به گزارش تیتربرتر؛ بازار خودرو گویا قرار نیست در برابر تمام برنامه های انگیزشی دولت کوتاه بیاید و به آرامش برسد و هر روز شاهد رشد قیمت خودروها با وجود راکد بودن بازار هستیم.
این روزها ارتباطات معنیداری بین قیمت خودرو و نرخ ارز مشاهده میشود، بهطوری که فروشندگان خودرو با اطلاع از نرخ ارز در هر روز به ارائه قیمت دلخواه خود به مشتریان میپردازند و کلاف سردرگم موجود بیش از پیش پیچیده شده است.
شرایط به گونهای شده که کارشناسان معتقدند هرچقدر خودرو از سوی خودروسازان تولید شود، برای آن مشتری وجود خواهد داشت و حتی با افزایش تولید و عرضه نیز آرامش به بازار بر نمیگردد.
بازار خودرو بدون مشتری
زمستان سال گذشته روزهای داغ صنعت خودروسازی کشور بود و قیمت خودرو روزانه افزایش پیدا می کرد، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا تب افزایش قیمت ها اندکی فروکش کرده و تا فروردین ماه امسال با تعطیلی نمایشگاه های خودرو شاهد یک آرامش نسبی در بازار خودرو باشیم.
اما غافل از اینکه آرامش بازار و انباشت تقاضا برای خرید، همچون فنری روز به روز فشرده تر می شد تا با فعالیت دوباره بازار و رفع محدودیت های کرونایی، شاهد یک جهش قابل توجه و ثبت رکوردهای جدید در قیمت خودرو باشیم، روندی که همچنان ادامه داشته و ممنوعیت درج آگهی قیمت دار در سایت های خرید و فروش اینترنتی که بیشتر موجب سردرگمی خریداران واقعی شده و یا حتی طرح های فروش خودروسازان همراه با قرعه کشی هم نتوانسته موجب متوقف شدن روند صعودی قیمت ها در بازار شود، چه بسا سیاست های جدید قیمت گذاری شرکت های خودروسازی هم باعث شده تا رشد قیمت ها در بازار سرعت بیشتری به خود بگیرد.
در واقع مصوبه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای بازبینی فصلی قیمت خودرو و افزایش آن با در نظر گرفتن قیمت مواد اولیه و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تقریبا این موضوع را حتمی کرده است که باید هر 3 ماه یکبار منتظر افزایش قیمت شرکتی خودروهای داخلی باشیم و به دنبال آن، قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا می کند که این مهم را می توانیم با توجه به تغییرات اخیر قیمت خودرو در بازار شاهد باشیم. پس شورای رقابت نه تنها در قیمت گذاری خودرو و کنترل آن در بازار موفق عمل نکرده، بلکه باعث وخیم تر شدن اوضاع هم شده است.
شرط بازگشت آرامش به بازار خودرو
شرایط به گونهای شده که کارشناسان معتقدند هرچقدر خودرو از سوی خودروسازان تولید شود، برای آن مشتری وجود خواهد داشت و حتی با افزایش تولید و عرضه نیز آرامش به بازار بر نمیگردد.
به اعتقاد کارشناسان، این موضوع علاوه بر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایهای، ناشی از حجم زیاد سرمایهها و نقدینگی سرگردان موجود در سطح جامعه است.
محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان در این زمینه میگوید: اگر موضوع را به درستی ریشهیابی نکنیم، به جواب صحیح نمیرسیم.
به گفته این مقام صنفی، در موضوع یاد شده سه چرا و یک چگونه وجود دارد؛ اینکه چرا قیمت خودرو افسارگسیخته رو به بالا است؟ چرا اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود دارد؟ چرا شورای رقابت در قیمتگذاریها دخالت میکند؟ و اینکه چگونه باید این مشکلات حل شود؟
وی افزود: شورای رقابت میخواهد خودروساز محصول خود را به قیمت بالا به مردم نفروشد، اما نتیجه کار آشفته شدن هر چه بیشتر بازار و اختلاف فاحش بین قیمتهای درب کارخانه و بازار است.
نجفیمنش یادآورشد: وقتی اختلاف قیمت وجود داشته باشد، همیشه انگیزه برای تقاضا هست، زیرا افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بر این اساس باید اختلاف قیمت موجود را از بین ببریم.
وی اظهارداشت: برای رفع اختلاف قیمت موجود چند راهکار وجود دارد، باید قیمت را در حاشیه بازار تعیین کرد، یا در بورس کشف قیمت کرد یا به خودروسازان بسپاریم تا بر مبنای ارقام واقعی قطعات و تجهیزات را تعیین قیمت کنند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان به دهه 70 اشاره کرد که هر چند در آن زمان سالیانه تنها بین 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو تولید میشد، اما آشفته بازاری را شاهد نبودیم، دلیل آن نیز تعیین قیمتها در حاشیه بازار بود.
وی تاکیدکرد: بسیاری از کالاها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعهسازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره و حتی بسیاری هزینهها ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما از آن تبعیت میکنند، در نتیجه برای رهایی از آشفته بازار باید بازار ارز سر و سامان یابد.
نجفیمنش ادامهداد: از آنجایی که کنترل، تنظیم و رگولاتوری قیمت همه این کالاها دشوار است، بهترین راه در شرایط کنونی تعیین قیمتها در حاشیه بازار است و به این ترتیب، هجوم کاذب به بازار تا اندازه زیادی کاهش مییابد.
وی بیانداشت: راهکار دیگر رهایی از آشفته بازار خودرو، افزایش تولید است. اگر قیمتها درست شود، خودروساز مطالبه قطعهساز را به موقع بپردازد و قطعهساز نیز بتواند برای تهیه و تدارک مواد اولیه به موقع اقدام کرده و دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کند، توان تولید تا سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد.
این مقام صنفی یادآوریکرد: در سال 90 تا یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو نیز تولید شد، اما به زحمت به فروش میرفت و حتی برنامههای فروش اعتباری پیشبینی شد، این در حالی است که امروز تیراژ تولید به ارقامی به مراتب پایینتر رسیده است.
وی خاطرنشانکرد: پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تامین نشدن ارز مورد نیاز و تعدیل نشدن به موقع قیمتهای خودرو و قطعات، عوامل اصلی کاهش شمارگان تولید در سالهای گذشته بوده است که باید اصلاح شود.
نگاهی به قیمت خودروهای پرتیراژ بازار
بررسی روند بازار خودرو نشان میدهد که نسبت به هفته گذشته، قیمتها در بازار با شیبی ملایم، علیرغم نبود مشتری و به حداقل رسیدن خرید و فروشها، افزایشی پیش میرود و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.
سعید موتمنی- رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران- ضمن اعلام قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار، اظهار کرد: بازار در رکودی کامل به سر میبرد و سطح معاملات به پایینترین سطح خود رسیده است؛ چراکه دارندگان خودرو برای عدم ضرر، نسبت به فروش اقدام نمیکنند و خریداران نیز به امید کاهش قیمتها، خریدی انجام نمیدهند. این در حالی است که قیمتها در مقایسه با هفتههای گذشته با شیبی ملایم، روند افزایشی داشته است.
وی عرضه ناکافی خودرو را اصلیترین علت افزایش قیمتها دانسته و معتقد است که اگر خودرو به میزان کافی تولید و به بازار عرضه شود، بازار کنترل و آرام خواهد شد.
در محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو هر دستگاه پژو ۴۰۵ GLX از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، سمند LX از ۱۳۶ میلیون تومان در هفتههای گذشته به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشتهاند.
در حال حاضر پژو ۲۰۶ V۸ در محدوده ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دندهای ۲۳۶ میلیون تومان، دنا ۲۱۲ میلیون تومان و دناپلاس نیز ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارند.
در گروه سایپا نیز دستگاه پراید ۱۱۱ از ۸۹ در هفتههای گذشته به ۹۳ میلیون تومان، وانت پراید(۱۵۱) از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ نیز از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان رسیدهاند.
همچنین تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشتهاند.
این در حالی است که محصول جدید سایپا یعنی کوئیک دندهای و کوئیک R به ترتیب کوئیک ساده ۱۲۳ میلیون تومان و کوئیک R (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تومان تعیین قیمت شدهاند.
روند بازار برای خودروهای مونتاژی نیز که بیشترین مورد تقاضت هستند، همین روال را دارد. نسبت به هفتههای گذشته (حداقل دو هفته گذشته) هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۷۴۵، هایما S۷ با رشد ۳۰ میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵۵ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان، جک S۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۵۵ میلیون تومان و چانگان با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۳۶۰ میلیون تومان رسیدهاند.
گردآورنده: فرهاد کرمی