پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
۹
۰
نسخه چاپی

جزییاتی از شرایط حضور معلمان در مدارس غیردولتی

جزییاتی از شرایط حضور معلمان در مدارس غیردولتی
افزایش رقابت در بین مدارس غیردولتی باعث شده است که کمیت فدای کیفیت شود و با بکارگیری معلمان با کمترین صلاحیت آموزشی نارضایتی هایی را به وجود آورد.

به گزارش تیتربرتر؛ مدارس غیردولتی در این سال ها با رشد بی ضابطه ای فعال گسترده ای یافته است و بسیاری از والدین نیز معتقدند در مقابل پول گزافی که گرفته می شود معلمان آنها از تجربه و تخصص لازم برای تدریس دروس برخوردار نیستند.

ساختار و آیین‌نامه قانونی تأسیس و اداره مدارس غیردولتی از سال 95 تصویب شده است اما رشد بی ضابطه این نوع مدارس این شائبه را ایجاد کرده است که دارندگان مجوز بیشتر بدنبال بنگاه داری از تاسیس این مدارس دارند و به عنوان یکی از فعالیت های اقتصادی پردرآمد در کشور ما شناخته شده است.

بر این اساس جمعیت  مدارس غیردولتی در کشور از 8 درصد دهه 80 به 14 درصد در سال 98 رسیده است و متاسفانه کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی باعث شده است که خانواده به سمت مدارس غیردولتی سوق داده شوند اما با توجه به افزایش رقابت در بین این مدارس و سنگینی سایه تورم اقتصادی ناشی از رکود بسیاری از مدارس غیردولتی نیز کیفیت را فدای کسب سود بیشتر کردند و با بکارگیری معلمان بازنشسته کم حوصله و جوانان فارغ التحصیلی بی تجربه با حقوق های ناچیز وضعیت این مدارس را به چالش کشیدند.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش شرطی را برای حضور معلمان در مدارس غیردولتی تعیین کرده است.

شرط حضور معلمان در مدارس غیردولتی از سال ۱۴۰۰

شرط حضور معلمان در مدارس غیردولتی از سال ۱۴۰۰
شرط حضور معلمان در مدارس غیردولتی از سال ۱۴۰۰

مجتبی زینی وند در هشتادمین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به حضور روسای شوراهای هماهنگی دو گروه مدارس و مراکز غیردولتی استان ها به صورت آنلاین گفت: در ایامی که به علت کرونا مدارس و مراکز غیردولتی نیز تعطیل بودند، بسیاری از موسسین و مدیران غیردولتی، همانطور که چندین بار وزیر هم اظهار رضایت کرده، برای آموزش های مجازی برنامه ریزی خوبی کرده و توانستند فضا و موقعیتی که می توانست یک تهدید جدی باشد را به فرصت تبدیل کرده و از آن برای ارتقاء وضعیت آموزشی و پرورشی مدارسشان بهره گرفتند.

زینی وند بیان کرد: دغدغه های وزیر آموزش وپرورش برای عبور از شرایط و حمایت مدارس غیردولتی در ستاد مقابله با کرونا سبب شد تا بتوانیم مکاتباتی با رئیس دولت و معاونینشان داشته و موفقیتهای خوبی حاصل کنیم.

وی ادامه داد: با پیگیری های وزیر توانستیم تنها جایی در دولت باشیم که به کلیه پرسنل اعم از پرسنل بیمه شده و پرسنل غیربیمه تسهیلات پرداخت می شود. در همین راستا وزارت کار ، سامانه جداگانه ای به نام کارا  تعریف کرد و در آن سامانه نیروهای مدارس غیردولتی تایید شده و از آن طریق، معرفی برای وام شروع شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در خصوص اقدامات و فعالیت های سازمان در سال گذشته به بحث  بالندگی و توانمند سازی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت و حین خدمت برای معلمان مدارس غیردولتی در سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شد و امسال تحت عنوان بسته تحولی، برنامه ریزی و هدف گزاریهای بسیار خوبی در این خصوص انجام شده و کلیه معلمان دوره ابتدایی و معلمان متوسطه دوره اول که از طرح آزمایشی جا مانده اند امسال در این طرح شرکت می کنند. سال آینده معلمان دوره دوم متوسطه نیز در دوره های توانمند سازی شرکت خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: درپایان سال ۱۴۰۰ کلیه معلمین مدارس غیردولتی که در کلاس حضور پیدا می کنند باید موفق به دریافت گواهی نامه صلاحیت حرفه ای را دریافت شده باشند.

زینی وند آموزشهای فوق را در دو مرحله آموزش آنلاین و آموزش حضوری عنوان کرد و گفت: با هماهنگی های موسسین و حمایت هایی که مدیران کل آموزش و پرورش داشتند مقدمات برگزاری این دوره ها فراهم شده و آموزش های آنلاین از شنبه آینده شروع خواهد شد تا متناسب با هدف گذاری هایی که داشتیم، کار انجام شود.

هدف از شکل گیری مدارس غیردولتی

هدف از شکل گیری مدارس غیردولتی
هدف از شکل گیری مدارس غیردولتی

هدف اصلی تأسیس مدارس غیردولتی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و توسعه کشور غفلت شده است؛ اصل بر این بود که اعتبارات دانش‌آموزان غیر دولتی به عنوان دانش‌آموزان دولتی در سرجمع اعتبارات آموزش‌وپرورش منظور شود و آموزش‌وپرورش نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی و سالم‌سازی محیط‌های آموزشی و پرورشی اقدام کند که نه تنها این هدف محقق نشده است بلکه امروز هزینه‌های مدارس دولتی هم توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود و تقریباً تمام مدارس دولتی در ظاهر به نام کمک‌های مردمی، شهریه اجباری دارند و حالا کار به جایی رسیده است که ماژیک تدریس معلم در کلاس درس هم باید توسط دانش‌‌آموزان تأمین شود!

مدارس غیردولتی قبل از انقلاب به عنوان مدارس ملی شناخته می‌شدند این مدارس در سال‌های آغازین انقلاب توسط شورای انقلاب برچیده شدند، حدود 10 سال بعد با توجه به برخی مشکلات مالی که دولت وقت با آن دست به گریبان بود با ارائه قرائتی متفاوت از اصل سوم قانون اساسی در سال 67 توسط مجلس شورای اسلامی احیا شدند!

منطق بیان شده در قانون تأسیس مدارس غیردولتی، مشارکت مردم در تربیت رسمی و عمومی بیان شده است! این قرائت جدید نوعی چرخش گفتمانی در ادارات اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: جزییات پرداخت وام کم بهره به فرهنگیان

عملاً گسترش شگفت‌آور این مدارس نتوانست دست دولت را برای توسعه کیفی تربیت برای عموم مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین‌تر باز کند؛ این شکل از مشارکت مردمی در تربیت رسمی و عمومی تعریف شده در قوانین ما، ضعیف‌ترین شکل مشارکت است که با ارزش‌های جوامع با اقتصاد نو

گردش مالی غیرشفاف مدارس غیردولتی

طبق قانون مدارس غیردولتی، این مدارس موظفند شهریه را مطابق نرخ‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش تعیین کنند اما عملاً آموزش و پرورش قدرتی برای نظارت در این زمینه ندارد.

مهمترین بحث مقررات‌گذاری در مدارس غیردولتی تعیین شهریه است؛ آموزش و پرورش نظارت را سپرده است به مناطق و مسئولش هم کارشناس مالی مسئول منطقه است اما به نظر می‌رسد که برخی از این کارشناسان خریداری می‌شوند.

در قانون مدارس غیردولتی هست که آموزش و پرورش باید حساب تمام مدارس غیردولتی را داشته باشد و نظارت کند از سالی که قانون تصویب شده یک بار هم اتفاق نیفتاده و اصلاً آنها بیلان مالی نمی‌دهند!

در مدارس غیردولتی تهران، شهریه‌هایی از 17 و 18 میلیون تا 30 تا 40 میلیون تومان داریم! اینها جدا از این است که دانش‌آموز بعدازظهر هم بماند برای بعدازظهر یا پانسیون مطالعاتی یا کتاب یا اردوی عید و ... به صورت جداگانه پول پرداخت میشود.

گردآورنده: مریم توکلی



+ 9
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری