پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲
۱۴
۰
نسخه چاپی

هزینه زندگی در کدام استان ها کمرشکن است؟

هزینه زندگی در کدام استان ها کمرشکن است؟
مدیریت اقتصادی یکی از مسائل مهم در زندگی است اما در برخی از استان ها هزینه زندگی بسیار بیشتر از درآمد خانوارها است و سبب بروز مشکلات اقتصادی می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ شاید بارها پیش آمده است که به محض دریافت حقوق، ماه به نیمه نرسیده حساب بانکی شما خالی است و با حجمی از خریدهای ضروری و موردنیاز زندگی مواجه هستید. با خواندن این مطلب سعی کنید اقتصاد زندگی خود را به گونه ای مدیریت کنید که دخل و خرجتان با هم بخواند و آخر هر ماه پول کم نیاورید.

از وقتی کرونا آمده و مثل مهمان ناخوانده چتر خود را پهن کرده خانواده‌های بیشتری با این مشکل روبرو هستند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهند هر خانواده در سال ۹۸ به طور میانگین ماهانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته و از این رقم سه میلیون و ۹۵۳ هزار تومان را برای خرج‌هایی مثل مسکن، محصولات خوراکی و ... هزینه کرده است.

این عدد‌ها برای میانگین تعداد اعضای خانواده با جمعیت ۳.۳ نفر است؛ به این شرط که در هر خانواده به طور میانگین ۱.۵ نفر شاغل با درآمد وجود داشته باشد. برای همین اگر می‌خواهید صرفا درآمد یک نفر را مشخص کنید، بهتر است هزینه‌ها را بر ۳.۳ و درآمد‌ها را بر ۱.۵ تقسیم کنید.

منظور از درآمد، کل پولی است که یک خانواده به دست می‌آورد. با مقایسه دخل و خرج خانواده خودتان با میانگین هزینه‌ها و درآمد هر استان می‌توانید وضعیت اقتصادیتان را مشخص کنید. اگر هزینه‌هایتان بیشتر از میانگین استان است، باید ایراد کار را پیدا کنید با توجه به اینکه اعداد و ارقام این گزارش مربوط به میانگین کل سال ۹۸ است، ما میانگین تورم ۲۷ درصدی ماه‌های گذشته را هم در اطلاعات گزارش لحاظ کردیم تا گزارش کاربردی باشد.

نحوه مدیریت هزینه زندگی متناسب با درآمد

نحوه مدیریت هزینه زندگی متناسب با درآمد
نحوه مدیریت هزینه زندگی متناسب با درآمد

میزان هزینه مورد نیاز برای یک خانواده در طول یک ماه باید مدیریت اقتصادی و لیست کردن فاکتورهای خرید قابل پیش بینی است و باید طبقه بندی آنها می توان دخل و خرج زندگی را همتراز کرد و حتی بتوان پس انداز انجام داد.

هزینه‌های ثابت ماهانه خانوارها

هزینه های زندگی در خانواده ها می تواند متفاوت باشد اما هزینه ماهانه تقریبا در مواردی ثابت است و به یکباره تغییر نمی کند.

  • هزینه اجاره
  • هزینه شارژ
  • قبض گاز، آب، برق و تلفن (که با توجه به فصل‌های مختلف می‌توانند دچار تغییرات مختصری شوند)
  • هزینه‌های نگهداری از کودک (هزینه مهد کودک، سرویس و...)
  • هزینه برای بیمه‌های مختلف شامل تأمین اجتماعی و نظایر آنها
  • هزینه پرداخت اقساط وام‌های بانکی و دیگر قسط‌های ماهیانه

هزینه‌های جاری ضروری خانوارها

هزینه جاری در زندگی روزمره خانوارها همواره در حال تغییر است و میزان رشد قیمت ها قابل پیش بینی نیست چرا که ممکن است تحت تاثیر برخی از عوامل سیاسی و اقتصادی رقم آنها تغییر کند پس باید در مسائل مالی زندگی مورد توجه قرار گیرد.

  • هزینه مواد خوراکی و دیگر لوازم خانه
  • هزینه‌های غذا خوردن در بیرون از منزل
  • بنزین و هزینه پارک خودرو
  • هزینه حمل و نقل و سفرهای شهری مثل مترو و تاکسی
  • هزینه خرید انواع محصولات بهداشتی و محافظتی

هزینه های دوره ای خانوارها

هزینه‌های دوره‌ای شامل هزینه‌هایی است که به صورت سالانه، 6 ماهه و یا فصلی انجام می‌شود. برای وارد کردن آنها به لیست ماهانه هزینه‌هایتان، لازم است آنها را به طبقه بندی کنید تا در دوره های مشخص مقدار ماهیانه هر کدام از آنها بدست آورید.

  • پوشاک
  • هزینه بیمه اتومبیل و تعمیرات آن
  • هزینه خرید هدیه
  • هزینه انواع سرگرمی‌های خانوادگی و مسافرت‌ها
  • هزینه تحصیلات
  • هزینه‌های درمانی
  • هزینه خرید کتاب، مجله، روزنامه و لوح فشرده و دیگر اقلام فرهنگی

بهترین استان ها از نظر میزان درآمد‌ و هزینه‌ها

بهترین استان ها از نظر میزان درآمد‌ و هزینه‌ها
بهترین استان ها از نظر میزان درآمد‌ و هزینه‌ها

براساس گزارش مرکز آمار ایران؛ در سال گذشته متوسط هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ٤٧ و ٢٦ میلیون تومان بوده است . همچنین متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری در سال ١٣٩٨ ، ٤٧٤،٣٧٩ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠,٦ درصد افزایش نشان می دهد.

در سال ١٣٩٨ خانوارهای شهری ایران سالانه به‌طور میانگین ٤٧٤٣٧٩ هزار ریال برای خرید و بهره‌مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه (خالص) کرده‌اند که این مبلغ، ٢٠,٦ درصد افزایش نسبت به نتایج به‌دست آمده از این طرح در سال گذشته را نشان می‌دهد. میانگین هزینه‌‌‌ی (خالص) خانوارهای روستایی در این سال برابر با ٢٦١٠٠٦ هزار ریال است که ٢١.٧ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

براساس نتایج بدست آمده در سال ١٣٩٨ متوسط درامد سالانه‌ی یک خانوار شهری٥٤١٠٠٧ هزار ریال و یک خانوار روستایی٢٩٧٠٢٢هزار ریال بوده است که به ترتیب نسبت به سال قبل، ٢٤,٤ درصد و ٢٧.٤ درصد افزایش داشته است.

هزینه زندگی در تهران

هر خانواده تهرانی در ماه به طور میانگین شش میلیون و ۶۰ هزار تومان هزینه می‌کند. از طرف دیگر میانگین درآمد خانواده‌ها در تهران ماهانه معادل شش میلیون و ۷۷۶ هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب زندگی در تهران واقعا کار سختی است.

هزینه زندگی در البرز

زندگی کردن در استان البرز به طور میانگین برای هر خانواده چهار میلیون و ۶۹۸ هزار تومان هزینه دارد. چنین خانواده‌ای در ماه حدود پنج میلیون و ۲۶۲ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد کسب می‌کند. این دو رقم می‌توانند راهنمای خوبی برای حساب و کتاب خانواده‌های ساکن این استان باشند.

هزینه زندگی در مازندران

سه میلیون و ۹۵۷ هزار تومان، میانگین هزینه ماهانه یک خانواده در شهر‌های استان مازندران است. مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های ساکن این استان در سال ۹۸ به طور متوسط ماهانه چهار میلیون و ۶۵۷ هزار تومان از منابع مختلف درآمد کسب می‌کنند.

هزینه زندگی در همدان

یک خانواده معمولی در استان همدان به طور میانگین ماهانه چهار میلیون و ۳۳۸ هزار تومان از محل‌های مختلف از جمله حقوق و سرمایه‌گذاری درآمد کسب می‌کند. گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین هزینه‌های هر خانواده در این استان ماهانه معادل سه میلیون و ۷۴۹ هزار تومان برآورد شده است.

هزینه زندگی در اصفهان

میانگین درآمد یک خانواده اصفهانی در ماه چهار میلیون و ۱۹۳ هزار تومان است. مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های اصفهانی در سال ۹۸ به طور میانگین ماهانه معادل سه میلیون و ۶۴۲ هزار تومان هزینه داشتند. اگر در اصفهان زندگی می‌کنید می‌توانید این دو رقم را مبنای دخل و خرج خانواده در نظر بگیرید.

هزینه زندگی در هرمزگان

مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های ساکن شهر‌های استان هرمزگان در سال ۹۸ ماهانه معادل سه میلیون و ۹۲۸ هزار تومان درآمد داشتند. هزینه ماهانه این خانواده‌ها به طور میانگین سه میلیون و ۵۹۲ هزار تومان برآورد شده که نشان می‌دهد یک خانواده معمولی در استان هرمزگان چقدر دخل و خرج دارد.

هزینه زندگی در خوزستان

هزینه ماهانه زندگی در استان خوزستان ماهانه رقمی معادل سه میلیون و ۵۵۵ هزار تومان برآورد شده است. مرکز آمار می‌گوید خانواده‌هایی که در شهر‌های این استان زندگی می‌کنند به طور میانگین سه میلیون و ۹۰۳ هزار تومان در ماه درآمد از محل‌های مختلف به دست می‌آورند.

هزینه زندگی در فارس

ماهانه سه میلیون و ۴۸۱ هزار تومان، میانگین هزینه لازم برای زندگی یک خانواده در استان فارس است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های ساکن این استان در ماه معادل سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد کسب می‌کنند. آن‌ها ۵۰۹ هزار تومان از این رقم را پس‌انداز می‌کنند.

هزینه زندگی در کهگیلویه و بویراحمد

میانگین درآمد هر خانواده در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط مرکز آمار چهار میلیون و ۳۷۳ هزار تومان در ماه برآورد شده است. خانواده‌های شهری در این استان ماهانه سه میلیون و ۴۸۰ هزار تومان از درآمدشان را هزینه می‌کنند. این دو رقم می‌تواند راهنمای خوبی برای مدیریت دخل و خرج باشد.

هزینه زندگی در خراسان رضوی

خانواده‌های ساکن استان خراسان رضوی در ماه به طور میانگین سه میلیون و ۴۴۴ هزار تومان هزینه می‌کنند. آنطور که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، میانگین درآمد ماهانه این خانواده‌ها معادل سه میلیون و ۶۲۱ هزار بود. اختلاف مجموع دخل و خرج خانواده‌های این استان در سال ۹۸ حدود ۲.۱ میلیون تومان است.

هزینه زندگی در چهار محال و بختیاری

هزینه ماهانه زندگی یک خانواده در استان چهارمحال و بختیاری به طور میانگین سه میلیون و ۴۱۶ هزار تومان برآورد شده است. گزارش مرکز آمار می‌گوید ساکنان این استان ماهانه میانگین سه میلیون و ۹۶۲ هزار تومان درآمد دارند. مقایسه این دو رقم می‌تواند راهنمای خوبی برای مدیریت هزینه‌ها باشد.

هزینه زندگی در گلستان

خانواده‌های شهری در استان گلستان به طور میانگین ماهانه سه میلیون و ۷۹۳ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد دارند و از این رقم سه میلیون و ۳۰۷ هزار تومان را برای هزینه‌های روزمره خرج می‌کنند. اگر ساکن این استان هستید این دو رقم می‌تواند برای بررسی وضعیت دخل و خرج خانواده‌تان کمکتان کند.

هزینه زندگی در کرمانشاه

زندگی در شهر‌های استان کرمانشاه برای هر خانواده به طور میانگین سه میلیون و ۳۰۳ هزار تومان هزینه دارد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های ساکن این استان چنین هزینه‌ای را با درآمد ماهانه سه میلیون و ۵۰۶ هزار تومانی خود از منابع مختلف تامین می‌کنند.

هزینه زندگی در زنجان

خانواده‌های ساکن استان زنجان در ماه به طور میانگین سه میلیون و ۶۲۱ هزار تومان از محل‌های مختلف که بخشی از آن حقوق ماهانه است، درآمد کسب می‌کنند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد زنجانی‌ها به طور میانگین سه میلیون و ۲۷۳ هزار تومان از درآمد ماهانه خود را خرج می‌کنند.

هزینه زندگی در قم

سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، میانگین درآمد خانواده‌های ساکن استان قم است و هزینه‌هایشان معادل میانگین سه میلیون و ۲۴۲ هزار تومان برآورد شده است. اگر ساکن این استان هستید می‌توانید با کمک این دو رقم شرایط دخل و خرج خانواده‌تان را بررسی کنید.

هزینه زندگی در بوشهر

هزینه ماهانه یک خانواده بوشهری توسط مرکز آمار به طور میانگین سه میلیون و ۲۳۶ هزار تومان برآورد شده است. گزارش این مرکز نشان می‌دهد میانگین درآمد هر خانواده در این استان سه میلیون و ۹۲۸ هزار تومان است. مقایسه این دو رقم وضعیت دخل و خرج خانواده‌ها را مشخص می‌کند.

هزینه زندگی در مرکزی

هر خانواده ساکن استان مرکزی در ماه به طور میانگین سه میلیون و ۲۴ هزار تومان هزینه می‌کند. از طرف دیگر میانگین درآمد این خانواده‌ها ماهانه معادل سه میلیون و ۴۹۶ هزار تومان اعلام شده است. اگر دخل و خرجتان در ماه فاصله زیادی با این دو رقم دارد، احتمالا باید در هزینه‌هایتان تجدید نظر کنید.

هزینه زندگی در آذربایجان غربی

زندگی کردن در استان آذربایجان غربی به طور میانگین برای هر خانواده سه میلیون و ۹۸ هزار تومان هزینه دارد. چنین خانواده‌ای در ماه سه میلیون و ۹۶۷ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد کسب می‌کند. این دو رقم می‌توانند راهنمای خوبی برای حساب و کتاب خانواده‌های ساکن این استان باشند.

هزینه زندگی در کردستان

سه میلیون و ۹۳ هزار تومان، میانگین هزینه ماهانه یک خانواده در شهر‌های استان کردستان است. مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های ساکن این استان در سال ۹۸ به طور متوسط ماهانه سه میلیون و ۳۴۵ هزار تومان از منابع مختلف مثل حقوق ماهانه یا شغل آزاد درآمد کسب می‌کنند.

هزینه زندگی در گیلان

یک خانواده معمولی در استان گیلان به طور میانگین ماهانه سه میلیون و ۸۰ هزار تومان از محل‌های مختلف از جمله حقوق و سرمایه‌گذاری درآمد کسب می‌کند. گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین هزینه‌های هر خانواده در این استان ماهانه معادل سه میلیون و ۹۶۵ هزار تومان برآورد شده است.

هزینه زندگی در سیستان و بلوچستان

میانگین درآمد یک خانواده ساکن سیستان و بلوچستان در ماه دو میلیون و ۸۶۲ هزار تومان است. مرکز آمار می‌گوید این خانواده به طور میانگین ماهانه معادل سه میلیون و ۶۴۲ هزار تومان هزینه دارند. به عبارتی خرج خانواده‌های ساکن این استان از درآمدشان بیشتر گزارش شده است.

هزینه زندگی در لرستان

مرکز آمار می‌گوید خانواده‌های ساکن شهر‌های استان لرستان در سال ۹۸ ماهانه معادل سه میلیون و ۳۲۷ هزار تومان درآمد داشتند. هزینه ماهانه این خانواده‌ها به طور میانگین سه میلیون و ۴۰ هزار تومان برآورد شده که نشان می‌دهد یک خانواده معمولی در استان لرستان چقدر دخل و خرج دارد.

هزینه زندگی در یزد

هزینه ماهانه زندگی در استان یزد ماهانه رقمی معادل سه میلیون و ۴۰ هزار تومان برآورد شده است. مرکز آمار می‌گوید خانواده‌هایی که در شهر‌های این استان زندگی می‌کنند به طور میانگین سه میلیون و ۳۲۷ هزار تومان در ماه درآمد از محل‌های مختلف به دست می‌آورند.

هزینه زندگی در قزوین

ماهانه سه میلیون و ۳۸ هزار تومان، میانگین هزینه لازم برای زندگی یک خانواده در استان قزوین است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های ساکن این استان در ماه معادل سه میلیون و ۵۵۴ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد کسب می‌کنند. آن‌ها ۵۱۷ هزار تومان از این رقم را پس‌انداز می‌کنند.

هزینه زندگی در خراسان شمالی

میانگین درآمد هر خانواده در استان خراسان شمالی توسط مرکز آمار سه میلیون و ۴۶۱ هزار تومان در ماه برآورد شده است. خانواده‌های شهری در این استان ماهانه سه میلیون و ۲۸ هزار تومان از درآمدشان را هزینه می‌کنند. این دو رقم می‌تواند راهنمای خوبی برای مدیریت دخل و خرج باشد.

هزینه زندگی در اردبیل

خانواده‌های ساکن استان اردبیل در ماه به طور میانگین دو میلیون و ۹۷۹ هزار تومان هزینه می‌کنند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین درآمد ماهانه این خانواده‌ها معادل سه میلیون و ۶۲۱ هزار تومان است. اختلاف مجموع دخل و خرج خانواده‌های این استان در سال ۹۸ حدود ۵.۸ میلیون تومان است.

هزینه زندگی در آذربایجان شرقی

هزینه ماهانه زندگی یک خانواده در استان آذربایجان شرقی به طور میانگین دو میلیون و ۹۰۵ هزار تومان برآورد شده است. گزارش مرکز آمار می‌گوید ساکنان این استان ماهانه میانگین سه میلیون و ۶۵۲ هزار تومان درآمد دارند. مقایسه این دو رقم می‌تواند راهنمای خوبی برای مدیریت هزینه‌ها باشد.

هزینه زندگی در ایلام

خانواده‌های شهری در استان ایلام به طور میانگین ماهانه سه میلیون و ۵۷۲ هزار تومان از محل‌های مختلف درآمد دارند و از این رقم دو میلیون و ۸۷۴ هزار تومان را برای هزینه‌های روزمره خرج می‌کنند. اگر ساکن این استان هستید این دو رقم می‌تواند برای بررسی وضعیت دخل و خرج خانواده‌تان کمکتان کند.

هزینه زندگی در خراسان جنوبی

زندگی در شهر‌های استان خراسان جنوبی برای هر خانواده به طور میانگین دو میلیون و ۵۸۸ هزار تومان هزینه دارد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های ساکن این استان چنین هزینه‌ای را با درآمد ماهانه سه میلیون و ۲۷۸ هزار تومانی خود از منابع مختلف تامین می‌کنند.

هزینه زندگی در سمنان

خانواده‌های ساکن استان سمنان در ماه به طور میانگین سه میلیون و ۱۰۸ هزار تومان از محل‌های مختلف که بخشی از آن حقوق ماهانه است، درآمد کسب می‌کنند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد سمنانی‌ها به طور میانگین دو میلیون و ۵۱۵ هزار تومان از درآمد ماهانه خود را خرج می‌کنند.

هزینه زندگی در کرمان

دو میلیون و ۸۴۱ هزار تومان، میانگین درآمد خانواده‌های ساکن استان کرمان است و هزینه‌هایشان معادل میانگین دو میلیون و ۱۹۳ هزار تومان برآورد شده است. این رقم کمترین میزان هزینه ماهانه خانواده‌ها در استان‌های مختلف کشور است که نسیب خانواده‌های کرمانی شده است.

کدام استان‌های کشور دارای بیشترین و کمترین هزینه و درآمد هستند؟

کدام استان‌های کشور دارای بیشترین و کمترین هزینه و درآمد هستند؟
کدام استان‌های کشور دارای بیشترین و کمترین هزینه و درآمد هستند؟

براساس گزارش مرکز آمار؛ در مناطق شهری، خانوارهای استان تهران با ٧٢٧١٧٥ هزار ریال متوسط هزینه‌ی کل دارای بیشترین و خانوارهای استان کرمان با ٢٦٣٢٠٧ هزار ریال متوسط هزینه‌ی کل دارای کمترین هزینه، هستند.

در مناطق روستایی، خانوارهای استان البرز با ٤١٧٧١٤ هزار ریال متوسط هزینه‌ی کل دارای بیشترین و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان با ١٤٦٤٣٠ هزار ریال متوسط هزینه‌ی کل دارای کمترین هزینه، هستند.

همچنین در مناطق شهری، خانوارهای استان تهران با ٨١٣١٧٠ هزار ریال متوسط درآمد کل دارای بیشترین و خانوارهای استان کرمان با ٣٤٠٨٨٨ هزار ریال متوسط درآمد کل کمترین درامد را دارا هستند.

در مناطق روستایی، خانوارهای استان البرز با ٤٦١٤٨٨ هزار ریال متوسط درامد کل دارای بیشترین و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان با ١٢٨١٠٤ هزار ریال متوسط درآمد کل، کمترین درآمد را دارا هستند.

گردآورنده: مریم توکلی



+ 14
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری