پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۱۱
۹
۰
نسخه چاپی

سفری خاص به دریاچه مرزی مارمیشو

سفری خاص به دریاچه مرزی مارمیشو
دریاچه مارمیشو با 5 کیلومتر وسعت در شهر ارومیه و نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است.

تیتربرتر: دریاچه مارمیشو یکی از مناطق دیدنی شهر ارومیه است که با مناظر خیره کننده و طبیعت چشم گیرش مسافران زیادی را در فصول گرم سال به خود جذب می کند.در ادامه با این دریاچه زیبا بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی دریاچه مارمیشو

معرفی دریاچه مارمیشو
معرفی دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. مارمیشو در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی واقع شده و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه است. مساحت این دریاچه ۵ هکتار است.برای رفتن به مارمیشو باید از روستاهای پسان، بانی و هلانی در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه رد شد. این دریاچه محل بسیار مناسبی برای صید ماهی و گذران اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت است. آب‌های جاری از ناحیه‌ی شمال‌غربی ایران در سرحدات بین دو کشور ایران و ترکیه، سرچشمه‌ی اصلی این دریاچه است. ولی سرچشمه‌ی اولیه در خاک ترکیه است که پس از دریافت سایر آب‌های موجود در حوضه‌ی خود "رودخانه‌ی نازلوچای" را تشکیل می‌دهد که قسمتی از این رودخانه از نقطه‌ی ورود به خاک ایران خط سرحدی را به طول ده کیلومتر تشکیل داده و با توجه به موقعیت کوهستانی، جنگلی و آبی خود یکی از زیباترین مناظر طبیعی را رقم زده که می‌تواند مکانی برای آرامش جسم و جان انسان باشد.

پیدایش دریاچه را به ناآرامی‌های درون زمین نسبت می‌دهند، به نحوی که براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب مسدود و ضمن تشکیل دریاچه‌ای، اکنون به وضعیت فعلی درآمده است. به روایتی، دریاچه نام خود را از نام رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام “بنیامین مارشیمون” گرفته که به عنوان رئیس روحانی جلوها در سنوات ۱۲۰۰ (ه.ش) در آن منطقه می‌زیسته و در ۲۵ اسفندماه ۱۲۹۶ به دست “اسماعیل آقاسمکو” به قتل رسیده است. در کتاب نگاهی به آذربایجان غربی نوشته “افشار سیستانی” از آن به ماربیشو نیز یاد شده است. مساحت تقریبی دره در حدود ۵ هکتار است و از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک، و چال، از شمال به کوه “بایدوست”، از غرب به روستای مخروبه “دری”، و از شرق به روستاهای “بانی” و “پسان” منتهی می‌شود. در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌اند. 

گونه های جانوری و گیاهی دریاچه مارمیشو

گونه های جانوری و گیاهی دریاچه مارمیشو
گونه های جانوری و گیاهی دریاچه مارمیشو

با جمع شدن آب رودخانه نازلوچای دریاچه مارمیشو پدیدار شده است که زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران به شمار می رود به عنوان مثال می توان به درختانی چون بید ، ماهی قزل آلا ، لاله کوهی ، شیرین بیان ، زالزالک ، بلوط ، زنبق وحشی ، صنوبر وگون اشاره کرد. باید بدانید محیط دریاچه به قدری آرام است که بهترین جا برای ماهیگیری می باشد.

زیستگاه بسیاری از آبزیان من جمله پرندگان مهاجر مختلف و ماهی قزل آلا در مارمیشو است. به ملت وجود گیاهان متنوع در این منطقه پرورش زنبور عسل همچنین شرایط مناسبی دارد برای همین است عسل آن بسیار معطر از گل های وحشی و مرغوب بوده است.

مطالب مرتبط: نگاهی به دریاچه زیبای نئور در قلب اردبیل

مارمیشو پتانسیل جذب گردشگر را دارد

مارمیشو پتانسیل جذب گردشگر را دارد
مارمیشو پتانسیل جذب گردشگر را دارد

این منطقه یکی از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری است که اگر مسئولان زیرساخت‌هایی برای توسعه گردشگری منطقه و ایجاد امکانات رفاهی بپردازند مطمئناً یک فضای بکری برای جذب گردشگران در استان ایجاد می‌شود و یک فرصت اشتغال پایدار برای جوانان و اهالی این مکان می‌شود.

دریاچه مارمیشو سبب ایجاد منطقه‌ای سرسبز در دور اطراف خود شده است گونه‌های درختی فراوانی در آن یافت می‌شوند و حدود شصت درصد از این درختان درخت بلوط می‌باشند که نمای بسیار زیبا را تشکیل داده‌اند.

حضور عشایر در اطراف دریاچه مارمیشو

از آنجایی که این منطقه کوهستانی و در دره واقع است در فصل‌های گرم سال بسیار خنک و خوش آب‌وهواست دیدن چادرهای عشایر و ایلات که در این منطقه اتراق کرده‌اند یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین مناظر برای هر بیننده‌ای است آشنا شدن با روش زندگی عشایر این مناطق جذابیت خاص خود را دارد و عامل آشنایی با فرهنگ و سنن آنان می‌شود.

بهترین فصل سفر به مارمیشو

بهترین فصل سفر به مارمیشو
بهترین فصل سفر به مارمیشو

فصل تابستان بهترین فرصت برای بازدید از دریاچه مارمیشو است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه و شرایط جوی بهتر است از سفر در فصل زمستان به این منطقه خودداری کنید.

گردآورنده: موسی قانع



+ 9
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری