پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸
۱۷
۰
نسخه چاپی

سرمایه گذاری در چه بازاری سودآور است؟

سرمایه گذاری در چه بازاری سودآور است؟
این روزها همه بازارهای مالی کشور اعم از طلا، ارز، مسکن، خودرو و بورس وبرای سرمایه گذاری مناسب هستند اما باید دید با ورود پول در کدام بازار سود بیشتری عایدمان می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ سرمایه گذاری در بازارهای اقتصادی همواره با ریسک همراه است مخصوصا در شرایط کرونایی که اکثر فعالیت در رکود به سر می برند و میزان تقاضاها کاهش یافته است.

بازارهای مالی مسکن و خودرو با وجود تورم قیمتی که تجربه کردند اما همچنان در رکود به سر می برند و قیمت های نجومی آنها خریدار ندارد بر همین اساس میزان خواب پول و سرمایه در آنها زیاد است تا به نقدینگی همراه با سود تبدیل شود.

اما در این میان سرمایه گذاری در بازارهای طلا و ارز نیز برای مردم جذاب شده است چرا که از ابتدای سال تاکنون رشد قیمتی افسارگسیخته ای را تجربه کردند و اما گمانه ها درباره پیش بینی بازار طلا و ارز بسیار سخت شده است چرا که گرفتار حباب قیمتی شدند.

در میان بازار بورس که در دو سال اخیر با ورود نقدینگی ها برای سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته و باعث رشد شاخص بورس و قیمت سهام ها شده است اکنون در وضعیت دوگانه ای قرار دارد و باعث شده سهامداران با احتیاط بیشتری ورود پیدا کنند.

حال در ادامه میزان بازدهی بازارهای اقتصادی کشور را برای سرمایه گذاری سرمایه های خرد مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری

بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری
بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری

در چهار دهه گذشته بازار سهام، بازار پول، بازار املاک، بازار ارز و طلا و خودرو نقش پناهگاه برای سرمایه‌های مردم بازی کرده‌اند اما برای ورود به این بازارها باید دانش خاص خود را داشت تا با کسب اطلاعات و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاری انجام داد.

مسکن بهترین گزینه سرمایه گذاری

مسکن بهترین گزینه سرمایه گذاری
مسکن بهترین گزینه سرمایه گذاری

از سال 1383 تا سال 1389 بازار مسکن بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بود. دلیل جذابیت بازار مسکن در این دوره، جهش درآمدهای نفتی و ابتلای اقتصاد ایران به بیماری هلندی بود.

در این دوره واردات به‌شدت افزایش پیدا کرد و خیلی از کسب‌وکارهای تولیدی جذابیت خود را از دست دادند. شاید در این دوره اگر از مردم می‌پرسیدید پول کجاست؟ قطعاً می‌گفتند در بازار مسکن.

نرخ سود بانکی بازاری بدون جذابیت

با روی کارآمدن دولت یازدهم یک تحول کم‌سابقه در اقتصاد ما رخ داد، آن هم مثبت شدن نرخ بهره واقعی بود.

منابع سرمایه‌گذاری به‌سوی بانک‌ها سرازیر شد و در نتیجه سهم شبه‌پول از نقدینگی به‌شدت بالا رفت و ضریب فزاینده پول به کمتر از یک تنزل پیدا کرد و در اتفاقی کم‌سابقه حجم پول از پایه پولی کمتر شد.

بنابراین به‌جز فاصله سال‌های 92 تا 96 در تمام سال‌های دیگر نرخ سود حقیقی آنقدر پایین بوده که جذابیت نداشته است. در این دوره سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها کاهش پیدا کرد اما بازار پول به‌شدت جذاب شد.

طلا و ارز پنگاه امن سرمایه گذاری

طلا و ارز پنگاه امن سرمایه گذاری
طلا و ارز پنگاه امن سرمایه گذاری

این دو بازار طلا و ارز همواره پناهگاه امنی برای سرمایه‌های مردم بوده‌اند مگر در مواقعی که دولت‌ها با سیاست‌های دستوری و با ابزارهای پلیسی و قضایی به سرکوب این بازارها پرداخته‌اند. با این حال این دو بازار در چند دوره مختلف پناهگاه امنی برای محافظت از سرمایه مردم بوده‌اند. مثل دوره 72 تا 75.

بازار تازه نفس سهام برای سرمایه گذاری

بازار تازه نفس سهام برای سرمایه گذاری
بازار تازه نفس سهام برای سرمایه گذاری

واقعیت این است که در چند دهه گذشته، بازار سهام برای بخش وسیعی از مردم ناشناخته و حتی رعب‌آور بوده است. معمولاً افرادی که در بازار سرمایه فعالیت داشتند تعدادشان به نسبت مردمی که در دیگر بازارها فعال بودند بسیار کم بود اما این بازار اخیراً به دلایل زیاد بسیار جذاب شده است.

به‌گونه‌ای که اگر از عموم مردم سوال شود پول کجاست، خواهند گفت بازار سهام.اکنون مهم‌ترین سوال این است که پس از بازار سهام، پول کجا خواهد رفت؟ برای پاسخ دادن به این پرسش می‌توان چند سناریو در نظر گرفت. یعنی با فرض اینکه اتفاق خاصی نیفتد و شرایط دو سال اخیر ادامه پیدا کند، چند گزینه وجود دارد:

1- درآمدهای ارزی دولت به‌شدت افت کرده و معنی‌اش این است که فشار روی ارز وجود دارد. بنابراین محتمل است که قیمت ارز حتی از سطوح فعلی نیز افزایش پیدا کند.

2- کسری درآمدهای دولت پیش از شیوع ویروس کرونا حدود 200 هزار میلیارد تومان بوده که رکود ناشی از کرونا، قطعاً آن را افزایش داده است. اگر همین روال ادامه پیدا کند، عدد کسری بودجه دولت افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. تلاش دولت این است که کسری بودجه را از طریق فروش دارایی و اوراق جبران کند اما آیا همه کسری‌ها با فروش اوراق و دارایی قابل تامین است؟  در این مواقع احتمال پولی شدن کسری بودجه به‌شدت وجود دارد.

3- پس از وقایع آبان سال گذشته و پس از تصویب بودجه سال 99 انتظارات تورمی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. هرچند بانک مرکزی مهار تورم در محدوده 22 درصد را هدف‌گذاری کرده اما انتظارات تورمی در ذهنیت مردم ایران در محدوده 40 درصد است.

در نتیجه احتمالاً دو اتفاق رخ می‌دهد:

1- تورم در چند ماه آینده باز هم افزایش پیدا می‌کند.

2- سرعت گردش پول به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

سرعت رشد این بازارها چقدر خواهد بود؟

سرعت رشد این بازارها چقدر خواهد بود؟
سرعت رشد این بازارها چقدر خواهد بود؟

در نتیجه مردم ناچارند برای محافظت از پس‌انداز خود در برابر تورم، به همه بازارها هجوم ببرند. به همین دلیل است که در چند هفته گذشته همه بازارها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و تنها بازاری که با کاهش اقبال مواجه شده، بازار سپرده‌های بانکی بوده است. پس ما انتظار داریم که همه بازارها رشد کنند.

اما سرعت رشد این بازارها چقدر خواهد بود؟ بانک مرکزی تلاش می‌کند به هر شکل ممکن، بازار طلا و ارز متلاطم نشود. بنابراین به سرکوب این دو بازار ادامه می‌دهد. اما اینجا یک اتفاق مهم رخ می‌دهد که خارج از قدرت و اراده دولت است. وقتی قیمت دلار در بازار سرکوب شود، مردم سراغ بازارهای دیگری می‌روند که با دلار ارزش‌گذاری می‌شوند و دولت قادر به سرکوب این بازارها نیست، مثل بازار موبایل، خودرو.

آیا بازار مسکن همچنان جذابیت دارد؟ به صورت کلی تولید مسکن در ایران معمولاً از میزان تقاضای آن پایین‌تر است. ساخت و ساز آنقدر پایین است که تقاضای خفته را به وجود آورده است. بنابراین رشد قیمت مسکن در آینده محتمل است اما ورود به بازار مسکن نقدینگی زیادی می‌خواهد که لازمه ورود به دیگر بازارها نیست. به‌این‌ترتیب جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری با احتمال بازدهی بیش از 50 درصد، همچنان بازار سهام است.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 17
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری