پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۵۸
۸
۰
نسخه چاپی

ماجرای کشف عجیب ترین معبد مایاها!+ عکس

ماجرای کشف عجیب ترین معبد مایاها!+ عکس
قدیمی ترین معبد مایاها کشف شد.

به گزارش تیتربرتر؛ حالا به لطف تکنولوژی مدرن، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معبد مایا کشف ‌شده است.

جزئیات کشف قدیمی ترین معبد مایاها

جزئیات کشف قدیمی ترین معبد مایاها
جزئیات کشف قدیمی ترین معبد مایاها

 

نقشه یابی لیزری تکنیکی است که به انسان امکان دسترسی به مکان‌هایی را می‌دهد که در صورت تحقیق فردی، دستیابی به آن بسیار دشوار بود. با استفاده از LIDAR یا شناسایی نوری و دامنه گذاری می‌توان نقشه‌هایی با جزییاتی از نقاط دورافتاده‌ای به دست آورد که مثلاً زیرخاک‌ها پنهان ‌شده است.

اسکن راداری از آگادا، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه مایاها که تاکنون کشف ‌شده است

فناوری استفاده ‌شده در بسیاری از حیطه‌ها مانند باستان‌شناسی، باعث شده که دیگر لازم نباشد دانشمندان دست به تحقیقات گسترده‌ای در مناطق مختلف بزنند. در حقیقت این فناوری باعث شده که باستان شناسان بتوانند قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معبد مایاها را کشف کنند. فاکس نیوز اخیراً گزارشی درباره کشف آگادا فنیکس ارائه داد که در نزدیکی مرزهای مکزیک و گواتمالا قرار دارد. دانشمندان دانشگاه آریزونا این معبد را درسال 2017 کشف کردند اما هم‌اکنون شروع به افشای جزییات آن کرده‌اند.

مقیاس معبد یاماها

مقیاس معبد یاماها
مقیاس معبد یاماها

 

مقیاس این سازه بسیار عظیم است، 30-50 فوت ارتفاع و 4600 فوت عرض دارد. این معبد دارای 9 گذرگاه اصلی است و زمینی که اشغال کرده بیشتر از هرم بزرگ گیزا یا جیزه در مصر است.

تصویر هوایی از زمین اصلی و حواشی آگادا فنیکس که به گذرگاه‌های اصلی متصل شده است. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معبد مایاها.

تیم با نگاه کردن به تصاویر کم کیفیت LIDAR به بزرگی این منطقه پی برده‌اند. اما با یک تصویر باکیفیت‌تر توانستند جزییات اصلی و ساختمان بزرگی را شناسایی کند. این منطقه در جنگل قرار ندارد، بلکه در زمینی مسطح واقع‌شده که مانند یک‌چشم انداز طبیعی به نظر می‌رسد.

باستان شناسان پس از کشف اولیه، حالا شروع به حفاری محل کرده‌اند. آن‌ها به‌عنوان بخشی از پروژه، 69 نمونه زغال ‌سنگ را حفاری کردند که نشان‌ دهنده قدمت این منطقه است که به سال 1000 تا 800 قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. اعتقادات بر این است که این منطقه به‌عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده بوده که در آن تبرهایی از جنس یشم و سایر لوازم این‌چنینی پیدا شده است.

بخشی از منطقه آگادا فنیکس که توسط ملینا گارسیا مورد حفاری قرارگرفته است.

بیشتربخوانید: هر آنچه که باید در مورد معبد آناهیتا بدانید

تاکشی اینوماتا از دانشگاه آریزونا و نویسنده مقاله‌ای در این زمینه می‌گوید که این منطقه احتمالاً از گذرگاه‌هایی استفاده می‌کرده که به یک میدان مستطیلی ختم می‌شده و مردمان زیادی را دورهم جمع می‌کرده است. استفاده ابزاری از این منطقه باعث شکل‌گیری اولیه آن شده است. اوماتا و تیمش مقاله‌ای درباره یافته‌های خود در مجله طبیعت چاپ کرده‌اند.

مواد و مصالح معبد کشف شده مایاها

مواد و مصالح معبد کشف شده مایاها
مواد و مصالح معبد کشف شده مایاها

 

درحالی‌که سازه‌های دیگر مانند اهرام ثلاثه همگی از سنگ ساخته‌شده‌اند، این معبد از خاک و شن ساخته ‌شده است و در آن هیچ اثری از مجسمه نیست که نشان‌دهنده اجتماعی بودن این قبیله است.

مایاها تمدنی مزوامریکایی هستند که تا قبل از حمله اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم شامل چندین فرهنگ از مکزیک تا آمریکای مرکزی می‌شد. آن‌ها هرگز یک امپراطوری واحد نبودند بلکه تمدنی بودند که شامل مردمان بلیز، مکزیک، ال سالوادور، گواتمالا و هندوراس بودند.

آن‌ها در طول آن دوره با قبیله‌های مختلف می‌جنگیدند یا صلح می‌کردند اما همگی آن‌ها هدف مشترکی داشتند، یعنی کسب مهارت در پزشکی و ستاره‌شناسی و داشتن یک تقویم پیچیده. در اوایل دوره ظهور مایاها، وقتی این سازه ساخته شد، بیشتر آن‌ها کشاورز بودند که به پرورش ذرت، لوبیا و کدو می‌پرداختند.

در همان زمان قوم اُلمک وارد شدند و مایایی‌ها فرهنگ ویژگی‌های مختلفی را از آن‌ها آموختند. همچنین تقویم و سیستم عددگذاری آن‌ها نیز از قول المک اقتباس‌شده است. آیا تمدن مایاها برای شما هم شگفت‌انگیز است؟ تمدنی که هنوز که هنوز است رازهای زیادی را در خود نهفته دارد.

گردآورنده: جواد شمشیری



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری