پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۲۷
۶
۰
نسخه چاپی

افزایش تقاضا طلا و سکه را گران کرد

افزایش تقاضا طلا و سکه را گران کرد
پس از ارزان شدن نسبی قیمت سکه و طلا حالا تقاضا در این بازار افزایش یافته است.

به گزارش تیتربرتر:در چند روز اخیر به دلیل نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر و همچنین کاهش قیمت نسبی طلا و سکه در هفته گذشته باعث افزایش تقاضا برای طلا و سکه در مرداد ماه شده است البته بنظر می رسد که این افزایش تقاضا پایدار نباشد و با گذشت مدتی کوتاه کاهش یابد.

گرانی طلا و سکه با افزایش تقاضا

گرانی طلا و سکه با افزایش تقاضا
گرانی طلا و سکه با افزایش تقاضا

سکه که ۲ هفته پیش نزدیک به ۶ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در هفته گذشته به مسیر افزایشی بازگشت و طی ۶ روز کاری، یک میلیون تومان گران شد. آخرین موج افزایشی سکه تمام نیز در روز پنج‌شنبه صورت گرفت. در ایستگاه روز آخر هفته، فلز گرانبهای داخلی ۲۰۰ هزار تومان گران شد و روی مرز مهم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت. فلز گرانبهای داخلی پنج‌شنبه دو هفته پیش ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت و با صعود کانالی هفته دوم خرداد، نزدیک به ۱۰‌درصد رشد کرد.

این میزان رشد در شرایطی رخ داد که دو هفته پیش ۹/ ۵ درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود. بازدهی نیم سکه نیز در هفته گذشته تقریبا مشابه با سکه تمام بود و ربع سکه نیز ۲/ ۸ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. با وجود رشد‌های بالا در بازار سکه، سهم رشد طلا در بازار داخلی بیشتر بود. گرم طلای ۱۸ عیار که پنج‌شنبه دو هفته پیش ۹۵۴ هزار تومان قیمت داشت، روز پنج‌شنبه روی عدد یک میلیون و ۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد: بیش از ۱۳ درصد رشد طی یک هفته.

به گفته فعالان، جدا از رشد قیمت دلار و طلای جهانی که در افزایش قیمت گرم طلا و انواع سکه اثرگذار بود، نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر، کمی موجب شده است که تقاضا برای خرید طلا و جواهرات بیشتر شود. از نگاه آن‌ها همین اتفاق کمی در رشد قیمت طلای ۱۸ عیار بیشتر از سایر سکه‌ها اثرگذار بوده است. به گفته عده‌ای از بازیگران بازار طلا، درست است که به دلیل شرایط ویروس کرونا، امکان برگزاری مراسم‌های عروسی و... وجود ندارد، ولی به‌صورت خصوصی افراد در این اعیاد بیشتر به هم طلا هدیه می‌دهند و مراسم‌های کوچکی را برگزار می‌کنند.

در کنار این، در شرایط کنونی بسیاری از خانوار‌ها دیگر توانایی خرید سکه امامی را ندارند و ترجیح می‌دهند از طلا‌های کم وزن برای هدیه دادن استفاده کنند. در واقع درست است که میزان تقاضای مصرفی در مجموع در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده و این از گفته بسیاری از فعالان هم مشخص است، ولی به‌صورت موقت در مردادماه، کمی بالاتر رفته است. همین عامل باعث شده است که طلا نسبت به سایر انواع سکه رشد بیشتری را تجربه کند.

در این میان، عده‌ای هم عنوان می‌کردند که دو هفته پیش گرم طلا نسبت به انواع سکه افت بیشتری را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد در هفته گذشته تلاش بیشتری برای رشد کند. جدا از این آنها، می‌گویند که زیر مرز یک میلیون تومانی خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران بیشتر شد و این موضوع یعنی خرید در کف قیمتی، هم در رشد قیمتی طلا موثر بود.

مطالب مرتبط: بررسی ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا

پیش بینی قیمت طلا تا شهریور

پیش بینی قیمت طلا تا شهریور
پیش بینی قیمت طلا تا شهریور

آنالیز بازارها در هفته اول مرداد ماه امسال نشان می‌دهد که هرچند میزان بازدهی بازار سهام به یک درصد هم نرسیده اما دلار بیش از دو درصد و طلا حدود ۱۴درصد بازدهی داشته است. سکه نیز حدود ۱۱ درصد بازدهی مثبتی را از خود بر جای گذاشته است. اما آیا این روند افزایشی قیمت طلا و دلار هفته بعد هم ادامه‌دار است؟

نایب رئیس اتحادیه طلا تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت طلا تا یک ماه دیگر ارزان می‌شود؟ به تجارت‌نیوز گفت: روز پنجشنبه قیمت انس جهانی طلا هزار و ۹۵۵ دلار بوده و امروز قیمت اونس جهانی طلا به  هزار و ۹۷۲ دلار رسیده است.

در واقع این یعنی اینکه قیمت جهانی طلا ۲۲ دلار گران شده است. از سوی دیگر قیمت دلار هم ۲۰۰ تومان رشد داشته که تمام این عوامل باعث شده است قیمت امروز گران شود.

محمد کشتی آرای همچنین میزان رشد قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را حدود ۲۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

میزان قاچاق طلا در ایران

کشتی‌آرای در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قاچاق طلا پاسخ داد: امروز وضعیت طلا متعادل است و اگر قیمت طلا در بازار ایران ارزان باشد، قاچاق طلا هم شکل می‌گیرد.

او همچنین گفت: فعلا وضعیت بازار متعادل است و کاهش حباب سکه نشان می‌دهد تقاضا کاهش یافته است و تقاضای اضافی در بازار طلا نیست.

نائب رییس اتحادیه طلا تهران در پایان با اشاره به قیمت انواع سکه گفت: امروز سکه طرح قدیم با بهای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۳۱۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

همچنین سکه گرمی هم به قیمت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شده و بهای طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۹۰ هزار تومان است.

گردآورنده:فرحان مرادی



+ 6
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری