ۱۴۰۵ به ۷۰ درصد خواهد رسید.

مدیرکل دفتر معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ در روستاهای کشور جاری شده است، گفت: هم اکنون سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با این سازو کار در مناطق روستایی ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: تسهیلات مسکن روستایی از ابتدا با پنج میلیون تومان شروع و اکنون به ۴۰ میلیون تومان رسیده، ضمن اینکه سود تسهیلات مسکن روستایی پنج درصد و زمان بازپرداخت این وام، ۱۵ ساله است.

سهرابی توضیح داد: طیفی از جامعه هدف که بضاعت مالی مناسبی ندارند متأسفانه قادر به استفاده از این تسهیلات نبوده به همین دلیل تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن در هفت استان کشور منعقد شده است.

مدیرکل دفتر معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر اساس این تفاهم، مقررشده در مجموع ۳۲ هزار و ۴۴۰ واحد، از تسهیلات مسکن روستایی در سقف ۴۰ میلیون تومان با کارمزد پنج درصد و کمک بلاعوض در سقف ۲۵ میلیون تومان استفاده کنند.

وی همچنین افزود: مطابق برنامه طرح جامع مسکن و ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تا افق ۱۴۰۵ در دستور کار است تا ضریب مقاوم سازی در این حوزه به ۷۰ درصد برسد.

سهرابی ادامه داد: مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از طرح‌های موفق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که هر ساله با قوت و قدرت در کشور ادامه پیدا کرده است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 7
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری