پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰
۲۱
۰
نسخه چاپی

راهنمای جدید ثبت نام بیمه قالیبافان!

راهنمای جدید ثبت نام بیمه قالیبافان!
رئیس مرکز ملی فرش ایران از شرایط جدید بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش گفت.

به گزارش تیتربرتر؛ در سال‌های گذشته برای حفظ میزان تولید فرش دستباف و ایجاد شرایط حمایتی از قالیبافان، بیمه قالیبافی طراحی شد. اما در طی سالیان سال بودجه مورد نظر برای بیمه قالیبافان تأمین نشد و از سوی دیگر نیز عده‌ای خود را قالیباف معرفی کردند و سهم بیمه قالیبافان واقعی روز به روز آب رفت.

نحوه ثبت نام جدید بیمه قالیبافان

نحوه ثبت نام جدید بیمه قالیبافان
نحوه ثبت نام جدید بیمه قالیبافان

 

عبدالله بهرامی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری فرش دستباف، در مورد وضعیت هنرصنعت فرش دستباف گفت: بر اساس مصوبه دولت در سال ۸۸ قرار شد، با کمک دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیمه قالیبافان اجرا شود و کارگران این صنعت را تحت پوشش بیمه قرار دهد و تا سال ۹۲ با کمک و حمایت دولت، تعداد۴۵۰ هزار کارگر قالیباف بیمه شده بودند.

وی گفت: قرار بود روند کمک دولت برای بیمه قالیبافان ادامه پیدا کند که ظرف۱۰ سال کل هنرمندان بافنده قالی که حدود ۲ میلیون نفر هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافی قرار بگیرند، اما از سال ۹۲ به بعد پوشش بیمه‌ای ۲۰۰هزار نفر از قالیبافان قطع شد و از شمول تامین اجتماعی خارج شدند.

به گفته بهرامی درحال‌حاضر یک میلیون نفر هنرمند بافنده قالی در کشور وجود دارد، در حالی که قبلا ۲ میلیون نفر در این هنرصنعت مشغول کار بودند. دولت از سال۹۲ بودجه لازم برای سازمان تامین اجتماعی را در زمینه تحت پوشش قرار دادن بیمه قالیبافان پرداخت نکرد، بنابراین۲۰۰ هزار نفر از قالیبافان بیمه شده ریزش پیدا کردند.و تعداد کارگران بیمه شده این هنرصنعت از ۴۵۰ هزار نفر به حدود ۲۵۰هزار نفر رسید؛ یعنی برخلاف مصوبه اول که قرار بود بیمه قالیبافان افزایش یابد، اما با عدم تامین بودجه این تعداد کاهش یافت.

وی درباره اهمیت فرش دستباف می‌گوید: تا چند ماه قبل سالانه حدود یک ونیم میلیارد دلار صادرات فرش دستباف داشتیم وجمعیتی بالغ بردومیلیون نفربافنده در این شغل اشتغال دایم داشتن وحدود هفت میلیون نفر ارتزاق مینمودند، متاسفانه روند صادرات به دلایل گوناگون ازجمله تحریمها، سخت شدن مراودات مالی وسیاسی، عدم حمایت جدی دولت، قطع بیمه قالیبافان، افزایش قیمت تمام شده ونبود برنامه راهبردی، عدم حضور وتبلیغات موثر دربازارهای هدف و...باعث شد که صادرات این کالای استراتژیک روندنزولی داشته باشد تا جاییکه صدرات سالانه در سال‌های اخیر به ۴۰۰تا ۵۰۰میلیون دلار رسید که این رقم در سال ۹۸ متاسفانه به دلیل تحریم مجدددولت امریکا وسیاست غلط داخلی در خصوص مصوبه بانک مرکزی وایجاد تعهد ارزی برای صادر‌کنندگان فرش این رقم درپایان سال۹۸به حدود۷۰میلیون دلار رسید وایران به جایگاه سوم صادرکننده فرش جهان تنزل پیداکرد.

بهرامی درباره اشتغال فرش دستباف گفت: باتوجه بحث بیماری ویروس کرونا متاسفانه همه مجتمع‌ها ی قالیبافی کشور تعطیل شده وبه دلیل بسته شدن فروشگاه‌های تامین مواد اولیه قالیبافی عمده کارگاههای خانگی هم تعطیل شدند وبیش از یکصد هزارنفر قالیباف بیکار شدند وباتوجه به کاهش شدید صادرات وعدم فروش فرش در بهمن واسفند ۹۸میتوان گفت که بدترین دوران فرش دستباف در سال ۹۸رقم خورد.دولت باید فکری برای جبران خسارت تولید‌کنندگان و مشکلات بیمه‌ای وتامین مالی وحذف پیمان سپاری کند.

اکنون بحث بیمه بیکاری و اشتغال کارگران قالیباف مسئله مهم کشور است، رئیس ملی فرش ایران به قالیبافان وعده این راداده است که تا ۲ماه آینده بیشتر بافندگان بیمه می‌شوند.

زمان بیمه شدن بافندگان فرش

فرناز رافع،رئیس مرکز ملی فرش ایران برای قالیبافان در گفت‌وگویی درباره بیمه قالیبافان می‌گوید: با همراهی نهاد ریاست جمهوری و معاونت مناطق محروم و روستایی توانستیم حق قالی‌بافان‌ روستا یا فعالان در کارگاه‌های شهری را طبق توافقنامه‌ای در قالب بیمه روستایی پوشش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: شرایط بافت بسیار سخت است و تا دو ماه دیگر این قانون بیمه اجرایی می‌شود و جمعیت زیادی زیر پوشش قرار می‌گیرد، درحال‌حاضر از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بافنده فرش، تنها ۲۲۰ هزار نفر دارای بیمه هستند.

وی گفت: حق بیمه‌گذار در بیمه روستایی از طریق توافقنامه با صندوق، به مدت یک سال بر عهده دولت است و قالی‌بافان می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند، متاسفانه بودجه بیمه تامین اجتماعی تکمیل نشد و بسیاری در صف بیمه هستند اما می‌توانند از بیمه روستایی استفاده کنند، به خصوص اینکه به زودی جذابیت‌های بیمه روستایی نیز افزایش می‌یابد.

بیشتربخوانید: هزینه بیمه زنان خانه دار در سال 99

شرایط و مدارک لازم برای بیمه قالیبافان

شرایط و مدارک لازم برای بیمه قالیبافان
شرایط و مدارک لازم برای بیمه قالیبافان

 

پذیرش تقاضا و انعقاد قرارداد با متقاضیانی که در زمان درخواست عقد قرارداد بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند موکول به احراز شرایط زیرین خواهد بود.

اولاً – در تاریخ ثبت تقاضا سن آنان از ۵۵ سال تمام تجاوز نکرده باشد.

ثانیاً– حق بیمه سهم بیمه شده مربوط به سالهای مازاد بر ۵۰ سال سن را که نرخ و مبنای محاسبه آن قبلا توضیح داده شده بطور یکجا و حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ثبت تقاضا به حساب سازمان واریز نماید.

ثالثاً– بافندگان موصوف (سن بین ۵۰ تا ۵۵ سال) فقط یکبار می توانند از امکان پرداخت حق بیمه به طور یکجا بابت سالهای مازاد بر ۵۰ سال استفاده نمایند ضمنا سوابق مازاد بر ۵۰ سال سن که حق بیمه آن به ترتیب موصوف اخذ می گردد صرفا در تعیین میزان مستمری قابل احتساب بوده و در احراز شرایط برقراری مستمری موثر نخواهد بود.

نحوه محاسبه میزان مستمریهای قالیبافان

متوسط دستمزد مبنای محاسبه میزان هریک از مستمریهای فوق الذکر بر اساس دستمزد خاص این گروه که مأخذ کسر حق بیمه قرار گرفته(نصف حداقل دستمزد کارگر عادی) و با رعایت ضوابط مقرر در قانون تامین اجتماعی تعیین می گردد.

شرط اصلی بیمه قالیبان 

داشتن کارت قالیبافی افراد واجد شرایط تمام قالی‌بافانی هستند که دارای کارت قالی‌بافی بوده و چنانچه این کارت را همراه نداشته باشند ثبت‌نام کارت برایشان انجام و یک روزه صادر می‌شود. بر اساس این گزارش، یک میلیون نفر بافنده در کل کشور وجود دارد، ۳۲۰ هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند و ۶۸۰ هزار نفر هیچ نوع بیمه‌ای ندارند.

این در حالی است که ۹۵ درصد فرش ایرانی صادر می‌شود و این قشر نیازمند حمایت و تأمین معاش بیشتری هستند. کلیه بافندگان قالی ، قالیچه ، گلیم و زیلوی خانگی بدون کارفرما که با استفاده از دستگاه بافندگی فعال (در حالت بافت) درواحد مسکونی خود مشغول بکار بافت میباشند، می توانند خود را بصورت اختیاری در برابر حمایتهای بازنشستگی ، از کارافتادگی و فوت بیمه نمایند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 21
مخالفم - 20
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری