پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۱۴
۱۳
۰
نسخه چاپی

زیبایی های چشمه دیمه را بشناسید

زیبایی های چشمه دیمه را بشناسید
چشمه دیمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود است که در نزدیکی روستای دیمه واقع شده است.

تیتربرتر: دیمه نام چشمه‌ای در کنار روستای دیمه و در شهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد این چشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود قبل از ایجاد تونل کوهرنگ بود.

معرفی چشمه دیمه

معرفی چشمه دیمه
معرفی چشمه دیمه

یکی از جاذبه های دیدنی که طبیعت بکر و فوق العلاده ای دارد چشمه دیمه در روستایی به نام دیمه است. این چشمه با زیبایی اعجاب انگیزش مسافران و گردشگران بسیاری را به سوی خود مجذوب کرده است. اگر قصد سفر دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این چشمه زیبا در شهرستان کوهرنگ سری بزنید و از این همه نعمات خداوندی بهره ببرید.

استان چهارمحال بختیاری معروف به بام ایران، یک استان کوهستانی در جنوب غربی کشور است که به دلیل وجود رشته کوه‌های زاگرس، یکی از مهم‌ترین مکان‌های طبیعت گردی در ایران به شمار می‌رود. ناگفته پیدا است که این استان سرشار از جاذبه‌های طبیعی است. گوشه و کنار استان چهارمحال بختیاری، هر شهر و شهرستان آن جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارد. یکی از شهرستان‌های زیبای این استان که به واسطه‌ای جاذبه‌های طبیعی فراوان آن برای تمام مردم ایران شناخته شده، شهرستان کوهرنگ است. شهرستان کوهرنگ به دلیل وجود پیست اسکی، آبشار زیبا و دشت لاله های واژگون در اطراف آن بسیار معروف است. خوشبختانه جاذبه‌های طبیعی در این شهرستان کم نیست. در این مقاله به معرفی یکی از مکان‌های زیبا در شهرستان کوهرنگ پرداخته‌ایم و آن چشمه دیمه واقعه در شهرستان کوهرنگ است.  روستای دیمه، چشمه دیمه را به کیکاووس از قهرمان شاهنامه نسبت می‌دهند.

امکانات موجود در چشمه دیمه

امکانات موجود در چشمه دیمه
امکانات موجود در چشمه دیمه

در اطراف چشمه دیمه با گذاشتن امکاناتی چون آلاچیق و سرویس بهداشتی اقامت شما آسان تر شده است. در صورت استفاده از آلاچیق باید مبلغی بپردازید. (فاصله از سرویس بهداشتی تا آلاچیق ها حدود ۱۵۰ تا۲۰۰ متر است.) برای شب مانی در کنار این چشمه باید در روستا سوئیت اجاره کنید یا در کوهرنگ مکانی برای اقامت در نظر بگیرید، کوهرنگ اقامتگاه بومگردی نیز دارد که مکان تمیزی برای اقامت است. همچنین هتل جهانگردی کمپ چادر نیز دارد که ارزانتر است. می توانید از سکوهای اطراف چشمه برای چادر زدن نیز استفاده کنید. در اطراف چشمه زیبای دیمه فروشگاه های محلی وجود دارد. می توانید سوغاتی هایی مثل دبیت لباس محلی، سبزی های خشک شده کوهی و … تهیه نمایید. شبهای این منطقه خیلی سرد است، پتو و لباس گرم همراه داشته باشید. در کل برای شب ماندن با خانواده  توصیه نمی شود چون هم خیلی تمیز نیست و هم سرما شاید اذیت کننده باشد، سرویس بهداشتی مناسبی نیز ندارد ولی برای طول روز جای جالبی است وارزش دیدن دارد. اهالی این منطقه اغلب بومی نیستند و اجناسشان بسیارگران است و دولت نظارت خوبی ندارد.

مطالب مرتبط: بوم گردی هیجان انگیز در دره قاسملو

زیبایی های اطراف چشمه دیمه

زیبایی های اطراف چشمه دیمه
زیبایی های اطراف چشمه دیمه

در حومه چشمه دیمه، چشمه های دیگری نیز وجود دارد که سراسر اطرافشان زندگی جاری شده و سایه درختان فضایی مطبوع را شکل داده اند. از مهم ترین غذاهایی که مردم منطقه طبخ می کنند می توان به کباب بختیاری، آش کاردی (کاردین) و آش دوغ است. از جمله مهم ترین سوغاتی های منطقه نیز می توان به سبزیجات کوهی و فرآورده های لبنی اشاره کرد.

دشتی به وسعت ۳۶۰۰ هکتار که به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده و سازمان محیط زیست ایران از آن حفاظت می کند. رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوه‌ های آب‌ کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرد ه‌است. لاله‌های واژگون، که در زبان محلی گل گریان و اشک مریم نامیده می ‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می ‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می ‌کنند. البته حظور بیش از حد گردشگران موجب به وجود آمدن خطراتی برای آن ها شده است.

دیمه سرچشمه زاینده رود

دیمه سرچشمه زاینده رود
دیمه سرچشمه زاینده رود

زاینده رود یا رود زندگی بخش، بزرگ ترین رودخانه ای است که در فلات مرکزی ایران جریان دارد و سرانجام به باتلاق گاوخونی می ریزد. در حال حاضر برای آبیاری زمین ‌های کشاورزی استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظور احداث گردیده استفاده می ‌شود. زاینده رود چندین سرچشمه مختلف دارد، قسمت اصلی سرچشمه زاینده رود کوهرنگ در چهار محال و بختیاری است. چشمه دیمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود قبل از ایجاد تونل کوهرنگ بود و در ۱۰ کیلومتری چلگرد در کنار روسالیی با همین نام واقع شده است.

آب خنک و پر از خاصیت آن از زردکوه سرچشمه می گیرد. اما آبی که از چشمه دیمه جاری می شود را می توان یکی از مفید ترین و پر خاصیت ترین آب های جهان دانست که سرشار است از مواد معدنی است. گفته می شود که می توان برای مصارف درمانی از جمله پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و درمان سنگ کلیه به خاطر وجود املاحی مانند کلسیم اشاره کرد. همین ویژگی ها سبب شده است تا آب این چشمه به کارخانه آب معدنی کوهرنگ روانه گردد تا هم مورد استفاده داخلی قرار گیرد و هم به خارج از ایران صادر شود.

گردآورنده: موسی قانع



+ 13
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری