پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸
۱۵
۰
نسخه چاپی

بیمار کرونایی تا چند روز ناقل کرونا است؟

بیمار کرونایی تا چند روز ناقل کرونا است؟
متخصصان زمان دقیق انتقال ویروس کرونا را توسط بیماران کرونایی اعلام کردند.

به گزارش تیتربرتر؛ در مطالعه ی توسط کارشناسان 6.4 درصد از بیماران کرونایی، قبل از علامت دار شدن در انتقال ویروس  کرونا سهیم بوده اند. مطالعه ی دیگری در چین نشان داد که 12.6 درصد از موارد انتقال بیماری، می توانند قبل از علامت دار شدن بیمار «مخزن» رخ دهند.

 ویروس کرونا دقیقا چگونه انتشار می یابد؟

ویروس کرونا دقیقا چگونه انتشار می یابد؟
ویروس کرونا دقیقا چگونه انتشار می یابد؟

 

چاد پتیت، استادیار و دارنده ی مدرک PhD در دپارتمان بیوشیمی و ژنتیک مولکولی دانشگاه آلاباما در دانشگاه علوم پزشکی بیرمنگهام، که بر روی ویروس ها مطالعه می کند، بیان می کند که «مردم تصور می کنند اگر من حالم خوب است، پس این بیماری را ندارم و نمی توانم آن را به کسی منتقل نمایم؛ و این تصور اشتباه است».

محققان هنوز پاسخ تمام سوالات را نمی دانند. اما یک متخصص عضو آکادمی ملی علوم، شب روز چهارشنبه به مقامات کاخ سفید هشدار داد که ویروس کرونا احتمالا قادر است از طریق صحبت و یا تنفس نیز منتقل شود.

بخشی از نامه ی آکادمی به این صورت است:« تحقیقات حاضر نشان می دهند که ویروس کرونا احتمالا قادر است از طریق قطرات تنفسی بیماران مبتلا انتقال یابد». رابرت میسون، پزشک بیمارستان ملی یهودیان در دنور، عنوان می نماید که موارد ساده ای نظیر لمس بینی یا چشم ها و سپس دستگیره ی در یا دیگر سطوح مشترک و حتی صاف کردن گلو ( دفع خلط) می توانند منجر به انتشار ویروس شوند. او همچنین بیان می کند:«اگر شما با تعداد زیادی از افراد مواجهید که این موارد ساده را انجام می دهند، در این صورت با مشکل بزرگی روبرو هستید».

بیمار کرونایی تا چند روز ویروس کرونا را منتقل می کند؟

بیمار کرونایی تا چند روز ویروس کرونا را منتقل می کند؟
بیمار کرونایی تا چند روز ویروس کرونا را منتقل می کند؟

 

دکتر افشین اسدی پزشک عمومی بیان کرد: در دوران شیوع کرونا مردم اطلاعات بسیاری از این بیماری به دست آورده‌اند که متاسفانه بسیاری از آن‌ها درست نیست. در این شرایط مسئولان وظیفه دارند از طرق مختلف این باورهای غلط کرونایی را اصلاح کنند.

وی با اشاره به این‌که افراد مبتلا به کرونا بعد از ابتلا به این ویروس تا ۱۴ روز می‌توانند ناقل این ویروس باشند توضیح داد: در هفته گذشته برخی مطالعات منتشرشده نشان داده که بیماران کرونایی حداقل تا ۱۰ روز ناقل ویروس کرونا هستند در حالی که ما معتقدیم این بیماران تا ۱۴ روز نیز می‌توانند ناقل ویروس  کووید-۱۹ باشند.

این پزشک عمومی با تاکید بر این‌که نیمی از تلاش‌های ما باید روی این موضوع متمرکز باشد که فرد ناقل ویروس را انتقال ندهد و افراد سالم نیز این ویروس را دریافت نکنند، افزود: دوره کمون بیماری از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود بین ۲ تا ۳ روز و حداکثر ۱۴ روز است که تقریبا از زمان ورود ویروس به بدن علائم به تدریج شروع می‌شود و تست‌های آزمایشگاهی این ویروس را نشان خواهد داد.

آیا ویروس کرونا جهش می‌یابد؟

اسدی گفت: کرونا موجودی زنده است پس با تغییر شرایط محیطی، نوع فعالیت ویروس تغییر پیدا خواهد کرد به طوری که در ابتدای شیوع این ویروس در دنیا نشانه‌های تنفسی را در افراد بیمار شاهد بودیم که به تدریج نشانه‌های این علامت به سمت اختلالات بویایی و چشایی و سپس مشکلات گوارشی سوق پیدا کرد.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون کمردردها و دردهای عضلانی بدون دلیل نیز به علائم این بیماری اضافه شده است، افزود: هرگونه دردهای عضلانی را که برای آن علت مشخص پیدا نمی‌شود باید در شرایط کنونی جدی گرفت و بلافاصله به پزشکان مربوطه مراجعه کرد تا آن‌ها بتوانند این درد عضلانی بدون دلیل را از بعد کرونایی تحلیل کنند.

این پزشک عمومی با اشاره به این‌که دردهای عضلانی بدون دلیل مانند تب در روزهای اولیه می‌تواند از علائم اولیه این بیماری باشد تصریح کرد: هم‌اکنون اهمیت ضد عفونی کردن سطوح نسبت به مواجهه با افراد به صورت رو در رو بدون استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و حضور در شلوغی‌ها نسبت به اوایل شیوع این ویروس در دنیا کمتر شده است بنابراین مردم باید به صورت جدی از حضور در تجمعات غیرضروری دوری کنند.

صحبت کردن منجر به انتشار ویروس کرونا می شود

صحبت کردن منجر به انتشار ویروس کرونا می شود
صحبت کردن منجر به انتشار ویروس کرونا می شود

 

پتیت می گوید: «پس از آنکه فردی در معرض ویروس قرار می گیرد، ویروس شروع به انتشار و تکثیر در بدن می نماید اما در ابتدا سیستم ایمنی متوجه تهاجم ویروس نمی باشد؛ به همین دلیل است که فرد بلافاصله دچار تب نمی شود. صرف اینکه فرد فاقد علائمی است به این معنا نیست که ناقل ویروس نمی باشد».

محققان سنگاپوری عنوان می کنند که انتشار ویروس قبل از بروز علائم، احتمالا از طریق تولید قطرات تنفسی یا انتقال غیر مستقیم صورت می پذیرد. مشخص شده است که صحبت کردن و دیگر فعالیت های صوتی نظیر خواندن آواز نیز باعث تولید ذرات معلق می شوند که میزان خروج آنها، با بلندی صدا ارتباط مستقیم دارد. این محققان در این زمینه به گزارشی در مورد 60 تن از خوانندگان ایالت واشنگتن اشاره می کنند که در تمرین همخوانی شرکت کرده بودند و بعدها 40 نفر از آنها از نظر ابتلا به ویروس مثبت بودند.

پتیت بیان می‌کند که اساس انتقال عفونت چه در افراد ناقل خاموش و چه در افراد بیمار دارای علائم، یکسان است. شایع ترین راه انتقال به این صورت است که فرد بیمار یا ناقل، سرفه یا عطسه کرده و پس از پاک کردن بینی خود، قطرات تنفسی آلوده را به دستان فرد سالم منتقل می نماید و فرد سالم نیز با لمس بینی یا چشمان خود با دستان آلوده، دچار عفونت می شود.

او همچنین عنوان می کند که افراد با علائم خفیف، ممکن است این بیماری را شبیه به حالتی نظیر آلرژی یا سرماخوردگی مختصر پشت سر بگذارند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 15
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری