پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۷
۱۲
۰
نسخه چاپی

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پول

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پول
تبادلات روزمره پول نقد و اسکناس در شرایط کرونایی بسیار خطر آفرین است و بر این اساس توصیه به استفاده از کارت های بانکی با رعایت پروتکل های بهداشتی شده است اما واقعا ویروس کرونا چند روز از طریق پول قابل انتقال است.

به گزارش تیتربرتر؛ ویروس کرونا عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی شخصی که آلوده است، سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد. یکی از سوالات مهم که در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

شما زمانی می‌توانید از طریق تنفس ویروس را به درون بدن خود منتقل نمایید که در فاصله زیر ۱ متر از شخص آلوده قرار داشته باشید.

این قطرات برای معلق بودن در هوا بسیار سنگین هستند، بنابراین بر روی زمین و یا سطوح می‌افتند. یک فرد سالم می‌تواند در صورت لمس سطوح یا اشیائی که ویروس بر روی آن است، به ویروس آلوده شده و از راه لمس دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن منتقل نماید.

کرونا ویروس می‌تواند ساعت‌ها و حتی روز‌ها بر روی سطوح مانند دستگیره‌های در و میز‌های پیشخوان زنده بماند. مدت ماندگاری این ویروس به ماده‌ای بستگی دارد که آن سطح از آن ساخته شده است.

برای حفاظت از خودتان در برابر این ویروس، فاصله یک متری خود را با دیگران حفظ نمایید، و به طور مرتب دستان خود را بشویید و از لمس چشم، دهان و بینی خود با دستان آلوده اجتناب کنید.

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پول و کاغذ

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پول و کاغذ
میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پول و کاغذ

مطالعات نشان می‌دهند زمان ماندگاری ویروس کرونا روی اسکناس چهار روز است.

دانشکده بهداشت و مؤسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه تهران درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا روی کاغذ‌ها و نحوه پاکسازی کتاب‌ها از ویروس کرونا توصیه‌هایی ارائه کرد.

بر اساس شواهد بررسی شده، نخستین و بهترین روش ضدعفونی کردن اشیای کاغذی، قرنطینه کردن آن‌ها است. مطالعه‌ای که درباره ماندگاری ویروس کرونا بر سطح اجسام مختلف انجام شد، نشان داد که این ویروس به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح مقوایی و به مدت ۷۲ ساعت روی سطوح پلاستیکی فعال می‌ماند.

بر اساس این مطالعه، زمان قرنطینه مناسب برای محصولات کاغذی یا مقوایی ساده حداقل ۲۴ ساعت و برای کتاب‌های پوشیده از پلی استر یا سایر پلاستیک‌ها و همچنین مواد پلاستیکی مانند CD و دی وی دی، ۷۲ ساعت است. یکی از محققین مرکز کنترل بیماری‌های امریکا نیز با تایید این موضوع، عنوان می‌کند: "در مورد محصولات کاغذی، ما واقعاً نگران نیستیم و نیازی به یافتن راه‌های ضد عفونی کردن این مواد نیست. اگر واقعاً نگران این موضوع هستید، می‌توانید ۲۴ ساعت کتاب را در گوشه‌ای از خانه قرار داده و بعد به آن دست بزنید". البته مطالعات نشان می‌دهند زمان ماندگاری ویروس کرونا روی اسکناس چهار روز است.

مطالب مرتبط:

یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کتاب ها، تمیز کردن آن‌ها است؛ در این خصوص، بهتر است از یک پارچه میکرو فیبر استفاده شود. استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده روی سطح این اشیا نیز می‌تواند اثربخش باشد. با این روش ها، اشیای کاغذی آسیب نمی‌بینند.

شواهد بررسی شده نشان می‌دهند که قرنطینه کردن کتاب‌ها (نگه داشتن کتاب‌ها در گوشه‌ای دور از دسترس در خانه) و سایر اشیای مشابه به مدت ۷۲ ساعت، ایمن‌ترین و موثرترین روش ضدعفونی کردن آن‌ها است. در صورت تمایل به تمیز کردن کتاب ها، استفاده از پارچه میکرو فیبر پیشنهاد می‌شود. با توجه به طولانی‌تر بودن زمان ماندگاری ویروس روی اسکناس، بهتر است از روش‌های دریافت و پرداخت غیرنقدی استفاده کرده و یا در صورت لزوم، روش‌های ضدعفونی با دستمال آغشته به الکل را جایگزین کنید.

تخمین طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

 تخمین طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف
تخمین طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف

میزان فعال ماندن یا ماندگاری ویروس روی سطوح از میله واگن مترو و نرده پله گرفته تا حتی اسکناس‌ و سکه‌ بسته عوامل گوناگونی از جمله دما، رطوبت و نوع سطح دارد.

تحقیقی که در ۲ آوریل در ژورنال لنست منتشر شد نشان داد که ویروس جدید کرونا می‌تواند روی سطوحی مانند فولاد ضد زنگ (استیل)، پلاستیک و ماسک‌های جراحی یا پزشکی تا ۷ روز فعال بماند. پژوهشگران در این تحقیق مدت فعال ماندن ویروس را در دمای ۲۱ درجه سلسیوس اتاق و رطوبت ۶۵ درصدی بررسی کردند. یافته جالب فعال ماندن ویروس روی سطح خارجی ماسک جراحی برای بیش از ۷ روز بود.

یک تحقیق دیگر درباره مدت فعال ماندن ویروس رویی سطوح که در ۱۷ مارس در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد ویروس جدید کرونا در دمای ۲۰ درجه سلسیوس اتاق و رطوبت ۴۰ درصد تا چهار ساعت روی سکه مسی یا برنزی، تا یک روز روی مقوا و تا سه روز روی پلاستیک پروپیلن اتیلن (به کار رفته در اسباب‌بازی‌ها و قطعات ماشین) و فولاد ضد زنگ زنده می‌ماند.

این جدول خلاصه‌ای از یافته‌های این دو تحقیق را نشان می‌دهد:

نوع سطح مدت فعال ماندن ویروس
کاغذ روزنامه و دستمال کاغذی                ۳ ساعت
چوب                  ۲ روز    
پارچه لباس              ۲ روز   
شیشه                ۴ روز 
اسکناس                       ۴ روز
فولاد ضد زنگ (استیل)           ۷ روز
پلاستیک             ۷ روز
سطح خارجی ماسک جراحی (معمولی)           بیش از ۷ روز
مقوا      ۱  روز
مس          ۴ ساعت

 

در ادامه بروشوری نشان می‌دهد که طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف به چه میزان است و اینکه کرونا ویروس‌ها تا چه مدت بر روی سطوحی که احتمالا روزانه آنها را لمس می‌کنید باقی می‌مانند.

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف به چه میزان است؟
طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف به چه میزان است؟

 

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند:



+ 12
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری