پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۵۷
۱۲
۰
نسخه چاپی

پیش بینی بورس بعد از شاخص 2 میلیون واحدی

پیش بینی بورس بعد از شاخص 2 میلیون واحدی
شاخص کل بورس امروز برای نخستین بار وارد کانال دو میلیون واحدی شد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه، با ۴۳ هزار و ۳۷۷ واحد صعود، به رقم دو میلیون و ۴۰۰۰ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۸۴۱۲ واحد رشد، رقم ۵۲۶ هزار و ۵۴۰ واحد را ثبت کرد.

امروز معامله گران دو میلیون معامله به ارزش ۲۰۶ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال انجام دادند.

شاخص بورس امروز بعد از افت و خیزهایی که در چند روز گذشته تجربه کرد بار دیگر به رکورد تاریخی دست پیدا کرد و وارد کانال دو میلیون واحد شد.

روند معاملات بورس از دو هفته گذشته وارد فاز اصلاحی شده بود که عده‌ای آن را ناشی از کاهش قیمت دلار، برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ، افزایش عرضه در بازار و عده‌ای دیگر این موضوع را به دلیل مقاومت شاخص بورس بر کانال دو میلیون واحد اعلام کرده بودند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه گذاری غدیر، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۵۱۵ واحد رشد، رقم ۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۷۲ هزار معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال انجام دادند.

سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تامین و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی مارون و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

چرا شاخص بورس دو میلیونی شد؟

چرا شاخص بورس دو میلیونی شد؟
چرا شاخص بورس دو میلیونی شد؟

در این راستا فردین آقابزرگی - یک کارشناس بازار سرمایه درمورد دلایل ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد، توضیح داد: ورود نقدینگی حجیم به بازار سرمایه همزمان با رکورد نسبی درسایر بازارها مزیت سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه راتشدیدکرده است. البته دلیل مشخص رسیدن شاخص به دو میلیون انتظارات تورمی و پیش بینی آثار تورم است.

وی اظهار کرد: در واقع نمی توان حمایت بی شائبه مسئولان اقتصادی و حاکمیت از بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار را نادیده گرفت. اقداماتی مانند راه اندازی بورس مسکن یا راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه، جایزترین روشی است که می توان این میزان نقدینگی را در بازار سرمایه حفظ کرد و از رشد حباب گونه برخی سهام ها که دغدغه برخی افراد است جلوگیری کرد، زیرا خروج نقدینگی از این بازار ممکن است به بازارهای دیگر آسیب برساند.

پیش بینی بورس بعد از شاخص 2 میلیونی

پیش بینی بورس بعد از شاخص 2 میلیونی
پیش بینی بورس بعد از شاخص 2 میلیونی

سهیل کلاهچی کارشناس بازار سهام معتقد است: انتشار خبر فروش ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت و تاثیر این عامل بر بورس، همراه با نزدیک شدن شاخص کل به سطح روانی ۲ میلیون واحد، تا حدودی فشار عرضه را سنگین‌تر کرده و شاهد منفی شدن بیشتر سهام بازار، مخصوصا در شرکت‌های بزرگ هستیم.

نکته دیگری که در بازار مهم به نظر می‌رسد، فروش فعالان حقوقی بازار است که عمده این عرضه‌ها در سهم‌های بزرگ بازار اتفاق می‌افتد؛ این رویداد، موجب ایجاد ترس برخی از فعالان بازار شده و باعث می‌شود که این افراد بیشتر به سمت فروش سوق داده شوند.

بازار سرمایه در حالی عرضه‌های چند روزه را تجربه می‌کند که در روند دو تا سه هفته گذشته بیشتر به سمت درجا زدن و تعادل پیش رفته است.

در مجموع می‌توان برای بازار سه سناریو را در نظر گرفت؛ در سناریوی اول (سناریوی خوش‌بینانه)، شاخص کل پس از پایان استراحت (اصلاح زمانی) به رشد خود ادامه می‌دهد و به سمت سطح ۲ میلیون واحد حمله می‌کند. هدف تکنیکالی این حرکت، سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است.

در سناریوی دوم، بازار تا سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف اول و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف دوم اصلاح قیمتی خود را تکمیل می‌کند و پس از آن به رشد خود ادامه می‌دهد. طی سناریوی سوم (سناریوی بدبینانه)، بازار تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح می‌کند و رشد بعدی خود را به‌عنوان حرکت آخر بازار انجام می‌دهد.

از بین این سه سناریو، سناریوی سوم کمتر مورد انتظار است و فعلا جای نگرانی چندانی در بازار نیست. از یک طرف به نظر می‌رسد فروش حقوقی‌ها بیشتر با هدف آماده کردن نقدینگی برای خرید در محدوده‌های مناسب‌تر بازار است و از طرف دیگر، هنوز دلایل کافی برای شروع ریزش بازار وجود ندارد و احتمال ادامه روند صعودی در بازار بسیار محتمل‌تر است.

نکته حائز اهمیت دیگر در شرایط این روز‌های بازار، حجم و ارزش معاملات است که در حال همراهی کردن با بازار است و تا زمانی که این همراهی ادامه پیدا کند، جای نگرانی وجود نخواهد داشت و زنگ خطر تنها زمانی به صدا درمی‌آید که ارزش معاملات برای چند روز، کاهشی محسوس داشته باشد.

به هر حال، در چند ماه اخیر جریان نقدینگی به بازار وارد شده و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت؛ در این شرایط، بازار شاخص قطعا به رشد خود ادامه می‌دهد.

درست است که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی است، اما با در نظر گرفتن شرایط بازار ارز و انتظارات تورمی، بسیاری از شرکت‌ها به ویژه سهام بزرگ بازار همچنان جای رشد دارند.

بازدهی ۲۸۰ درصدی شاخص بورس در سال ۹۹

یک کارشناس بازار سرمایه به بازدهی ۲۸۰ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: چنین رشدی در بازار باعث شده تا برخی از سرمایه‌گذاران به سمت شناسایی سود و فروش سهام خود در بازار پیش روند.

مهدی طحانی افزود: معاملات بورس این روزها در حال نوسان است که بخش عمده‌ای از این موضوع ناشی از ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون به طور خالص نزدیک به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان خرید از سوی سهامداران حقیقی در بازار صورت گرفته است، گفت: اکنون جوی بین مردم حاکم شده مبنی بر اینکه با ورود سرمایه‌های خود به بورس، در مدت زمان کوتاه، بازدهی و سود خوبی عاید آنها خواهد شد که این موضوع باعث شده تا شاهد ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار باشیم.

طحانی به دیگر عامل تاثیرگذار در نوسان این روزهای بورس اشاره کرد و اظهار داشت: مقاومت کانال دو میلیون واحد از جمله مسایلی است که به شدت بر روند این روزهای بازار موثر بوده است.

این کارشناس با بیان اینکه شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون با بازدهی حدود ۲۸۰ درصدی همراه بوده است، گفت: برخی از سرمایه‌گذاران با توجه به رشد پرشتابی که شاخص بورس از ابتدای سال کسب کرده است، بازدهی چشمگیری را به دست آورده‌اند به سمت شناسایی سود در بورس پیش رفته‌اند که این موضوع در کنار دیگر عوامل در اصلاح شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است.

وی خرابی سیستم معاملات در بورس را از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد اصلاح این روزهای بورس دانست و گفت: در صورتی که تراکنش برخی از نمادها بالا باشد معاملات در برخی از سهام، بسته و دوباره بازگشایی می‌شود.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 12
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری